Kuinka moni on vähentänyt syömistä hintojen nousun takia?
Kommentit (89)
Ihan hyvä, että ihmiset vähentävät syömistä. Ylipaino on valtava yhteiskunnallinen ongelma
Kun nyt on jo poistettu kulutuksesta huvitukset (ei elokuvateatteria, ei ulkona syömistä, ei konsertteja, ei kahviloissakäyntejä), matkustus (siirtynyt etätyöhön, ei minkäänlaisia matkoja edes sukulaisiin, saati että ulkomaille), lehtitilaukset (Aku Ankka on viimeisenä), vaateostokset, kenkäostokset, harrastukset - niin eipä tässä enää juurikaan ole muusta tingittävää.
Ai niin autot on vaihdettu edullisempiin, pienikulutuksisempiin. Ostettiin osamaksulla, joka on pienempi mitä on eri vanhojen autojen polttoainekulutukset+isompi vakuutus+ suurempi autovero! Eli osamaksun kanssakin jää enemmän rahaa käyttöön. Ja kohtahan noi on maksettu.
Sähkönkulutusta on vähennetty, mutta sitä ei voi vetää nollille. Koululaiset tarttee valoa ja sähköä läppäreihin (tehtävät tehtävä koneella, lataavat kyllä koulussa, mutta se ei aina riitä), oma työkone vie sähköä ja työpuhelin. Pakastimet on käytössä ja pysyy käytössä (paitsi jos talvella tulee kunnon pakkasia, niin otan pois päältä ja vien pakasteet ulos). Talon lämmityksen voi siirtää osittain puulle - kuten olen aina talvisin tehnyt. Kesällä ei lämmitetäkään. Vettä on lämmitettävä sähköllä, no, siitä voi tinkiä ja vettä voi lämmittää myös puilla hellan päällä tai saunassa (puulämmitteinen). Puita on hankittu pitkin kesää. Riittääkö, vaikea sanoa? Riippuu talvesta, jos tämä lämmin syksy jatkuu pitkään, niin lämmityskausi alkaa vasta marraskuussa, säästää siinäkin vähän.
Mutta kun jäljellä on enää se ruoka? Ei enää tuoretta kalaa, eikä savukalaa, edes punalaputettuna. Vihannekset omasta takaa, samoin marjat hedelmien tilalle. VIHAAN marjastusta metsässä, olen kerännyt noin 10litraa mustikkaa, ja puolukka-aika on vasta edessä. Onneksi omenoiden kerääminen ei vituta.
Perunat vanhempien pellosta (ja kellarista talvella).
Liha täyslihasta jauhelihaan, jauhelihan korvaaminen osittain kasvisproteiinivalmisteilla, osittain pavuilla ja linsseillä ja herneillä. Juustojen vaihto halvimpiin. Leipää ei osteta kuin alennuksesta.
Määrällisesti syödään edelleen yhtä paljon, teinit kiikkuu alipainon rajan alapuolella, joten energiaa ja ravinteita pitää saada.
Onhan tää temppuilua, mutta ihan sama. Virossa menee PALJON heikommin, Briteillä on kusi jo housussa. Meidän perheellä riittää ruokaa ensi talvenakin, kaikilla ei ehkä riitä.
Lainaa en ehkä enää lisää saa, mutta pystyn ottamaan lyhennysvapaata. Tämä talvi selvitään.
Jos etenkin sähkön hinta pysyy korkeana, niin seuraava vuosi onkin sitten jo vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Olen puolittanut annoskoot. Pussi nuudeleitakin riittää kahdelle päivälle, yksi leipä kahden sijasta jne.
Saanko kysyä, miksi ostat nuudeleita kun sarvimakaroni on paljon halvempaa?
Syön paljon epäterveellisemmin kuin ennen, kasvikset on kalliita, samalla hinnalla saa vaikka kuinka paljon einesruokaa esim. eineshampurilaiset on aika halpoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miestä olen käskenyt vähentämään maidon juontia. Yksi lasillinen per ruokailu riittää ja lisäksi voi juoda vettä. Kahvin juontia olen hiukan vähentänyt. Raejuuston syöntiä on vähennetty.
Olen säästänyt sillä, että olen vaihtanut osan tuotteista halvempaan merkkiin. Esim Oltermanni Arkijuustoon. Lohi on vaihtunut kalapuikkoihin. Jugurtit halvempiin. Omenat halvimpiin. Leipää olen ostanut lähinnä punalaputettuna ja pakastanut. Jäätelönä lapsille on tänä kesänä ollut halvinta xtra jäätelöä, vanukkaina xtra vanukkaat. Kekseinä xtra mariekeksit.
