Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Loistava kirjoitus influenssereista

Vierailija
17.08.2022 |

Erinomainen kirjoitus vastuuttoman alan nillityksestä, taustoista ja kestämättömyydestä. Vastuullisuuskysymykset näyttävät aina olevan toissijaisia naiskysymyksille. Jopa silloin, kun alan ovat tosiasiassa luoneet miehet.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e0da853a-4538-42e7-b1e8-065f1f35e7a7

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En arvosta näitä Vannisen ja Sara Siepin kaltaisia kulutusjuhlaan kannustavia turhiksia eli roska-mainostajia. Inhoan muutenkin mainoksia. Seuraan vain sijoittaja-vaikuttajia ja kuuntelen sijoitus-podcasteja.

Juuri näin. Aivan kuten 200kg painava Annika Saarikko kehottaa sinua miettimään hiilidioksidipäästöjä . Itse syö usean ihmisen edestä.

Sitä ei aina huomaa malkaa omassa silmässä, kun etsii rikkaan toisen silmästä.

Sijoituksiakin on mukavampi tehdä, kun on kuluttajia ja kulutusta. Markkinointia. Ettehän te mistään mitään ymmärrä.

Sinähän olet kuin Olli Posti, yhtä höperöä settiä.

Vierailija
82/104 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno kirjoitus! Tulin tänne katsomaan, että joko aiheesta on ketju

Yritän olla provosoitumatta.

En ole kateellinen.

En vain kestä tuota osan influesserien pinnallista ja kuluttavaa mainontaa!!! Moni aiemmin normitöitä tekevä on alkanut tuohon hommaan ja jättänyt entisen työpaikkansa, jossa on nyt työvoimapula.

Mun on vaikea nähdä, mikä Sara Siepissä myy. Mikä? Mainostaa järkyttävää turhaa krääsää: muovivaatteita ja meikkejä yms.

Olen pettynyt ihmisten arviointikykyyn.

Sairaanhoitaja

Suomi, täysin yksinäisenä poikkeuksena koko muusta maailmasta, ostaa suurimman osan vaatteistaan supermaketeista. Prismasta, Citymarketista, Tokmannilta.

Ja sitte sinä ja kaltaisesi apinat puhutte täällä muovivaatteista ja räteistä. Pitäisikö teidän lampaiden vähän miettiä ennen kuin avaatte suunne.

Avasin vuosien jälkeen ensimmäistä kertaa television ja näin siellä mainoksia. Suurin osa eineksiä ja roskaruokaa, joilla sinäkin tapat hitaasti itsesi. Vtuttaako teitä ne mainokset ollenkaan? Vai onko vain yksityisyrittäjien sosiaaliseen mediaan tekemät mainokset vihanne kohteena?

Selittäkääpä hieman tarkemmin.

Kyllä ihan joka puolella ihmiset ostavat markettivaatteita, ei ole mikään pelkän Suomen juttu. Sehän aina välillä ihan buumi, että vaatteet haetaan marketeista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paola Suhosen kommentti, josta vaikuttajat vetivät herneen nenään:

"Suhonen näkee sosiaalisen median muuttuneen hyvin henkilövetoiseksi, vahvasti itsepromootion välineeksi.

En enää pysty allekirjoittamaan sosiaalisen median maailman arvoja, toimintamalleja enkä sosiaalisen median taustalla toimivien yritysten näkemyksiä tai tulevaisuuden visioita. On siis aika lähteä ja jatkaa seikkailuja kohti uuteen aikaan, uusien tuulien matkassa, Suhonen kuvaili syitä päätöksen takana Tyyli.com aiemmin tällä viikolla.

Myöhemmin samana päivänä Suhonen avautui Ylellä ottamalla kantaa nimenomaan vaikuttajakulttuuriin sosiaalisessa mediassa.

Influensserikulttuuri on minulle hyvin vieras, se ei perustu ammattiosaamiseen, vaan on hyvin mutu-tuntumalla huutelua ja itsensä influensseriksi julistamista, Suhonen sanoi. Hän myös veikkasi, että tulevaisuudessa influensserina olo voidaan mieltää jopa noloksi.

Suhosen lausunnot ovat saaneet vaikuttajat ilmaisemaan pettymyksensä ja kertomaan oman näkemyksensä asiaan. Muun muassa Jenni Rotonen, Stella Harasek, Irene Naakka, Eino Nurmisto, Emmi Nuorgam ja Peppi Puljujärvi sekä lukuisat muut kotimaiset vaikuttajat ovat avautuneet omilla some-kanavillaan kokemuksistaan niin Ivana Helsinki -brändin kuin Paola Suhosen kanssa työskentelystä."

Vierailija
84/104 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kateellinen.

En vain kestä tuota osan influesserien pinnallista ja kuluttavaa mainontaa!!! Moni aiemmin normitöitä tekevä on alkanut tuohon hommaan ja jättänyt entisen työpaikkansa, jossa on nyt työvoimapula.

Mun on vaikea nähdä, mikä Sara Siepissä myy. Mikä? Mainostaa järkyttävää turhaa krääsää: muovivaatteita ja meikkejä yms.

Sairaanhoitaja

Suomi, täysin yksinäisenä poikkeuksena koko muusta maailmasta, ostaa suurimman osan vaatteistaan supermaketeista. Prismasta, Citymarketista, Tokmannilta.

Ja sitte sinä ja kaltaisesi apinat puhutte täällä muovivaatteista ja räteistä. Pitäisikö teidän lampaiden vähän miettiä ennen kuin avaatte suunne.

Avasin vuosien jälkeen ensimmäistä kertaa television ja näin siellä mainoksia. Suurin osa eineksiä ja roskaruokaa, joilla sinäkin tapat hitaasti itsesi. Vtuttaako teitä ne mainokset ollenkaan? Vai onko vain yksityisyrittäjien sosiaaliseen mediaan tekemät mainokset vihanne kohteena?

Selittäkääpä hieman tarkemmin.

Kyllä ihan joka puolella ihmiset ostavat markettivaatteita, ei ole mikään pelkän Suomen juttu. Sehän aina välillä ihan buumi, että vaatteet haetaan marketeista.

Target on tosi suosittu Jenkeissä.

Vierailija
85/104 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paola Suhosen kommentti, josta vaikuttajat vetivät herneen nenään:

"Suhonen näkee sosiaalisen median muuttuneen hyvin henkilövetoiseksi, vahvasti itsepromootion välineeksi.

En enää pysty allekirjoittamaan sosiaalisen median maailman arvoja, toimintamalleja enkä sosiaalisen median taustalla toimivien yritysten näkemyksiä tai tulevaisuuden visioita. On siis aika lähteä ja jatkaa seikkailuja kohti uuteen aikaan, uusien tuulien matkassa, Suhonen kuvaili syitä päätöksen takana Tyyli.com aiemmin tällä viikolla.

Myöhemmin samana päivänä Suhonen avautui Ylellä ottamalla kantaa nimenomaan vaikuttajakulttuuriin sosiaalisessa mediassa.

Influensserikulttuuri on minulle hyvin vieras, se ei perustu ammattiosaamiseen, vaan on hyvin mutu-tuntumalla huutelua ja itsensä influensseriksi julistamista, Suhonen sanoi. Hän myös veikkasi, että tulevaisuudessa influensserina olo voidaan mieltää jopa noloksi.

Suhosen lausunnot ovat saaneet vaikuttajat ilmaisemaan pettymyksensä ja kertomaan oman näkemyksensä asiaan. Muun muassa Jenni Rotonen, Stella Harasek, Irene Naakka, Eino Nurmisto, Emmi Nuorgam ja Peppi Puljujärvi sekä lukuisat muut kotimaiset vaikuttajat ovat avautuneet omilla some-kanavillaan kokemuksistaan niin Ivana Helsinki -brändin kuin Paola Suhosen kanssa työskentelystä."

Noloahan tuo on, kun koko näiden oma sosiaalinen elämä on pelkkää feikkaamista ja tuotteiden esittelyä mainostajien ehdolla.

Itse en jaksa uskoa, että mainostaja saa rahalle vastinetta. Aika tyhmä täytyy seuraajatkin olla, mikäli tuollainen feikkiys menee läpi.

Vierailija
86/104 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan seurannut influenssareita, mutta pidän kyllä nykyajassa siitä että tuollaisella paskeella on mahdollista tienata ja vielä aika hyvinkin.

Vierailija
87/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi meitä aina haukutaan mm. somehuoriksi, työ on oikeasti haastavaa. Oikean kuvakulman saaminen pyllistyskuvaan ei onnistu jokaiselta. Peppuakin täytyy treenata, mikään ei tule ilmaiseksi.

PS tehkää perässä, jos pystytte!

Tuo on siis sitä tärkeää ja arvokasta työtä, jota ei arvosteta jostain kumman syystä tarpeeksi. Mistäköhän voisi johtua?

Vierailija
88/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kateellinen.

Sairaanhoitaja

Okei, et ole kateellinen (tai et vain halua myöntää sitä) vaan ilmeisesti ärsyyntynyt siitä, että omalta alaltasi on lähtenyt ihmisiä muihin hommiin. 

Ei kellään ole velvollisuutta pysytellä sote-alalla, etenkään kun me kaikki tiedämme, mien "kiva" siellä on olla töissä. 

Taidat sittenkin olla kateellinen.

En ole kateellinen. En haluaisi tehdä kys. työtä jo ihan sitä seuraavan julkisuuden vuoksi. Toiseksi pidän tuollaista influensserin, erityisesti epäekologisen, työtä turhana tällaisena aikana, kun kotimaassamme tarvitaan työntekijöitä julkisella alalla. Haluan tehdä työtä, joka rakentaa maata eikä luontoa tuhoavaa ja nuorisolle epätervettä elämäntapaa/kehonkuvaa mainostavaa mainontaa.

En usko, että sodan jälkeinen sukupolvi olisi paennut valtavaa edessä olevaa jälleenrakennusta ja työmäärää johonkin turhanpäiväiseen silkkikukkien askarteluun

Käsittämättömän suuri osa suomalaisista työskentelee jo julkisen sektorin palveluksessa. Sillä mittarilla Suomi lähes täydellinen sosialistivaltio.

Kävikö mielessä, että jonkun on ne veroeurot valtion kassaan tehtävä, että teille eläteille saadaan ruokaa pöytään ja katto pään päälle. Julkisen sektorin työntekijä EI maksa veroja vaan saa niitä.

Raha kiertää taskusta toiseen, jopa se julkisen sektorin työntekijä maksaa osansa sinun palkasta.

Täysin järjetöntä ajatella, että työn arvotettaisiin sen perusteella miten paljon se kerryttää veroeuroja. Vaikuttajan työ on yhteiskunnallisesti ehkä kaikkein turhinta, vaikka kuluttajat maksavatkin tuotteissa sinun ansiot, joista osa päätyy veroina valtiolle.

Vierailija
89/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan seurannut influenssareita, mutta pidän kyllä nykyajassa siitä että tuollaisella paskeella on mahdollista tienata ja vielä aika hyvinkin.

En minäkään seuraa ja ne sometyypit joita seuraan, menee hylkyyn heti kun alkavat amatöörimainostajiksi. Joka paikassa myydään jotain, koko ajan, tyrkytetään ja tuputetaan "osta,osta,osta!!!". Ei voi enää edes pankkiin soittaa kun jonotusmusa on vaihdettu mainoksiin. Mainostajat tulevat tappamaan koko somen ja YouTuben. Montaako videota viitsii katsoa jos mainos varoittamatta hyppää silmille kesken lauseen tai laulun? Saavat aikaan vain inhoa, vihaa ja vastenmielisyyttä. Mihinkään mediaan ei voi enää syventyä katsomatta ensin 10 kertaa samoja side, inkontinenssi, hiiva-mainoksia. Kärsiikö näistä kaikenikäiset naiset koko ajan? Lisääkö ne oikeasti tuloja ja myyntiä? Itse kun en koskaan juokse kauppaan mainoksen vuoksi vaan siksi että tarvitsen oikeasti jotain ja silloinkin ostan aina halvimman eli sen jota ei mainosteta joka ainoassa mediassa paniikinomaisesti.

Vierailija
90/104 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä jotka näitä seuraa. Ei tätä monikaan tekis jos ei olis seuraajia = rahaa.

Tämä se vasta asettaakin epärealistisia haaveita ihmisille, kun katsotaan influensserin high lifeä ja halutaan samanlaiseksi. Teinit tekee tiktokkeja puoli alasti kun on huomannut että sillä niitä seuraajia saa ja kun on tarpeeksi seuraajia niin haaveet helposta elämästä on vähän lähempänä.

Joo on ne ajat muuttuneet. Kun minä olin lapsellinen teini, minä halusin olla rikas ja kuuluisa poptähti. Äiti palautti maan pinnalle, sanoi ettei ole kauheasti nähnyt minua esim. säveltämistä, laulamista tai soittamista treenaamassa, ja semmoista pitäisi tehdä jos poptähdeksi tahtoo. Naurahti, että sua kiinnostaa vain rikkaus ja kuuluisuus ja se elämäntyyli, ei musiikki. Mutta lohdutti että tuollaiset epäkypsät egoistiset haaveet on siinä iässä normaaleja ja menee ohi. Nyt näiden sometähteys-juttujen kautta osalle tuontyyppisten haaveiden toteuttaminen jo nuorena on mahdollista, ilman suurta vaivannäköä edes jos sattuu olemaan vaikka hyvin kaunis.

Ihmiset jotka osaavat säveltää, soittaa ja laulaa eivät päädy poptähdiksi. Poptähdet ovat tuotantoyhtiön tuottamia tuotteita, joissa tärkeintä on ulkonäkö, paljastelu ja s*ksikäs esiintyminen ja tanssiminen.

Vierailija
91/104 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kateellinen.

Sairaanhoitaja

Okei, et ole kateellinen (tai et vain halua myöntää sitä) vaan ilmeisesti ärsyyntynyt siitä, että omalta alaltasi on lähtenyt ihmisiä muihin hommiin. 

Ei kellään ole velvollisuutta pysytellä sote-alalla, etenkään kun me kaikki tiedämme, mien "kiva" siellä on olla töissä. 

En ole kateellinen. En haluaisi tehdä kys. työtä jo ihan sitä seuraavan julkisuuden vuoksi. Toiseksi pidän tuollaista influensserin, erityisesti epäekologisen, työtä turhana tällaisena aikana, kun kotimaassamme tarvitaan työntekijöitä julkisella alalla. Haluan tehdä työtä, joka rakentaa maata eikä luontoa tuhoavaa ja nuorisolle epätervettä elämäntapaa/kehonkuvaa mainostavaa mainontaa.

En usko, että sodan jälkeinen sukupolvi olisi paennut valtavaa edessä olevaa jälleenrakennusta ja työmäärää johonkin turhanpäiväiseen silkkikukkien askarteluun

Käsittämättömän suuri osa suomalaisista työskentelee jo julkisen sektorin palveluksessa. Sillä mittarilla Suomi lähes täydellinen sosialistivaltio.

Kävikö mielessä, että jonkun on ne veroeurot valtion kassaan tehtävä, että teille eläteille saadaan ruokaa pöytään ja katto pään päälle. Julkisen sektorin työntekijä EI maksa veroja vaan saa niitä.

Ihan vain sivuhuomiona: työskentelen eräässä valtion virastossa. Kuluvan vuoden aikana olen laskuttanut pääasiassa ulkomaisilta firmoilta yli 50 000 € töistäni. Että ei me julkkarin työntekijät pelkillä veroeuroilla porsastella. 

Vierailija
92/104 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tässä keskustelussa ammuta viestin tuojaa vaan naiset alkaa riitelemään keskenään?

Vierailija
93/104 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kateellinen.

Sairaanhoitaja

Silkkikukkien askartelua Samaa tasoa.

No tuossa on sellainen ero kuitenkin, että silkkikukkien teko on vaativa käsityö. Kyllä sodan jälkeen käsityöt olivat vielä voimissaan, silkkikukat mukaan lukien. Ajan vaatteet olivat hyvin tehtyjä ja kestäviä, ja kauniita myös. Pöytäliinat oli kauniisti kirjailtu. Omat isovanhempani mankeloivat lakanat ja muut pestyt kodintekstiilit vielä 90-luvullakin, mikä lienee nykypäivän näkökulmasta turhaa ajanhaaskausta.

Ei se siis mennyt niin, ettei sodan jälkeen "saanut" haaskata aikaa esimerkiksi kodin kaunistamiseen. Minun mummoni, vaikka kävikin töissä lasten kasvattamisen lisäksi, nypläsi itse pitsiliinojakin - siihen jos mihin meni aikaa.

Mutta minä en kyllä vertaisi influenssereiden sometouhuja mitenkään minkään vaativien käsitöiden tekemiseen (pl. ne harvat influensserit, jotka oikeasti tekevät oikeita käsitöitä, kuten Nelliina - tosin en tiedä onko hänellä edes kaupallista blogia enää).

Vierailija
94/104 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tässä keskustelussa ammuta viestin tuojaa vaan naiset alkaa riitelemään keskenään?

No kun se on naisten tapa toimia. Menee niin sanotusti tunteisiin, ja sitten alkaa sättiminen.

Vierailija
95/104 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se talous pyöri jos jätetään ostamatta ne rätit ja muut.

Vierailija
96/104 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muotiblogien ensimmäisessä aallossa niiden suosituimmuusjärjestystä vahdattiin Blogilistalta, jonka starttasi Sami ja osti Alex. Esa taas perusti vuonna 2009 Suomen ensimmäisen blogiportaalin Indiedaysin, johon muun muassa Vanninen työllistyi myöhemmin. Kumppanuusmarkkinointia kehitti ruotsalaisten Felixin ja Martinin Tradedoubler. Koko bisneksen isänä pidetään amerikkalaista Tediä, joka vei sittemmin IZEA-firmansa pörssiin.

Sitten on tietysti Kevin, jonka kehittämän ja pahamaineiselle Markille myymän mainosalustan Instagramin bisnestä on, että siellä mainostaa suomalainen nainen, joka on keksinyt tämän kaiken.

Ensimmäinen blogiportaali Suomeen perustettiin vasta sen jälkeen, kun oli niitä kaupallisia blogeja joita saattoi alkaa hyödyntämään ja vetämään ns. välistä.

Vierailija
97/104 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se häiritsee eniten, että joku luulee olevansa kaikkien alojen asiantuntija, kun on instassa 20 000 seuraajaa. Ei, kyllä sinä todennäköisesti olet se sama lukion käynyt pirkko kuin ennenkin. Sama ongelma poliitikoissa.

Minua taas enemmän häiritsee se, että vasemmalla kädellä selitetään kiusaamisesta. Että ei kiusata.

Ja sitten oikealla kädellä armotta lytätään yksilöitä heidän omalla nimellään ja naamallaan aivan täysin turhaan. Ja ihmiset vielä nauttii suunnattomasti siitä.

Hävetkää stana.

Jos influensseri omalla nimellään julkisesti marisee arvostuksen puutteesta, asian kommentointi ja influensserin ajatusvirheiden oikaiseminen julkisesti ei todellakaan ole kiusaamista. Ja ihmiset nyt tuppaavat nauttimaan hyvin kirjoitetun tekstin lukemisesta, käsitteli se mitä tahansa. Ja Onnisen kolumni oli todella hyvin kirjoitettu, samaan tasoon nämä influensserit eivät uskoakseni yllä. Kuvaavaa on, että juuri kukaan influensseri itse ei enää tähän Onnisen kolumniin reagoinut, sillä silloin he olisivat kaivaneet itsensä vain vielä syvemmälle kuoppaansa.

Vierailija
98/104 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hurjaa miten moni influensseri/toimittaja/julkkis ihan julkisesti lähtee mollaamaan ja tarkoituksella lokaa muita (samalla alalla olevia) ihan suoria kilpailijoitaan, mutta verhoaa sen joko huolestuneisuudeksi tai siihen sanan vapauteen perustuen. Ja kovasti ollaan tosiaan kiusaamista vastaan..

Vierailija
99/104 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska juttu. Lainaus:

'Onkin vuosikymmenen vaikuttajakampanja, miten influensserit ovat onnistuneet markkinoimaan medialle ja ilmeisen itsetunto-ongelmaisille seuraajilleen sen, että kaksisataa tonnia vuodessa tienaava bossladykin on tosiasiassa uhri vähän kuin se bangladeshilainen naisorja, jonka omin pikku kätösin tekemistä rievuista saat 20 prosentin alen koodilla misogynia22.

Vaikuttajien voikerrus on vastaava itkuvirsi kuin kitinä siitä, että Suomi vihaa yrittäjiä ja verot ja demarit, vaikka tänäkin vuonna Maailman talousfoorumin selvityksessä Suomi oli kolmanneksi paras maa yrittäjälle 13 mittarilla laskettuna.'

Hyvä läppä 

Vierailija
100/104 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylösss