Oikeastiko synnytyksessä joutuu ulostamaan siihen pöydälle?
Kommentit (156)
Joutuu joo, muuten eivät suostu ottamaan vauvaa ulos. Sopimusasioita, lakimiehet tietävät tarkemmin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen annettiin peräruiske, kakka tuli ennen synnytystä.
Näin ainakin vuosina 1976 ja 1978, jolloin lapseni sunnytin.Tästä tavasta luovuttiin joskus 2000-luvun alkupuolella. Synnytin tuolloin ja sain vielä sen, sitten tapa loppui. Tein vielä vanhana pari lasta eli 2017-2019 ja jouduin todella vääntämään ja vaatimaan että sain sen peräruiskeen. Olen siis saanut / vaatinut sen joka synnytyksessä ja ei ole kakkaa tullut pöydälle sen sijaan pörinällä pönttöön kyllä.
En tiedä miksi sitä ei enää anneta?
Voisiko johtua nykyajan hoitajapulasta? Ennen peräruiskeen sai ihan automaattisesti ja samoin hoitajat ajelivat alapääkarvat ennen synnytystä. Suihkussa oli avustamassa ammattilainen nimeltä "kylvettäjä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen annettiin peräruiske, kakka tuli ennen synnytystä.
Näin ainakin vuosina 1976 ja 1978, jolloin lapseni sunnytin.Tästä tavasta luovuttiin joskus 2000-luvun alkupuolella. Synnytin tuolloin ja sain vielä sen, sitten tapa loppui. Tein vielä vanhana pari lasta eli 2017-2019 ja jouduin todella vääntämään ja vaatimaan että sain sen peräruiskeen. Olen siis saanut / vaatinut sen joka synnytyksessä ja ei ole kakkaa tullut pöydälle sen sijaan pörinällä pönttöön kyllä.
En tiedä miksi sitä ei enää anneta?
Voisiko johtua nykyajan hoitajapulasta? Ennen peräruiskeen sai ihan automaattisesti ja samoin hoitajat ajelivat alapääkarvat ennen synnytystä. Suihkussa oli avustamassa ammattilainen nimeltä "kylvettäjä".
Johtuu WHO:n kansainvälisestä suosituksesta, jossa pyritään välttämään tarpeettomia ja tieteellisesti perustelemattomia toimenpiteitä. Rutiininomainen ajelu ja peräruiske ovat monien mielestä nöyryyttäviä, ajelu aiheuttaa infektioita ja peräruiske ei välttämättä estä sotkua.
Itse olisin potkaissut jos joku olisi tullut häärimään karvojeni kimppuun sairaalaan tultuani, sen verran lähellä lapsen maailmaantulo siinä vaiheessa oli.
Kuolleessankin voi joutua ulostamaan se hirvittää siinä eniten.
Vierailija kirjoitti:
Kuolleessankin voi joutua ulostamaan se hirvittää siinä eniten.
Kuolisin häpeään jos en olisi jo kylmennyt. Paitsi että silloin ei olisi syytä kuolla.
ponnistusvaiheessa tulee varmaan pieruja, en tiedä kun sain sektion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Nykyisin monet pyytää ulostuslääkkeen jotta suoli tyhjenee ennen ponnistusvaihetta.
Toki jos on kiiresynnytys niin ei ehkä ehdi mutta useimmiten kyllä ehtii.
T. Kätilö minäkin
Sellainen feikki-kätilö siellä. Ulostuslääkettä ei anneta kuin synnytyksen jälkeen, jos ummettaa.
Pienoisperäruiske (Toilax, Microlax) ovat ulostuslääkkeitä. Vesiperäruiske on vielä tehokkaampi. Usein ehditään antaa ennen synnytystä, koska vaikuttavat nopeasti.
Missä maailmassa nyt eletään? Kyllä se 15 vuotiaalle meikälle kävi selväksi, kun yksi mies kertoi kuinka kamalaa se on kun niin ihanasta paikasta tulee kakat,virtsa ja lapsi tei pari ja jälkeiset. Ja sitten mentiin nylkemään se hirvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Nykyisin monet pyytää ulostuslääkkeen jotta suoli tyhjenee ennen ponnistusvaihetta.
T. Kätilö minäkin
Sellainen feikki-kätilö siellä. Ulostuslääkettä ei anneta kuin synnytyksen jälkeen, jos ummettaa.
Pienoisperäruiske (Toilax, Microlax) ovat ulostuslääkkeitä. Vesiperäruiske on vielä tehokkaampi. Usein ehditään antaa ennen synnytystä, koska vaikuttavat nopeasti.
Nykyään suositus on, että jokainen pysyy kotonaan niin kauan kuin pärjää kivun kanssa. Joten varmaankin koti on oikea osoite tuollaisiin läträyksiin, jos niitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Kätilö minäkin
Sopivan lämmin vesi vielä laukaisee sulkijalihasrefleksin. Vauhdilla ja kivuttomasti.
Hyi, nöyryyttävää. Kuten koko synnytys asentoineen ja vieraile ihmisine alapäässä, kun itse kiemurtelee tuskissaan. Ihan hirveää, ettei vielä tänä päivänä saa pelkästä omasta tahdostaan sektiota, vaan pitää nöyryyttävästi kirjoittaa papereihin "synnytyspelko". Itse en ole sitä varsinaisesti pelännyt, vaan ajatus on inhottanut enkä ole halunnut kokea kipua saati repeämiä. Koin synnytyspelkodiagnoosin typeränä. Kolme lasta mulla ja kaikki sektiolla kivuttomasti ja turvallisesti ja siististi syntyneet.
Kaikki eritteet tulee siinä: limaa, verta, virtsaa, ulostetta, lapsivettä...Sellaista on synnytys ja se on ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eritteet tulee siinä: limaa, verta, virtsaa, ulostetta, lapsivettä...Sellaista on synnytys ja se on ihan normaalia.
Niin ja lisään vielä, ettei sua siinä tilanteessa edes kiinnosta, etkä edes huomaa, kun on muuta tekemistä, nimittäin saada se lapsi ulos sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Hyi, nöyryyttävää. Kuten koko synnytys asentoineen ja vieraile ihmisine alapäässä, kun itse kiemurtelee tuskissaan. Ihan hirveää, ettei vielä tänä päivänä saa pelkästä omasta tahdostaan sektiota, vaan pitää nöyryyttävästi kirjoittaa papereihin "synnytyspelko". Itse en ole sitä varsinaisesti pelännyt, vaan ajatus on inhottanut enkä ole halunnut kokea kipua saati repeämiä. Koin synnytyspelkodiagnoosin typeränä. Kolme lasta mulla ja kaikki sektiolla kivuttomasti ja turvallisesti ja siististi syntyneet.
Mullakin on kolme lasta. Kolme ihanaa luomusynnytystä, elämäni euforisimmat hetket. Kyllähän se sattui, mutta luonnolla oli aika kovat vastatropit. Ja sotkuakin varmaan oli, mutta en silti ikinä vaihtaisi sinun siisteihin synnytyksiisi.
Toki ymmärrän, että sekä sinä ja minä olemme etuoikeutettuja, kun meillä on terveet lapset ja vielä varaa arvottaa kokemuksiamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieskinvoisynnyttää:D kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieskinvoisynnyttää:D kirjoitti:
Vinkkinä teille miehenne jännittäjille: voitte sopia miehen kanssa että pysyy siellä pääpuolella. Itse tein niin omasta tahdostani kummankin lapseni syntymässä. Ensinnäkin siksi että en välittänyt nähdä sitä syntymää kaikkine yksityiskohtineen ja eritteineen. Jälkikäteen olen ollut tyytyväinen että näin tein. Vauva on ulos saatu kaksi kertaa ilman että olin haarojen välissä katsomassa miten pönkii maailmaan ja molemmat lapseni ovat päätyneet ensin minulle pestäväksi kätilön avustamana ja sen jälkeen paitani alle siksi aikaa kun vaimoni on ollut synnyttämässä istukkaa ja pesulla jne. Kyllä kätilöt on hienotunteisia kaikkien asioiden kanssa ja osaa hommansa joten häntä ei tarvitse jännittää.
Mukava, että teillä oli hyvä synnytyskokemus. Mutta toivottavasti kukaan ei kirjoituksesi perusteella päätä toivoa täsmälleen vastaavaa, koska suositukset ovat muuttuneet.
Nykyään, jos kaikki menee hyvin, vauva nostetaan heti äidin rinnalle, missä hän saa olla jälkeisien syntymän ajan. Vauvaa ei myöskään pestä salissa ollenkaan, ellei siihen ole erityistä syytä. Itse asiassa kuopustani ei pesty ennen kotiutumista lainkaan, koska meille vanhemmille ei tarvinnut opettaa kylvetystä.
Näin ainakin opetussairaalassa, missä käytössä olivat uusimmat suositukset ja tutkimustieto.
Joo, ole kuullut että suositukset ovat muutuneet. Meillä viimeisin synnytys 2015. Silloinkin vauva pääsi ensin äitinsä rinnalle ja siitä sitten melko pian minulle. Pidin kyllä siitä tyylistä että pestiin lapsi heti ja sain leikata napanuoran ja pitää paidan alla.
Syntyvä vauva taas harvoin pitää siitä tyylistä, että heti syntymän jälkeen joutuu vesipesuun. Paras paikka lämmönsäätelyn ja rauhoittumisen kannalta on oman äidin syli ja sydämenlyönnit.
Meillä molemmat lapset on pesty ja pääsivät isän paidan alla ja olivat pesujen ajan rauhallisia sekä isänsä paidan alla oikein rauhallisia ja tyytyväisiä. Ei sillä ole suurta väliä onko isän vai äidin syli.
Tutkimustieto aiheesta lisääntyy koko ajan. 1970-luvulla vastasyntyneet vietiin vauvalaan ja tuotiin neljän tunnin välein syömään - jos maitoa tuli. Se oli sen ajan ihmisten mielestä oikea tapa. Ei ollut väliä, onko paikalla oma vanhempi vai ammatti-ihminen.
Nykypäivänä korostetaan varhaista vuorovaikutusta ja tiedetään että vauvan varhainen pesu altistaa tämän vääränlaisella bakteerikannalle.
Teillä oli ihana synnytyskokemus, mutta älä väheksy nykypäivän tietoa.
Kuten itse sanoit, koko ajan asiat muuttuu. Hetken päästä on todettu että tämä nykyinen malli oli aivan väärin jne jne.
Meillä kaksi lasta syntyneet 2010 luvulla, kummatkin pesty melkein heti ja ovat olleet aina erittäin terveitä poikia, sairastelleet paljon vähenmän kuin muut ikätoverinsa jne.
Sitten takaisin aiheeseen. Minusta paras laittaa peräruiske jos asia niin paljon kauhistuttaa. Mutta onhan se peloista ehkä todellisuudessa mitättömin kun vauvan ja äidin terveys on tärkein asia, ei se mitä eritteitä syntyy mukana. :)