Meillä on vähän tiukkaa talouden kanssa tällä hetkellä, joten tarkkana on saanut olla mitä voi ostaa.
Jätä noi epäterveelliset sokeri mössöt pois kokonaan niin mieskin saisi maitoa. Lapset eivät tarvitse noin paljoa sokeria tai niille tulee ennen aikainen diabetes.
Muuten hyvä, mutta diabetes ei tule sokerista, tmv. Syömisestä. mikä on ennen aikainen? Täysaikainen diabetes?
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt on jo poistettu kulutuksesta huvitukset (ei elokuvateatteria, ei ulkona syömistä, ei konsertteja, ei kahviloissakäyntejä), matkustus (siirtynyt etätyöhön, ei minkäänlaisia matkoja edes sukulaisiin, saati että ulkomaille), lehtitilaukset (Aku Ankka on viimeisenä), vaateostokset, kenkäostokset, harrastukset - niin eipä tässä enää juurikaan ole muusta tingittävää.
Ai niin autot on vaihdettu edullisempiin, pienikulutuksisempiin. Ostettiin osamaksulla, joka on pienempi mitä on eri vanhojen autojen polttoainekulutukset+isompi vakuutus+ suurempi autovero! Eli osamaksun kanssakin jää enemmän rahaa käyttöön. Ja kohtahan noi on maksettu.
Sähkönkulutusta on vähennetty, mutta sitä ei voi vetää nollille. Koululaiset tarttee valoa ja sähköä läppäreihin (tehtävät tehtävä koneella, lataavat kyllä koulussa, mutta se ei aina riitä), oma työkone vie sähköä ja työpuhelin. Pakastimet on käytössä ja pysyy käytössä (paitsi jos talvella tulee kunnon pakkasia, niin otan pois päältä ja vien pakasteet ulos). Talon lämmityksen voi siirtää osittain puulle - kuten olen aina talvisin tehnyt. Kesällä ei lämmitetäkään. Vettä on lämmitettävä sähköllä, no, siitä voi tinkiä ja vettä voi lämmittää myös puilla hellan päällä tai saunassa (puulämmitteinen). Puita on hankittu pitkin kesää. Riittääkö, vaikea sanoa? Riippuu talvesta, jos tämä lämmin syksy jatkuu pitkään, niin lämmityskausi alkaa vasta marraskuussa, säästää siinäkin vähän.
Mutta kun jäljellä on enää se ruoka? Ei enää tuoretta kalaa, eikä savukalaa, edes punalaputettuna. Vihannekset omasta takaa, samoin marjat hedelmien tilalle. VIHAAN marjastusta metsässä, olen kerännyt noin 10litraa mustikkaa, ja puolukka-aika on vasta edessä. Onneksi omenoiden kerääminen ei vituta.
Perunat vanhempien pellosta (ja kellarista talvella).
Liha täyslihasta jauhelihaan, jauhelihan korvaaminen osittain kasvisproteiinivalmisteilla, osittain pavuilla ja linsseillä ja herneillä. Juustojen vaihto halvimpiin. Leipää ei osteta kuin alennuksesta.
Määrällisesti syödään edelleen yhtä paljon, teinit kiikkuu alipainon rajan alapuolella, joten energiaa ja ravinteita pitää saada.
Onhan tää temppuilua, mutta ihan sama. Virossa menee PALJON heikommin, Briteillä on kusi jo housussa. Meidän perheellä riittää ruokaa ensi talvenakin, kaikilla ei ehkä riitä.
Lainaa en ehkä enää lisää saa, mutta pystyn ottamaan lyhennysvapaata. Tämä talvi selvitään.
Jos etenkin sähkön hinta pysyy korkeana, niin seuraava vuosi onkin sitten jo vaikea.
Keskiluokka tosiaan katoaa. Me eletään noin, toinen osan vuodesta töissä ja toinen pienellä tk-eläkkeellä, tosin kerrostalossa. Ei enää lainoja eikä lapsia, yksi auto. Kesäkuukaudet hurrutellaan surutta tien päällä eikä lasketa euroja. Jotenkin sairasta että kahden työssäkäyvän perhe elää yhtä niukasti tai jopa niukemmin. No, lapset ja lainat vievät suuren osan, ne loppuvat joskus.
