Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Opintolaina ei olekaan "ilmaista rahaa", koronnousu vaikuttaa opiskelijoiden lainoihin

Vierailija
17.08.2022 |

Kuluttaja | Opintolainasta ei voi enää puhua ilmaisena rahana, sanoo asiantuntija HS:n laskuri kertoo, miten koronnousu vaikuttaa lainanlyhennyksesi kuukausierään: https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008992939.html?share=26177c133eae…

Korkojen nousu voi näkyä yksittäisen opiskelijan kohdalla esimerkiksi näin: Kun korko oli noin 0,5 prosenttia ja yliopisto-opiskelija nosti opintolainaa suurimman mahdollisen määrän, noin 31200 euroa, tällöin lainasummaan kertyi pääomitettua korkoa opintojen aikana noin 560 euroa. Jos korko olisikin esimerkiksi 2,5 prosenttia, pääomitettua korkoa kertyisi noin 2 900 euroa.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko opintolainajärjestelmän absurdius valkenee kun miettii millainen mekkala syntyisi jos muutkin tuet korvattaisiin lainoilla. Työttömyyslaina, vanhempainlaina, sairauspäivälaina... Miksi opiskelijat joutuvat pakkovelkaantumaan?

Olisiko siinä ajatuksena kannustaa opiskelemaan jotain sellaista josta myöhemmin saa palkkaa. Pelkkä arvaus.

Kerropa että mikä sellainen ala sitten on? Kaikista ei ole devaajiksi. Sairaanhoidossa töitä riittää mutta palkka on pieni. Mikä työ on sellainen että 200 % varmuudella saat sillä palkkaa 50 vuoden päästäkin.

Pointti oli se että sitäkin puolta kannattaisi arvioida kun menee opiskelemaan. On aloja joilla työttömyys on melkein tuon 200 % varmuudella edessä.

Niinkuin mitkä? Eikä kannata vastata humanistit. Hekin työllistyvät ihan hyvin (eli yhtä hyvin kuin muutkin) oman alan hommiin kun tarkastellaan esim 5v aikajänteellä. Toki heti koulusta ei kaikki saa paikkaa koska työt on usein projekteja, jotka alkaa syksyllä tai tammikuussa, eikä kesäkuussa.

Minulla on itselläni esimerkiksi museoalan koulutus, jolla voi kyllä pyyhkiä pyllyä. Niitä työpaikkoja tulee koko Suomessa auki ehkä kaksi vuodessa. Itse nyt en työtön ole, mutta on tuota tullut mietittyä, että aika hukkaan heitettyä aikaa nuo opinnot oli. En suosittelisi kenellekkään.

Vierailija
42/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan että nuorena tuo lainan ottaminen hämmensi ja mietitytti kovasti kun sitä ei oikein ymmärtänyt. Puhutaan velkaantumisesta ja velkakierteestä ym., mutta ei opintolaina sellaista aiheuta. Sitä voi lyhentää vaikka 50€ kuussa eikä pankki ala hoputtamaan. Sitä voi roikuttaa kymmeniä vuosia, ja korko on hyvin mitätön, ollut aina, silloinkin kun se korkea. Kun tulee ensimmäinen asuntolaina, koko juttu tuntuu kärpäsen kakalta siellä seassa.

Asuntolainan ottamalla sinulla on asunto, jonka omistat kun laina on maksettu.

Opintolainaa takaisin maksamalla maksat opintoaikaisia syömisiäsi.

Ei näitä voi mitenkään verrata.

Se riippuu siitä, mikä on itselle tärkeää. Itse en ymmärrä miksi joku haluaa haalia omaisuutta ja ostaa itselleen talon. Kun se talo pitää kuitenkin rempata, siihen voi tulla hometta, sitä ei voi myydä jos ei ole ostajia, voi tulla yt-neuvottelut, jne. Ja kuitenkin kuluja siitä on, vaikka se on oma talo.

Itse en halua omistaa taloa, mutta sen sijaan tiedän ettei mun voimavarat olis riittäneet opiskelujen aikana työntekoon. Joten mielummin huolehdin siitä että saan opintoni kasaan (ajoissa) kuin ostan talon, veneen ja mökin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko opintolainajärjestelmän absurdius valkenee kun miettii millainen mekkala syntyisi jos muutkin tuet korvattaisiin lainoilla. Työttömyyslaina, vanhempainlaina, sairauspäivälaina... Miksi opiskelijat joutuvat pakkovelkaantumaan?

Olisiko siinä ajatuksena kannustaa opiskelemaan jotain sellaista josta myöhemmin saa palkkaa. Pelkkä arvaus.

Kerropa että mikä sellainen ala sitten on? Kaikista ei ole devaajiksi. Sairaanhoidossa töitä riittää mutta palkka on pieni. Mikä työ on sellainen että 200 % varmuudella saat sillä palkkaa 50 vuoden päästäkin.

Pointti oli se että sitäkin puolta kannattaisi arvioida kun menee opiskelemaan. On aloja joilla työttömyys on melkein tuon 200 % varmuudella edessä.

Niinkuin mitkä? Eikä kannata vastata humanistit. Hekin työllistyvät ihan hyvin (eli yhtä hyvin kuin muutkin) oman alan hommiin kun tarkastellaan esim 5v aikajänteellä. Toki heti koulusta ei kaikki saa paikkaa koska työt on usein projekteja, jotka alkaa syksyllä tai tammikuussa, eikä kesäkuussa.

Minulla on itselläni esimerkiksi museoalan koulutus, jolla voi kyllä pyyhkiä pyllyä. Niitä työpaikkoja tulee koko Suomessa auki ehkä kaksi vuodessa. Itse nyt en työtön ole, mutta on tuota tullut mietittyä, että aika hukkaan heitettyä aikaa nuo opinnot oli. En suosittelisi kenellekkään.

Ikävä sanoa, mutta hyvät pärjää aina. Aina joku työllistyy vaikeallekin alalle ja kehittyy siellä jopa huippuosaajaksi. Ilmeisesti sinusta ei vain siihen ollut.

Vierailija
44/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ylläripylläri nyt v...u oikeesti.

t. vanhus joka muistaa senkin ajan kun korot oli oikeasti korkealla ja jolta menee hermot aina kun joku puolta nuorempi ylimielinen räkänokka tulee selittämään ettei velan määrällä ole väliä koska korko on nollissa

Jos jotain toivon niin sitä, etten vanhana ole samalla tavalla katkera ja vihainen nuorille kuin sinä.

Tuskin tässä pointtina on katkeruus vaan se, että ihmisille on jaettu poliittisista syistä hölmöjä neuvoja asioista. Mutta hieno yritys kääntää puheenaihe toiseksi, not. 

Vierailija
45/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vain korkeakoulututinnon määräajassa suorittavat saavat opintolainahyvityksen eli he saavat osittain ilmaista rahaa?

Vierailija
46/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta työtöntä ei kannata kannustaa saamaan töitä? Vai miksi ei ole työttömyyslainaa?

Ehkä siksi kun se työtön on jo ollut myös opiskelija.

Tällä työttömällä on esim. 20 tonnia vielä opintolainaa. Jippii ja jotain tätä lyhennellessä. Ja lyhennysvapaan pyytäminen maksaa pankin hinnastossa yli 300 eikä se edes takaa että ne sitä myöntäisi. 

Vaihda pankkia.

Niin, ja opintolainan siirto toiseen pankkii sitten varmaan olisikin ilmainen jotenkin kummasti?

Vierailija
47/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta työtöntä ei kannata kannustaa saamaan töitä? Vai miksi ei ole työttömyyslainaa?

Jokin ala voi olla opiskelemaan lähtiessä työllisyysnäkymältään hyvä, mutta ei välttämättä myöhemmin. Lisäksi terveys ym vaikuttaa siihen, työllistyykö just jollekin alalla.

Opiskelijoiden ei kannata olla työttömille kateellinen, koska he saattavat itse olla samassa tilanteessa myöhemmin. Moni työtön on entinen opiskelija. Kannattaa nyt muistaa että opiskelijana lyhennät lainaasi myöhemmin, olit sitten perheenäiti/työtön/työkyvytön tai ihan vaan töissä. Olisi järjetöntä että opiskelijana joutuisit ottamaan lainaa vielä työttömyyttä/sairautta tai perheenperustamista varten. Opiskelijat eivät ole mikään erillinen joukko noista ihmisistä.

Opintolaina on opintojen kannalta varmaan siksi, että ihmisistä ei haluta ikiopiskelijoita.

Itse opiskelin alalle, jolle luvattiin hyvät työnäkymät, mutta jouduin lyhentämään lainaa työttömänäkin... ja lopulta kouluttautumaan uudelleen.

Ihmisillä on näköjään todella huono tietämys opiskelijoiden tuista. Ikiopiskelu ei ole mahdollista, koska a) opintoajan rajaa koulu - lennät pihalle jos et valmistu ajallaan tai perustele tarvetta lisäajalle ja b) opintotukikuukaudet on rajallisia, mikä estää myös toisen tutkinnon suorittamisen jos edelliseen on kuukaudet jo käytetty.

Älkää kommentoiko jos ette tiedä mitään tai viitsi selvittää.

Vierailija
48/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo opintolaina silti aika edullista lainaa. Ja kyllä tutkinnon kanssa on helpompi sitä tienatakin ja maksaa pois. 

Vierailija
49/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi opiskelijat suostuvat tuollaiseen kyykytykseen. Menisivät lakkoon.

Vierailija
50/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on silti tutkinto joka osoittaa tiettyä tasoa. Voit työllistyä sillä myös muille aloille ja hakea jatko- tai muuntokoulutukseen. Kouluttamattomat ovat huonoimmassa asemassa työmarkkinoilla ja myös vaarassa syrjäytyä.

Vierailija
51/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velalla ei kannata elää. Nykyään liian moni ottaa opintovelkaa.

Miten elät 200 eurolla kuukausi, sen suuruinen on opintotuki? Siis siinä kaikki, mitä opiskelija saa tilille!

Nyt opiskelevan sukupolven vanhemmat ovat vauraampia kuin koskaan ennen.

Sillä.

Okei, keneltä opiskelijat voivat hakea tätä rahaa, kun ei kukaan ole elatusvelvollinen enää aikuisesta? Eri asia jos se vauraus olisi niillä opiskelijoilla, mutta ei se ole. Itse olin sairaseläkeläisen mielenterveysongelmaisen lapsi.

Vierailija
52/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokin ala voi olla opiskelemaan lähtiessä työllisyysnäkymältään hyvä, mutta ei välttämättä myöhemmin. Lisäksi terveys ym vaikuttaa siihen, työllistyykö just jollekin alalla.

Opiskelijoiden ei kannata olla työttömille kateellinen, koska he saattavat itse olla samassa tilanteessa myöhemmin. Moni työtön on entinen opiskelija. Kannattaa nyt muistaa että opiskelijana lyhennät lainaasi myöhemmin, olit sitten perheenäiti/työtön/työkyvytön tai ihan vaan töissä. Olisi järjetöntä että opiskelijana joutuisit ottamaan lainaa vielä työttömyyttä/sairautta tai perheenperustamista varten. Opiskelijat eivät ole mikään erillinen joukko noista ihmisistä.

Opintolaina on opintojen kannalta varmaan siksi, että ihmisistä ei haluta ikiopiskelijoita.

Itse opiskelin alalle, jolle luvattiin hyvät työnäkymät, mutta jouduin lyhentämään lainaa työttömänäkin... ja lopulta kouluttautumaan uudelleen.

Ihmisillä on näköjään todella huono tietämys opiskelijoiden tuista. Ikiopiskelu ei ole mahdollista, koska a) opintoajan rajaa koulu - lennät pihalle jos et valmistu ajallaan tai perustele tarvetta lisäajalle ja b) opintotukikuukaudet on rajallisia, mikä estää myös toisen tutkinnon suorittamisen jos edelliseen on kuukaudet jo käytetty.

Älkää kommentoiko jos ette tiedä mitään tai viitsi selvittää.

Itse et taida ymmärtää näistä. Tuo koskee lähinnä korkeakoulututkintoon saatavaa opintotukea.

Ensinnäkin opiskelua voi jatkaa muillakin tuilla kuin vain opintotuella. Näin ollen jotkut ovat opiskelemassa pitkiäkin aikoja.

Mulla on takana lukio, korkeakoulututkinto ja nyt olen ammattioppilaitoksesta valmistumassa. Kokemusta kahdesta eri opintolainasta ja olen lyhentänyt lainaa myös työttömänä.

Opiskelin alunperin alalle jolla piti olla töitä mutta olikin lähinnä pätkähommaa. :) muistan kun oltiin nuorina kateellisia työttömille kun "heilläkin menee paremmin". Ei mene. Ne työttömät on entisiä opiskelijoita, joilla menee opiskeluaikaakin huonommin.

Mun vinkki on että pohtikaa oman alan lisäksi toinen ala jonne työllistyä jos eka suunnitelma ei mene putkeen. Ja juu hyvät arvosanat ja "tekee kovasti töitä"-asenne ei takaa töitä. Älkää uskoko kaikkea mitä media sanoo.

Vierailija
53/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velalla ei kannata elää. Nykyään liian moni ottaa opintovelkaa.

Miten elät 200 eurolla kuukausi, sen suuruinen on opintotuki? Siis siinä kaikki, mitä opiskelija saa tilille!

Kesällä 2-3 kk töissä, samoin jouluna n kk verran.

Moneen paikkaan etsitään viikonlopputyöntekijöitä.

Edullinen asunto, 1-2 työvuoroa viikonloppuna ja lomat töissä.

Vierailija
54/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla opintolainakorko oli 5-6% paikkeilla plus marginaali Kyllä nyt itketään jostain 2%, nyyh!

Vierailija
55/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa varsinaiseen lainalla versus tuella elämiseen, on lainanotolla pelottelu mennyt täällä mielestäni vähän överiksi. Ensinnäkään maksimilainaerää ei tarvitse nostaa joka kuukausi. 600€+ opintotuki+asumistuki tekee jo kevyesti yli tonnin. Toisilla tuo 600€ tulee palkasta, toisilla lainasta. Valmistuin itse 3v sitten ja järkytys oli melkoinen, kun oikeasti kolahti miten paljon enemmän kaikesta saa maksaa aikuisena versus opiskelijana. Matkustaminen, työpaikkaruokailu jne. Tuhat euroa on opiskelijalle ihan eri summa kuin työssäkäyvälle aikuiselle.

Toisekseen vaikka sitä lainaa kertyisikin se 20 000€ yhteensä, niin kuten todettua, sitä voi maksaa vaikka 50€/kk seuraavat 15 vuotta. Mihinkään velkainfernoon ei kukaan opintolainan takia joudu, vaikka ei ensimmäisen parin vuoden jälkeen vielä työllistyisikään. Lopullinen syrjäytyminen tulee olemaan ihan muista asioista kuin opintolainan summasta kiinni. Jos ymmärtää taloudesta mitään, ymmärtää myös että jopa nykyisillä koroilla lainaa kannattaa roikottaa niin pitkään kuin mahdollista ja maksaa mahdollisimman pientä kuukausierää pankille takaisin.

Eläkää murehtiko hyvät nuoret.

Vierailija
56/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolainan korot on joitain kymppejä vuodessa. Turha sitä on pelätä.

Opintolaina on 650 e kuukaudessa. Esimerkiksi kolmen vuoden opiskelu jättäisi opiskelijalle siten velkaa 19 500 e. Eli kun valmistut, sinulla on jo parikymmentä tonnia velkaa jota olet ottanut syödäksesi.

niin? olisiko parempi, että opiskelija maksaa opinnotkin itse lukukausimaksuineen? Ei minään suomen satasena vaan ihan oikeilla kustannuksilla? Silloin puhutaankin yli sadantonnin laskusta.

Vierailija
57/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain korkeakoulututinnon määräajassa suorittavat saavat opintolainahyvityksen eli he saavat osittain ilmaista rahaa?

Koska kyse on kannustimesta saada opiskelijat valmistumaan ajoissa? Mielestäni todella reilu systeemi. Tuli opiskeltua hulluna 2 viimeistä vuotta jotta sai aikaisempien vuosien rilluttelut kompensoitua nopissa.

Vierailija
58/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa varsinaiseen lainalla versus tuella elämiseen, on lainanotolla pelottelu mennyt täällä mielestäni vähän överiksi. Ensinnäkään maksimilainaerää ei tarvitse nostaa joka kuukausi. 600€+ opintotuki+asumistuki tekee jo kevyesti yli tonnin. Toisilla tuo 600€ tulee palkasta, toisilla lainasta. Valmistuin itse 3v sitten ja järkytys oli melkoinen, kun oikeasti kolahti miten paljon enemmän kaikesta saa maksaa aikuisena versus opiskelijana. Matkustaminen, työpaikkaruokailu jne. Tuhat euroa on opiskelijalle ihan eri summa kuin työssäkäyvälle aikuiselle.

Toisekseen vaikka sitä lainaa kertyisikin se 20 000€ yhteensä, niin kuten todettua, sitä voi maksaa vaikka 50€/kk seuraavat 15 vuotta. Mihinkään velkainfernoon ei kukaan opintolainan takia joudu, vaikka ei ensimmäisen parin vuoden jälkeen vielä työllistyisikään. Lopullinen syrjäytyminen tulee olemaan ihan muista asioista kuin opintolainan summasta kiinni. Jos ymmärtää taloudesta mitään, ymmärtää myös että jopa nykyisillä koroilla lainaa kannattaa roikottaa niin pitkään kuin mahdollista ja maksaa mahdollisimman pientä kuukausierää pankille takaisin.

Tai sen tekee kuten minä tein, että maksoin 2v opintolainan pois. Turha sitä roikottaa..

Vierailija
59/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ottaen huomioon että museologia on sivuaine, niin sitten laajennat sitä työnhakua myös muihin juttuihin kuin pelkkiin museoihin. Kulttuurialalta työllistyy ihan hyvin, kun osaa hyödyntää tutkintoaan. T. FM arkisto-opinnoista

Vierailija
60/88 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sen tekee kuten minä tein, että maksoin 2v opintolainan pois. Turha sitä roikottaa..

Helppoa jos sitä ei ole juurikaan nostanut. Ei muullakaan ollut lainaa kuin 2700e. Loput opinnot suoritin vain opintotuella ja kesätöillä.

Nihkeää oli, mutta yhdessä erässä sai hyvin maksettua koko lainan kun maksun aika tuli. Toista se on esim ystävälläni, joka aloitti lainan nostamisen jo lukiossa ja nosti sen niin maksimiin kuin pystyi. 40 000e on vähän visaisempi summa maksettavaksi vuodessa tai parissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi