Hylky inssistä
Tänään oli eka inssi ja hylkyhän siitä tuli :'D Ajoin kuulemma muuten ihan hyvin, mutta varoin muita liikenteenkäyttäjiä liikaa (en luota kehenkään kun porukka ajaa päin punaisia..) ja hidastin liikaa ennen risteyksiä (varsinkin kun nurkan takaa ei näkynyt tielle). Ja yhdessä kohti jäi vilkku päälle. Hups.
Harmittaa kamalasti! Uusinta maksaa 200 euroa, lisätunteja en varmaan uskalla ottaa kun menee vain kalliimmaksi ja tiedän jo virheeni.. Äidin kasvoilta paistoi täysi pettymys kun kerroin, ettei läpi mennyt. Hävettää, en koskaan ole ollut kiinnostunut autoilusta, mutta vanhemmat painostivat kouluun. Ja nyt pitäisi vielä yrittää uudelleen.
Hävettää myös sen takia, että vanhempani kustantavat koko homman. Olen 19. Miksi ihmeessä piti tähänkin painostaa kun olen jo sanonut, etten korttia halua. Pakkopullaa. Kumpa menisi läpi seuraavalla kerralla niin olisi tämäkin kiusaus ohi.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vaatimukset ovat kiristyneet. Pitää osoittaa, että on riittävän valmis itsenäiseen ajamiseen, ei liian varovainen=arka.
Niin pitääkin. Ajokortti ei ole mikään kansalaisoikeus vaan merkki siitä että osaa liikkua liikenteessä turvallisesti ja muita häiritsemättä.
Lisää kilometrejä, kyllä se siitä. Itse opetin poikani ajamaan opetusluvilla. Meillä tuli vuodessa 3500km treeniä kelissä kuin kelissä ennen inssiä. Paremmin se ajoi kuin äitinsä jo ennen inssiä, eikä tarvinnut olla hirveän huolissaan kun se eka kerran häipyi yöhön yksikseen.
Olen ajanu vuosikymmeniä, enkä ole koskaan ajatellut, että pitäisi varoa esim. punaisia päin ajajia. Kyllä liikennesääntöjen noudattamiseen pitää luottaa tai ei ole oikeasti asiaa liikenteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ajanu vuosikymmeniä, enkä ole koskaan ajatellut, että pitäisi varoa esim. punaisia päin ajajia. Kyllä liikennesääntöjen noudattamiseen pitää luottaa tai ei ole oikeasti asiaa liikenteeseen.
Olen ajanut vuosikymmeniä moottoripyörällä. Se kanssa liikkuessa oppii kyllä varomaan muidenkin virheitä kun tietää olevansa kasan alimmaisena. Se ajotyyli kyllä tulee kyllä mukana autonkin rattiin... kysymys on lähinnä jatkuvasta havainnoinnista, ei tarvitse olla tien tukko.
Vaatimukset kiristyneet ja ajotuntien määräkin puolitettiin. Ei ihme, että niitä kokeita uusitaan. Itselläkään ei menny ensimmäinen läpi ja kaverilla meni muistaakseni neljä vai viisi. Sait palautetta, keskityt niihin ja hengität syvään ratissa. Mitään ei tarvii hävetä. Toivottavasti kokeen vastaanottaja on mukava ja opettajat olleet kivoja, ettei jää enempää huono fiilis ajamisesta. Kyllä se siitä!
Tsemppiä nyt ap. Juttele vanhempiesi kanssa ja kysy montako ajotuntia heillä aikoinaan oli ennen inssiä. Ehkä eivät muista, mutta nykyiset ajotunnit autolla, ei vain simulaattorilla on viety ihan minimiin. Harva pääsee ekalle kerralla läpi. Vähän rahastuksen meininki. Mutta ehdota vaikka vain yhtä ylimääräistä ajotuntia ja sen jälkeen uusi inssi! Toivottavasti vanhempasi ymmärtävät tämän. Hienoa, että menit autokouluun.
Minari ilman pikkareita on toiminut aina.
Ohhoh, onpas noissa tiukka linja nykyään! :O Outoa että noin "pienestä" hylättiin, kun AP ei kai kuitenkaan mitään liikennesääntöjä rikkonut. Omalla kohdallani tuli hylsy ylinopeuden ja väärälle kaistalle kääntymisen takia, joten silloin mokasin ihan huolella :D
Mutta AP:lle tsemppiä uusintaan, hyvin se menee! :)
Vierailija kirjoitti:
Välitä, muista, ennakoi.
Huom. ENNAKOINTI. On nykyään uudessa tieliikennelain mukaan pakollista liikenteessä. Mutta olet varmaan niitä tyyppejä, jotka ajaa Teslalla suojatietä ylittävän pyöräilijän yli ihan vaan koska pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus niin ihan sama vaikka jää alle ja kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Miten se uusinta 200 euroa muka maksaa?
"Ajokoe B-luokan ajoneuvolla 99 euroa"
Jos ei ole omaa autoa, maksaa se auton vuokra koululta siihen.
T. Ei AP mutta toinen inssin uusinut tänä vuonna
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ap kun saat kortin, pakota itsesi ajamaan joka päivä. Mene vaikka iltaisin klo 21 jälkeen ajelemaan, kun liikenne on jo hiljentynyt. Mene ihan helppoihin kohteisiin, ei mihinkään keskustaan. Ihan vain, jotta saat lisää ajotuntumaa. Ota vaikka kaveri mukaan. Ajele rauhallisesti ja nauti hiljaisista teistä. Laita radiosta jotain kivaa musaa päälle. Pakota itsesi tekemään tuota vaikka kaksi kuukautta putkeen. Veikkaan, että asenteesi muuttuu tuon jälkeen.
On äärimmäisen tärkeää heti inssin jälkeen vain ajaa ja ajaa ja ajaa. Sitten alat ajamaan enemmän päivällä, hakeudu vaikeampiin paikkoihin pikku hiljaa.
Mee ihe ajaa, ajaa, ajaa,
Et sä voi pakotella muita
Aika kalliita on 200 euron ajotunnit. Suosittelen kyllä ainakin yhden lisätunnin ottamista, jossa käyt ajo-opettajan kanssa läpi virheet, jotka teit. Sitten uuteen koetukseen. Älä kerro "koko maailmalle" että olet menossa kokeeseen. Ei ne kavereiden tsempit mitään auta, päinvastoin, ne vain lisäävät paineita. Ja jos kaverit eivät tiedä, montako hylsyä tuli, ei tarvitse niin paljon hävetä, jos ei toisellakaan kerralla onnistu.
Älä sure, mä pääsin läpi vasta kolmannella kerralla. Uutta yritystä vaan ja jätä taakse toi hylsy, älä anna sen kummitella. Ens kerralla puhtaalta pöydältä.
Otat lisätunteja, kyllä pääset joskus läpi. Mulla on tuttuja jotka käyneet inssin läpi "muutamia" kertoja. Ihan kunnollisia kuskeja on tullut, ei kolareita. Sitten kun saat kortin, ajat vähintään joka toinen viikko ettei taidot ruostu.
Eikös nykyään ajokorttia yritetä ihan sillä minimiajotuntimäärällä kun yritetään päästä halvemmalla. Hylkäysprosentit on aika isoja nykyään.
Ainakin pk-seudulla useampi kai reputtaa eka kerralla kuin saa läpi. Eräs tohtorikoulutettu mies kertoi olleensa ainut, joka sai kortin eka yrittämällä omassa autokouluporukassaan.
Ja vasta oli juttu ajokokeista. Siinä kerrottiin, että joku on joutunut yrittämään kortin saamista 20 kertaa. Kolme yritystä on hyvin tavallinen määrä.
Kortin voi ajaa myös pikkukaupungissa. Itse sain eka yrittämällä Ylivieskassa 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette oikeassa, että mulla ei ole oikein hyvä asenne tähän hommaan.. Tällä hetkellä sellaista kärsimystä, että en oikein osaa ajatella muuta ja toivon vaan tämän loppua. Ja totta, että voi tulevaisuudessa ja töissä olla tarve kortille. Jotenkin vaan stressaa kaikki, varsinkin liikenteessä kun osa menee päin punaisia tai ajaa ylinopeutta vain jotta pääsisi ohittamaan ja itse sitten jään hiljentelen risteyksissä että alkaa tulko kylkeen.
En nyt osaa oikein arvostaa mitään kun hävettää ja ärsyttää, ehkä melkeen myös pelottaa. No ei tälle enää voi mitään, uusintaan.
- ap
Mikä kaupunki?
Muista myös se, että monella autoilijalla on näyttämisen asenne, kun havaitsevat autokoululaisen tiellä. Älä niistä välitä. Sun täytyy vain ajaa satoja tunteja lisää itseksesi hiljaisina aikoina, niin autolla ajaminen alkaa tuntua jo sitten aivan erilaiselta. Tuossa alussa nimittäin jo pelkän auton hallinta vie paljon huomiotasi.
Totta. Itselläkin tapana mennä aivan takapuskuriin kiinni "rillaamaan", jos valkoinen kolmio näkyy.
Siinä katsotaan kestääkö hermot vai alkaako verenpaine nousta :D
Itse laitan vielä kaukovalot lisäksi päälle. Oppiipahan olemaan.
90-luvulla oli poikkeus, jos ei päässyt inssistä läpi.
Ajotunteja oli paljon.
No elämä jatkuu vielä pari kuukautta fillarilla ja 200e köyhempänä, mutta kuljettapätevyyksistä en tinkisi enkä ranteitani aukaisisi. Kuukausi ilman autoa menee helposti jopa korjaamolla odotellessa...
Kaikista vaan ei ole kuskeiksi.
Ajoin inssin vuonna 1986, ja sinä päivänä sattumoisin olivat kaupungissa kaikki liikennevalot pois käytöstä. Ei mitään ongelmaa ja läpi meni tietenkin.