Jäättekö koskaan miettimään typeriä yhdyssanoja, esim. ajoneuvo, mikä ihmeen neuvo se on ?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
toden näköinen, mutta onko se totta?
todenäköistä ei väitetä todeksi - tottakai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohikäärmettä olen miettinyt. Sillä ei ole mitään tekemistä lohen kanssa, käärmeenkin vain vähän, sehän on enemmän lisko.
Tämä kiinnostaisi minuakin, mistä se lohi siihen on oikein keksitty?
Tässäpä sinulle kielitoimiston vastaus aiheeseen. Olisit toki itsekin voinut goolata.
Lohikäärme, vanhastaan myös louhikäärme, on kansanetymologinen muodostelma. Sanan alku on lainaa tai ehkä pikemminkin väännös muinaisruotsin sanan floghdraki ’lohikäärme’, sananmukaisesti ”lentokäärme”, alkuosasta. Muinaisruotsin flogh- kuuluu yhteen lentämistä merkitsevän flyga-verbin kanssa. Jälkiosana oleva lohikäärmettä merkitsevä -draki, jota nykyruotsissa vastaa drake, on suomeen lainattaessa korvattu vanhemmalla käärme-sanalla.
Lohikäärme on kylläkin flogistonia sylkevä käärme. Katso Wikipediasta flogistoni.
En katso. En koskaan käytä lähteenä wikipediaa, koska se ei ole luotettavaksi katsottu lähde. Tämä pitäisi jokaisen peruskoulun käyneen tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohikäärmettä olen miettinyt. Sillä ei ole mitään tekemistä lohen kanssa, käärmeenkin vain vähän, sehän on enemmän lisko.
Vanhoissa myyteistä ja uskomuksissa lohikärmes oli vedessä pääosin elävä, suomukas kirjavan värinen peto. Tulen sylkeminen ja lentäminen on sittemmin liitetty lohikärmekseen muiden kulttuurien tarinoiden taustojen pohjalta, nimitys säilyi samana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö jotkut "uudissanat" olekin tosi nerokkaita? Esim. kaikuluotain! Voisiko sitä sen paremmin ilmaista?
Tuota sanaa on käytetty nerokkaasti suomennoksessa Annies songista:
"Jos lähdet mun luotain ajaudun haaksirikkoon. Oot mun kaikuluotain. Minut viet satamaan"
Tosin kaikuluotain ei ohjaa satamaan, se vain näyttää syvyyden ja pohjan muodon.
Vierailija kirjoitti:
Otsalampulla valaistaan otsa ja sähkölampulla katsellaan sähköä.
Nostokurki on joku suonsilmästä nostettu kurki.
Johtoporras on johtoja täynnä oleva rappu.
Mitä valolampulla tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Joo, esim ampumaVÄLIkohtaus.
a.k.a. sattumus, keppostelu, monikulttuurinen yhteentörmäys. rakasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tuosta löytyy asiallinen etymologia
https://www.kotus.fi/nyt/kysymyksia_ja_vastauksia/sanojen_alkuperasta/s…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtoporras on johtoja täynnä oleva rappu.Mitä valolampulla tehdään?
Entäs varalampulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö jotkut "uudissanat" olekin tosi nerokkaita? Esim. kaikuluotain! Voisiko sitä sen paremmin ilmaista?
"Jos lähdet mun luotain ajaudun haaksirikkoon. Oot mun kaikuluotain. Minut viet satamaan"
Tosin kaikuluotain ei ohjaa satamaan, se vain näyttää syvyyden ja pohjan muodon.
Useimmat kaikuluotaimet antavat vain syvyystiedon. Syvyysmittaus on yksi navigaatiotavoista, ja silläkin tiedolla voidaan ohjata. Hyvän merimiestavan mukaisesti tulee käyttää useampaa navigaatiotapaa ja syvyysmittaus on yksi niistä. Jos kaikuluotaimeni näyttää alle 10 metrin syvyyttä, niin olen eksyksissä, sanoi plotterini mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkeen kiintyvän avaruusteknikon mielikappale on se, jossa lauletaan "ethän koskaan luotain lähde, viivy aina tässä vierelläin"
Vierailija kirjoitti:
Kaivossa elävän mörön lihasta tuotettu eväs: näkkileipä.
Tietääköhän vegaanit tuon? Missä nuo möröt muuten teurastetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs varalampulla?
Siis öljylampun varalampulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä sinulle kielitoimiston vastaus aiheeseen. Olisit toki itsekin voinut goolata.
Lohikäärme, vanhastaan myös louhikäärme, on kansanetymologinen muodostelma. Sanan alku on lainaa tai ehkä pikemminkin väännös muinaisruotsin sanan floghdraki ’lohikäärme’, sananmukaisesti ”lentokäärme”, alkuosasta. Muinaisruotsin flogh- kuuluu yhteen lentämistä merkitsevän flyga-verbin kanssa. Jälkiosana oleva lohikäärmettä merkitsevä -draki, jota nykyruotsissa vastaa drake, on suomeen lainattaessa korvattu vanhemmalla käärme-sanalla.
Jaa se kansanetymologi sen sanan tarvitsi raamatunkäännökseensä jalopeuran kanssa.
Eurooppalaiset lohikäärmeet lentävät. Kiinalaiset lohikäärmeet hallitsevat meriä, vettä ja säätä, ne ovat merikäärmeitä. Kiinalaisella lohikäärmeellä on yleensä aina taikahelmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs varalampulla?
Siis öljylampun varalampulla?
Ankkurilamppuni tuottaa ankkurivalon - ei ankkurivaloa, miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se olikin alkujaan LOUHIkäärme. Nyt mieti mikä oli Pohjolan emännän nimi...
Se eukko olikin kyllä melkoinen käärme :D
t. eri
Olethan nähnyt maalauksen Sammon ryöstö? :)
Kaikuluotain luotaa kaikua, se ensin huutaa ikkunasta ja jää mittaamaan vastaako kaiku.
Todennäköisesti on.