Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmilla muutto ja soittivat, että pitää tulla katsomaan haluanko jotain..

Vierailija
17.08.2022 |

Soittivat myöhään illalla asiasta ja aluksi kieltäydyin todeten etten tarvitse mitään. Vaatimalla vaativat, että tulisin heti huomenna paikanpäälle katsomaan. Suostuin pitkin hampain kun muistelin, että siellä voisi joku lamppu tai matto olla, jonka voisin ottaa. Kun saavuin paikalle isä (80v) oli katsonut minulle valmiiksi sellaista jonka VOIN SAADA. Tätä korostettiin. Pienessä pahvilaatikossa oli vanhoja satunnaisia ruuveja, jotka oli kerännyt jostain, varsi-imuri ilman laturia ja muutama käytetty pensseli. Tässä kaikki. Suutuin tästä todella. Heillä on talo täynnä arvotavaraa, ovat hyvin varakkaita ja tämä tuntui suorastaan ve etuilulta. Lähdin pois sanomatta mitään.

Jälkeenpäin pohdin mikä tässä oli tarkoitus, että illalla soitetaan ja vaaditaan paikalle ja tarjotaan roskaa? Onko kellään käynyt vastaavaa? Yritän ymmärtää, mutta suututtaa.

Kommentit (191)

Vierailija
161/191 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menisin auttamaan tietenkin . 

Vierailija
162/191 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Männä vuonna 1942 äitimuori lahjoitti miulle olkipatjan ennakkoperinnöksi. Kiittää piti ja vielä niiauksen kera. Reikäinen patja, josta oljet osin karanneet. Sain ilmatteeks hakea navetanvintiltä lisätaytettä, mutta paikkakankaat täytys ite kustantaa.

Itelleen muori sai hyvän syyn hankkia kunnon vaahtomuovipatjan.

Vieläkkii kirvellee

Minkäikäinen olet? 1942 oli 80 vuotta sitten, joten jos olet saanut aikuisten patjan niin oletan että olet ollut vähintään 10-vuotias ja nykyään sitten vähintään 90 vuoden ikäinen

100 alkaa olla lasissa

ja Hästens moottorisänky hiukka lievittää kipeitä muistoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/191 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vaan, että miten noin vanhat vanhempasi hoitivat keskenään muuton, etkä ollut edes auttamassa. Ehkä piruuttaan hälyyttivät sinut paikan päälle katsomaan, että näin me vanhukset vaan homma hoidetaan.

Toiset täällä taas valittaa kun vanhukset kärräävät vanhat roinansa lasten huusholliin.

Ap ei ole kertonut, milloin se muutto on. Sehän voi olla vaikka 3 kuukauden päästä!

Vierailija
164/191 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tätä ei taas voinut niiltä vanhemmilta kysyä, koskaaa......?

Vierailija
165/191 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nuo luettelemasi esineet olisi voinut puhelimessakin kertoa, ei olisi tarvinnut mennä paikanpäälle toteamaan että kiitos mutta ei kiitos.

Vierailija
166/191 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota nyt ainakin jauhoja, jos on tarjolla!

Vierailija
167/191 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko he muuttamassa Kalasataman tornitalon ylimpään kerrokseen juuri kun hissit oli epäkunnossa...

"Tule katsomaan [kantamaan] katsomaan haluaisitko [kantaa] jotain tavaraa [romua] tavaraa itsellesi" xD

Vierailija
168/191 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein ihmisen persoonallisuuden tietyt piirteet saattavat nousta vallitseviksi vanhuuden myötä. Esim. pihiys pahenee, tai omistushalu tai jopa vallanhalu (määräily ja valta muihin). Sellainen voi olla myös muistisairauden oire tai johtua lääkityksestä.

Olisin itse harmistunut, nauranut ja sanonut, että "nämä tavarat ovat sellaisia, ettei niillä tee kukaan mitään. Kyllä nämä hyvä isä ovat ihan roskiin laitettavia. Ei tällaisia kannata säilyttää. Olisiko järkeä, jos tulisin kanssanne käymään läpi tavaroita ja vietäisiin yhdessä kierrätyskeskukseen. Ja jos teillä olisi lahjoitettavaa niin nekin voisi viedä yhdessä. Niistä voisi olla apua vaikka ukrainalaisille".

Vanhukset tuskin ymmärsivät sinun reaktiotasi. Kuten sinäkään et tajunnut, mitä ihmettä he sinulle yrittivät tarjota. Mene juttelemaan.

Sitten jossain vaiheessa ehdota, että varataan lääkärille aika muistitestiä varten. Jos sellaista ei ole jo tehty. Sano vaikka, että "tosi monen kaverin vanhemmat tekevät sen ja pitäisikö teidänkin tehdä, teillä kyllä tuskin sitä on, mutta voisin kertoa...". Pientä sellaista valkoista valhetta tarvittaessa.

Vierailija
169/191 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein ihmisen persoonallisuuden tietyt piirteet saattavat nousta vallitseviksi vanhuuden myötä. Esim. pihiys pahenee, tai omistushalu tai jopa vallanhalu (määräily ja valta muihin). Sellainen voi olla myös muistisairauden oire tai johtua lääkityksestä.

Olisin itse harmistunut, nauranut ja sanonut, että "nämä tavarat ovat sellaisia, ettei niillä tee kukaan mitään. Kyllä nämä hyvä isä ovat ihan roskiin laitettavia. Ei tällaisia kannata säilyttää. Olisiko järkeä, jos tulisin kanssanne käymään läpi tavaroita ja vietäisiin yhdessä kierrätyskeskukseen. Ja jos teillä olisi lahjoitettavaa niin nekin voisi viedä yhdessä. Niistä voisi olla apua vaikka ukrainalaisille".

Vanhukset tuskin ymmärsivät sinun reaktiotasi. Kuten sinäkään et tajunnut, mitä ihmettä he sinulle yrittivät tarjota. Mene juttelemaan.

Sitten jossain vaiheessa ehdota, että varataan lääkärille aika muistitestiä varten. Jos sellaista ei ole jo tehty. Sano vaikka, että "tosi monen kaverin vanhemmat tekevät sen ja pitäisikö teidänkin tehdä, teillä kyllä tuskin sitä on, mutta voisin kertoa...". Pientä sellaista valkoista valhetta tarvittaessa.

Ja kaikille provohuutelijoille: kyllä vaan minäkin olen 50+ ja vanhempani 80+ ja voin hyvin kuvitella tämän skenaarion. Isältä tulisi lahjana juuri niitä vanhoja ruuveja ja nauloja, äidiltä sitten jotain kaunista lasitavaraa :)

Vierailija
170/191 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko39 kirjoitti:

Meille valmistui uusi omakotitalo keväällä.

Täysin avaimet käteen talopaketti, siivous ja muuttokin ulkoistettu ammattilaisille.

Kaikki huonekalut sun muut uusia ja nimenomaan kyseiseen asuntoon hankittuja, harkittuja ja mitoitettuja.

Se on uskomaton määrä vanhaa romua, mitä molempien vanhemmat kuitenkin jatkuvasti tarjoavat,

"tulkaa hakemaan meidän vanha mikro ja korit vaatekaapista niin ei tartte kaikkea ostaa uutena kun on niin paljon rahanmenoa teillä".

"Meillä on autotallin ylisillä remontista jäänyttä jalkalistaa, teillä on varmasti sille käyttöä"

Eivät ymmärrä sitä, että uuden talon pointti meille on nimenomaan se, että kerrankin kaikki on uutta.

Ja toisekseen, vaikka talo on lainarahalla tehty, on budjetti sen verran järkevästi tuloihin mitoitettu, ettei tarvitse rahan vuoksi ottaa sitä 10v vanhaa Gigantin tarjousmikroa meidän yksilöllisten toiveiden mukaan tehtyyn designkeittiöön.

Tämä on myös yksi mitä moni vanhus ei tajua ja sitten vielä loukkaannutaan kun se heidän käytetty roska ei kelpaa. Miksi jonkun käytetyn sukan pitäisi kelvata ja vielä oikein ilahtua siitä? Selittäkää joku vanhus. 

Vaarilla on vintillä sellaista 18 cm leveää jalkalistaa, joka maksaa 12 e/m, mutta palstamamma menee K-rautaan ja ostaa kapeinta 1,8 e/m maksavaa, koska haluaa saada uutta.

K-raudassa se ei ole homeessa ja palstamamma saa valita haluamansa koon, värin ja mallin. Ymmärrän kyllä survivalistin ja kierrätyskäyttäjän näkökulmasta miten hyvä idea on uusiokäyttää. Mutta kaikki eivät halua sellaista.

Vierailija
171/191 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin anoppilassa että saat minkä vaan huonekalun.

Valitisin klaffilipaston väri on kylläkin joku tumma mahonki.

Kun tuli kuolinpesä niin tyrkytettiin vanhoja 1970-luvun sohvia.

Vierailija
172/191 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omatkin vanhempani olivat pihejä, eivätkä olisi mistään hinnasta antaneet omastaan. Eivät auttaneet mitenkään rahallisesti tai antaneet tavaroita elinaikanaan. Lapsetkin sai lahjaksi jotain halvinta mahdollista, tyyliin sukat ja yhden tikkarin. Sain kyllä sitten 60 vuotiaana heiltä kivan perinnön, mutta kyllä silti ärsytti se että elinaikanaan eivät penniäkään antaneet, kun sitä olisi tarvittu silloin kun lapset oli pieniä. Ei melkein eläkeläisellä ole samalla tavalla kuluja ja kaikki on jo hankittu. Kuolinpesän siivoaminenkin oli melkoinen vaiva, kun kaikkea oli säästetty ja paljon jäi myös pakkauksissaan ollutta käyttämätöntä uutta tavaraa jostain 80-luvulta. Aika monta roskalavallista tuli tehtyä, samoin lahjoituksia. Kumpa olisivat elinaikanaan pistäneet kiertoon kun tavara oli ajankohtaista. 

Sinun sijassasi olisin luopunut perinnöstä lasteni hyväksi.

Vierailija
173/191 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äly hoi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheen vierestä, mutta mun lapsuudenkodin ullakolla on laatikko, johon oli jo 80-luvulla merkitty "Huonoja pipoja". Siis HUONOJA jo silloin, ja silti säästetty vintillä :D :D :D Aina muutaman vuoden välein talven tullen isäni soittaa ja kysyy, olisiko meidän lapsilla pipoille tarvetta...! Ei ole, eikä tule.

Miksi valehtelet?

Siis jo 80-luvulla tuo laatikko oli olemassa, eli 40v sitten! ja yhä vaan isukki soittelee MUUTAMAN VUODEN välein pipoja tarjotakseen!

isipappa soitti esim. 60v

sitten 64v

sitten 67v

sitten 71v

jne jne

Voi kuule.. minun talvisaappaani ala-asteelta 1970-luvulta on säilötty vinteille ja laatikoihin isän toimesta. Isä on yhä hengissä ja jos niistä esittäisi vienon kysymyksen "voisikohan ne hävittää" niin vastaus olisi painokas EI :D

Vierailija
174/191 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas uusi provo vanhusten haukkumiseen.

Se, että on huolissaan vanhusten terveydestä ei ole haukkumista. Ja nämä tavara-asiat ovat sellaisia missä eri sukupolvilla on hyvinkin erilaisia käsityksiä mm. järkevyydesta ja lahjoista. Näistä on mukava keskustella, eikä tässä puhuta tunnistettavista ihmisistä, mikä on hyvä.

Mieluimmin tänne purkaa anonyymisti mieltä kuin alkaa suvun ja tuttavien kesken juoruta. Sellaisilla juoruilla on tapana levitä kaikkien korviin ja aiheuttaa surua ja pahaa mieltä.

Vierailija
175/191 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ihmetteli miksi kahdeksankymppiset vanhemmat soittelevat iltamyöhään ja vielä valvovat siihen aikaan. Samanlaisia minun n. 80-v. vanhempani, molemmat valvovat yli puolenyön, äiti katselee telkkaria ja isä on tietokoneella tai katselee jotain Netflixistä toisesta telkkarista jopa aamuyön tunteihin. Koskaan heille ei kannata soittaa ennen puoltapäivää, ovat silloin vielä nukkumassa. Äiti on yleensä herännyt puolenpäivän jälkeen, isä jatkaa uniaan siitä vielä pari-kolme tuntia.

Vanhana sitä jotkut taantuvat lapsiksi, ja osa taantuu takaisin teineiksi ;D

Vierailija
176/191 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ottanut roskalaatikon ja vienyt jätekeräykseen. Kohtapuoliinhan kaikki tulee sulle perinnöksi, joten hyvin voisit auttaa siivouksessa jo nyt.

Vierailija
177/191 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isälläni miljoonaomaisuus. Isänsä kuoli ja jätti n. 30 tuhatta perintöä. Emme saaneet veljeni kanssa mitään, se meni isälleni. Sitä pidän outona. 😄

Lapset perivät vanhempansa, eivät lapsenlapset. Tietysti testamentilla voi osoittaa vaikka kaikki vain yhdelle lapsenlapsista. Silloin ne lapset voivat vaatia vain lakiosan. Muut lapsenlapset eivät voi vaatia mitään.

Vierailija
178/191 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini teki kerran niin, että soitti ja kertoi tietävänsä että minulla on tiukkaa. Kertoi nostaneensa minulle käteistä ja kysyi tulenko hakemaan ja samalla kahville. 

Olin tuolloin työtön, kun en ollut saanut opiskelupaikkaa ja kesätöissä eivät jatkaneet sopimusta syksylle. Menin, ja äiti olikin humalassa. Hän nauroi ääneen ettei todellakaan elätä aikuista lasta, että se on joko isäni hommaa tai sitten saan mennä myymään itseäni. 

Kyllä, hän sanoi näin. 

Poistuin paikalta, pidättelin itkua kotimatkan ja kotona sitten itkin itseni uneen. 

Voi miten surullinen tarina. Halaus ja rakkautta sinulle pieni tuntematon siellä.

Vierailija
179/191 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He ovat vanhoja. Ehkä hiipivä muistisairaus. Nauti ajasta heidän kanssaan. Tavaralla ei ansaita onnea

Aina näihin ketjuihin ilmestyy se jeesusteleva vastaus, joka ei liity aloitukseen mitenkään. Ihan sama mitä vanhemmat tekee niin pitäisi vaan nauttia siitä että on edes vanhemmat. Hohhoijaa.

Anteeksi jos se kuulostaa jeesustelevalta. Itse kirjoitin jotain samantapaista myöhemmin tähän. Se johtuu siitä, että olen läheltä nähnyt useammankin muistisairauden ja miten eri tavalla se voi sekoittaa vanhuksen päätä. Ja kun se tulee aina sieltä muistoista ja sydänalasta ensimmäisenä mieleen ja haluaa auttaa mainitsemalla asiasta, että JOS tässäkin olisi sellaisesta joskus kyse.

Onhan niitä toki ihan skarppeja ja yksinkertaisesti vaan ilkeitä vanhojakin ihmisiä.

Vierailija
180/191 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:tä hyvin. En itsekkään voi ymmärtää tätä ilmiötä, että edes kehdataan antaa roskaa ja sitten vielä loukkaannutaan jos sanotaan ei kiitos. Täällä joku ehdotti, että tämän voisi kuitata vitsinä, mutta siitä vasta loukkaannuttaisiin. Omana esimerkkinä mummolla oli tusina juomalaseja, sellaisia halvimpia tavallisia juomalaseja ja sanoi kerran, että kun hän asuu nyt yksin niin ei tarvitse niin montaa lasia, että hän voisi mahdollisesti antaa minulle puolet. Sanoin että ei kiitos, lasit olivat aivan loppuun käytettyjä, osasta puuttui palasia ja olivat melkein halki. Tähän mummo vastasi, että ei kannata jättää ottamatta kun joskus saatat tarvita jos tulee vieraita niin on hyvä olla ylimäärisiä laseja. Ja sitten jutun huipennus: Sanoi että hyvän hinnankin olen valmis antamaan 10 euroa riittää! Hiukan naurahdin ja sanoin että ei kiitos ja tästä mummo loukkaantui aivan verisesti ja sanoi että niin varmaan pitäisi jotain kristallilaseja olla ja ilmaseksi antaa ja että olen kiittämätön. 

Mummolle pitäisi sanoa, että haljenneet ja vähänkin vaurioituneet ovat hengenvaarallisia ja pitää laittaa roskiin välittömästi. Niistä voi irrota siru/siruja jotka vahingossa sitten nielaisee. Edes mahahapot eivät tehoa tuollaisiin, ne ovat vaarallisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan