***ELOISAT keskellä viikkoa (ke-to)***
Kommentit (70)
Eilen palailtiin illalla pikku-ukon kanssa Jyväskylän reissultamme ja olipahan reissu! Ei näköjään tee hyvää maisemanvaihdos meidän äijälle, sillä välittömästi oli rytmit aivan sekaisin ja heräsimme koko yön 45min-1,5 tunnin välein!! Mahtavaa! Saivatpahan lapsettomat ystävämme tuta mitä on perheellisen elämä pahimmillaan...
Nyt onkin ihanan aurinkoinen ja kirpakka syyssää. Toivottavasti se vähän piristää kaamosmasennuksesta ja syysbluesista kärsiviä. Minulle tällainen ilma saa aina aikaan sen, että kädet alkaa syyhyämään kaikenlaisen askartelun ja väkertelyn perään. Kävimmekin vaunuttelulenkin metsäpolun kautta ja nappasin mukaan ison pussillisen mustikanvarpuja, niistä pitäisi nyt väsätä kranssi ulko-oveen. Sitten voisi hakea vaikka havuja ja kehittää niistä ruukkuihin jotain.
Kuolaamisesta oli puhetta, täällä myös kuola valuu niin että paitaa vaihdetaan muutamaan otteeseen päivässä.
Nukkumisesta: olen joskus koittanut nukuttaa pikku-ukkoa äippäpakkauksen makuupussissa, mutta se tuntuu olevan aivan liian kuuma. Pikkumies on aina yltä päältä hiessä ja valuu kokonaan pussin sisälle.
Jahas, kutsu käy. Esikoisella on jotain asiaa. Palaillaan,
Pantoufle
Pitänyt monta kerta kirjoittaa mutta aina unohtuu. Yhdistän sut aina yhteen puoli tuttuun äitiin jolla on kanssa kolme poikaa. nuorimmainen on syntynyt nyt elokuussa 8/06 ja nimeltään Eeli muut pojat 1/03 ja 12/04. Äiti on tosin -83 ja asuvat täällä hämeenlinnassa.
Täytyy joku kerta päästä tapaamiseen että näkee sut livenä. Etkös sä täältä jostain lähistöltä ollut kotoisin.
puuhis
Nyt alkaa olemaan pinot jo niin pitkiä et meikäläisellä alkaa olemaan vaikeuksia pysyä edes jonkilaisessa kyydissä ;) Alkuviikon pinosta poimin toissapäivänä jotain kyselyjä ylös ja tässä kommentteja:
NIMIG: Meillä etunimet on kaikilla pitkän harkinnan tulosta ;) Ekalla ja tokalla lapsella nimen keksiminen oli vielä suht helppoa. Kolmannen kohdalla se tuotti jo aika paljon vaikeuksia kunnes bongasin meidän tytsyn nimen ja se sopi miehellenikin. Toivon nimi on miehen ukin nimi. Nimi paatettiin keskiviikkoaamuna kun lauantaina oli ristiäiset. Kaikkien lasten nimissä on joku perintönimi. Kaikilla lapsilla on myös kolme etunimeä. Hilla nimestä vielä, et meidän eskarilaisen ryhmässä on yksi Hilla :) Samoin työkaverin kummitytön nimeksi tuli keväällä Hilla. Niin ja Olivia nimestä, meillä se on esikoisen yhtenä etunimenä, ei kuitenkaan kutsumanimenä.
TAPAAMISET: Kaikki mukaan vaan. Mulle tuo vuorottelu sopii myös erittäin hyvin. Me lähellä asuvat päästään kuitenkin helpommin tulemaan eikä meillä kerran kuukaudessa päiväuniaikaan tehty reissu saa hirveitä aikaan. Joten kannatan sitä että kuunnellaan noita pitkämatkalaisia ja sen mukaan sovitaan tapaamisajat. NIIN JA KAIKKI VAAN MUKAAN! Nekin jotka eivät vielä ole olleet!
D-vitamiinit:....en ole vielä edes aloittanut :/
ONNEA ROUVIINTUNEILLE!
KIINTEÄT: Esikoinen alkoi saamaan 3kk iässä, toinen 4kk iässä ja kolmas 6kk iässä. Nyt ajattelin aloittaa siinä 5kk iässä koska kolmosela kävi niin että kun oli noita allergioita niin meni tosi pitkään ennenkuin oli ruokavaliossa kolmea enempää ruokaa.
Meillä sisarukset ovat antaneet olla Toivon aika rauhassa. Eskari-ikäinen ei kovin tuosta vielä välitä kun ei siitä ole sen kummempaa seuraa. Joskus kyllä haluaa ottaa syliin tai kokeilla päätä tms. 1v10kk on kiinnostuneempi vauvasta. Tykkää kokeilla sormella Toivon silmiä ja antaa sitterille vauhtia... Et ei mitään läpsimisiä tms. mut vahtia pitää kun on vauvan lähellä.
OMASTA AJASTA: Olen käyny kaupassa ja vanhempainillassa ilman Toivoa ja tietysti kävelyllä tms. Mies on ollut silloin kotona Toivon kanssa. Ne on ollut ihan kivoja hengähdyshetkiä. Miehen kanssa puhuttiin eilen että hän vois lähteä noiden kolmen isomman lapsen kanssa yhdeksi yöksi jonnekin niin saisin minäkin hetken hengähtää kun ei olis kun TOivo hoidettavana :) Täytyy sanoa et se tuntuu kyllä oikein lomalta!
TOIVON 2KK NEUVOLA: Tänään oli 2kk neuvola, päivää vajaa 2kk ikäisenä :). Hirmuinen jössikkä tuo poika kyllä on. Pituutta ja painoa oli tullu reilusti kuukaudessa, 4cm ja 1,2kg. Mitat oli 6710g ja 63,6cm sekä pipo 41,5 cm. Pelkällä rintamaidolla mennään.
Jahas, nyt täytyy taas mennä!
Peeveli ja Toivo 270806
Kiva kun on kaipailtu! Yritän joka päivä lukea pinot läpi, mutta viime päivät on ollu sen verran kiire ettei ole ehtiny. Meillä on lauantaina kastejuhla ja suomesta tulee tänään mun vanhemmat ja sisko ja paras ystäväni miehensä kanssa. Mun isä ja ystäväni ei ole vauvaa vielä nähnyt ollenkaan.
Täällä joutuu kastetilaisuuden melkein aina oleen kirkossa ja se on aika pitkä toimitus, hiukka mua jännittää tuo.
En ehdi nyt kommentoimaan mitään, vaan kiiruhdan siivoamaan. Nimeksi ollaan päätetty jo keväällä itseasiassa sama nimi kuin pubun tyttösellä :). Tulen taas takaisin kun ruuhka meillä tasaantuu:). Hyvät viikonloput kaikille ja erityisen hyvää niille muille, joilla on myös kastejuhla!
Tähtinova + tyttö melkein 8 viikkoa
just joku aika sitten podin kurkkukipua että äänikin hävis ja just ku olin parantumaisillaan alkoi taas flunssa! ja mies valitti samaa,todella mukavaa ristiäisissä olla kipeenä! onneksi anoppi tekee kakun niin mä hoidan muut pikku purtavat. meille ei mitään gurmee juttui tuu ku ollaan ihan pikkasella porukalla,mummot (ukit kuollu ,molemmat),kummit ehkä 10 on tyyppei yhteensä :) ja ihan kotosalla pidetään.
noh mies hoitaa tyttöö nyt kun huomena meikä menee kampaajalle ;) saas nähä rähjääkö tyttö isälleen :D taitaa isukkii jännää jäädä noin 3h tytönkaa tai tyttöjenkaa.
Tyttö on jo heräämäisillään, mutta pakko kommentoida tuota miesasiaa pikaisesti. Meilläkin mies tuntuu välillä kuulevan vain sen mitä haluaa. Kyllä hän tyttöä kovasti hoitaa, mutta sitten ei todellakaan pysty tekemään muuta. Eli kun hänellä on tyttö esim. aamulla olalla, saan minä tehdä hänelle voileivät, kaataa kahvin ym. Kahta asiaa ei mitenkään pysty tekemään yhtä aikaa. Nyt kun tyttö on syönyt muutaman kerran pullosta, haluaa mies syöttää. Tämä tarkoittaa sitä, että hän saa valmiin pullon käteen ja siitä sitten on kiva syötellä. Välillä oikein naurattaa tuo putkiaivoisuus. :)
Viime viikolla meille tuli vieraita ja mies lupasi tulla n. tuntia ennen viihdyttämään vauvaa että saisin laittaa kodin ja tarjoilut valmiiksi. Hän tulikin, mutta sen tunnin aikana hän vastasi kolmeen puheluun ja useaan sähköpostiviestiin sekä kävi suihkussa. Eli tein voileivät ym. kahvituksen vauva olalla :)
Meidänkin vauva nukkuu vaunuttelun jälkeen monta tuntia ulkovaatteissa sisällä. Avaan toppapuvin ja otan toisen käden ja jalan ulos sekä avaan hattua (vauva siis jatkaa uniaan kyljellään vaunuissa). Ei se kovin hikinen ole koskaan ollut ja vaihdan kuitenkin sitten vaatteet illalla.
Nyt laittamaan kylpyvesi valmiiksi.
t. Lillefi ja Stella 9 vkoa
Pitkästä aikaa pinoudun minäkin, lukemassa pyrin käymään useammin mitä annan itsestäni kuulua. Miten se tuo aika onkin muuttunut niin rajalliseksi käsitteeksi ;0)
Heti alkuun Delfine ja ikarus81: Minäkin olen Oulun kupeesta ja olen monesti miettinytkin, että pitäiskö meidän järkätä oma tapaaminen täällä pohjoisemmassa, kun tuo Helsinki on niin syrjässä. Oulussa varmaan on joku Oulumammat (sellaisesta olen joskus kuullut), joka kokoontuu, mutta tämä vois olla eloisten oma juttu. Miltä kuulostaa?
Delfine; meillä on muuten liki samanikäiset lapsoset esikoista myöten, tyttö on nyt pian 2v7kk.
Meillä poika on pian 2½kk ja päivissä on selvä rytmi, nukkuu 2-3h unia nykyisin päivällä ja öisin syö kerran. Välillä tuntuu, että valvooko vauva yhtään, kun jaksaa olla hereillä vain 1-2h maksimissaan. Iltaisin kyllä valvoo vähän pitempään, mutta haluaa olla silloin tosi paljon sylissä ja kitisee herkemmin. Muuten on oikein nauravainen ja jokeltaa suu vaahdossa, asiaa on paljon... Kuolaamistakin on alkanut tulla ja ne nyrkit!!! Ne on sitten ihana tunkea suuhun ja lupsuttaa silmät nurinpäin... Päälle sitten valloittava hymy ja gur-lul-luu...
KYLVETYKSESTÄ oli puhetta. Meillä poika kylpee 2-3 kertaa viikossa ammeessa, veteen lisään Natusanin bedtime bath (tai jotain sinnepäin) saippuaa. Toissa iltana uskaltauduin muuten ekan kerran kokeilemaan suihkussa käyntiä pojan kanssa, kiitos rohkaisusta tällä palstalla. Homma meni ihan hyvin vaikka pojan ilme oli aluksi näkemisen arvoinen!
KIINTEÄT aloitettiin esikoisen kanssa, kun ikää oli 3kk +1vko ja luulenpa, että nytkin menee aika samoihin. Nannia kun kuluu jo 900-1000ml /vrk. Neuvolassa käytiin pari vkoa sitten ja painoa oli tullut 1,3kg kuukaudessa ja pituutta 4cm, joten ei se syöminen ihan turhaa hommaa ole ollut.
Hanneliko se mainitsi pukemisesta ja päiväunien pituudesta? Minä olen huomannut saman, että kun on kunnolla vaatetta, uni maistuu huomattavati paremmin. Meidän poju nukkuu ulkona vaunuissa ja päällä on body, potkarit (joskus sukkikset +collegehousut), nilkkasukat, äp:n toppajutut, kypärämyssy, pipo ja tämä paketti vielä puolittain kiinniolevassa äp:n makuupussissa. Vaunujen päällä on sadesuoja tuulta estämässä ja harso osittain aukon päällä tuulensuojana. Ja tässä varustuksessa poika vetelee tosiaan 2-3h unia, vielä jokin aika sitten aamupäivän ekat unet kestivät 4-5½h, mutta nyt on muuttanut rytmiä vähän.
En millään muista kaikkia jutunaiheita näistä mammuttipinoista, mutta tulihan tässä jotain, ainakin omalta kohdalta. Hyviä jatkoja taas joksikin aikaa...
Neeuska
Täällä taas lukemassa teidän kuulumisia. Onpas pinolla tosiaan mittaa...ei meinannut jaksaa edes lukea ;)
Laittelen tässä itselleni ruokaa kun mies on jossain parhaillaan coctail tilaisuudessa. Ja eräs täällä kotona koko viikon on kökkinyt :( Mutta joo tänään kyllä käytiin shoppailemassa ja srk:nnan vauvaryhmässä. Vauvaryhmä on ihan kiva piristys ja jatketaan varmaan keväällä perhekerhossakin.
Kiva kuulla kuulumisia babybelistä ja muista joista ei ole vähään aikaan kuullut.
pumpuli27: Meillä on kanssa ollut toi ilmapumppu villitys miehellä. Nyt ei mitään kummempia villityksiä kuin tiukkaa työtahtia niin ettei kotiin keritä koskaan ennen salattuja elämiä ja sitten sitä ollaan kotonakin pikkasen poissaolevia.
jamssa: ei olla menossa kirjamessuille, vaikka suurta huviani onkin maleksia kirjakaupoissa tai kirjastoissa. Oletko itse alalla vai luetko vaan paljon?
Pia ja tyttö
PIA: En ole kirja-alalla, mutta sain töistä vapaalippuja ja meinasin mennä. Ensin ajattelin jättää tältä vuodelta väliin kun tuo vauva on niin pieni, mutta kun nyt kerran liput sain, niin pitäähän sitä mennä. Täytyy vaan miettiä, että millä kombinaatiolla sitä lähdetään. Mies kyllä lupautui lähtemään mukaan lastenkaitsijaksi, mutta pitää miettiä... Huomenna olis siellä Matti Nykänen ;)
Jamssa
ei auttanu sisällekkään otto,yleensä koisaa noin.30min sisällä.. kyllä on rasittavaa..nooh..pistän ukon ulkoilee vielä ipanoidenkaa tänään ;) :D
pääsee siivoo kämppää lauantaita varten..