Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua vatsan turvotukseen. Litteä vatsa mulle kiitos!

Pallokala
17.08.2022 |

Onko mitään lääkettä/ luonnontuotetta vatsan turvotukseen?
Vatsa muuttuu joka päivä potkupalloksi lähes kaikesta syödystä. Minulla on jonkun verran IBS oireita, mutta suurin syy turvotukseen on varmaankin ruokatorventähystyksessä todettuun vatsan kosketusherkistymiseen. Lääkäri tarjosi lääkkeesi masennuslääkkeitä jotka nostavat kipukynnystä, mutta en tahtoisi edes koettaa niitä.
Tiedän nämä ruokavalio jipot: pois fodmap, viljat, sokerit, hiilihapot yms... yritän niitä noudattaa mutten aina onnistu. Vatsa ei ole kipeä mutta turvotus on jo ihan ulkonäköhaitta, näytän kuin olisin viimeisilläni raskaana. Vatsa reagoi siis ruoan painoon limakalvoilla, mutta myös selkeästi tiettyihin ruoka-aineisiin.
Olen elänyt vaivan kanssa jo 10 vuotta. Varsinkin te IBS kanssa painivat saattaisitte tietää jipon jos kaksikin. Kiitos.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä pois ne ruoka-aineet, jotka aiheuttaa pahinta turvotusta. Tein niin itse. Pitää vain jaksaa kokeilla mikä aiheuttaa mitäkin oiretta.

Ihmiset haluaa aina pikaratkaisun pilleristä, kun ei jakseta hoitaa omaa itseänsä. Eri asia jos on todella lääkitystä vaativa sairaus.

Vierailija
2/6 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmonen vinkki täältä, että jos kuvittelit kauran olevan lempeä ja hellä vatsallesi, niin jätäpä pois ja katso miten käy. Toki vehnä myös pois kokonaan, ja sokeri ihan minimiin. Ei siis gluteeniton, vaan vehnä kokonaan.

Ihmettelin vuosia miksi vatsa ei rauhoitu, ja vasta kun törmäsin artikkeliin että kaura ei sovi kaikille, niin vatsa rauhoittui

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kun tietäisi. Itse olen ripulista ja ilmavaivoista päässyt eroon jättämällä pois laktoosin, gluteenin ja kauran sekä kahvin. Mutta joskus vaan turvottaa silti. Oikeastaan voisi lisätä vielä lisäainerikkaat, pitkälle prosessoidut elintarvikkeet.

Vierailija
4/6 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ylös viikon safkat. Mitä vatsa kirjota ylös. Seuraava viikko täysin eri ruuat. Laita ylös mitä vatsa? Moni ei ymmärrä liian vähäinen nesteen juonti päivässä turvottaa vatsaa!Ihminen on nstettä eneimäkseen.nestee ei pääse kierton josset juo.Lisäksi tressi,miten puret ravintos? Hotkitko vai rauhalisesti syöt?Mahtava kaura/ ruis ei sovi minulle turpoan.Kaikki missä juomat on hiilihappoa laajenttavat vatsalaukua ja se todella voi olla pallo.Liisäksi kun hiilihappo laajentaa vatsalaukkua,myös syöt enemmän kun sinne mahtuu ruokaa silloin enemmän.Jospa ottaisit normaalin ruokarytmin ja välissä et lappa sinne suhusi mitään.Nälän tunne voi monella olla vain jano.Jota ei erota.

Vierailija
5/6 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä pois ne ruoka-aineet, jotka aiheuttaa pahinta turvotusta. Tein niin itse. Pitää vain jaksaa kokeilla mikä aiheuttaa mitäkin oiretta.

Ihmiset haluaa aina pikaratkaisun pilleristä, kun ei jakseta hoitaa omaa itseänsä. Eri asia jos on todella lääkitystä vaativa sairaus.

Kaikki turvottaa. Vatsa toimii mainiosti ja näyttää terveelle/litteälle vain nestemäisellä ruualla (paastomehut yms..) Pitääkö tässä sitten ruveta syömään enimmäkseen keittoja...

Vierailija
6/6 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita ylös viikon safkat. Mitä vatsa kirjota ylös. Seuraava viikko täysin eri ruuat. Laita ylös mitä vatsa? Moni ei ymmärrä liian vähäinen nesteen juonti päivässä turvottaa vatsaa!Ihminen on nstettä eneimäkseen.nestee ei pääse kierton josset juo.Lisäksi tressi,miten puret ravintos? Hotkitko vai rauhalisesti syöt?Mahtava kaura/ ruis ei sovi minulle turpoan.Kaikki missä juomat on hiilihappoa laajenttavat vatsalaukua ja se todella voi olla pallo.Liisäksi kun hiilihappo laajentaa vatsalaukkua,myös syöt enemmän kun sinne mahtuu ruokaa silloin enemmän.Jospa ottaisit normaalin ruokarytmin ja välissä et lappa sinne suhusi mitään.Nälän tunne voi monella olla vain jano.Jota ei erota.

Vettä tulee varmaan juotua liian vähän. Kokeilenpa sen lisäämistä ihan radikaalisti.

Syön jo säännöllisesti. aamupalan, lounaan ja joko iltapalan tai pienen illallisen. En harrasta välipaloja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme