Saako Kelalta hoitotukea esikoiselle, kun jää kotihoitoon toisen lapsen synnyttyä?
Kaipaan kokemuksia asiasta, sillä lueskelin Kelan esitteestä, että siihen on mahdollisuus. Kuinka moni teistä on anonut ko. etuutta äitiyslomakaudella ja onko sitä myönnettty?
Kommentit (6)
Tämän lisäksi voit hakea kotihoidontuen lisäosaa ja siihen vaikuttaa perheen tulot.
Minä en saanut esikoisesta (2,5v) kotihoidontukea jäädessäni kuopuksesta äitiyslomalle ja esikoinenkin jäi kotiin. Olen ymmärtänyt, että siinä tapauksessa saa, jos äitiyspäiväraha on pienempi kuin mitä saisi esikoisesta kotihoidontukea. Siinä tapauksessa saisi sen kotihoidontuen ja äitiyspäivärahan erotuksen. KOska minä sain ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa, minä en saanut esikoisesta tukea. Nyt olen hoitovapaalla ja saan esikoisesta n. 50e lisää kotihoidontukeen.
Minua neuvottiin laittamaan hakemus, koska eivät osanneet kelan tiskillä selittää tuen edellytyksiä. No, hakemus oli nopea täyttää, eikä vaatinut hankalia liitteitä.
Olen samaa mieltä edellisen kanssa. Jos ä-päiväraha on pienempi kuin hoitotuki niin silloin voi saada. Laskenevat erotuksen.
vaikka sainkin ansiosidonnaista äippärahaa. Kela maksoi esikoisesta hoitolisää reilu 40 euroa/kk. Hoitolisää laskettaessa otetaan huomioon perheen tulot, jotka sitten vaikuttavat tuon hoitolisän suuruuteen.
Äitiysloman aikana en saanut esikoisesta rahaa, nyt hoitovapaalla saan 50¿/kk.
niin tuki on vähän isompi (n. 85¿) jos lapsi on alle 3v ja n. 50¿ kun lapsi on yli 3v.