Ostimme talon ja sisustustyylini on kuulemma vanhanaikainen ja arkinen
Olen aina pitänyt sisustamisesta ja mielelläni luen sisustuskirjoja, sisustuslehtiä yms. Minulla on mielestäni hyvä esteettinen silmä. Ymmärrän kyllä, että sisustaminen on täysin makuasia ja kaikilla on vähän erilainen tyyli. Tottakai on tärkeintä, että itse viihtyy ja muiden mielipiteistä ei saa välittää. Koska sisustaminen on mulle tärkeä asia ja niitä harvoja juttuja, joissa on koen olevani hyvä, niin tämä nyt meni vähän tunteisiin.
Ostin mieheni kanssa vuonna 2013 rakennetun omakotitalon. Olemme itse 28v molemmat. Talomme pinnat, keittiö yms ovat mielestäni sellaiset, että samanlaisia tehdään edelleen. Olemme tapetoineet ja maalanneet kyllä itsekin.
Meillä on aika vaaleaa, olen ostanut esim Jean Vernetin ison astiakaapin, Hakolan sohvan yms muita, jotka mun mielestä on hyvinkin sellaisia, jotka "kaikki tietää nykyään". Tykkään että on ennemmin tyylikästä ja arvokasta, kuin trendikästä, vaikka siis jotain trendijuttuja löytyykin. Arvokkaalla en tarkoita nyt hinnaltaan arvokasta, vaan tyyliltään.
Meillä on sellainen äitiporukka ja olemme tutustuneet perhekerhossa. Kokoonnuimme meille ja mulle tuli paha mieli, kun kautta rantain kotiamme ja sisustustamme sanottiin vanhanaikaiseksi, "en ainakaan itse laittaisi tuollaista" tai "siis mä koen tapetit vanhanaikaisina" ja esimerkiksi "tämä talon on varmaan rakennuttanut joku vanhempi pariskunta" ja se pahin: "no ei kaikki ole sisustusihmisiä". Koska minä nimenomaan koen sellainen olevani.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvaa olohuoneesta?
Tässä prinsessa Annen olohuone:
https://www.google.com/search?q=princess+anne+living+room+pic&client=fi…
Lähetä ne ystäväsi kylään Annelle!
Anne on iäkäs.
Vierailija kirjoitti:
sori, älä nyt ota itseesi, mutta....
tästä tulee vähän sellainen kuva, kuin joku olisi ostanut Louis vuittonin laukun vain koska se on kallis ja sitten mennyt sellaisten ihmisten pariin jotka ei koskaan ole kuullut ko merkistä ja he on sitten ihmetelleet että onpa halvan kauppakassin näköinen.
Veikkaan myös, että nuo merkit ovat monille ihmisille täysin tuntemattomia. Ja ylipäätään huonekalut on ihmisille melko tuntemattomia. Toki jotkin perus design-tuotteet ja boknäs -kirjahyllyt tiedetään ja osataan sanoa, että ne ovat kalliita, mutta sitten nuo kaikki muut, niin ei ne sano oikein mitään vaikka sisustamisesta olisikin kiinnostunut. Ei minullekaan nuo mainitut huonekalut kertoneet yhtään mitään, kyllä ne piti sieltä Googlesta katsoa. Jean Vernetistä en ollut koskaan kuullutkaan. Tokihan noissa on tuollaista vanhan ajan henkeä, joten en yhtään ihmettele, että ihmiset mieltävät ne vanhanaikaisiksi. He vain sanoivat mitä näkivät, ja thats it. Toki olisi voinut jättää sanomattakin.
Mutta siis, jos huonekalu tai sisustus näyttää vanhanaikaiselta, niin ei sitä muuta miksikään se, että niistä on ehkä maksettu isokin hintalappu ja/tai ne ovat "nimekästä" merkkiä. Ne näyttävät miltä näyttävät, siitä kaikesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvaa olohuoneesta?
Anne on iäkäs.
Juu mutta siis tyylistähän oli kyse. Viihtyisyys on katsojan silmässä.
Itselle "harmoonisuus" on tärkeä juttu kodissa. Värit sointuu yhteen, esineet ja kodin tyyli sopii yhteen. Sopusuhtaisuus korkeuserot jne. Kun on levollinen olo, kaikki on hyvin.
On kaappi sitten maksanut 100e tai tuhat. Joku ihana tuoli esim voi olla ihan halpa ja silti sisustuksen ihan paras juttu.
Yksinkertaisia ihmisiä. Heille "sisustettu koti" tarkoittaa tasan tarkkaan jotain tyypillistä instakotia. Nämä samat yksinkertaiset tyypit eivät ymmärrä miksi valita käsintehty kallis puinen kaappi, koska ikean pelkistytte lastulevyviritys on niin paljon trendikkäämpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvaa olohuoneesta?
Mä tykkään tästä sisustuksesta. Mut tää on ilmeisesti perusenglantilainen tavissisustus
Tuon "en itse laittaisi" olen minäkin kuullut meillä kaverin suusta. Ihan kuin se jokaisen oma tyyli olisi se ainoa oikea.
Ap:n kaverit ovat luultavasti lähinnä kateellisia, mutta voihan sellainen klassinen tyyli alle 3-kymppisen trendiharakan silmään näyttää vanhanaikaiselta. En ottaisi itseeni tuollaisia kommentteja, mutta saattaisin kyllä antaa takaisin vastavierailulla toteamalla jostain muotirihkamasta, etten kyllä itse tällaiseen haaskaisi rahaa, kun laatuakin vielä myydään tms. Ehkä saisi kaverin ajattelemaan sanomisiaan.
Aika monella täällä on nämä kommentit menneet tunteisiin, kun vedetään vaikka millaisia johtopäätöksiä näistä ihmisistä ja haukutaankin ihan suoraan. Onkohan tässäkin taustalla jokin kateus? Ehkä itse ei osata sisustaa ollenkaan ja loukkaannutaan siksi henkeen ja vereen jokaisesta vähänkin kriittiseksi tulkittavasta sanasta, ja sitten hyökätään. Ei ainakaan aikuismaista käytöstä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Tuon "en itse laittaisi" olen minäkin kuullut meillä kaverin suusta. Ihan kuin se jokaisen oma tyyli olisi se ainoa oikea.
Ap:n kaverit ovat luultavasti lähinnä kateellisia, mutta voihan sellainen klassinen tyyli alle 3-kymppisen trendiharakan silmään näyttää vanhanaikaiselta. En ottaisi itseeni tuollaisia kommentteja, mutta saattaisin kyllä antaa takaisin vastavierailulla toteamalla jostain muotirihkamasta, etten kyllä itse tällaiseen haaskaisi rahaa, kun laatuakin vielä myydään tms. Ehkä saisi kaverin ajattelemaan sanomisiaan.
Olen ollut kaverini kanssa valitsemassa hänelle tapetteja joita "en itse laittaisi", mutta jotka sopivat hänen tyyliinsä hyvin. Eikä hänkään tekisi sellaisia sisustusratkaisuja, mitä minä. Ihan kaikessa sovussa ollaan, kun tiedetään makujen eroavuudet.
Ap, jokaisella meillä on oma sisustusmakumme. Makuasioistahan ei voi kiistellä, vai mitä? Eli huolehdi vain, että mitä sinä ja puolisosi, talon asukkaat, ajattelette sisustuksessa. Niillä, jotka eivät teillä asu, ei tämän suhteen ole oikeasti väliä. Oikeat ystävät tajuavat kunnioittaa teitä ja makua, sillä he tietävät, että on kyse teidän kodistanne, ei heidän.
Osaan hieman aavistaa, että miltä sinusta saattaa tuntua, sillä olen koko elämäni elänyt jatkuvan arvostelun keskellä. Toiselle vanhemmistani ei mikään valinta sovi, vaan kaikkea pitää arvioida ja arvostella, sekä päin naamaa että selän takana. Olen siis kuullut arvostelua kaikesta minussa, miehestäni, lapsistamme, kodistamme, jokaisesta valinnastani. Voin sanoa, että se on kuluttavaa ja raskasta, enkä jaksa sitä enää.
Onkin siis siihen nähden hyvin pientä, että eräs sisustussuunnittelija kertoi minulle, että makuni oli vanhanaikainen. Olin juuri kirjoittanut ylioppilaaksi ja kotimme sisustusta uusittiin hieman sen kunniaksi. Olin siis armottomasti vanhanaikainen, kun en halunnut poistaa ikkunaverhoja! Ja kyllä, minulla on jokaisessa kodissani ollut verhot ja on yhä nelikymppisenäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen vuotta sitten tehdyt valinnat alkaa näyttää vähän vanhoilta, varsinkin rakennusaikaan ei ole osattu ennakoida trendejä.
Oliko juuri tuohon aikaan, kun valkoiset kaapistot ja musta taso keittiö oli suurinta huutoa ja tuntui silloin klassiselta ratkaisulta, mutta nyt jo näyttää vähintään tylsältä.
Kaikki viimeisimmän muodin mukaiset ratkaisut näyttävät vanhoilta ja nuhjuisilta viimeistään 10 vuoden kuluttua, useimmat jo paljon aikaisemmin. Aikaa kestävä tyyli sisustuksessa syntyy sovittamalla suuret linjat (pinnat, väliovet, kiintokalusteet) rakennuksen tyyliin, käyttämällä laadukkaita, aitoja materiaaleja ja tuomalla kerroksellisuutta eri aikakausien huonekaluilla ja koriste-esineillä. Jos koko sisustus on hankittu kerralla paikasta x, vaikka sitten isolla rahallakin, se näyttää muutamassa vuodessa "vanhentuneelta". Tyylikäs, ajaton sisustus on kerroksellinen ja asujan persoonaa heijasteleva.
Vierailija kirjoitti:
Omituinen huonekalujen valintaperuste on se, että niiden on oltava sellaisia, jotka " kaikki tietää"..
Kyseessä on ap:n käsitys. Minä en ollut kuullutkaan noista aiemmin.
Vähän OT, mutta kukaan varakas, menestynyt, korkeassa asemassa oleva tms ei asu ikinä missään trendikodissa. Voivat siis asua uusissa taloissa tai vaikka pienissä kasaritiilitaloissa tms, mutta sisustus ei ole koskaan sellainen instatyyli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tästä tulee vähän sellainen kuva, kuin joku olisi ostanut Louis vuittonin laukun vain koska se on kallis ja sitten mennyt sellaisten ihmisten pariin jotka ei koskaan ole kuullut ko merkistä ja he on sitten ihmetelleet että onpa halvan kauppakassin näköinen.
Veikkaan myös, että nuo merkit ovat monille ihmisille täysin tuntemattomia. Ja ylipäätään huonekalut on ihmisille melko tuntemattomia. Toki jotkin perus design-tuotteet ja boknäs -kirjahyllyt tiedetään ja osataan sanoa, että ne ovat kalliita, mutta sitten nuo kaikki muut, niin ei ne sano oikein mitään vaikka sisustamisesta olisikin kiinnostunut. Ei minullekaan nuo mainitut huonekalut kertoneet yhtään mitään, kyllä ne piti sieltä Googlesta katsoa. Jean Vernetistä en ollut koskaan kuullutkaan. Tokihan noissa on tuollaista vanhan ajan henkeä, joten en yhtään ihmettele, että ihmiset mieltävät ne vanhanaikaisiksi. He vain sanoivat mitä näkivät, ja thats it. Toki olisi voinut jättää sanomattakin.
Mutta siis, jos huonekalu tai sisustus näyttää vanhanaikaiselta, niin ei sitä muuta miksikään se, että niistä on ehkä maksettu isokin hintalappu ja/tai ne ovat "nimekästä" merkkiä. Ne näyttävät miltä näyttävät, siitä kaikesta huolimatta.
Minulle sanovat molemmat. Erittäin tunnettu Suomessa esim Hakola. Et selvästi tunne alaa. Vanhanaikaisuus on nyt erityisen trendikästä. Pois muodista on se valkoharmaa persoonaton blogikoti. Sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vähän OT, mutta kukaan varakas, menestynyt, korkeassa asemassa oleva tms ei asu ikinä missään trendikodissa. Voivat siis asua uusissa taloissa tai vaikka pienissä kasaritiilitaloissa tms, mutta sisustus ei ole koskaan sellainen instatyyli.
Joo, mutta kyllä heistäkin monet aikaansa seuraavat. Ja vanhanaikainen sattuu nyt olemaan erityisen cool.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanovat molemmat. Erittäin tunnettu Suomessa esim Hakola. Et selvästi tunne alaa. Vanhanaikaisuus on nyt erityisen trendikästä. Pois muodista on se valkoharmaa persoonaton blogikoti. Sivusta
Kivasti missasit pointin.
Ja muuten, "Kaikki tietävät" - termi ei tarkoita, että vain alaa tuntevat tietävät.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä tietenkin tiedät ja tunnet kaikki varakkaat, menestyvät, korkeassa asemassa olevat tms. Niin varmasti, joo. Ottiko noin koville?
Kuka nämä asiat on sinulle kautta rantain ystävällisesti vuotanut? Voitko luottaa edes että on totta? En uskoisi pelkän kuulopuheen perusteella, aikuisilla ihmisillä ei ole tapana yleensä arvostella noin töykeästi kuin anonyymisti av:lla
Talossani on ollut samat huonekalut jo 130-v ja itse olen niitä katsellut 46-v ja hyvältä näyttää. Uniikit, voimakkaat, itsetietoiset huonekalut ja todellakin vanhanaikaisia ja ylpeästi sittenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuota astiakaappia googlailin, niin kyllähän se kieltämättä näyttää vanhanaikaiselta.
Ei näytä, vaan ajattomalta.