*****TOUKOKUISET KESKIVIIKKONA*****
Kommentit (23)
Opskalle paljon haleja ja voimia täältäkin päin!!!
Kolmeplusyks..olen todella onnellinen puolestasi:))))
Hei Onnipapunen, itekkin tulin vajaa tunti sitten lääkärineuvolasta:) Meillä oli vissiin sama aika:) Sydänäänet kuului peloista huolimatta hienosti (epäilin niiden kuulumista kun mulla oli ultran mukaan kohtu niin takana) pumputti 160-170 tahtia kovasti:)
Mutta heti rupesi huolestuttamaan kun pääsi kotiin...ihan turhaa varmaan mutta kuitenkin.. Lääkäri oli sisätutkimuksen jälkeen kirjoittanut neuvolakortin muuta huomioitavaa- kohtaan että " pieni ektopia" Eli mitäs tämä nyt tarkoittaa??????? Mulle se ei puhunut yhtään mitään mistään tuollasesta..sano vain että kaikki hyvin. Eli ei se mitään vakavaa varmasti ole, mutta olisi mun puolesta saanut kyllä selittää jos tuollasia alkaa kirjottamaan. Hätähän tässä tulee!!!!
Yritin googlettaa ektopiaa, mutta tuli ihan erilaisia juttuja.. ilmeisesti joku on väärässä paikassa jossain tai sitten se tarkoittaa kohdun limakalvon olemista kohdunsuun ulkopuolella.. tai jotain..
Onko kellään tietoa??? Heti alkoi kotona vuotamaan verta nenästä ja sitä on tullut jo kohta tunnin..alkoi niin ressata:/
Muuten kaikki on hyvin. Oksentaa ei ole tarvinut kohta viikkoon vaikka paha olo muuten vellookin ja väsyäkään ei enää ole niin paljoa. Synnärillä oon katsastellut yhden kokonaisen synnytyksen ja muutaman puolikkaan. On ne vain jokaisella niin yksilöllisiä ettei sítä auta alkaa pelkäämään.
Joululahjoja en oo vielä ostanut..olisi tieten hyvä välttää stressi ja ruuhkat mutta toisaalta nautin siitä jouluhössötyksestä. Tosin Joulu on mulle aina vähän surullinen juhla kun mun äiti kuoli 6 vuotta sitten just ennen joulua:´( noh, mutta joulu on ihana kuitenkin:))) Nyt varsinkin kun itsestä on tulossa äiti ja saa ostaa puplille jo vähän joululahjoja..hih;)
Mutta ei kai tässä muuta..iltavuoroa odotellessa ja pitää tehdä kouluun kauheita monen kymmenen sivun oppimistehtäviä harjoitteluista:(
Iloista keskiviikkoa:) Mirage 11+4
Opska: Suuret pahoitteluni, itku tuli kun kirjoituksesi luin. Olen todella pahoillani puolestasi ja toivonkin uusia plussatuulia sinne päin mahdollisimman pian.
[color=red] Voimia koko perheelle! [/color]
Ei oikein ole sanoja jatkaa, tuntuu niin tyhmältä valittaa omaa oloaan, kun toisilla on paljon suuremmat murheet.
Mutta kai se elämä on vain jatkuttava...
Pieniä murheita on, mut harmittaa silti.
Itse en tupakoi, eikä tupakoi miehenikään, mutta hyvin moni ystävistämme. Käymme välillä lounaalla ravintolassa ja maanantaina olimme syömässä sellaisessa paikallisessa " räkälässä" , jossa tosin oli todella siistiä ja ruoka oli mitä mainiointa.
Mieheni ystävä oli mukana ja nyt kuulin tänään, kuinka oli valittanut kun minä olen niin " valittaja" . Halusin syödä savuttomien puolella.
Ja niin he normaalistikin tekevät vaikka en ole mukana, tämä " ystävä" ei ole osoittanut kovin suurta iloa raskaudestamme ja tuntuu että tahtoo vain tuhota mun ja mieheni välejä.
Miehenihän ei tätä ymmärrä vaan pitää minua " hormoni-huuruisena" .
Ei se ole ongelma että valittaa mun tekemisistä miehelleni, mutta pitää sit haukkua koko kylälle, kuinka mä teen niin ja näin.
No mutta mukava kun saa edes tänne purkaa, muille " hormoonihuuruisille" =)
Tänään taitaa olla vain sellainen kökkö-päivä...
Huomenna päivä uusi =)
ki-ra rv 9+6 tai 10+5 (np-ultraa odotellessa...)
[color=blue] Hyvää pikku lauantaita kaikille! [/color]
Opskalle multakin paljon voimia! Ja onnea uuteen koitokseen, kun sen aika koittaa..
Kolmeplusyks, mirage sekä onnipapunen; ihania uutisia että kaikki on ok! Ne sydänäänet on kyllä niin kiva kuulla.. Voi kun pääsis itekki ultraan, mut se on vasta joulukuussa..=/
Mirage: siihen lääkärin kirjottamaan komenttiin en osaa mitään sanoa, mut ei kai se mitään vakavaa oo, kun se ei kerran siitä kertonu..
Hammaslääkäristä.. Pitäisi kai se aika varata, minäkin sen neuvolatädille lupasin, mut jääny on.. Mä pelkään vaan niin sairaasti.. Esikoiselta kävin, ja sillon meni ihan hyvin, lääkäri ymmärsi mun pelon ja oli tosi rauhottava. Nyt on vaan se pelko kerenny iskeä uudestaan.. Hyvähän se kuiten ois, jos kävis...
Pitäs lähteä kattelee itelle sitä talvitakkia! Ei sillä vielä niin kiire, mut ois kiva olla se valmiina. Nykyiset takit kun on niin vartalonmyötäset, ettei tuo munkaa toppis enää kauan mee. Ainakaa kun pitää kumartua ja kyykistellä.. Jos joku vaan huomaa jossain noissa ketjuliikkeissä sopivaa takkia, niin ilmottakaa!=)
Niin ja joululahjoista.. Yhdelle kummilapselle olen jo lahjan ostanu, ajattelin mennä kohta puoliin katselemaan muillekin.. Ettei kaikki jäis sinne joulun alle..
Joulusta tuli mieleen vielä..=) Esikoisen la oli joulukuussa ja käväsin tuossa lukemassa jouluisten pinoa. Tulipas haikea olo! Vaikka pojalla onki nyt aika lähellä joulua synttärit, niin musta oli ihanaa kun päästiin kotiin jouluaattona! Mikä ihana lahja!=)
Mulla on olo ok, väsyttää vaan.. Mietin juuri aamulla et pitäskö sitä laittaa mies eskoisen kans mummolaan jossain vaiheessa ja nukkus sit koko viikonlopun..=)
Mukavaa päivää!
miitu78 rv 12+3
ps. mulla menee noi päivät kyllä välillä ihan sekas, älkää ihmetelkö jos oon ne laittanu päin peetä..=) Huomasin muuten et Alpukalla on sama la, täytyy alkaa sua matkimaan, et tulee päivät oikein..=)
Kolmeplusyks: Onnittelut iloisista ultra kuulumisista, niitä täällä ehdittiinkin jo odotella =)
Soitappa sinne neuvolaan ja kysy mitä tuolla ektopia ( olikohan se noin ) tarkoittaa. Tosi inhottavaa, kun jää epätietoiseksi :(
OP
Ajattelin että kysyn nyt kun tuonne synnärille taas illaksi menen että josko siellä joku siitä tietäisi..luulisi ainakin.
Jos kukaan ei ehdi mulle vastaamaan, niin soitan huomenna neuvolaan. Ne varmaan nauraa mulle siellä vain, mutta naurakoot. Vaikka ei oliskaan mitää vakavaa, eikä varmasti ole, niin näissä " hormonihuuruissa" (toi oli hyvä:) ) kaikki asiat tuntuu muutenkin kahta kauhiammalle. Sitä jotenkin säikähtää pienestäkin asiasta mikä voi olla pielessä.
Ilmottelen teille sitten että josko mulle tää asia selviäsi:)
T. yksi hormonihuuruinen lisää..
Opskalle myös minulta paljon voimia ja jaksamista, kyyneleet nousi silmiin kun luin tarinasi. Onnea tulevaisuuteen!
Meikäläinen on kohta vanha tekijä tossa hammaslääkäri touhussa. Olen nyt yli vuoden juossut hammiksessa. Viime syksynä yhdestä hampaastani lähti puolet ihan yhtäkkiä. No samassa tarkastuksessa löytyi sitten liiuta reikiä, joita ei enne ole ollut kuin 1kpl 4 vuotiaana. No reiät on kaikki paikattu, yksi viisaudenhammas poistamatta. Tosin sille viimeiselle on jo aika varattu marraskuun alkuun. Pitää leikata tämä hammas, koska ei ole vielä ikenestä puhjennut. Ja tätä aikaakin on siirretty, koska eivät suosittele hammista raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana. No sitten tämä rikkoontunut hammas myös korjattiin, tehtiin muovikruunu. Pysyi noin. 2kk ja yksi lauantai aamu kun lankasin hammasvälejä, se lähti taas. Eli hammaslääkärirumba alkaa taas, mutta ei enää hammiksesta!!
Olo on ihan ok. Lämmintä ruokaa ei edelleenkään tee mieli. Voisin syödä vaan raikkaita salaatteja ja kylmää mehua. Täytyy kait kokeilla tota mehujäätelöä... Illalla jostain syystä tulee yleensä aika huono olo, eilenkin koko illan vaan lepäilin sohvalla...
No mutta eipä tässä muuta, ihanaa ylihuomenna lomapäivä ja ULTRA!!!
Tarita rv 11+6
Googlasin ton " ektopia" -sanan Lääketieteen perussanastosta ja sain vastaukseksi:
virhesijainti, siirtymä; elimen tai kudoksen sijainti tavanomaisesta poikkeavassa paikassa
Ei siis varmaan mitään kovin vakavaa, ainakaan toivottavasti! :)
Voihan sitä soittaa tosiaan lääkärille, joka on juuri tutkinut asian ja pyytää selvittämään tarkemmin, et mitä sinun tapauksessa tarkoittaa...
Ei nimittäin meinannu sydänäänet kuulua. Lääkäri yritti kauan aikaa löytää mutta ei löytänyt. Sanoi että mene vielä terveydenhoitajalle ja jos hän ei saa kuulumaan niin varataan uä-aika. Th kans kuunteli aikansa ja sitten vihdoin kun asentoa vaihdoin = roikutin jalkoja kohti lattiaa, alkoi jumpsutus kuulua. Th meinas että varmaan istukka edessä. No tietääpä nyt ettei välttämättä " normaalista" asennosta kuulu..
Ja verenpaineethan ne oli koholla. Ei kun niitäkin kontrolloimaan. Kotona kotimittarilla ja 2 viikon päähän varattiin kontrolli neuvolaan. Marraskuun lopulla on sitten taas neuvola. Mulla on aikasemmin ollut loppuraskaudessa verenpaineet koholla, ei näin alussa. Pitänee ottaa vähän rauhallisemmin, hyvä kun olen nyt kotona, töissä ei niin vaan rauhassa otettas.
Joululahjoja olen miettinyt mutta en vielä ostanut. Joulu kyllä on mielessä ja meidän 4v kyselee aika ahkerasti että millon se joulupukki tulee..
P. + Toukka 12+5 ja isoveljet 2v ja 4v
Ihan aluksi..
Opskalle paljon voimia suureen suruun! Itku tuli täälläkin ja olo on sanaton. Kenenkään ei pitäisi kokea moista! :´(
Kolmaplusyks: Ihana kuulla että kaikki on hyvin! :)
Mirage, onnipapunen ja puudeli: Onnea sydänäänien kuulemisen johdosta! Se veturiääni on kyllä mitä sulosin. :D
Miitu78: Meillä myös poika syntynyt joulun alla 2004. Kotiin pääsimme 23.12! :) Oli kyllä mahtava joululahja meille, sekä sukulaisille!
Joululahjoista: Meillä on kaikki vielä suunnittelun asteella. Kirjailtu on jo valmiiksi ylös mitä kenellekkin ostetaan (tai ainakin osalle ;) )
Lahjat ostetaan varmaankin sitten joulukuun alussa. No stress! :D
Hammaslääkäristä: Mielelläni sinne menisin jos vaan ajan saisin varattua.. Ehkä huomenna.. ;) Yhtään reikää ei ole suussa ollut.
Tuli juuri postissa np-ultra kutsu!! :) Ihanaa! Se olisi sitten 21.11 (sillon rv 13+2. Samat viikot+päivät on muuten sillon, kun esikoista odottaessanikin.. :D ) ja nauvola-ajan sain siirretty jo edelliselle viikolle (pääsee kuuntelemaan sydänääniä! :) ) Ei ole pitkä aika! Reilu 3vk.
Hyviä päivänjatkoja kaikille! Nyt on niin ihana olo, kun tietää tuon ultran ajankohdan. ;)
t:tiitiäinen, poika 1v10kk ja vauvanalku 9+3
Ajattelin kumminkin jotain kirjoittaa, vaikka ei mitään erikoista ole. Etominen on vähentynyt, mutta vielä illalla joskus tulee huono olo.
Hammaslääkärissä (yksityisellä) tuli oltua rv 4+ ja rv 9+, paikattiin pari hammasta. Nyt sitten odottelen aikaa terveyskeskukseen hammashoitajalle. Se on hurjaa kuinka erilaisia käytäntöjä eri kunnissa on. Meillä on 2 ultraa (np ja rakenne, polimaksu 22¿, kun pitää käydä keskussairaalassa ultrissa), hammasasiat katsoo ensin hoitaja ja ohjaa tarvittaessa lääkärille. En kyllä mee tk:n lääkärille, vaikka mikä olis. Sain tarpeekseni siitä ' akasta' kouluaikana. Nyt on ihana yksityinen, jossa oon kulkenut jo monta vuotta.
Lääkärineuvolastakaan ei ole kuulunut mitään. Ei ole mitään tietoa seuraavasta neuvolasta, mutta lupasivat ilmoittaa, joten odottelu jatkuu. Eipä tässä muutakaan odoteltavaa ole, kun ei ole ultria tiedossa. :)
Mukavaa päivää kaikille!
Äippä rv 11+3
Olen todella pahoillani puolestasi Opska:( Sanat eivät riitä. Voimia perheellesi ja onnea uuteen koetukseen!
Kiitokset onnentoivotuksista ja kannustuksesta toukomammat, olette ihania:)
Eilen juoksin tukka putkella koko päivän ultrasta tyttären kanssa hammaslääkäriin ja sitten vielä illaksi lasten koululle palaveriin varojenkeruusta, jäipä sitten kommentoimatta kaikki eiliset. Tänään olivat ainakin Onnipapunen, Mirage84 ja Puudeli olleet lääkärissä ja kuulleet sydänäänet, Ihanaa!!! Mirage84, yritin vauvalehden haulla katsoa tuota ektopiaa, olisiko se jotain, että kohdun limakalvosta pieni osa on kohdun suun ulkopuolella ja voi aiheuttaa esim. yhdynnän jälkeistä verenvuotoa. Mutta tuskin siitä on mitään haittaa, kun lääkäri ei sitä sinulle edes maininnut.
Joululahjoja olen ostellut jo kaksi kappaletta kaikille lapsille. Aloitan usein niiden ostelun jo elo-syyskuussa, kun näen jotain kivaa alennusmyynnissä tms. Ei tule sitten niin kiirettä joulun alla, tai kiirettähän kyllä tulee, muttei sitten lahjojen suhteen. Eilen meille tippui postilaatikosta Suuri lelukirja juuri kun olimme lähdössä 2-vuotiaan kanssa ulos. Halusi sitten ottaa sen mukaan ja " luki" sitä innokkaana rattaissa istuessaan. Aina kun löytyi jotain kiinnostavaa (ja sitähän löytyi melkein joka sivulta), huusi kovaan ääneen jotain omalla kielellään ja tuuletti kädet ilmassa. Oli tosi huvittava näky:) Illalla isommat sitten ympäröivät kaikki mitä toivovat lahjaksi ja aika paljon oli ympäröity, myös tytär 11v. joka viime viikolla sanoi, ettei enää halua mitään leluja:)
Taritalle onnea ylihuomiseen ultraan!
Kolmeplusyks ja 13 tasan
Tänään tuli kutsu np-ultraan. On 7.11., eli silloin viikkoja kasassa 11+4.
Olo vaan pahenee joka päivä. Yölläkin herään huonoon oloon. Kokoajan pitäisi syödä, mutta tosi vähän kerrallaan. Voi mun hammasparkoja, kun on kokoajan happohyökkäys suussa...
Ja, tämä väsymys...
Valivalivalivalivalivali....
Ultraa odotellessa:
[color=green]-sammakko rv 9+5
Onnea niille, ketkä jo ovat kuulleet pienen sydämen tykytyksen! Itse vielä odottelen lääkärineuvolaa, joka on perjantaina, että jokohan sieltä jyskytys kuuluisi :)
Vähän jännittää kyllä, ku viime raskaudessa ekassa lääkärineuvolassa ei vielä saatu ääniä kuulumaan, mut silloin viikot olivatkin vähemmällä, kuin mitä luultiin. Rakenneultrassa laskettua aikaa siirrettiin melkein 3 vkolla eteenpäin, joten ei ihme ollutkaan, ku sikiö siinä vaiheessa vielä niin pieni. Nytkin on vielä epävarma olo viikoista, kun tosiaan tunsin tässä mennäviikoilla niitä " pseudotuntemuksia" eli muka ihan selviä vauvan liikkeitä, mut olettaisin, et nyt oon kuitenkin vähintään vkolla 8-11 enkä sellaisilla viikoilla, joilla vois jo tuntea vauvan potkut! (Rv siis 10+5)
Me ollaan viettämässä ekaa kertaa joulua ihan omalla perheellämme uudessa kodissamme. Ajateltiin, et joskus sen voi omankin joulun aloittaa. Tavallisesti kun on tullut matkustettua mummolasta toiseen ja se on aika stressaavaa... Lahjoja en oo vielä ajatellut yhtään, mut glögiä oon ostanut pari kertaa jo ja siitä tulee aina niin jouluiselle mielelle ja rupeaa miettimään et millaisia perinteitä sitä haluais omaan jouluunsa sisällyttää :)
Ultraan olisi vielä melkein 2 viikkoa aikaa... tuntuu että aika matelee...
No, viimeksi siis ei ollut tarjolla ollenkaan alkuraskauden ultraa, joten pitäisi olla nyt vaan kiitollinen, että näin pian jo päästään masuun kurkkaamaan. Ei olla vielä kerrottu raskaudesta kenellekään, mutta yks kaveri kysyi suoraan multa ja en kehdannut valehdellakaan, joten sain nakitettua hänet nyt sit lastenhoitoavuksi silloin ultrapäivänä, et päästään miehen kanssa ultraan :) Toiveena olis, et vois sitten sen ultran jälkeen paljastaa muulle maailmalle tämän ilouutisen. Saapa nähdä miten käy!;)
Tsemppiä kaikille pahoinvoinnista kärsiville. Ekassa raskaudessa en edes tiennyt sellaisesta, tässä raskaudessa kyllä on saanut kokea hyvinkin läheltä, että mitä se tarkoittaakaan. Jospa se meillä helpottaisi pian!!
Tänään viimein kovasti odotettu ultra! (Toukokuun Tuhisijat-Yahoo-listalaiset alkanevat viimein arvata kuka olen...?)
Kaikki oli kunnossa ja vain ylsi palleroinen, kuten aiemminkin ollut. Niskaturvotusta minimaaliset 0.6 (suurin mitattu luku). Pitkä pötkö oli, emme päässeet seerumiseulaan, koska vauva oli " llian pitkä" =76.8mm! Kaikki muuta mitat kuitenkin viittasivat ihan oikein laskettuihin viikkoihin, joten laskettuaikakin pidettiin samana 5.5.
Perjantaina sitten neuvolalääkäri, joten tällä viikolla kovasti tapahtumia. Olenpa helpottunut, jotenkin aavistelin pahaa, mutta onneksi turhaan ja kuin merkiksi siitä, olen tänään sitten saanut ihan varmasti jo tuntea muutaman hentoisen töytäisyn vatsapeitteisiin... Ihanaa!
Ja nyt vielä outskalle pahoittelut, voi kun ei kukaan enää joutuisi poistumaan. Itse km:n kokeneena rv 10+ myös, joten se valitettavasti ei ole todellakaan enää vain runsaan kuukautisvuodon -ja kivuntuntuista :/ Parempaa syksyn jatkoa!
tölökki 12+4
Ekaks pahoittelut pois tippuneille =(
en ole aikoihin käyny kun ei täl puhelimella lataannu kaik tekstit.
Mut mukana ollaan ja tänään oli neuvolalääkäri. Tutki alateitse munasarjat ym ja toukkahan siel hillu oikein kovasti =D ei meinannu saada mittoja otettua mut vastas kokoa 10+4, laskurin mukaan ois 11+0. Mutta ainakin taas varmempi olo kun näki eloisan vauvan ja ens viikolla np-ultraan.
Jaksuja ja vointeja!
Tyyppi ja hra koistinen 10+4/11+0 sekä isosisko 2v
Opskalle.....Olen hyvin pahoillani menetyksestänne :`( Iso hali ja paljon voimia.
Onnea niille, jotka olivat kuulleet sitä ihanaa jumpsutusta:)))
Tervetuloa uusille!!!
Joku oli tuntenut liikkeitäkin(äsken vielä muistin nikin,sorry) Itsekin aamulla, kun heräsin, olin tuntevinani jotakin tuossa alhaalla....toivottavasti olisi jo sitä, mikäs sen ihanampaa:)
Täällä on satanut ihan koko päivän.....kiva syysloma ilma:( Muksuille on saanut keksiä koko ajan jotain puuhaa, että saavat aikaansa ja energiaansa purattua. Tätähän tää syksy on.....tulispa vaan jo lumet meitä piristämään. Joululahjoistakin on ollut jotain puhetta...Niin mekin ollaan jo jotain pientä jokaiselle suunniteltu, pikkuhiljaahan niitä voisi vaikka alkaa hommailemaankin. Joulun aika meneekin varmaan aika nopsaan kaikkine suunnitelmineen, askarteluineen, leipomuksineen yms. Sitten aletaankin jo odottamaan kevättä pyöristynein masuin;)
Omaan napsuun...Tänään tuli piitkästä aika kuvottava olo, mutta onneksi se meni pian ohitse, hui toivottavasti se ei taas ala. Eli voimia vaan niille, jotka pahoinnvoinnista edelleen kärsivät ja toivotaan, että menee pian ohitse.
Nyt taisi sade hellittää, täytyykin lähtä vähän raittiiseen ilmaan ja sit saunaan.
Hauskaa illan jatkoa ja toivon koko sydämestäni, ettei kenenkään tarvitsisi enään ikäviä uutisia ilmoitella.
Lalla ja pallero rv12+6
Ensiksi eiliseen pinoon....
Opska; Olen todella pahoillani menetyksestänne! Oikein suuren suuri voimahalaus *halaa, rutistaa oikein lujaa*
Kolmeplusyks; Onnea! Hienoa, että kaikki oli kunnossa!! :)
Tulin juuri neuvolasta.... No, siellä oli vanha ultrakin käytössä ja lekuri päätti ultrata masun päältä. Siellähän se pikkuinen köllötteli ja rupesi jumppaamaankin :) Sitten ne kauan odotetut sydänäänet, ne sitten kuului :) Olin niin asennoitunut, että ei niitä vielä kuule ja siellä se sydän jyskytti, ihanaa!! Viikon päästä np-ultra, sitä odotellessa...
Sori nyt kun tuli omaa napaa, mutta oli ihan pakko hehkuttaa!!! :)
Onnipapunen rv 12+1/12+4 & " iivari" 1v1kk