Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hylätty eläkepäätös työkyvyttömyydestä huolimatta

väsynyt jatkuvaan taisteluun
18.08.2022 |

Kokemuksia ja tietoa kaipaisin, siitä mikä johtaa hylättyyn määräisen eläkkeen päätökseen vaikka henkilö on todellakin aiheesta katsottu olevan työkyvytön.

Jos perusteena on vakava ja pitkään kestänyt masennus, neuropsykiatrinen häiriö, persoonallisuushäiriö ja kyseiset ongelmat ovat jatkuneet jo dokumentoidusti kymmeniä vuosia ja aiheuttaneet lopulta romahduksen ja työkyvyttömyyden sekä somaattisia oireita eikö maksajan näkökulmasta muka ehdot täyty?

Millaista työtä he uskovat, että henkilö joka ei pysty edes sängystä nousemaan ylös vointinsa takia voi tehdä? Puhelintyötäkö vai pitäisikö kenties perustaa yritys ja alkaa tarjoamaan seksipalveluita sängystä käsin?

Kommentit (171)

Vierailija
21/171 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hermovaurioita selässä, krooninen unettomuus, 2-suuntainen mielialahäiriö, ahdistushäiriö, paniikkihäiriö ja sos.fobia. Joudun myös syömään näihin vahvoja lääkkeitä ja olen jatkuvassa tokkurassa niistä. Hyvä kun ajatukset toimii edes kunnolla. Muistiongelmia myös näistä lääkkeistä ja unettomuudesta. En ole päässyt myöskään eläkkeelle. Kuka huolisi edes tällaista zombia töihin. Ihmettelen vaan.🤔

Vierailija
22/171 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä muuten kokeilin vielä viimeisenä keinona tienata sitä seksipuhelintakin, oli sitten lopetettava kun en tienannut, ja kelalta kysyessäni eivät osanneet sanoa paljonko saan tienata ettei kuntoutustukea viedä. Kuulemma harkitaan tapauskohtaisesti.

Päättelin etten muutaman satasen vuoksi riskeeraa tukia tai enempää mielenterveyttäni.

Voi luoja mitä puppua taas. Tietävät vallan hyvin mitä se on. Tänä vuonna se on 885.63e 1.8 lähtien. Lukee ihan Kelan sivuilla ja tulee myös vuosittain tiedotteena kuntoutustuen saajalle.

No niin minulle kelan toimistossa sanottiin silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/171 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita ja kysy peruste hylkäykseen. Valitusta ei kannata tehdä, siihen menee aikaa, joten uusi hakemus vain tulille. Hakemukseen kannattaa panostaa, joten hio tekstiä vaikka jonkun ystäväsi kanssa, jos hän on taitava kirjoittamaan. Lääkärinlausunnon pitää olla myös hyvä. Itse laitoin liitteeksi aiemmin käymäni Kelan kuntouskurssin lausunnon, esimieheltä arvion työkyvystäni ja palkkatoimistosta pyytämäni listan sairaspoissaoloistani muutaman viimeisen vuoden ajalta.

Vierailija
24/171 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae uudestaan. Joo, hae lausunto mahdollisimman arvovaltaiselta lääkäriltä. Mielellään sellaiselta, jota Kela käyttää asiantuntijana.

Sitten ovatkin ongelmissa kun a) haluavat hylätä lääkäri X:n antaman lausunnon sun hakupapereissa mutta b) lääkäri X onkin asiantuntija, jota Kela on itse käyttänyt aikaisemmin valituksissa kun asiakas ei saanut työkyvyttämyyseläkettä.

Menee läpi koska eivät hylkää omiaan ei kolleegan. Jollekin ei arvostetulle lääkärille saatetaan näyttää paikkaa sillä että mitkään sen hakemukset ei mene läpi.

Sä et ressu tainnut nyt ymmärtää mistä on kyse.

Kelakaan ei voi toimia mielivaltaisesti, kuten valtion hallinto ei voi. Mielivaltaista on uskoa saman lääkärin todistusta asiassa A muttei asiassa B. Joko hän on asiantuntija, tai sitten ei. Ei voi olla asiantuntijan roolissa vain silloin kun Kela haluaa, muuten ei.

Vierailija
25/171 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsemän vuotta taisteltu eläkkeestä sekä vammaistuesta eikä loppua näy! Lausuntoja on eri alan lääkäreiltä, koetuloksia joista sairaudet näkyy jne. Sängyssä maattu nämä vuodet kun ei ole normaalia liikuntakykyä lihaksissa. Ilman avustajia ja sähköpyörätuolia en pärjäisi päivääkään. Mutta täysin työkykyinen kuulema olen.

Vierailija
26/171 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini jaksaa kävellä 30 minuuttia. Istuttuuaan 10min ei meinaa päästä ylös. Kulkee osan vuodesta kainalosauvoilla.

Silti jokainen eläkeanomus on tullut kielteisenä, koska äitini on ehdottomasti edelleen työkykyinen ja päätöksen mukaan pystyy työllistymään hyvin esimerkiksi vanhustenpalveluun.

Niin. Hoitajaksi vai hoidettavaksi?

Vierailija
27/171 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä näytä sairauksilla, vammoilla ja toimintakyvyn rajoitteilla mitään merkitystä. Kela hylkää sekä työkyvyttömyyseläke sekä sairaspäivärahahakemukset työttömiltä. Minä en kuntoutuksella parane, en kelpaa edes kuntouttavaan työtoimintaan, koska olen liian sairas. SILTI kela katsoo oireiden olevan lieviä, joten kaikki hakemukset hylätään. 

Vierailija
28/171 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on oikein. Ei muutako töihin laiskuri.

Vierailija
29/171 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes nähnyt b-lausuntoani enkä tiedä mitä siinä lukee. Eikä kiinnostakaan, pääasia että eläke rullaa.

Vierailija
30/171 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on riittävän arvovaltainen psykiatri, jonka lausunnolla saa eläkkeen? 

Vierailija
31/171 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet? Jos olet alle 60 v, niin hylky tulee, useimmiten. En tiedä onko järkevää hakea koko ajan uudelleen, kuten joku kehotti. Eikä aina lääkärin arvovallalla ole niin suurta merkitystä.

Vierailija
32/171 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa on työkyvyttömyyseläkkeellä ja sairaseläkkeellä? Jälkimmäinen siintää tulevaisuudessa (syöpä).

Vierailija
33/171 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on oikein. Ei muutako töihin laiskuri.

Mä kaukolähetän sulle mun sairauteni. Ole hyvä. Menes nyt niiden kanssa töihin. Laiskuri.

Vierailija
34/171 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa on työkyvyttömyyseläkkeellä ja sairaseläkkeellä? Jälkimmäinen siintää tulevaisuudessa (syöpä).

Sama asia. Kansa puhuu sairaseläkkeestä.

Vierailija
35/171 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin johtuuki miten paljon olet tehnyt töitä aikaisemmin. Jos on vähän töitä ja paljon tukia, et ehkä ole paras mahdollinen kandidaatti.

Vierailija
36/171 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mietin miten nämä hakemusten hylkääjät kestävät työtään. Näkevät ihan tasan varmasti, että hakemuksen henkilö on täysin työkyvytön, mutta liukuhihnalta jollain porsaanreiällä hylkäävät hakemuksen. Miettiikö ne sitä ahdinkoa miten pitkälle, johon ihminen sysätään.

Vierailija
37/171 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin johtuuki miten paljon olet tehnyt töitä aikaisemmin. Jos on vähän töitä ja paljon tukia, et ehkä ole paras mahdollinen kandidaatti.

Ennemminkin aiemmin paljon töitä tehneen tk-eläkehakemus (työttömänä hakiessa) hylätään, koska eläke olisi rahallisesti suurempi kuin pelkillä tuilla olleen.

Vierailija
38/171 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus mietin miten nämä hakemusten hylkääjät kestävät työtään. Näkevät ihan tasan varmasti, että hakemuksen henkilö on täysin työkyvytön, mutta liukuhihnalta jollain porsaanreiällä hylkäävät hakemuksen. Miettiikö ne sitä ahdinkoa miten pitkälle, johon ihminen sysätään.

Juuri näin. Eivät muka tajua mitenkä paljon aiheuttavat täysin ylimääräistä stressiä ihmiselle joka joutuu sietämään muutenkin paskamaista elämäänsä kaikkine rajoitteineen ja kipuineen.

Vierailija
39/171 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laissa on tietyt diagnoosit joilla voidaan myöntää. Masennuksen tulisi lukea vähintään keskivaikeana, persoonallisuushäiriö taas ei tietääkseni ole korvattava.

Ennen kuin voi saada kuntoutustukea täytyy olla vuoden sairaspäivärahalla. Lisäksi täytyy olla hoitokontakti ja kuntoutussuunnitelma, joka hoidon lisäksi on yleensä jotain toimintaa. Esim opiskelua tms työpajaa.

Kannattaa lukea tarkkaan hylkäysperusteet ja soittaa vielä ja kysyä tarkennusta. Ei kannata valittaa, kun on ensimmäinen hakemus vasta. Uusi kattavampi B-lausunto eli uusi hakemus. Työkkäriin ilmoitus että kuntoutustukihakemus vireillä.

Lisäksi kannattaa kirjoittaa oma selvitys siitä, miten sairautesi estää sinua työskentelemästä niissä töissä, joihin sinulla muuten olisi koulutus ja/tai valmiudet. Jos olet päihteetön, kerro sekin. Kerro että olet sitoutunut lääkehoitoon ja kuntoutukseen.

T. 10+ vuotta kuntoutustuella, välillä tullut hylkyä joka sitten oikaistu

Vierailija
40/171 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on riittävän arvovaltainen psykiatri, jonka lausunnolla saa eläkkeen? 

Tavallinen psykan polin rivilääkäri kirjoitti mulle tai vakuutusyhtiölle lausunnon. Ei käynyt kelan kautta koska asia ei kuulu heille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän