Olin äsken työhaastattelussa. Tuli ilmi, että aiempi työkokemukseni on palkkatukityöstä ja työkokeiluista
Putosinko automaattisesti jatkosta? 😀 Kyseessä on lyhyt osa-aikainen työsuhde ja hakijoita ei lisäkseni ole ilmeisesti montaa.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minuakaan valittu samassa työpaikassa auki tulleeseen oikeaan työsuhteeseen, kun olin sitä ennen tehnyt siellä palkkatuella vuoden töitä, vaikka osaamiseni ja koulutukseni työhön sopivatkin.
Palkkatuki-ihmiset on sellaisia, joita ylenkatsotaan aika avoimesti työyhteisöissä oman kokemukseni mukaan. Pidetään ihan va jak kei na.
Mistä työyhteisö saa tietää kuka on palkkatuella? Sitä tietoa ei ainakaan työnantaja saa huudella koko työyhteisölle.
Kyllä se oli ihan yleisesti tiedossa ja vielä työtodistukseen erikseen kirjattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voin tehdä vain toimistotöitä. En tiedä mistä hoitoalalle revitään porukkaa, kun toimistotöihin valitaan niitä jotka voisivat fyysistä työtäkin tehdä.
Toimistotöissä pitäisi osatakin jotain eikä vain olla terve.
Olen tradenomi koulutukseltani.
Onhan siivoojiakin siirretty koulusihteeriksi jne. kun eivät pysty enää terveyden puolesta siivoomaan.
Tuli ilmi?
Eli siis sinullekin asia tuli yllätyksenä?
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu ei ole työsuhde, miksi sen edes mainitsit ja vain työtävieroksuva kertoo, että olen ollut normaalissa työsuhteessa, jossa työnantaja sai palkkatukea.
Eli putosit, koska itse kehuskelit, että olet epäkuranttia tavaraa.
Sairaalassa työkokeilussa työtön saa tunnukset Lifecareen ja merkitsee esim. diagnooseja potilaille jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minuakaan valittu samassa työpaikassa auki tulleeseen oikeaan työsuhteeseen, kun olin sitä ennen tehnyt siellä palkkatuella vuoden töitä, vaikka osaamiseni ja koulutukseni työhön sopivatkin.
Palkkatuki-ihmiset on sellaisia, joita ylenkatsotaan aika avoimesti työyhteisöissä oman kokemukseni mukaan. Pidetään ihan va jak kei na.
Mistä työyhteisö saa tietää kuka on palkkatuella? Sitä tietoa ei ainakaan työnantaja saa huudella koko työyhteisölle.
Kyllä se oli ihan yleisesti tiedossa ja vielä työtodistukseen erikseen kirjattu.
Minulla ei lue työtodistuksessa palkkatuesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on oikeus vaatia uusi työtodistus, jossa sitä ei ole mainittu. Edellyttäen, ettei työsuhteen päättymisestä ole liian pitkä aika (viisi tai kymmenen vuotta riippuen haluatko työtodistukseen arvioinnin).
Oikeissa työsuhteissa on se etu, että ne osoittavat, että on ollut jonkun työnantajan mielestä rahanarvoinen. Työkokemusta ja osoituksen työhalusta kerryttää onneksi ilmaistyöntekijänäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu ei ole työsuhde, miksi sen edes mainitsit ja vain työtävieroksuva kertoo, että olen ollut normaalissa työsuhteessa, jossa työnantaja sai palkkatukea.
Kysyi suoraan, ei tuollaisesta oikein voi silloin valehdella.
Nyt ollaan kyllä sillä rajoilla, että saako tuollaista edes kysyä.
Miksi ei saisi kysyä? Jäi kiinnostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä hait? Onko siinä oletuksena että kokemusta löytyy? Jos ei niin ei tuon pitäisi häiritä. "Lyhyt osa-aikainen työsuhde" ei yksinään kerro työnantajan oletuksesta tekijän kokemuksesta.
Aika simppeliä toimistotyötä. Mainostivat, että sopii opiskelijalle ja työuraansa aloittelevalle.
Jos olet työurasi alussa tai kuntoutunut tms. niin en ainakaan itse näe tuontyyppisen työn aloittamiselle ongelmaksi että tähänastiseen kokemukseen kuuluu työkokeilua jne. Palkkatuella ei ole merkitystä eikä sitä erikseen tarvitse mainita saaneensa, kun työtehtävät kuitenkin ovat ihan "oikeita" - eihän se muutenkaan kuulu työnantajalle mitä palkkaa on milloinkin saanut vaan vain mitä nyt toivoo.
Olen jo vähän päälle kolmekymppinen ja valmistumisestani on aikaa useampi vuosi.
"Vajaa nelikymppinen..."
Rekrytoijan silmissä, pelkään.
Niin tai näin. Hoitoalalla niin kova työvoimapula, että kunhan on tuoreet ammattipaperit niin työpaikka löytyy :)
Vierailija kirjoitti:
Miten luulet nuorten ja opiskelijoiden saavan ensimmäisen työpaikan, jos vaaditaan palkallista työkokemusta? Tai vanhemmat, jotka vaihtavat alaa. Suurin osa aloittaa työelämän ja harjoittelun jälkeen.
Ja ap.lle sinulla on ihan hyvä mahdollisuudet saada se työpaikka, jos työssä ei vaadita erityistaitoja, vaan persoona ja asenne ratkaisee.
Ei toimistotyö nyt sentään ole mitään rakettitiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa työkokeilussa työtön saa tunnukset Lifecareen ja merkitsee esim. diagnooseja potilaille jne.
Meillä ei saa, koska liian riskialtista päästää osaamattomia tekemään merkintöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten luulet nuorten ja opiskelijoiden saavan ensimmäisen työpaikan, jos vaaditaan palkallista työkokemusta? Tai vanhemmat, jotka vaihtavat alaa. Suurin osa aloittaa työelämän ja harjoittelun jälkeen.
Ja ap.lle sinulla on ihan hyvä mahdollisuudet saada se työpaikka, jos työssä ei vaadita erityistaitoja, vaan persoona ja asenne ratkaisee.
Ei toimistotyö nyt sentään ole mitään rakettitiedettä.
Mitä sinulle on toimistotyö, jotain kopiointia ja kahvinkeittoa?
Vierailija kirjoitti:
Minä voin tehdä vain toimistotöitä. En tiedä mistä hoitoalalle revitään porukkaa, kun toimistotöihin valitaan niitä jotka voisivat fyysistä työtäkin tehdä.
Toimistotöihin valitaan niitä, jotka sinne hakee. Jos ei tule valituksi sinne, niin ei se todellakaan tarkoita sitä, että työnhakija menisi sitten hoitoalalle.
Kyllähän nuo väkisinkin tiputtaa. Ei siinä paljoa paina, että palkkatukityö on ns. normaalia työtä, koska koko konsepti on rekrytoijille jo itsessään varoittava merkki. Ajatellaan että vain luuserit tekevät palkkatukitöitä, koska oikeasti kyvykäs työntekijä kyllä löytää itsekin töitä ilman valtion apua. Ja kyllähän se osittain on tottakin, mutta mieluummin näkisin maailman, jossa katseltaisiin ennemmin vaikka sitä suoriutumista siellä työssä oli sitten kyseessä palkkatuki tai tukematon työ.
Olin aikoinaan 90-luvulla opiskelijana valtionhallinnollisella tuella olevassa työpaikassa kesätöissä, joka jatkui uudella työsopimyksella projektitöissä. Hyvää työkokemusta eikä missään erityisesti näkynyt että osa palkkauksesta oli tullut valtion tukemana.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nuo väkisinkin tiputtaa. Ei siinä paljoa paina, että palkkatukityö on ns. normaalia työtä, koska koko konsepti on rekrytoijille jo itsessään varoittava merkki. Ajatellaan että vain luuserit tekevät palkkatukitöitä, koska oikeasti kyvykäs työntekijä kyllä löytää itsekin töitä ilman valtion apua. Ja kyllähän se osittain on tottakin, mutta mieluummin näkisin maailman, jossa katseltaisiin ennemmin vaikka sitä suoriutumista siellä työssä oli sitten kyseessä palkkatuki tai tukematon työ.
Työttömiä on palkkatuella valtion ja kaupunkien virastoissa töissä asiakaspalvelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei saa, koska liian riskialtista päästää osaamattomia tekemään merkintöjä.
Mistä tiedät? Minua hoitajat luuli opiskelijaksi. Kun työkokeilusopimus tehtiin oli paikalla vain osastonhoitaja ja osastonsihteeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimistotöihin valitaan niitä, jotka sinne hakee. Jos ei tule valituksi sinne, niin ei se todellakaan tarkoita sitä, että työnhakija menisi sitten hoitoalalle.
Jep, itse haen 4 toimistotyöpaikkaa kuukaudessa, niin on sovittu. Aina vuoden päästä on palkkatukioikeus. Nyt olen ansiosidonnaisella.