Päiväkoti lapset levottomempia ja keskittymiskyvyttömämpiä
Täällä paljon puhutaan päiväkodeista, perhepäivähoidosta ja kotihoidosta. Puntaroidaan näiden etuja ja haittoja. Mutta olen ihmetellyt miksei tätä näkökulmaa käsitellä koskaan.
Tätähän on ihan tutkittu ja jokainen sen käsittää todeksi.
Päiväkodissa on tietenkin myös hyviä puolia, sitä en sano. Enkä hae riitaa siitä, mikä hoitomuoto olisi paras.
Ensimmäinen lapseni hoidettiin päiväkodissa, lapsi oli arka ja ujo, siksi koin päiväkodin olevan hänelle hyvä, jotta oppii sosiaalisia taitoja.
Toinen lapsi hoidettu perhepäivähoidossa, lapsi hieman ylivilkas, sosiaalinen ja persoonallinen, siksi koin hänelle oikean hoitopaikan olevan perhepäivähoito missä rauhallisempaa.
Nyt 4 vuotiaana tämä perhepäivähoitolapsi on välillä myös tutussa varakodissa ja viihtyy myös siellä hyvin, joskin tuntee päiväkodissa hieman turvattomammaksi olonsa kuin perhepäivähoidossa. Mutta minusta erinomaista että harjoittelee myös isommassa ryhmässä oloa välillä mutta ei ole siellä säännöllisesti.
Kommentit (5)
Jos nyt saisin miettiä uudestaan, niin laittaisin lapseni pph en pk.
sinähän varsinainen välkky olet!!
ja etenkin pitää muistaa, että KAIKKI pph:t ovat ihania ja KAIKKI päiväkodit ovat vain jotain säilöntälaitoksia.
huh huh... enpä viitsi edes kommentoida... oli niin typerä viesti...
Ettet vain itse ole nyt se typerä. Vai etkö ymmärtänyt lukemaasi?
Kerroinhan että toinen lapseni hoidettiin päiväkodissa ja olin ihan tyytyväinen ja lapsi myös.
Enkä ottanut lainkaan kantaa mikä päiväkoti huono tai hyvä, tai mikä perhepäivähoitaja hyvä ja mikä huono.
Omalle kohdalleni ovat molemmat hoitopaikat olleet hyviä.
Eli jos aihetta halutaan rajata, niin puhutaan nyt sitten vain hyvistä päiväkodeista ja hyvistä perhepäivähoitajista, jätettään huonot keskustelun ulkopuolelle.
Miksi näissä keksusteluissa aina toiset menettävät heti hermonsa?
Aiheen oli siis levottomuus ja keskittymiskyky.
Mutta ei se sitä tarkoita, että loppuiäkseen jäisi keskittymiskyvyttömäksi. Päinvastoin, kyllä päiväkotilapset ovat mielestäni esim. valmiimpia kouluun kuin perhepäivä-/kotihoidossa olleet.
Kaikesta hälinästä huolimatta lapseni viihtyvät tarhassa. Meillä perhepäivähoidosta huonoja kokemuksia, siksi toisella kertaa valitsimme päiväkodin.
Mutta jokainen hoitakoon lapsensa miten haluaa, ei kuulu mulle.