Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen vanhemmiten alkanut ahdistua ajatuksesta, että pallomme kelluu avaruudessa

Vierailija
18.08.2022 |

Aivan kamalasti ahdistaa. En ennen miettinyt tällaisia.

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku kertoa miksi tämä valtava kokonaisuus on olemassa? Eikö vähempikin kuin ääretön riittäisi?

Ei tuohon pysty kukaan vastaamaan. Äärettömyydestä tai äärellisyydestäkin on vain teorioita.

Vierailija
42/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku kertoa miksi tämä valtava kokonaisuus on olemassa? Eikö vähempikin kuin ääretön riittäisi?

Meidän tuntemamme avaruus, voi olla vain meidän atomin kokoinen osa, jotain suuremapaa kokonaisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ahdistunut siitä että suurin osa ihmisistä täällä pallolla on niin järkyttävän tyhmiä. Singahtaisikin jo hittoon koko pallo.

-Ainoastaan puolet on keskimääräistä tyhmempiä.

Vierailija
44/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

“Kaksi asiaa ovat loputtomia: ihmisen tyhmyys ja universumi; enkä ole varma jälkimmäisestä.”

A Einstein.

Vierailija
45/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Galaxit räjähtää.

Ja Keinonen laskeutuu rankaisemaan kaikkia!

Vierailija
46/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin nuorena Australiassa ja luulin että siellä kävellään pää alaspäin mutta siellä oli kaikki samassa asennossa kuin täälläkin.

Kuka on määrännyt sen että Australia on maapallon alanurkalla

ja Suomi ylhäällä kun eihän avaruudessa ole ilmansuuntia

eikä ylä ja ala-avaruutta.

Ja se ihmetyttää että maapallon akseli on hieman vinossa

eli pallo on koko ajan vähän kallellaan!

Kuka sen määrittelee missä on avaruuden pohjois ja etelänapa?!!

Ja mitenniin vinossavittu!

No tätä mä oon miettinyt lapsesta asti. Miten päin me ollaan? Mulla on ollu kiva fiilis siitä, että ollaan päät ylöspäin täällä Suomessa, mut Ääääääääää

Vierailija
47/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin youtubesta yhden pätkän, jossa kuvattiin valtavasti nopeutettuna (Heh, ei siis reaaliajassa) maailmankaikkeuden vaiheet aina synnystä jonnekin hamaan "loppuun" asti. Se oli aivan loistavasti tehty video. Omat ongelmat menivät perspektiiviin.

Vierailija
48/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua on aina haitannut se kun avaruus on ääretön ja silti se laajenee. Jotenkin nämä kaksi asiaa ei mahdu mun päähän että siis ääretön laajenee, eli siis laajeneminenhan tarvitsee jotkut reunat kuitenkin että se laajeneminen voidaan todeta ja siis minne se laajenee jos se on ääretön. Aaaaaaaaa!!!!!

Joo mä oon kanssa saanut itseni psykoosin partaalle miettiessäni näitä asioita. Esimerkiksi sitä, että mistä kaikki alkoi kun ei ollut vielä mitään. No jos ei ennen kaikkeutta ollut mitään, niin mitä se "ei mitään" sitten oli? Pelkkää mustaa pimeyttä? Mutta onhan sekin jotain, se on sitä mustaa, pimeyttä, musta on kuitenkin väri. Mitä on "ei mitään"? Whaaat? Ilmankos ihmiset nykyään masentuu ja sekoaa. Ennen vanhaan sentään piti vain keskittyä hengissä pärjäämiseen ja uskottiin johonkin maahisiin ja muihin metsien satuolentoihin. Kai tämä on sitä, että tieto lisää tuskaa. Onhan moni tiedemieskin seonnut lopulta. Enkä yhtään ihmettele koska taviskin sekoaa näitä asioita miettiessä.

Vierailija
49/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kellua on aika erikoinen verbi murikalle joka kiitää kaasupallon ympäri 107 200 kilometrin tuntinopeudella.

Juu, melkoista kyytiä mennään.

Joku jossain jolloinkin on sanonut, että me mennään (siis Maapallo) vähän niin kuin silmät kiinni, kaasu pohjassa ja ilman minkään valtakunnan vakuutusta eteenpäin - ja niinhän se on, koska muuta ei voida. Kyllähän jo pystytään suurimpien murikoiden liikeradat ennustamaan, mutta eipä niille vielä oltaisi pystytty mitään tekemään, jos vaikka törmäyskurssilla oltaisiin oltu. Ja lisäksi aina tulee yllätyksiä, esim. niin tummia kohteita, että ne havaitaan varsin myöhään tai sitten Jupiterin ja Saturnuksenkin takaa tulevia kappaleita, joita ei vain havaita nykyvälineillä kuin vasta kun ne ohittavat Jupiterin (tai Saturnuksen).

Onneksi avaruudessa on sellaiset mittasuhteet, että noin ihmisen näkökannalta katsoen avaruus on vain yhtä tyhjyyttä. Niin kuin juuri tuo Andromedan ja Linnunradan tuleva törmääminen (n, 200-250 miljoonan vuoden kuluttua) - se ei ole niin dramaattista kuin miltä se kuulostaa ja miltä se hyvin kaukaa katsottuna varmasti tulee näyttämään. Kaukaa se näyttäisi kahden ison galaksin toistensa läpi suhahtamiselta tosta noin vaan, mutta ei, niitä kumpaakin galaksia lähtee seuraamaan häntänä tähtivirta ja ei ne pääsekään toistensa ohi, vaan jäävät painovoiman ansiosta tanssimaan keskenään, kunnes lopulta kiihtyvällä nopeudella loppuspiraalissa mustat aukot yhdistyvät ja muodostuu vähitellen 'rauhallinen' iso ellipsigalaksi. Yksittäisellä tähdellä ja sen planeetoilla ei välttämättä huomattaisi sen ihmeellisempiä asioita, kaikki tapahtuu niin hitaasti, koska kaikki on niin helvetin suurta. 

Pienoinen nollavirhe tuossa törmäämisessä. Minua viisaammat ovat arvioineet, että se hässäkkä alkaisi vasta 2-4 miljardin vuoden päästä, joten vielä kerkiää muutaman viikonlopun bilettämään ja parit kesälomatkin pitää.

Vierailija
50/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on myös hyvä video joka auttaa laittamaan omat asiat perspektiiviin...

Vierailija
51/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin youtubesta yhden pätkän, jossa kuvattiin valtavasti nopeutettuna (Heh, ei siis reaaliajassa) maailmankaikkeuden vaiheet aina synnystä jonnekin hamaan "loppuun" asti. Se oli aivan loistavasti tehty video. Omat ongelmat menivät perspektiiviin.

Miten tän videon löytää? Haluaisin katsoa.

Vierailija
52/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Tieteellisille asiantuntijoillekin maailmankaikkeus on mysteeri. 

Mystikoille asia on kumminkin ihan yksiselitteisen kirkas. Nostradamus on tätä asiaa yksinkertaisesti selvittänyt. Sen kun lukee ja ymmärtää lukemansa!

Vierailija
53/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua on aina haitannut se kun avaruus on ääretön ja silti se laajenee. Jotenkin nämä kaksi asiaa ei mahdu mun päähän että siis ääretön laajenee, eli siis laajeneminenhan tarvitsee jotkut reunat kuitenkin että se laajeneminen voidaan todeta ja siis minne se laajenee jos se on ääretön. Aaaaaaaaa!!!!!

Joo mä oon kanssa saanut itseni psykoosin partaalle miettiessäni näitä asioita. Esimerkiksi sitä, että mistä kaikki alkoi kun ei ollut vielä mitään. No jos ei ennen kaikkeutta ollut mitään, niin mitä se "ei mitään" sitten oli? Pelkkää mustaa pimeyttä? Mutta onhan sekin jotain, se on sitä mustaa, pimeyttä, musta on kuitenkin väri. Mitä on "ei mitään"? Whaaat? Ilmankos ihmiset nykyään masentuu ja sekoaa. Ennen vanhaan sentään piti vain keskittyä hengissä pärjäämiseen ja uskottiin johonkin maahisiin ja muihin metsien satuolentoihin. Kai tämä on sitä, että tieto lisää tuskaa. Onhan moni tiedemieskin seonnut lopulta. Enkä yhtään ihmettele koska taviskin sekoaa näitä asioita miettiessä.

Oikeastaan edes aikaa ei ole olemassa, on vain sarja perättäisiä tapahtumia joka tulkitaan ajan kulumiseksi. Emme  ymmärrä edes kunnolla ajan käsitettä.

Vierailija
54/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin nuorena Australiassa ja luulin että siellä kävellään pää alaspäin mutta siellä oli kaikki samassa asennossa kuin täälläkin.

Vinossa auringon suhteen. Maapallo pyörii akselinsa ympäri, eli se "akseli" on kiertoradan ja auringon suhteen vinossa. Navat määräytyy myös akselista eri pyörimisestä. Pohjois- ja Etelä- on tietty vaan sovittuja juttuja, kuten ylä- ja alapuolella, jotka tulee eurooppalaisesta näkövinkkelistä.

Vierailija
55/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kellua on aika erikoinen verbi murikalle joka kiitää kaasupallon ympäri 107 200 kilometrin tuntinopeudella.

Juu, melkoista kyytiä mennään.

Joku jossain jolloinkin on sanonut, että me mennään (siis Maapallo) vähän niin kuin silmät kiinni, kaasu pohjassa ja ilman minkään valtakunnan vakuutusta eteenpäin - ja niinhän se on, koska muuta ei voida. Kyllähän jo pystytään suurimpien murikoiden liikeradat ennustamaan, mutta eipä niille vielä oltaisi pystytty mitään tekemään, jos vaikka törmäyskurssilla oltaisiin oltu. Ja lisäksi aina tulee yllätyksiä, esim. niin tummia kohteita, että ne havaitaan varsin myöhään tai sitten Jupiterin ja Saturnuksenkin takaa tulevia kappaleita, joita ei vain havaita nykyvälineillä kuin vasta kun ne ohittavat Jupiterin (tai Saturnuksen).

Onneksi avaruudessa on sellaiset mittasuhteet, että noin ihmisen näkökannalta katsoen avaruus on vain yhtä tyhjyyttä. Niin kuin juuri tuo Andromedan ja Linnunradan tuleva törmääminen (n, 200-250 miljoonan vuoden kuluttua) - se ei ole niin dramaattista kuin miltä se kuulostaa ja miltä se hyvin kaukaa katsottuna varmasti tulee näyttämään. Kaukaa se näyttäisi kahden ison galaksin toistensa läpi suhahtamiselta tosta noin vaan, mutta ei, niitä kumpaakin galaksia lähtee seuraamaan häntänä tähtivirta ja ei ne pääsekään toistensa ohi, vaan jäävät painovoiman ansiosta tanssimaan keskenään, kunnes lopulta kiihtyvällä nopeudella loppuspiraalissa mustat aukot yhdistyvät ja muodostuu vähitellen 'rauhallinen' iso ellipsigalaksi. Yksittäisellä tähdellä ja sen planeetoilla ei välttämättä huomattaisi sen ihmeellisempiä asioita, kaikki tapahtuu niin hitaasti, koska kaikki on niin helvetin suurta. 

Pienoinen nollavirhe tuossa törmäämisessä. Minua viisaammat ovat arvioineet, että se hässäkkä alkaisi vasta 2-4 miljardin vuoden päästä, joten vielä kerkiää muutaman viikonlopun bilettämään ja parit kesälomatkin pitää.

Entä tarvitseeko öljyä säästää? Eikö ne kaupan muovikassit tuhoudu tuolloinkaan? Onko pääministerimme SDP:stä vielä tuolloin? Opettajani sanoi että vuosiluku ilmoitetaan neljällä numerolla, oliko hän siis kenties väärässä? Kuka päivittää Suomen tietojärjestelmät jos syntymävuosi ei ole nelinumeroinen? Onko Apotti-järjestelmä saatu toimimaan ja Helsinki saanut maksamattomien palkkojen korot laskettua?

Vierailija
56/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinossa auringon suhteen. Maapallo pyörii akselinsa ympäri, eli se "akseli" on kiertoradan ja auringon suhteen vinossa. Navat määräytyy myös akselista eri pyörimisestä. Pohjois- ja Etelä- on tietty vaan sovittuja juttuja, kuten ylä- ja alapuolella, jotka tulee eurooppalaisesta näkövinkkelistä.

Puhutaanko eteläisellä pallonpuoliskolla sitten yläpääjuttuja, jos eivät käytä eurooppalaista näkövinkkeliä?

Vierailija
57/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tää sama. Olen siis DI ja harrastan tähtitiedettä ja ymmärrän tämän tieteellisesti täysin. Mutta sitten mulle tulee just tuo sama tunne että universumilla on pakko olla rajat vastassa jossain, pakko olla rajat! Ja kun ajattelee ettei olenaan niin aaargh! Pää räjähtää!

Joskus kuulin jostain sellaisen psykologisen selityksen että ihmisen aivot on rajatussa tilassa pääkopan sisällä ja siksi ne ei hyväksy äärettömyyttä ;)

Vierailija
58/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta kannattaakin ahistua, ihan kunnolla. Siitä on hirveästi hyötyä. Sekä sinulle että yhteiskunnalle.

Vierailija
59/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan kaikki astronautteja juukelin suuressa avaruusaluksessa. Se on aika hienoa.

Vierailija
60/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan edes aikaa ei ole olemassa, on vain sarja perättäisiä tapahtumia joka tulkitaan ajan kulumiseksi. Emme  ymmärrä edes kunnolla ajan käsitettä.

No jos kokeilet sitä, että ajattelet aikaa ennen Sannan bilettämistä, ja sitten sen jälkeistä aikaa - sytyttääkö?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän