Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin äsken työhaastattelussa. Tuli ilmi, että aiempi työkokemukseni on palkkatukityöstä ja työkokeiluista

Vierailija
18.08.2022 |

Putosinko automaattisesti jatkosta? 😀 Kyseessä on lyhyt osa-aikainen työsuhde ja hakijoita ei lisäkseni ole ilmeisesti montaa.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minuakaan valittu samassa työpaikassa auki tulleeseen oikeaan työsuhteeseen, kun olin sitä ennen tehnyt siellä palkkatuella vuoden töitä, vaikka osaamiseni ja koulutukseni työhön sopivatkin. 

Palkkatuki-ihmiset on sellaisia, joita ylenkatsotaan aika avoimesti työyhteisöissä oman kokemukseni mukaan. Pidetään ihan va jak kei na.

Mistä työyhteisö saa tietää kuka on palkkatuella? Sitä tietoa ei ainakaan työnantaja saa huudella koko työyhteisölle.

Kyllä se oli ihan yleisesti tiedossa ja vielä työtodistukseen erikseen kirjattu.

Minulla ei lue työtodistuksessa palkkatuesta mitään.

Tiedän eräitä työllistämistuella työllistyneitä, jotka pyysivät uuden työtodistuksen, koska työkokokemus mitätöitiin mainitsemalla työsuhteen laatu - ei tainnut olla "pakkotyöllstetty", mutta jotakin vastaavaa.

Olen minäkin saanut työtodistuksen palkkatuetusta työstä, jonka olisin mielelläni halunnut asiallisempana, mutta jatkopestin takia en viitsinyt kyseenalaistaan työtodistukseen useaan kertaan kirjoitettua "kuittailua". Luultavasti löytyy lukemattomia keinoja tehdä "rivien väliin kirjoitetulla vihjausella" jonkun työkokemus arvottomaksi, mutta onhan palkan saaminenkin aina etu.

Vierailija
42/52 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu ei ole työsuhde, miksi sen edes mainitsit ja vain työtävieroksuva kertoo, että olen ollut normaalissa työsuhteessa, jossa työnantaja sai palkkatukea.

Eli putosit, koska itse kehuskelit, että olet epäkuranttia tavaraa.

Miten luulet nuorten ja opiskelijoiden saavan ensimmäisen työpaikan, jos vaaditaan palkallista työkokemusta? Tai vanhemmat, jotka vaihtavat alaa. Suurin osa aloittaa työelämän ja harjoittelun jälkeen.

Ja ap.lle sinulla on ihan hyvä mahdollisuudet saada se työpaikka, jos työssä ei vaadita erityistaitoja, vaan persoona ja asenne ratkaisee.

Ei toimistotyö nyt sentään ole mitään rakettitiedettä.

Yleensä työpaikan voi jopa valita, jos itse tai joku sukulainen on hankkinut vaikutusvaltaisia suhteita polvillaan tai kontallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näin on, eikös tuo silloin tiputa pohjan pois koko työkokelulta ja palkkatukityöstä, jos niiden perimmäinen tarkoitus on kuitenkin työllistää ihmisiä paremmin?  

Itse juuri mietin työkokeilua ja nyt pohdin, että onko se kuitenkin sitten väärä valinta, jos sitä katsotaan huonolla vaikka olisikin oman alan töitä mahdollisesti? 

Aika ihmeellistä jos ei työkokemus kelpaa.

Vierailija
44/52 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti putosit. Palkaton työ ei ole heidän mielestään oikeaa työtä.

Minulta kerran jopa kysyttiin, että saanko työstäni, jota olin tehnyt (osa-aikaisena) useamman vuoden, palkkaa. Vastasin, että totta kai saan. Harmi, etten kehdannut lisätä perään "saatko sinä omasta työstäsi?"

tuki työ on eri asia.     Se tuki korvaa palkan eikä valtio pysty varastamaan siitä veroja paitsi ennakkopidätyksen.

se on annettu myös mahdollisuudeksi millä saa pienenettyä korrutiota.

Vierailija
45/52 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajana en olisi kutsunut noilla meriiteillä edes haastatteluun. Eli jos pääsit haastatteluun, työnantaja ei ehkä välitä tuosta tai on tosi epätoivoinen.

Vierailija
46/52 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajana en olisi kutsunut noilla meriiteillä edes haastatteluun. Eli jos pääsit haastatteluun, työnantaja ei ehkä välitä tuosta tai on tosi epätoivoinen.

Entä jos löytyisi aiempaa työhistoriaa monelta vuodelta? Ja kyseessä olisi alan vaihto

Vierailija
47/52 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä 6 kuukautta kestävät työt mielletään työvoimatoimiston välittämiksi työpaikoiksi.

Vierailija
48/52 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli aivan turhia työllistämisohjelmia ?  Tarkoituksena päästä töihin mutta saakin stigman, joka estää töihin pääsyn?

Vierailija
49/52 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis,

Miten tuo ilmeni? Ymmärtääkseni noista pitäisi saada ihan 'tavallinen' työtodistus, mistä asia ei ilmene.

Mutta oli miten oli, nykyään monilla aloilla on työvoimapula

--> harva työpaikka voi nirsoilla, esim. omalla työpaikallani työntekijöiden 'tasoa' on ollut pakko laskea, ja siitä huolimatta vajausta on.

Ja tuolla tasolla tarkoitan ns. kriteerejä mitkä ennen pitänyt täyttää että pääsee (edes haastatteluun) on ollut pakko karsia.

Ai monilla aloilla työvoimapula?? Mistä nää työttömät sitten tulee?  Kerro mitä mun pitäisi opiskella, jotta pääsisin työhön, jossa on pulaa työntekjöistä.  Pois suljettuna hoitoala.

Vierailija
50/52 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis,

Miten tuo ilmeni? Ymmärtääkseni noista pitäisi saada ihan 'tavallinen' työtodistus, mistä asia ei ilmene.

--> harva työpaikka voi nirsoilla, esim. omalla työpaikallani työntekijöiden 'tasoa' on ollut pakko laskea, ja siitä huolimatta vajausta on.

Ja tuolla tasolla tarkoitan ns. kriteerejä mitkä ennen pitänyt täyttää että pääsee (edes haastatteluun) on ollut pakko karsia.

Ai monilla aloilla työvoimapula?? Mistä nää työttömät sitten tulee?  Kerro mitä mun pitäisi opiskella, jotta pääsisin työhön, jossa on pulaa työntekjöistä.  Pois suljettuna hoitoala.

En ole tuo sama, mutta palkanlaskennassa ja kirjanpidossa on todellinen pula tekijöistä. Meille on otettu töihin jopa ihan täysin alalle kouluttamatonta ja kokematonta porukkaa, jos vaan on soveltuva ja motivoitunut tyyppi.

Vierailija
51/52 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis,

En ole tuo sama, mutta palkanlaskennassa ja kirjanpidossa on todellinen pula tekijöistä. Meille on otettu töihin jopa ihan täysin alalle kouluttamatonta ja kokematonta porukkaa, jos vaan on soveltuva ja motivoitunut tyyppi.

Kiitos vastauksesta, saatanpa harkita kirjanpitäjän pestiä!

Vierailija
52/52 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis,

Kiitos vastauksesta, saatanpa harkita kirjanpitäjän pestiä!

Hätäkeskuspäivystäjät, sosiaaliala, päivähoito, onhan näitä vaikka mitä. Sitä en ymmärrä, että jutataan jotain merkonomi/tradenomiopintoja vaikka ala on ylikyllästetty moneksi vuosikymmeneksi, työpaikkoja ei ole eikä tule.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi