Peloteltiinko teitäkin lapsena ollessanne namusedillä?
Muistan kuinka minulle joskus 1980-luvulla kerrottiin, että vieraiden ihmisten kyytiin ei saa mennä ja aikuisilta ei saa ottaa karkkia jne. Erityisesti vierailla miehillä peloteltiin, kun he voivat olla namusetiä. Kuulin myös, kunka aikuiset puhuivat Jammu-sedästä, joka oli jotain pahaa tehnyt ja hän oli namusetä. Sitä ei tosin suostuttu kertomaan, että mitä namusedät tekevät ja miksi heitä pitää varoa tai että miksi he haluavat lapsia mukaan tai antaa lapsille karkkia. Vasta joskus lähempänä 10-vuotiaana 1980-luvun lopulla sain käsiini jonkun lehden, jossa kerrottiin, että mitä Jammu oli kahdelle pikkutytölle tehnyt. Siis surma nnut heidät ja jossain vaiheessa sain sitten tietää, että hän oli tehnyt muitakin rikoksia ja että oli myös ihmsiä, jotka hyväksikäyttävät lapsia. Siksi meitä lapsia siis varoiteltiin namusedillä, mutta ei jostain syystä kerrottu, että mitä he voivat lapsille tehdä ja että on myös naisipuoleisia hyväksikäyttäjiä.
Kommentit (63)
En muista että olis peloteltu tai varoiteltu, mutta eiköhän niistä jotain mainintaa ole ollut, kun ihan huolehtivaiset vanhemmat oli kuitenkin, luultavasti oon vaan unohtanut. Ja toki tiesin, että namusetiä on olemassa.
Kukaan ei varotellut kuitenkaan kummisedästä eikä papista eikä voikanopesta. Ainoa julkinen pedaritapaus meilläpäin 70-luvulla joku dementoitunut mummo oli halunnut laittaa voita pikkutyttäjen p****hin
Tänä päivänä pitää varoittaa netti namusedistä- ja tädeistä. Saalistaminen siirtyi verkkoon.
Miten olet voinut pelätä jammusetää koko 80-luvun, kun kyseinen tapaus sattui vasta keväällä 1989?
Jammu sedän piilopirtti missä ne tytöt poltettiin oli aika lähellä meidän kotia. Olin murhien aikaan 5 vuotias joten siihen viitattiin usein myöhemminkin.
Minä varoittelen lapsiani vielä tänäkin päivänä ja varoitan myös internetissä saalistavista aikuisista jotka esiintyvät samanikäisinä yms. Oma lapseni on sen verran isompi, että hänelle voi suoraan sanoa myös sen miksi näitä syöpäläisiä pitää varoa ja turvataitoja kerrataan säännöllisesti. Suosittelen kaikille lasten vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Minä varoittelen lapsiani vielä tänäkin päivänä ja varoitan myös internetissä saalistavista aikuisista jotka esiintyvät samanikäisinä yms. Oma lapseni on sen verran isompi, että hänelle voi suoraan sanoa myös sen miksi näitä syöpäläisiä pitää varoa ja turvataitoja kerrataan säännöllisesti. Suosittelen kaikille lasten vanhemmille.
Lapsille täytyy sanoa ettei koskaan huoli rahaa ja lahjoja vierailta. Nettipeleissä ilmenee tuon tuosta hyväksikäyttö tapauksia. Vanhempien pitää käydä nettiketti päivittäin läpi. Mulle sanottiin pienenä jos en tiedä sulje ruutu. Ruudun sulkeminen auttaa vetääntymään tilanteesta. Jälkikäteen saattaa kertoa aikuiselle.
Sanottiin vaan ettei pidä lähteä tuntemattomien matkaan eikä pidä ottaa tuntemattomilta mitään vastaan.
Nyt se on uhrin syyllistämistä, jos sanot ettei kannata lähteä vieraan sedän matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla tavalla saa lapsia rajoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla tavalla saa lapsia rajoittaa.
Niin voi tulla lasu.
Kaikki pedarit eivät kuitenkaan ole pahoja, on olemassa myös mukavia pedo fiilejä. Itse olen kolmekymppinen mies ja minua luullaan joskus pahaksi. Haluaisin silitellä ja halailla söpöjä pikkutyttöjä.
Kerran menin mukaan lasten leikkeihin ja halasin yhtä pikkutyttöä. Läheisen koulun aikuinen tuli hätistämään hiiteen. =D
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pedarit eivät kuitenkaan ole pahoja, on olemassa myös mukavia pedo fiilejä. Itse olen kolmekymppinen mies ja minua luullaan joskus pahaksi. Haluaisin silitellä ja halailla söpöjä pikkutyttöjä.
Kerran menin mukaan lasten leikkeihin ja halasin yhtä pikkutyttöä. Läheisen koulun aikuinen tuli hätistämään hiiteen. =D
Hyi
Mummi pelotteli että jos en syö aamupuuroani perseilemättä, niin myy minut Jammu-sedälle. Jammu oli muutenkin tuolloin kaikkien huulilla, mies parka.
meillä oli hullu tai ainaki väkivaltainen talkkari jolta sai toisinaan turpaan nii ei ehtiny pelätä muita
Kyllä varoiteltiin namusedistä, mutta ikinä ei kerrottu mitä namusedät oikeasti ovat ja tekevät. Lapsia varoiteltiin lähtemästä kenenkään vieraan aikuisen mukaan ja olla ottamatta vierailta karkkia tms.
Meillä oli namusetä naapurissa. Käytiin siellä lapsina muiden naapuruston lasten kanssa. Vanhempamme eivät tienneet mitään tuosta. Onneksi ei mitään tapahtunut. Tämä oli 70-luvulla. Koulumatkalla oli myös vanha mies joka esitteli pippeliään koululaisille. Sen rouva hätisteli sitä sisään huutaen kuin palosireeni.
Omien lasteni kanssa kävimme enemmän vaaroja läpi.
Nykyään namusedät tulevat ulkomailta ja saalistavat lapsia ryhmissä:
Me käytiin lapsena oikein porukalla vieraan miehen kotona, kun se antoi karkkia ja sipsejä. Se mies oli jollain tapaa kehitysvammainen tai ehkä Asperger. En osaa sanoa, mutta lapsikin ymmärsi, että ei ole ihan tavallinen mies. Tämä mies oli vain yksinäinen ja kaipasi seuraa. Ei koskaan yrittänyt mitään. Ei kuitenkaan kukaan meistä kertonut hänestä vanhemmille. Juurikin sen namusetä pelotteluun vuoksi.
Eipä oikeastaan. Asuttiin paikkakunnalla jossa oli psykiatrinen jne laitos joten kaikenlaista väkeä pyöri kaduilla ja niihin ns. "tottui". Eipä kukaan tainnut vaaraksi olla muuta kuin muutama sekakäyttäjä keski-ikäinen äijä.