Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hylky inssistä

Vierailija
18.08.2022 |

Tänään oli eka inssi ja hylkyhän siitä tuli :'D Ajoin kuulemma muuten ihan hyvin, mutta varoin muita liikenteenkäyttäjiä liikaa (en luota kehenkään kun porukka ajaa päin punaisia..) ja hidastin liikaa ennen risteyksiä (varsinkin kun nurkan takaa ei näkynyt tielle). Ja yhdessä kohti jäi vilkku päälle. Hups.

Harmittaa kamalasti! Uusinta maksaa 200 euroa, lisätunteja en varmaan uskalla ottaa kun menee vain kalliimmaksi ja tiedän jo virheeni.. Äidin kasvoilta paistoi täysi pettymys kun kerroin, ettei läpi mennyt. Hävettää, en koskaan ole ollut kiinnostunut autoilusta, mutta vanhemmat painostivat kouluun. Ja nyt pitäisi vielä yrittää uudelleen.

Hävettää myös sen takia, että vanhempani kustantavat koko homman. Olen 19. Miksi ihmeessä piti tähänkin painostaa kun olen jo sanonut, etten korttia halua. Pakkopullaa. Kumpa menisi läpi seuraavalla kerralla niin olisi tämäkin kiusaus ohi.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodatus?

Vierailija
2/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuodatus?

No en tiedä miksi muuksi tätä kutsuisin :D Sitä kai tämä on

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korttia ei tarvitse niin kauan kunnes saa töitä paikasta jonne ei julkiset kulje (n. 75% työpaikosta) tai työ on sellaista jossa edellytetään korttia.

Eräs tuttu jätti kortin välistä, opiskeli ammattiin jossa on paljon keikkatyötä ja nyt sitten työllistyi aivan eri alan ns. paskaduuniin, kun ei ole mahdollisuuksia oman alan hommiin. Vuorotyötä tekee, joten talvellakin pitää tarpoa jalkaisin tai fillaroida loskapaskassa useiden kilometrien päähän, kun ei bussit kulje kuin päivällä. Plussaa sisukkuudesta, mutta helpompiakin tapoja olisi.

Jaa että miksi ei aja korttia? No siks kun rahaa ei ole ja vanhemmat ei auta.

Vierailija
4/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otapa eri asenne tuohon.

Olen noin nelikymppinen ja en malttanut itse odottaa, kunnes pääsin autokouluun. Menin heti 17,5-vuotiaana ja heti 18 v täytettyäni oli inssi.

Sen jälkeen olen valehtelematta ajanut autoa lähes tulkoon joka ikinen päivä (kotona asuessani sain aina vanhempien auton käyttöön) eli noin 25 vuoden ajan olen jo ajanut ja pakko sanoa, että ajotaidosta ja autosta on ollut niin suuri hyöty elämässäni, että auton ajamisen taito pitäisi säätää lähes pakolliseksi kaikille. Perheellisenä äitinä ajokortista ja ajotaidosta ei ole ollut mitään muuta kuin hyötyä ja arjen nopeutusta ja helpotusta.

Tulet sen vielä huomaamaan elämässäsi!

Vierailija
5/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen, kun olet joko saanut ajokortin tai luopunut koko ajatuksesta, vie tälle katsastusinssille suklaata tai shapanjaa kiitokseksi meiltä kaikilta muilta tienkäyttäjiltä, ettei hän hyväksynyt 1. ajokoettasi ja esti näin pääsysi töpeksimään meidän joukkoomme muutenkin vaarallisessa liikenteessä.

Vierailija
6/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, nyt tiedät virheesi. Seuraavan kerran ajat varman oloisesti, et varo liikaa.

Vierailija
7/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette oikeassa, että mulla ei ole oikein hyvä asenne tähän hommaan.. Tällä hetkellä sellaista kärsimystä, että en oikein osaa ajatella muuta ja toivon vaan tämän loppua. Ja totta, että voi tulevaisuudessa ja töissä olla tarve kortille. Jotenkin vaan stressaa kaikki, varsinkin liikenteessä kun osa menee päin punaisia tai ajaa ylinopeutta vain jotta pääsisi ohittamaan ja itse sitten jään hiljentelen risteyksissä että alkaa tulko kylkeen.

En nyt osaa oikein arvostaa mitään kun hävettää ja ärsyttää, ehkä melkeen myös pelottaa. No ei tälle enää voi mitään, uusintaan.

- ap

Vierailija
8/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ap kun saat kortin, pakota itsesi ajamaan joka päivä. Mene vaikka iltaisin klo 21 jälkeen ajelemaan, kun liikenne on jo hiljentynyt. Mene ihan helppoihin kohteisiin, ei mihinkään keskustaan. Ihan vain, jotta saat lisää ajotuntumaa. Ota vaikka kaveri mukaan. Ajele rauhallisesti ja nauti hiljaisista teistä. Laita radiosta jotain kivaa musaa päälle. Pakota itsesi tekemään tuota vaikka kaksi kuukautta putkeen. Veikkaan, että asenteesi muuttuu tuon jälkeen. 

On äärimmäisen tärkeää heti inssin jälkeen vain ajaa ja ajaa ja ajaa. Sitten alat ajamaan enemmän päivällä, hakeudu vaikeampiin paikkoihin pikku hiljaa.

Vierailija
9/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette oikeassa, että mulla ei ole oikein hyvä asenne tähän hommaan.. Tällä hetkellä sellaista kärsimystä, että en oikein osaa ajatella muuta ja toivon vaan tämän loppua. Ja totta, että voi tulevaisuudessa ja töissä olla tarve kortille. Jotenkin vaan stressaa kaikki, varsinkin liikenteessä kun osa menee päin punaisia tai ajaa ylinopeutta vain jotta pääsisi ohittamaan ja itse sitten jään hiljentelen risteyksissä että alkaa tulko kylkeen.

En nyt osaa oikein arvostaa mitään kun hävettää ja ärsyttää, ehkä melkeen myös pelottaa. No ei tälle enää voi mitään, uusintaan.

- ap

Mikä kaupunki?

Muista myös se, että monella autoilijalla on näyttämisen asenne, kun havaitsevat autokoululaisen tiellä. Älä niistä välitä. Sun täytyy vain ajaa satoja tunteja lisää itseksesi hiljaisina aikoina, niin autolla ajaminen alkaa tuntua jo sitten aivan erilaiselta. Tuossa alussa nimittäin jo pelkän auton hallinta vie paljon huomiotasi.

Vierailija
10/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus tuo varmuutta, eli kyllä se siitä.

Vierailija
11/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lähdet ajelemaan iltaisin kaverin kanssa, niin voitte ihan valita jonkin tietyn kohteenkin, ei vain päämäärätöntä ajelemista.

Menkää vaikka kauemmas jollekin kauniille rannalle. Pysäköi autosi siellä (harjoittelua samalla) ja ottakaa muutama kiva rauhallinen kuva rannasta ja nauttikaa elokuun illasta. Sitten hyppäätte autoon ja ajatte kotiin (ja viet kaverin kotiinsa).

Veikkaan, että kun teet tällaisia kivoja retkiä hiljaiseen aikaan, niin saat ihan kivoja kokemuksia ja päädyt lopputulemaan, että onpas kivaa omistaa ajokortti, kun pääsee mihin vain milloin vain helposti (oletan, että saisit vanhemmiltasi auton lainaan, kun he kerta tämän kortinkin sulle kustantavat).

Vierailija
12/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sure, en minäkään ekalla läpi päässyt, vaihdoin vielä kuorma-autokortin henkilöautokortiksi ahdistuksissani=) Sittemmin on 30 vuotta ajettu ihan valtavia määriä ilman yhtään kolaria ja tykkään ajamisesta. 

Ja sitten kun saat sen kortin, niin kuin edellä sanottiin: ala ajamaan mahdollisimman paljon. Ensin yksin, sitten jonkun kanssa. Ajele jossain syrjäseuduilla ensin, mutta mene myös keskustoihin lopulta. Silloin saat ajovarmuuden, eikä se jännitä lopulta enää yhtään. Ajamisesta tulee automaatio, sitä ei ajattele lainkaan, tapahtuu kuin itsestään.

Mutta jos lopetat ajamisen kortin saamiseen, niin sitä vaikeampaa on aloittaa, mitä pidemmän tauon pidät. Itse ajoin yksinäni paljon paremmin kuin silloin kun ajo-opettaja kyttäsi vieressä.

Vierailija
13/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuo inssiajon vaatimukset kiristyneet? Ei ennen hylätty jostain varomisista kunhan ei päin punaisia vain ajellut?!

Vierailija
14/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimukset ovat kiristyneet. Pitää osoittaa, että on riittävän valmis itsenäiseen ajamiseen, ei liian varovainen=arka.

Vierailija
15/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nuo inssiajon vaatimukset kiristyneet? Ei ennen hylätty jostain varomisista kunhan ei päin punaisia vain ajellut?!

Uskon kiristyneen, pääsin itse ykkösellä, mutta tytöllä meni kolmekin kertaa. Ihan hienosti on ajellut, jotain samanlaista varomista ja hidastelua oli.

Varmasti en osaa sanoa, kun ei ole tarvinnut uudestaan kokeessa käydä.

Vierailija
16/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä.

Itse ajoin kortin 20-v opiskelijana kun äiti (viisaasti) puolipakotti ja maksoi.

Aluksi autokoulu meni hyvin, mutta myöhemmin surkeasti, ja kun inssiajon päivämäärä varmistui, en kertonut edes avomiehelleni, saati muille, koska olin varma että reputan.

Se meni kuitenkin läpi ihan hyvin, ja nykyään olen kokenut ja varma kuski, jota ei pelota mikään.

Vierailija
17/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Mikä kaupunki?

Muista myös se, että monella autoilijalla on näyttämisen asenne, kun havaitsevat autokoululaisen tiellä. Älä niistä välitä. Sun täytyy vain ajaa satoja tunteja lisää itseksesi hiljaisina aikoina, niin autolla ajaminen alkaa tuntua jo sitten aivan erilaiselta. Tuossa alussa nimittäin jo pelkän auton hallinta vie paljon huomiotasi.

Totta. Itselläkin tapana mennä aivan takapuskuriin kiinni "rillaamaan", jos valkoinen kolmio näkyy.

Siinä katsotaan kestääkö hermot vai alkaako verenpaine nousta :D

Vierailija
18/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Mikä kaupunki?

Totta. Itselläkin tapana mennä aivan takapuskuriin kiinni "rillaamaan", jos valkoinen kolmio näkyy.

Siinä katsotaan kestääkö hermot vai alkaako verenpaine nousta :D

Todella typerää wt-amismeininkiä.

Vierailija
19/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se uusinta 200 euroa muka maksaa?

"Ajokoe B-luokan ajoneuvolla 99 euroa"

Vierailija
20/41 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se uusinta 200 euroa muka maksaa?

"Ajokoe B-luokan ajoneuvolla 99 euroa"

Täällä päin vuokrataan auto erikseen uusintoihin. Ensimmäisellä kerralla ei autosta tarvitse maksaa.