Loistava kirjoitus influenssereista
Erinomainen kirjoitus vastuuttoman alan nillityksestä, taustoista ja kestämättömyydestä. Vastuullisuuskysymykset näyttävät aina olevan toissijaisia naiskysymyksille. Jopa silloin, kun alan ovat tosiasiassa luoneet miehet.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e0da853a-4538-42e7-b1e8-065f1f35e7a7
Kommentit (104)
Hauska juttu. Lainaus:
'Onkin vuosikymmenen vaikuttajakampanja, miten influensserit ovat onnistuneet markkinoimaan medialle ja ilmeisen itsetunto-ongelmaisille seuraajilleen sen, että kaksisataa tonnia vuodessa tienaava bossladykin on tosiasiassa uhri – vähän kuin se bangladeshilainen naisorja, jonka omin pikku kätösin tekemistä rievuista saat 20 prosentin alen koodilla misogynia22.
Vaikuttajien voikerrus on vastaava itkuvirsi kuin kitinä siitä, että Suomi vihaa yrittäjiä ja verot ja demarit, vaikka tänäkin vuonna Maailman talousfoorumin selvityksessä Suomi oli kolmanneksi paras maa yrittäjälle 13 mittarilla laskettuna.'
lentsuttajat, mihin niitä ihan oikeasti tarvitaan? Menee maslowin tarvehierarkian ulkopuolisisille alueille.
Muotiblogien ensimmäisessä aallossa niiden suosituimmuusjärjestystä vahdattiin Blogilistalta, jonka starttasi Sami ja osti Alex. Esa taas perusti vuonna 2009 Suomen ensimmäisen blogiportaalin Indiedaysin, johon muun muassa Vanninen työllistyi myöhemmin. Kumppanuusmarkkinointia kehitti ruotsalaisten Felixin ja Martinin Tradedoubler. Koko bisneksen isänä pidetään amerikkalaista Tediä, joka vei sittemmin IZEA-firmansa pörssiin.
Sitten on tietysti Kevin, jonka kehittämän ja pahamaineiselle Markille myymän mainosalustan Instagramin bisnestä on, että siellä mainostaa suomalainen nainen, joka on keksinyt tämän kaiken.
Luin tuon Vannisen jutun ja mietin, miksi häntä pitäisi arvostaa. En arvosta mainostoimistojakaan. Samoin Stella Harasek itkee jatkuvasti sitä, ettei arvosteta. Mitä sellaista kumpikaan heistä on tehnyt, joista heitä pitäisi nostaa jalustalle?
Ps. Aloin kuluttaa todella paljon vähemmän rahaa, kun lopetin Instagramin käytön. Se oli havahduttava kokemus. "Vastuullisetkin" vaikuttajat myyvät koko ajan jotain.
Kaiken sen sonnan jälkeen, jota olen vaikeassa elämässäni joutunut kokemaan haluaisin itsekin sitä helppoa elämää, jota nuo influensserit elävät. Olisin niin ansainnut helpon luksuselämän ja suuret tulot. Joudun elämään kurjaa elämää työttömänä pelkällä työmarkkinatuella. Sinällään olen kyllä näitä influenssereiden touhuja vastaan ja sitä, että sillä tienaa niin paljon ja saa helpon elämän. Miksi tavalliselle köyhälle ja moniongelmaiselle työttömälle ei suoda helppoa elämää?
Oli muuten hyvä kirjoitus ja hauskaa kielenkäyttöä, kiitos suosituksesta! Pistän tämän Oskari Onnisen seurantaan.
Vierailija kirjoitti:
Luin tuon Vannisen jutun ja mietin, miksi häntä pitäisi arvostaa. En arvosta mainostoimistojakaan. Samoin Stella Harasek itkee jatkuvasti sitä, ettei arvosteta. Mitä sellaista kumpikaan heistä on tehnyt, joista heitä pitäisi nostaa jalustalle?
Ps. Aloin kuluttaa todella paljon vähemmän rahaa, kun lopetin Instagramin käytön. Se oli havahduttava kokemus. "Vastuullisetkin" vaikuttajat myyvät koko ajan jotain.
Jep! Varmaan aika iso osa ihmisistä kokee, ettei heidän työtään arvosteta tarpeeksi. Influenserit vaan ovat yksi harvoista ryhmistä, jotka valittavat arvostuksen puutetta suureen ääneen. Ei muakaan arvostettu pätkääkään kun olin nuorena ärrällä töissä ja se työ oli oikeasti kiireistä ja vaativaa. Mutta en olekaan koskaan tehnyt töitä arvostuksen, vaan rahan ja oman kiinnostuksen takia.
Onninen on aivan huippu!!! Minua etoo näiden influencerien kaksinaismoraali. Hyvät arvot tarkoittaa heillä: rahan tuhlaamista rätteihin ja muuta epäekologista elämäntapaa, lasten yksityisyydellä, jopa diagnooseilla tienaamista, alastomuudella tienaamista (omalla ja lasten), ihan kaiken mainostamista mistä vaan maksetaan, mainokset on kuin juosten kustuja räpsyjä (aitoja!), työmoraali täysin nolla (iso osa ei edes yritä opetella kirjoittaa tai kuvata). Ja sitten heitä pitäisi arvostaa. On olemassa paljon bloggereita ja instatilejä joita voi arvostaa, mutta sitten isomäärä sellaisia, joilta pitäisi kieltää koko "työ", koska heistä ei siihen ole. Ja mainostajat typeryydessään sortuvat näihinkin tileihin, ennenkuin aina huomaavat haukanneensa kasan paskaa.
Pakkomyyntiä ja prseilyä toi niiden työ sellaista ei arvosta kukaan. Toivon että ala häviää, ihmiset lopettavat turhan krääsän ostamisen ja tyrkkyjen seuraamisen.
Tee muutama lapsi, ala bloggaamaan heistä, laita paljon vähäpukeisia kuvia, valehtele, että tienaat jo valtavasti (vaikka KELA maksaisi elämäsi), tee jokaisesta päiväsi käänteestä story, muista ylentää itseäsi koko ajan ja syyttää muita kaikesta, mitä elämässäsi tapahtuu....olethan inluencer ja julkkis ja muita ylempänä. Kuvia voi ottaa aina samasta ainoasta siististä kohtaa asuntoa, eli ei väliä miltä muualla näyttää.
Niin, en minä erityisesti arvosta mainostoimistojen helppoheikkejäkään, miksi arvostaisin näitä somemarkkinoijiakaan? Ensimmäisten tuotoksista aina rehellisesti ymmärretään, että kyse on mainoksesta, jälkimmäiset eivät voi olla rehellisiä siitä, että tämä on sitten mainos.
Tottakai kehutaan vaatetta, puhelinta, matkakohdetta, jos siitä maksetaan, mutta noita henkilöitä seuraaville nuorille koko homma esitetäänkin luksuselämänä, jota todellisuudessa somepersoona ei ole itse maksanut vaan on saanut reissun palmujen alle, kalliin merkin bikinit ja samsungin käteen ilmaiseksi ja päälle vielä rahaa! Kyllä se on valheellisen todellisuuden myyntiä nuorille someseuraajille! Ja mitä menestyneempi influensseri on, sitä ovelammin sitä nuorta seuraajaa huijataan.
Kukaan ei huomaisi vaikka tämä alahäviäisi kokonaan,täysin merkityksetöntä.
Hyvä kirjoitus.
Mä en itse voi sietää tätä nykyistä ammattimaista influensointia. Rehellinen mainonta on täysin ok. Jos näen mainostoimiston tekemän mainoksen netissä, lehdessä tai vaikka bussipysäkin kyljessä, tiedän selvästi että minulle mainostetaan tuotetta, ja että mainokseen kuuluu tuoda tuote esiin hyvässä valossa. Osaan siis olla kriittinen. Jos tuote on arvokkaampi, ymmärrän etsiä netistä riippumattomia arvosteluja ennen kuin ostan.
Mutta nämä influensserit sekoittaa muuta sisältöä ja mainontaa niin, että vaikka tiukkaan ottaen jossain siellä postauksessa lukisikin että yhteistyö tai tuotteet saatu tms. niin ei sitä osaa suhtautua samalla tavalla kriittisesti. Sitä ajattelee, että varmaan tämä ihminen joka vaikuttaa mukavalta ja luotettavalta ei mainostaisi sitä tuotetta, jos se ei olisi hyvä. Hän kun tuo sympaattisen somepersoonansa ja osaamisensa mukaan peliin. Kuinkahan paljon olen ostanut paskaa esim. kosmetiikkabloggaajien suosituksista, kun joku oikein taitava instameikkaaja suosittelee ja kehuu siellä kovasti miten hyvä tuote on. Tosiasiassa hän elää sillä mitä saa tuloja mainostamalla tuotteita, ja varmasti mainostaa välillä myös tuotteita jotka ei oikeasti hänestä ole kummoisia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kirjoitus.
Mä en itse voi sietää tätä nykyistä ammattimaista influensointia. Rehellinen mainonta on täysin ok. Jos näen mainostoimiston tekemän mainoksen netissä, lehdessä tai vaikka bussipysäkin kyljessä, tiedän selvästi että minulle mainostetaan tuotetta, ja että mainokseen kuuluu tuoda tuote esiin hyvässä valossa. Osaan siis olla kriittinen. Jos tuote on arvokkaampi, ymmärrän etsiä netistä riippumattomia arvosteluja ennen kuin ostan.
Mutta nämä influensserit sekoittaa muuta sisältöä ja mainontaa niin, että vaikka tiukkaan ottaen jossain siellä postauksessa lukisikin että yhteistyö tai tuotteet saatu tms. niin ei sitä osaa suhtautua samalla tavalla kriittisesti. Sitä ajattelee, että varmaan tämä ihminen joka vaikuttaa mukavalta ja luotettavalta ei mainostaisi sitä tuotetta, jos se ei olisi hyvä. Hän kun tuo sympaattisen somepersoonansa ja osaamisensa mukaan peliin. Kuinkahan paljon olen ostanut paskaa esim. kosmetiikkabloggaajien suosituksista, kun joku oikein taitava instameikkaaja suosittelee ja kehuu siellä kovasti miten hyvä tuote on. Tosiasiassa hän elää sillä mitä saa tuloja mainostamalla tuotteita, ja varmasti mainostaa välillä myös tuotteita jotka ei oikeasti hänestä ole kummoisia.
Joskus huvittaa kun noista yhteistöistä näkee sokeakin, että tuote ei kovin paljon innosta, mutta siitä saatu raha on kiinnostanut sen verran että tuote on tungettu vaan jonnekin kuvaan ja ohimennen mainitaan tekstissä. Jotkut noista on niin kökköjä, että toimeksiantajana v*tuttaisi että tuostakin sitten maksettiin.
En ymmärrä ihmisiä jotka näitä seuraa. Ei tätä monikaan tekis jos ei olis seuraajia = rahaa.
Tämä se vasta asettaakin epärealistisia haaveita ihmisille, kun katsotaan influensserin high lifeä ja halutaan samanlaiseksi. Teinit tekee tiktokkeja puoli alasti kun on huomannut että sillä niitä seuraajia saa ja kun on tarpeeksi seuraajia niin haaveet helposta elämästä on vähän lähempänä.
Loistava teksti, kiitos AP:lle nostosta! Oskari Onninen on kyllä parhaimmillaan hyvä sivaltamaan. Olen itsekin ihmetellyt tuota "influenssereiden" jatkuvaa märinää arvostuksen puutteesta. Tässä maailmassa totta tosiaan on paljon naisvihaa, mutta tähän asiaan se ei liity pätkääkään. Nää influensserithan on käytännössä turhia julkkiksia, jotka myyvät omaa (ja läheistensä) yksityisyyttään. Käytännössä kaikki heidän tuotoksensa on mainontaa, joka naamioidaan "aidoksi" elämäksi. Mitä arvostettavaa siinä on? Tuollainen toimintahan on kuin kiteytymä siitä, mikä kaikki tässä ajassa on täysin pielessä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ihmisiä jotka näitä seuraa. Ei tätä monikaan tekis jos ei olis seuraajia = rahaa.
Tämä se vasta asettaakin epärealistisia haaveita ihmisille, kun katsotaan influensserin high lifeä ja halutaan samanlaiseksi. Teinit tekee tiktokkeja puoli alasti kun on huomannut että sillä niitä seuraajia saa ja kun on tarpeeksi seuraajia niin haaveet helposta elämästä on vähän lähempänä.
Joo on ne ajat muuttuneet. Kun minä olin lapsellinen teini, minä halusin olla rikas ja kuuluisa poptähti. Äiti palautti maan pinnalle, sanoi ettei ole kauheasti nähnyt minua esim. säveltämistä, laulamista tai soittamista treenaamassa, ja semmoista pitäisi tehdä jos poptähdeksi tahtoo. Naurahti, että sua kiinnostaa vain rikkaus ja kuuluisuus ja se elämäntyyli, ei musiikki. Mutta lohdutti että tuollaiset epäkypsät egoistiset haaveet on siinä iässä normaaleja ja menee ohi. Nyt näiden sometähteys-juttujen kautta osalle tuontyyppisten haaveiden toteuttaminen jo nuorena on mahdollista, ilman suurta vaivannäköä edes jos sattuu olemaan vaikka hyvin kaunis.
Muistelen kylläkin että suomalaiset influensserit tuli monta vuotta muuta maailmaa jäljessä. Kyllähän täällä tietenkin blogeja oli mutta ei kaupallista yhteistyötä.
Hieno kirjoitus! Tulin tänne katsomaan, että joko aiheesta on ketju
Yritän olla provosoitumatta.
En ole kateellinen.
En vain kestä tuota osan influesserien pinnallista ja kuluttavaa mainontaa!!! Moni aiemmin normitöitä tekevä on alkanut tuohon hommaan ja jättänyt entisen työpaikkansa, jossa on nyt työvoimapula.
Mun on vaikea nähdä, mikä Sara Siepissä myy. Mikä? Mainostaa järkyttävää turhaa krääsää: muovivaatteita ja meikkejä yms.
Olen pettynyt ihmisten arviointikykyyn.
Sairaanhoitaja
Oli hyvä. Onkohan noilla Iltalehden kolumneilla joku "haamukirjoittaja" vai ihanko itse tekevät alusta loppuun?