Oikeastiko synnytyksessä joutuu ulostamaan siihen pöydälle?
Kommentit (156)
Vanha kunnon vesiperäruiske ennen synnytystä. Suoli tyhjenee hyvin ja vauhdittaa synnytystä.
Vierailija kirjoitti:
Mieskinvoisynnyttää:D kirjoitti:
Vinkkinä teille miehenne jännittäjille: voitte sopia miehen kanssa että pysyy siellä pääpuolella. Itse tein niin omasta tahdostani kummankin lapseni syntymässä. Ensinnäkin siksi että en välittänyt nähdä sitä syntymää kaikkine yksityiskohtineen ja eritteineen. Jälkikäteen olen ollut tyytyväinen että näin tein. Vauva on ulos saatu kaksi kertaa ilman että olin haarojen välissä katsomassa miten pönkii maailmaan ja molemmat lapseni ovat päätyneet ensin minulle pestäväksi kätilön avustamana ja sen jälkeen paitani alle siksi aikaa kun vaimoni on ollut synnyttämässä istukkaa ja pesulla jne. Kyllä kätilöt on hienotunteisia kaikkien asioiden kanssa ja osaa hommansa joten häntä ei tarvitse jännittää.
Mukava, että teillä oli hyvä synnytyskokemus. Mutta toivottavasti kukaan ei kirjoituksesi perusteella päätä toivoa täsmälleen vastaavaa, koska suositukset ovat muuttuneet.
Nykyään, jos kaikki menee hyvin, vauva nostetaan heti äidin rinnalle, missä hän saa olla jälkeisien syntymän ajan. Vauvaa ei myöskään pestä salissa ollenkaan, ellei siihen ole erityistä syytä. Itse asiassa kuopustani ei pesty ennen kotiutumista lainkaan, koska meille vanhemmille ei tarvinnut opettaa kylvetystä.
Näin ainakin opetussairaalassa, missä käytössä olivat uusimmat suositukset ja tutkimustieto.
Joo, ole kuullut että suositukset ovat muutuneet. Meillä viimeisin synnytys 2015. Silloinkin vauva pääsi ensin äitinsä rinnalle ja siitä sitten melko pian minulle. Pidin kyllä siitä tyylistä että pestiin lapsi heti ja sain leikata napanuoran ja pitää paidan alla.
Siinä synnytys hetkessä on varmaan muut asiat mielessä kun kakkaamisen pelko. Ja varmaan siinä hetkessä on kaikki aivan sama kunhan saa tikistettyä sen vauvan vaan ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt ihan tavanomaista ole, jotain poikkeavaa naisessa on jos niin käy, ja siihen taas voi olla montakin syytä.
On myös naisia, jotka oksentavat synnytyksen aikana.
Moni ottaa epiduraalin, ainakin 60 % (jopa 3/4?) synnyttäjistä tietääkseni. Siten myös ulostaminen ja oksentaminen on suhteellisesti yleisempää, sikäli kun ko. neurologinen lamaantuminen johtuu anestesiasta.
Siinä kakan tulossa ei ole missään nimessä kysymys neurologisesta lamaantumisesta. Päinvastoin synnytyksen stressihormonit löysentävät ja tyhjentävät vatsan viimeistään ponnistusvaiheessa.
T. Kolmesti luomuna synnyttänyt.
Heh, kovasti on yritystä puskea väitettä, etteikö peräsuolen pettäminen voisi johtua anestesiasta. Vaikka anestesia voi saada myös oksentamaan. Milläs sen selität?
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä teille miehenne jännittäjille: voitte sopia miehen kanssa että pysyy siellä pääpuolella. Itse tein niin omasta tahdostani kummankin lapseni syntymässä. Ensinnäkin siksi että en välittänyt nähdä sitä syntymää kaikkine yksityiskohtineen ja eritteineen. Jälkikäteen olen ollut tyytyväinen että näin tein. Vauva on ulos saatu kaksi kertaa ilman että olin haarojen välissä katsomassa miten pönkii maailmaan ja molemmat lapseni ovat päätyneet ensin minulle pestäväksi kätilön avustamana ja sen jälkeen paitani alle siksi aikaa kun vaimoni on ollut synnyttämässä istukkaa ja pesulla jne. Kyllä kätilöt on hienotunteisia kaikkien asioiden kanssa ja osaa hommansa joten häntä ei tarvitse jännittää.
Mukava, että teillä oli hyvä synnytyskokemus. Mutta toivottavasti kukaan ei kirjoituksesi perusteella päätä toivoa täsmälleen vastaavaa, koska suositukset ovat muuttuneet.
Nykyään, jos kaikki menee hyvin, vauva nostetaan heti äidin rinnalle, missä hän saa olla jälkeisien syntymän ajan. Vauvaa ei myöskään pestä salissa ollenkaan, ellei siihen ole erityistä syytä. Itse asiassa kuopustani ei pesty ennen kotiutumista lainkaan, koska meille vanhemmille ei tarvinnut opettaa kylvetystä.
Näin ainakin opetussairaalassa, missä käytössä olivat uusimmat suositukset ja tutkimustieto.
Joo, ole kuullut että suositukset ovat muutuneet. Meillä viimeisin synnytys 2015. Silloinkin vauva pääsi ensin äitinsä rinnalle ja siitä sitten melko pian minulle. Pidin kyllä siitä tyylistä että pestiin lapsi heti ja sain leikata napanuoran ja pitää paidan alla.
Syntyvä vauva taas harvoin pitää siitä tyylistä, että heti syntymän jälkeen joutuu vesipesuun. Paras paikka lämmönsäätelyn ja rauhoittumisen kannalta on oman äidin syli ja sydämenlyönnit.
Mulla ei oo mitään tietoo, kipu oli niin hirveää ja mulle aivan sama vaikka kätiöt ois uinu kusessa ja p** kassa.
Tuli paskaa, ei lasta. Ei sitä siinä kivuissa ja ährätessä kyllä semmosia ajatellut,kunhan halus vauvan ulos. En edes huomannut asiaa, kätilö vaan siivosi.
Vierailija kirjoitti:
No, koitappa pukata alateitse se kilon vesimeloni ulos, kyllä sieltä peräsuolestakin samalla tulee ulos kaikki.
Synnyttäjän huomattava ylipaino saattaa sekin vaikuttaa siihen, ettei asiat pysy normaalisti kuosissaan. Ja löystynyt petäaukko. Mutta hyvälläkin anatomialla anestesia voi tehdä tepposet.
Vierailija kirjoitti:
Ennen annettiin peräruiske, kakka tuli ennen synnytystä.
Näin ainakin vuosina 1976 ja 1978, jolloin lapseni sunnytin.
No mitä järkeä tuossa nyt on? Mitä se pikku kakka haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammesynnytys se vasta siivoamista vaatiikin.
Ammesynnytyksessä ei käytetä epiduraalia, joten tuskin siinä ulostetaan.
Ei se epiduraalista kiinni ole.
Kyllä se itse asiassa voi olla.
Sittenhän kaikilla tulisi kakka sektiossakin.
Ravasin vessassa avautumisvaiheessa koko ajan, kun oli tunne, että kakka tulee. Ei tullut, vauva laskeutui. En ole aivan varma tuliko sitten synnytyksen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt ihan tavanomaista ole, jotain poikkeavaa naisessa on jos niin käy, ja siihen taas voi olla montakin syytä.
On myös naisia, jotka oksentavat synnytyksen aikana.
Moni ottaa epiduraalin, ainakin 60 % (jopa 3/4?) synnyttäjistä tietääkseni. Siten myös ulostaminen ja oksentaminen on suhteellisesti yleisempää, sikäli kun ko. neurologinen lamaantuminen johtuu anestesiasta.
Siinä kakan tulossa ei ole missään nimessä kysymys neurologisesta lamaantumisesta. Päinvastoin synnytyksen stressihormonit löysentävät ja tyhjentävät vatsan viimeistään ponnistusvaiheessa.
T. Kolmesti luomuna synnyttänyt.
Heh, kovasti on yritystä puskea väitettä, etteikö peräsuolen pettäminen voisi johtua anestesiasta. Vaikka anestesia voi saada myös oksentamaan. Milläs sen selität?
Mulla menee kerran kuussa vatsa löysälle, koska kohtuni supistelee hieman samaan tapaan luin synnytyksessä. Se on täysin normaalia, me naiset kutsumme tapahtumaa kuukautisiksi. Anestesiaa tai oksentelua ei tapahtumaan liity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, koitappa pukata alateitse se kilon vesimeloni ulos, kyllä sieltä peräsuolestakin samalla tulee ulos kaikki.
Synnyttäjän huomattava ylipaino saattaa sekin vaikuttaa siihen, ettei asiat pysy normaalisti kuosissaan. Ja löystynyt petäaukko. Mutta hyvälläkin anatomialla anestesia voi tehdä tepposet.
Anteeksi henkilökohtainen kysymys, mutta onko sulla parasta aikaa jokin anestesia päällä?
Tuo logiikkasi kuulostaa niin vahvasti kokemusasiantuntijuudelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvä vauva taas harvoin pitää siitä tyylistä, että heti syntymän jälkeen joutuu vesipesuun. Paras paikka lämmönsäätelyn ja rauhoittumisen kannalta on oman äidin syli ja sydämenlyönnit.
Meillä molemmat lapset on pesty ja pääsivät isän paidan alla ja olivat pesujen ajan rauhallisia sekä isänsä paidan alla oikein rauhallisia ja tyytyväisiä. Ei sillä ole suurta väliä onko isän vai äidin syli.
Peräruiske ennen synnärille lähtöä tai voit pyytää kätilöltä. Älä stressaa, kätilöt ovat tottuneet kaikkeen eli ei hätää!
Eka synnytys oli niin pitkä että ehdin käydä kakalla ihan vessassa normaalisti ennen itse synnytystä. Toka tuli 30min sairaalaan päästyäni enkä kyllä yhtään osaa sanoa tuliko kakka vai ei. Luultavasti tuli, mutta itse en sitä tosiaan huomannut.
Olen itse palvelutalossa töissä ja niitä kakkoja on tullut siivottua sen verran että tiedän sen olevan rutiinia kätilöillekin.
Minulle se oli kauhean nöyryyttävä kokemus. Puoliso siinä vierellä ja niin.. Hoitajat yrittivät vaivihkaa pyyhkiä pois, mutta kyllähän sen itse tajusi. Ponnistusvaihe kesti kolme tuntia, et kyllä siinä kerkesin kaikkea ajattelemaankin, vaikkei ehkä ollut niin oleellista.
Ei sitä kukaan ehdi huomata, siivoavat pois heti. Siinä vaiheessa asia ei kiinnosta yhtään.
Mulla on kroppa hoitanut homman niin, että 24 tuntia ennen synnytystä on alkanut suoli tyhjenemään. Mitään kakattavaa ei ollut synnytyksessä.
No eikä tule. Kaikki eivät edes ponnista, vaikka synnyttävät (vauva tulee ulos alateitse).