Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeastiko synnytyksessä joutuu ulostamaan siihen pöydälle?

Vierailija
17.08.2022 |

Huh...

Kommentit (156)

Vierailija
121/156 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieskinvoisynnyttää:D kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieskinvoisynnyttää:D kirjoitti:

Vinkkinä teille miehenne jännittäjille: voitte sopia miehen kanssa että pysyy siellä pääpuolella. Itse tein niin omasta tahdostani kummankin lapseni syntymässä. Ensinnäkin siksi että en välittänyt nähdä sitä syntymää kaikkine yksityiskohtineen ja eritteineen. Jälkikäteen olen ollut tyytyväinen että näin tein. Vauva on ulos saatu kaksi kertaa ilman että olin haarojen välissä katsomassa miten pönkii maailmaan ja molemmat lapseni ovat päätyneet ensin minulle pestäväksi kätilön avustamana ja sen jälkeen paitani alle siksi aikaa kun vaimoni on ollut synnyttämässä istukkaa ja pesulla jne. Kyllä kätilöt on hienotunteisia kaikkien asioiden kanssa ja osaa hommansa joten häntä ei tarvitse jännittää.

Mukava, että teillä oli hyvä synnytyskokemus. Mutta toivottavasti kukaan ei kirjoituksesi perusteella päätä toivoa täsmälleen vastaavaa, koska suositukset ovat muuttuneet.

Nykyään, jos kaikki menee hyvin, vauva nostetaan heti äidin rinnalle, missä hän saa olla jälkeisien syntymän ajan. Vauvaa ei myöskään pestä salissa ollenkaan, ellei siihen ole erityistä syytä. Itse asiassa kuopustani ei pesty ennen kotiutumista lainkaan, koska meille vanhemmille ei tarvinnut opettaa kylvetystä.

Näin ainakin opetussairaalassa, missä käytössä olivat uusimmat suositukset ja tutkimustieto.

Joo, ole kuullut että suositukset ovat muutuneet. Meillä viimeisin synnytys 2015. Silloinkin vauva pääsi ensin äitinsä rinnalle ja siitä sitten melko pian minulle. Pidin kyllä siitä tyylistä että pestiin lapsi heti ja sain leikata napanuoran ja pitää paidan alla.

Syntyvä vauva taas harvoin pitää siitä tyylistä, että heti syntymän jälkeen joutuu vesipesuun. Paras paikka lämmönsäätelyn ja rauhoittumisen kannalta on oman äidin syli ja sydämenlyönnit.

Meillä molemmat lapset on pesty ja pääsivät isän paidan alla ja olivat pesujen ajan rauhallisia sekä isänsä paidan alla oikein rauhallisia ja tyytyväisiä. Ei sillä ole suurta väliä onko isän vai äidin syli.

Tutkimustieto aiheesta lisääntyy koko ajan. 1970-luvulla vastasyntyneet vietiin vauvalaan ja tuotiin neljän tunnin välein syömään - jos maitoa tuli. Se oli sen ajan ihmisten mielestä oikea tapa. Ei ollut väliä, onko paikalla oma vanhempi vai ammatti-ihminen.

Nykypäivänä korostetaan varhaista vuorovaikutusta ja tiedetään että vauvan varhainen pesu altistaa tämän vääränlaisella bakteerikannalle.

Teillä oli ihana synnytyskokemus, mutta älä väheksy nykypäivän tietoa.

Vierailija
122/156 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vauvalle hyväksi ja ikäänkuin tervetuliaislahja, joka buustaa vauvan vastustuskyvyn heti elämän alussa.

Kaikella on tarkoituksensa jos se tapahtuu luontaisesti, kuten tuokin.

Höpö höpö.

En ole tuo aikaisempi mutta itse asiassa se synnytyksessä saatava bakteerikuorma ON vauvalle tärkeä.

Vauvan on oltava valmis ravitsemaan itsensä ruuansulatuselimistön kautta, ei siinä ehdi ulostebakteereja viljellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/156 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli jo ennen synnytystä, avautumisvaiheessa monta kertaa ja ponnistaessa tuli useampaan eri kertaan. Vatsa oli ihan sekaisin ja avautumisvaiheessakin tuntui kovaa painetta niin kuin olisi hätä jatkuvasti. Olin ponnistanut maassa seisovilteen ja kyykyssä, ja mies kertoi myöhemmin että siinä lattialla ollessakin tippui kakka ja hän meinasi astua sen päälle. Lopulta vauva syntyi siten, että olin kontillaan siinä sängyllä ja se sängyn muovipäällinen oli ihan täynnä pissaa, kakkaa, verta ja ties mitä. Lapsikin ulosti lapsiveteen joten seassa oli varmasti hänenkin kakkaansa. Olihan se kirjaimellisesti aikamoinen pa**kamyrsky.

Vierailija
124/156 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksessä tärkein asia on pidättää

Vierailija
125/156 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kakkaa jaksaa edes murehtia synnytyksessä, niin asiat on aika hyvin.

Vierailija
126/156 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Nykyisin monet pyytää ulostuslääkkeen jotta suoli tyhjenee ennen ponnistusvaihetta.

Toki jos on kiiresynnytys niin ei ehkä ehdi mutta useimmiten kyllä ehtii.

T. Kätilö minäkin

Vierailija
127/156 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut enää mitään ulostettavaa. Kaikki tyhjeni synnytyksen alkaessa ripuloiden ja oksentaen.

Vierailija
128/156 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle se oli kauhean nöyryyttävä kokemus. Puoliso siinä vierellä ja niin.. Hoitajat yrittivät vaivihkaa pyyhkiä pois, mutta kyllähän sen itse tajusi. Ponnistusvaihe kesti kolme tuntia, et kyllä siinä kerkesin kaikkea ajattelemaankin, vaikkei ehkä ollut niin oleellista.

Siis täh - - oliko nöyryyttävää siis se, kun PUOLISO näki, että kakkaat??!

Voi jumaliste..

Eiköhän tossa ollut ihan yks ihan pienimmistä haasteista PUOLISOLLE - - Instagram hypersuperluksuksihquelämä on erikseen ja jollei muuta osaa, niin kannattaa jättää ne lapsetkin tekemättä.

Vierailija
129/156 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kohdalla olin itse varautunut, tein kotona suolihuuhtelut pari päivää ennen laskettua aikaa ja samana päivänä vielä, apteekista saa sellaisen pussin mihin laitetaan haaleaa vettä. Helppo. Ei tullut kikkareita ponnistaessa.

Tokan kohdalla en ehtinyt valmistautua ja huuhtelut jäi tekemättä. Yritin sairaalassa käydä vessassa mutta supistukset sattuivat niin paljon ettei mitään tullut ulos. Kaikki eteni niin nopeasti ettei puudutuksia ehditty laittamaan joten ponnistusvaiheessa sattui niin saatanasti että ne kikkareet eivät haitanneet yhtään. Mietin vaan että jos tästä hengissä selvitään vauvan kanssa niin aivan sama.

Toivon saavani vielä kolmannen lapsen, tavoitteena jälleen tehdä kotona huuhtelut mutta ei ole maailman loppu vaikka tulisikin tavara ponnistaessa ulos, pääasia ettei tule mitään isoja repeämiä. Sitä pelkäisin enemmän kuin kakkaa.

Ja sellainen vielä tuleville synnyttäjille, että synnytyksen jälkeen on normaalia että mahasta tulee ilmaa ulos normaalia enemmän, ja on täysin normaalia että pieruja ei pysty ekoina päivinä välttämättä pidättämään. Itselläni venyi hermotus enkä pystynyt edes ulostamaan moneen päivään. Kukaan asiantuntija ei kertonut että tuo on normaalia ja tilanne palautuu yleensä samalla kun myös lantionpohjalihakset palautuu. Mutta olin kyllä ekan lapsen jälkeen järkyttynyt että voiko tätä piereskelyä estää lainkaan ja miten käyn töissä. Onneksi tosiaan palautui täysin normaalisti hermotus ja alueen lihakset.

Vierailija
130/156 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin molemmilla kerroilla suolihuuhtelun. Ei tullut pashaa pöydälle, vaan lapsi. Ja varmaan muita eritteitä...mitä väliä, siinä ollaan niin auki maailmalle kumminkin. Toki ensikertalaiselle on hyvä kertoa, että on ok asia.

Vierailija
131/156 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästähän se vauva juurikin saa ne äidin hyvät mikrobit joita sektiossa ei tule.

Höpö höpö.

Kööpenhaminalaistutkijan mukaan vauvan tulee saada suuhunsa syntyessään hieman äidin ulostetta.

https://www.vau.fi/Synnytys/Synnyttamassa/vauva-syo-aidin-ulostebakteer…

Parasta olisi leipoa kakkakakku koko vauvaperheen ja vieraiden syödä.

Vierailija
132/156 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen annettiin peräruiske, kakka tuli ennen synnytystä.

Näin ainakin vuosina 1976 ja 1978, jolloin lapseni sunnytin.

Nykyään ei anneta, ellet osaa itse pyytää ennen osastolle menoa.

Synnytysosastolla eivät suostuneet antamaan.

Mistä syystä on asia on muuttunut näin? Miksi peräruiskemahdollisuutta salataan ja synnyttäjät pakotetaan ulostamaan pöydälle?

Vierailija
133/156 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku voi ulostaa jännityksestä. Joku voi olla ylensyönyt. Peräaukko saattaa olla löystynyt. Asento voi olla väärä, ja painaa hermoa.

Mitä sä sekoilet? Vauva tulee ponnistamalla, ponnistaessa tulee kakkaa. Ei siinä mitään muuta tarvita.

Kohtu tekee työn, samalla on tärkeää että kätilö painelee oikein ja riittävällä voimalla emättimen tyvestä.

Mikä on emättimen TYVI?

Vierailija
134/156 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyi ällö! Onko tämä totta? En kyllä synnytä ikinä tai en ainakaan halua että mies tulee mukaan. Eikös vauvan voi saada ulos myös leikkauksessa?

Leikkaus on riski vauvan ja äidin hyvinvoinnille, joten se tehdään vain painavin syin.

Joskus kun synnyttäjä halutaan vain nopeasti pois salista (aina tietysti, nopea synnytys on kaikkien etu) ja yritetään eri keinoin nopeuttaa syntymää (mekaanisesti, kemiallisesti, jne.) niin se monissa tapauksissa johtaa kohdun lamaantumiseen, jolloin hätätilanne ja vauva siis leikattava pois.

Leikkauksesta ei ole mitään haittaa vauvan hyvinvoinnille, päin vastoin on lempeämpi tapa tulla maailmaan leikkaushaavasta kuin pusertua väkisin pienestä pllunkolosta.

Älä keksi juttuja. Hätäsektio on vakava riski sekä sikiölle että äidille; tilanne on hengenvaarallinen ja sektio pyrkimys pelastaa sikiö.

Mitä höpiset? Suunniteltu sektio on vauvalle kevyempi ja turvallisempi tapa syntyä kuin stressaava ja ahdistava emättimen kautta puristuminen. Hätäsektio tehdään nimensä mukaisesti silloin kun vauva on hädässä eli hengenvaarassa ja pitää saada ulos mahdollisimman nopeasti eli ei se hätäsektio mitään vaaraa aiheuta vaan tehdään vauvan pelastamiseksi.

Vierailija
135/156 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt ihan tavanomaista ole, jotain poikkeavaa naisessa on jos niin käy, ja siihen taas voi olla montakin syytä.

On myös naisia, jotka oksrntavat synnytyksrn aikana.

Kyllä on. Poikkeuksellista on, jos ei pusaa kakkaa, harva synnyttäjä sitä vaan itse edes huomaa.

T.Kätilö

No ei mun mieskään huomannut, että olisin kakannut synnyttäessäni, vaikka hän oli läsnä koko synnytyksen ajan.

Enpä ole kuullut että mies olisi peräpäähän tuijottamassa, eiköhän se ole tukena siellä toisessa päässä. Kakka tulee yleensä jo ensimmäisen ponnistuksen aikana.

No kummasta päästä vauva tulee? Mies on tietenkin kameran kanssa asemissa siellä päässä.

Vierailija
136/156 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hätäsektio tehdään nimensä mukaisesti silloin kun vauva on hädässä eli hengenvaarassa ja pitää saada ulos mahdollisimman nopeasti eli ei se hätäsektio mitään vaaraa aiheuta vaan tehdään vauvan pelastamiseksi.

Hätäsektio tehdään nukutuksessa mikä on iso riski sekä lapselle että äidille.

Vierailija
137/156 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos sattuu tulemaan ripulit eli ei todellakaan siisti pökäle vaan aivastus?

Ei lasta eikä paskaa. Ymmärrän nyt sanonnan.

Vierailija
138/156 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme jos tulee niitä paskapäitä

Vierailija
139/156 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen annettiin peräruiske, kakka tuli ennen synnytystä.

Näin ainakin vuosina 1976 ja 1978, jolloin lapseni sunnytin.

Tästä tavasta luovuttiin joskus 2000-luvun alkupuolella. Synnytin tuolloin ja sain vielä sen, sitten tapa loppui. Tein vielä vanhana pari lasta eli 2017-2019 ja jouduin todella vääntämään ja vaatimaan että sain sen peräruiskeen. Olen siis saanut / vaatinut sen joka synnytyksessä ja ei ole kakkaa tullut pöydälle sen sijaan pörinällä pönttöön kyllä.

En tiedä miksi sitä ei enää anneta?

Vierailija
140/156 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hätäsektio tehdään nimensä mukaisesti silloin kun vauva on hädässä eli hengenvaarassa ja pitää saada ulos mahdollisimman nopeasti eli ei se hätäsektio mitään vaaraa aiheuta vaan tehdään vauvan pelastamiseksi.

Hätäsektio tehdään nukutuksessa mikä on iso riski sekä lapselle että äidille.

Isompi riski sekä äidille että lapselle on jos hätäsektiota ei tehtäisi hätätilanteessa. Lapsi on hädässä ja pitää saada ulos nopeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän