Peloteltiinko teitäkin lapsena ollessanne namusedillä?
Muistan kuinka minulle joskus 1980-luvulla kerrottiin, että vieraiden ihmisten kyytiin ei saa mennä ja aikuisilta ei saa ottaa karkkia jne. Erityisesti vierailla miehillä peloteltiin, kun he voivat olla namusetiä. Kuulin myös, kunka aikuiset puhuivat Jammu-sedästä, joka oli jotain pahaa tehnyt ja hän oli namusetä. Sitä ei tosin suostuttu kertomaan, että mitä namusedät tekevät ja miksi heitä pitää varoa tai että miksi he haluavat lapsia mukaan tai antaa lapsille karkkia. Vasta joskus lähempänä 10-vuotiaana 1980-luvun lopulla sain käsiini jonkun lehden, jossa kerrottiin, että mitä Jammu oli kahdelle pikkutytölle tehnyt. Siis surma nnut heidät ja jossain vaiheessa sain sitten tietää, että hän oli tehnyt muitakin rikoksia ja että oli myös ihmsiä, jotka hyväksikäyttävät lapsia. Siksi meitä lapsia siis varoiteltiin namusedillä, mutta ei jostain syystä kerrottu, että mitä he voivat lapsille tehdä ja että on myös naisipuoleisia hyväksikäyttäjiä.
Kommentit (63)
Peloteltiinko mua, kun lapsena olin namusedillä? Tätähän sä kysyin.
Tässä taisi kyllä mennä jo vähän ylivarovaiseksi. Joskus setä saattaa haluta ihan vain olla mukava ja tarjota jätskin.