Mä syön ilmaseksi jokainen päivä vuodesta ravintolan lounaan. Mt potilaalle kaikki on helpompaa ja halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastoissa varmaan näkyy taas, että työttömät lihonneet tänä aikana kaikkein eniten, näihän se on ennenkin mennyt ja keskimäärin kaikkein köyhimmät ovat kaikkein lihavimpia, tehkää nyt jotain niille kohtuuttomille korvauksille!!!
Kuule, ei köyhän lihominen johdu kohtuuttomista korvauksista, ellet tarkoita kohtuuttoman pieniä. Kun rahat on tiukalla, ostetaan mitä kykenee, ja silloin on otettava elintarvikkeita, joista edullisimmin saa ruokaa. Ovat punalaputettuinakin rasvaisimmat ja epäterveellisimmät tuotteet.
Niin varmaan, jos tekee ostoksia makkarahyllyllä. Rasvainen jauhomakkara on halvempaa kuin laadukas, vähärasvainen kokolihatuote.
Kummasti unohtuu, että kaupassa myydään myös kaurahiutaleita, kuivattuja herneitä, kaalia ja paljon muuta, joka on samalla sekä terveellistä että halpaa. Halpa ja terveellinen ruoka tulee paljon halvemmaksi kuin se rasvainen jauhomakkara, joka ei hurjasta kalorimäärästään huolimatta tee kylläiseksi ja pidä nälkää...
Oletko sä koskaan hoksannut, ettei esim kaalista tai kuivatuista herneistä, sen paremmin kuin riisistä ja makaronista saa ilman pitkää kypsennystä kovinkaan täyttävää ateriaa? Nälkäisenä, oletko sitäkään oikeasti kokenut, ei jaksa jotain soppaa odottelemaan. Entä, jos sulla ei sitten ole muuta kuin se riisipussi, paljonko pitää nälkää? Kaiketi sekin on kokematta, ettei ole edes sähköä.
Nyt olen lomalla, eikä rahanmenoa halua kytätä kovin tarkkaan. Päätin, että loman jälkeen alkaa tarkan markan aika ja tingitään enemmän jättämällä ainakin turhakkeet (jokapäiväiset limut tms.) pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miestä olen käskenyt vähentämään maidon juontia. Yksi lasillinen per ruokailu riittää ja lisäksi voi juoda vettä. Kahvin juontia olen hiukan vähentänyt. Raejuuston syöntiä on vähennetty.
Olen säästänyt sillä, että olen vaihtanut osan tuotteista halvempaan merkkiin. Esim Oltermanni Arkijuustoon. Lohi on vaihtunut kalapuikkoihin. Jugurtit halvempiin. Omenat halvimpiin. Leipää olen ostanut lähinnä punalaputettuna ja pakastanut. Jäätelönä lapsille on tänä kesänä ollut halvinta xtra jäätelöä, vanukkaina xtra vanukkaat. Kekseinä xtra mariekeksit.
Meillä on vähän tiukkaa talouden kanssa tällä hetkellä, joten tarkkana on saanut olla mitä voi ostaa.
Älytöntä!
Mikä tässä on älytöntä? Kai lapsille pitää kesällä olla jäätelöä? Eikö muut vanhemmat osta lapsille jäätelöä? 8 kpl Xtra jäätelötuutteja maksaa alle euron. En keksi halvempia jäätelöitä. Eikä ne lapset niitä vanukkaitakaan koko ajan syö. Syödään me ihan ruokaakin. Nämä oli vaan esimerkkejä.
Käydään kerran viikossa kaupassa ja joka tapauksessa pakastan osan leivästä. Parempi ostaa se leipä -30 % ja pakastaa kuin työntää tuote leipä pakastimeen. Ainakin minun mielestä maku on pakastuksen jälkeen sama.
Monta lasia maitoa per ateria ei ole muutenkaan järkevää aikuiselle miehelle.
Ollaan kaikki normaalipainoisia. Ei ole korkeaa verenpainetta, kolesterolia tai sokeriarvoja. Ihan hyvin voidaan syödä herkkuja, ei kai sitä ole keltään kielletty. Oli rahaa sitten vähän tai paljon.
En ole vähentänyt ruokaa, mutta lopetettiin herkkujen ostaminen. Turha kuluerä ja myös turhaa terveyden kannalta.
Sotasekoilun aikana on n. 3 kg. lähtenyt. Saisi kyllä vähetä yhä. Makea on syntini, mutta alkoholia en ole käyttänyt elinaikanani.
Paino liikkuu 0,1 tonnin seutuvilla.
Hyödynnän tarjoukset ja 30% alennukset, käytän halpismerkkejä ja valitsen vihannekset, hedelmät ja juurekset satokauden mukaan. Tai ainakin pyrin siihen, tänään kyllä ostin "ylihintaisia" kurkkuja.
Pyrin myös muissa hankinnoissa siihen etten osta täysihintaista tuotetta niin jää ruokaan sekä sähkö- ja bensalaskuihin enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastoissa varmaan näkyy taas, että työttömät lihonneet tänä aikana kaikkein eniten, näihän se on ennenkin mennyt ja keskimäärin kaikkein köyhimmät ovat kaikkein lihavimpia, tehkää nyt jotain niille kohtuuttomille korvauksille!!!
Kuule, ei köyhän lihominen johdu kohtuuttomista korvauksista, ellet tarkoita kohtuuttoman pieniä. Kun rahat on tiukalla, ostetaan mitä kykenee, ja silloin on otettava elintarvikkeita, joista edullisimmin saa ruokaa. Ovat punalaputettuinakin rasvaisimmat ja epäterveellisimmät tuotteet.
Niin varmaan, jos tekee ostoksia makkarahyllyllä. Rasvainen jauhomakkara on halvempaa kuin laadukas, vähärasvainen kokolihatuote.
Kummasti unohtuu, että kaupassa myydään myös kaurahiutaleita, kuivattuja herneitä, kaalia ja paljon muuta, joka on samalla sekä terveellistä että halpaa. Halpa ja terveellinen ruoka tulee paljon halvemmaksi kuin se rasvainen jauhomakkara, joka ei hurjasta kalorimäärästään huolimatta tee kylläiseksi ja pidä nälkää...
Oletko sä koskaan hoksannut, ettei esim kaalista tai kuivatuista herneistä, sen paremmin kuin riisistä ja makaronista saa ilman pitkää kypsennystä kovinkaan täyttävää ateriaa? Nälkäisenä, oletko sitäkään oikeasti kokenut, ei jaksa jotain soppaa odottelemaan. Entä, jos sulla ei sitten ole muuta kuin se riisipussi, paljonko pitää nälkää? Kaiketi sekin on kokematta, ettei ole edes sähköä.
Kuivat herneet ovat muuten olleet kortilla tänä vuonna (kotimainen hernesato oli viime vuonna surkea). NYT näytti tulleen paikalliseen Prismaan herneitä myyntiin, brittiläistä alkuperää, euron/laatikko, eli 2e/kg. Helimkuun jälkeen on ollutkin tarjolla vain luomuhernettä noin 4€/kg.
Itsestäänselvät asiat eivät olekaan niin itsestäänselviä enää.
Syön kai tietämättäni vähemmän, kun painoni putoaa suunnillleen kilon kuussa. Rahat ei riitä enää ruokaan joka maistuisi hyvältä. Alun perin hyvätkin ruuat alkaa tökkiä, jos niitä syö jatkuvasti.
Olen vähentänyt maidon juontia, enkä osta enää maustettuja rahkoja tai muita "helppoja" mutta kalliihkoja välipaloja. Vaikka hiutaleidenkin hinta on noussut, pyrin vähentämään leivänkulutusta keittämällä säännöllisemmin puuroa.
Kahvinjuontia vähennän asteittain koko ajan niin, että ei tarvitse kärsiä vieroitusoireista, ja oikeastaan pyrin siihen että kaapissa nyt jo olevan kahvivaraston lisäksi ei enää tarvitsisi ostaa lisää (minulla kun ei käy vieraitakaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö näillä hiton työttömillä sitten ole enemmän aikaa harrastaa esim liikuntaa kompeisoimaan epäterveellisiä valintoja? Ei ne kaikki köyhien ostokset nyt sentään ole epäterveellisiä, vaan niitä epäterveellisempiä halppisvaihtoehtoja on siellä seassa enemmän kuin ei niin köyhällä.
Sorry, tuli joku aivohäiriö, luin jotenkin väärin sun viestistä että olisit puhunut työttömistä etkä köyhistä. Köyhänä voi tietysti olla myös töissäkäyvä!!
Onnittelut!