Miksi kaikkien kodit ovat nykyään pelkkää Marimekkoa?
Miksi ihmeessä nykyään suurimmalla osalla ihmisistä koti on pelkkää Marimekkoa? Mukeja on joka ikisessä värissä ja kuosissa. Jokainen tyynynpäällinen on Marimerkon. Unohtamatta tietenkään urna maljakkoa, Marimekon pyyhkeitä, purkkeja ja purnukoita, sekä nykyään mielellään myös tapetteja. Unohtumatta mustaa Marimerkon grathalaukkua, joka roikkuu joka toisen olalla.
Sama ihmiset haluavat muumimukeistaan eroon, koska ovat niin vanhanaikaisia ja itse hamstraavat joka ikisen Marimekon kupin, koska ihq söpö uutuus Marimekolta.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Marimekon vihaajat näyttää olevan paljon fanaattisempia kuin Marimekko-fanit. Mä en tajua miten joku voi _vihata_ jotain pyyhkeiden kuoseja tai mukien kuvioita.
Jep. Tykkään Marimekosta ja ostan Marimekkoa, mutta ei se mun elämääni mullista, jos joku toinen ei niistä pidä.
Kiva että suomalaiset ovat alkaneet taas arvostaa omaa kulttuuria, omaa tuotantoa. 1950-1970 suomalaiset taviskodit olivat näin jälkikäteen ja globaalisti ajatellen design-huippuja. Nauratti, kun katseltiin joku aika sitten Tankki täyteen -sarjaa ja siinä oli Ullan pieni kerrostaloasunto, täynnä designia, joka maksaisi nyt melkoisesti. Mutta niinhän se oli, muistan itsekin, kuinka tavistyöläiskotimme oli täynnä arabiaa, marimekkoa jne.
Sitten 80-luvulla alkoi tämä kaiken ulkomaalaisen (varsinkin amerikkalaisen) kulttuurin ja tavaran ihannointi juppikulttuurin myötä. Ja sitten myöhemmin tuli kiinakrääsä netin myötä ja Ikea. Kyllä noiden rinnalla suomalainen muotoilu ja tuotanto on huippua.
Vierailija kirjoitti:
Kiva että suomalaiset ovat alkaneet taas arvostaa omaa kulttuuria, omaa tuotantoa. 1950-1970 suomalaiset taviskodit olivat näin jälkikäteen ja globaalisti ajatellen design-huippuja. Nauratti, kun katseltiin joku aika sitten Tankki täyteen -sarjaa ja siinä oli Ullan pieni kerrostaloasunto, täynnä designia, joka maksaisi nyt melkoisesti. Mutta niinhän se oli, muistan itsekin, kuinka tavistyöläiskotimme oli täynnä arabiaa, marimekkoa jne.
Sitten 80-luvulla alkoi tämä kaiken ulkomaalaisen (varsinkin amerikkalaisen) kulttuurin ja tavaran ihannointi juppikulttuurin myötä. Ja sitten myöhemmin tuli kiinakrääsä netin myötä ja Ikea. Kyllä noiden rinnalla suomalainen muotoilu ja tuotanto on huippua.
Juuri näin. Arvostan kyllä suomalaisen suunnittelun ja muotoilun yli kaikenmaailman kiinankrääsän, jota tilataan vain sen takia, kuin halvalla saadaan.
Mun mielestä on kiva, että muodissa on asioita, jotka ovat kaikkien saavutettavissa. Ihan kuten Marimekko. Ei ole mikään kallis designbrändi, vaan ihan keskihintainen ja mun mielestä laadukas. Marimekkoa löytyy ns "kaikista yhteiskuntaluokista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole kotona muuta Marimekkoa kuin Kivi-tuikkulyhtyjä ja Unikko-patakintaat. Niitäkään en ole itse hankkinut, vaan sain ne työnantajalta, jossa niitä jaettiin liikelahjoina. En ole mikään Marimekko-fani.
Kivi-tuikut ei taida olla Marimekkoa?
Ok. Olen ollut siinä uskossa, että olisivat, mutta en ole niin tarkkaan seurannut. Niistä kyllä tykkään, Marimekosta en niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole kotona muuta Marimekkoa kuin Kivi-tuikkulyhtyjä ja Unikko-patakintaat. Niitäkään en ole itse hankkinut, vaan sain ne työnantajalta, jossa niitä jaettiin liikelahjoina. En ole mikään Marimekko-fani.
On Iittalan tuote. Marimekko myy niitä, mutta näkyy olevan Prismassakin myynnissä.
Nää "miksi kaikki/ miksi kaikilla" - tyypit tuntuu olevan tyyppejä, jotka on ite fixaatioituneita johonkin asiaan, ja kuvittelevat niitä yltäympäriinsä jokapuolella ympärillään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käynyt kodissa, jossa olisi Marimekkoa. Itselläni ei ole, eikä tutuilla eikä sukulaisillakaan. Ap liikkuu aika erikoisissa ympyröissä. Minä ja lähipiiri ollaan akateemisia pk-seudulla, jos jotakuta ihmetyttää, itse olen 50 v.
Enkä ole nöhnyt muumimukejakaan kellään, mikä on erikoista, kun niitä myydään kaupoissa niin paljon. Jokuhan niitä varmaan ostaa. Ketkä? Olen oikeen ihmetellyt, että onko monilla kotona muumikuppeja. Ovatko ne kaikki kupit lapsiperheissä, kun se on lasten piirrettysarja, vai käyttävätkö jotkut aikuisetkin niitä?
Siis miten olet voinut välttyä? Minkä ikäinen olet? Me 30-40- vuotiaat ainakin ollaan sitä ikäpolvea, että muumimukit oli muodikkaita just kun muutettiin omiin asuntoihin ja piti hankkia astioita. Niin niitä sitten tuli lahjaksikin. Ei varmaan kaikilla ole, mutta ihmettelen jos tässä ikäluokassa ei tunne ketään jolla niitä olisi. Ja on niitä kyllä monilla vanhemmillakin ihmisillä, ainakin jokunen lahjaksi saatu. Nykyäänhän ne ei enää ole muodissa, ja monella ne onkin siirtyneet sitten lasten käyttöön kun on lapsia tullut. Toisaalta se on näppärän kokoinen kahvimukina joten itsellä ihan arkikäytössä.
Muumimukit ne vasta onkin noloja.
Miksi hän nämä nolot mukit sitten on hirveissä hinnoissa. Huutokaupatym. 🤣🤣🤣
No siksi kun pimeät keräilevät niitä. Arabian Teema mukeja joissa on kuva päällä. Sanoisin että arvottomia.
Ei ne muumimukit ole arvottomia. Jos mukin hinta nousee jopa 1000e. 😄
Muumimukihullu tunnistettu.
Terve. Hyvä kun tunnistit.. Mukavaa iltapäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ulkosuomalainen ja kodissani on paljon suomalaisia tuotteita. Marimekkoa, Pentikiä, Finlaysonia, Sinin siivousvälineitä, Orthexia, suomalaisia vaatteita (mm. North Outdoor), Suomessa painettuja kirjoja. Sen lisäksi paljon muuta ulkomailta, kalusteita Belgiasta, Ranskasta, Ruotsista, Unkarista, Saksasta. Näistä osa on antiikkia.
Mitä pahaa on Marimekossa tuossa kokonaisuudessa? Eikö niitä saisi ostaa koska muutkin ostavat? Samalla logiikalla kaljaa kittaavan miehen pitäisi jättää Karhu-tölkit kauppaan koska herranen aika, eihän niitä nyt voi ostaa koska muutkin ostavat. Voi miten noloa.
Minusta nuo Marimekon mukit ovat pieni juttu jos kodin sisustaa muuten monipuolisesti ja persoonallisesti. Ne tuovat kivan lisän kokonaisuuteen ja muistuttavat ainakin minua synnyinmaastani. Voisin kuvitella, että muutkin suomalaiset ostavat niitä tukeakseen suomalaisia yrityksiä, tietysti sen lisäksi että ne kuosit ovat usein tosi kivoja.
Voisit kenties itse hankkia lukutaidon? Ei aloittaja tässä nyt sanonut missään vaiheessa, että jokainen Marimekon kuosi/asia/esine olisi hirveä, vaan että Suomessa etenkin 20-45v naisilla on joka ikinen sisustusasia Marimekon. Suomesta tuskin löytyy kotia, jossa ei olisi mitään Marimekkoa. Satunnainen tyynynpäällinen on varmasti kaunis ja sopii monen sisustukseen, tai jos aidosti vaikkapa tykkää unikkokuosista tai jostain satunnaisesta astiasarjasta, niin mikäs siinä.
Luulen että aloittaja tarkoitti tässä sitä, että kaikki vuorataan Marimekolla ihan vain siksi, että se on Marimekkoa. Mullakin on tullut aivan ähky, kun kodit tosiaan tursuaa Marimekkoa joka puolelta. Enkä oikeasti usko, että kovin monen esteettistä silmää hivelee sarja eri värisiä ja eri kuosisia mukeja, mutta ne vain pitää saada, koska Marimekko.Tuo Marimekon Gratha ei edes ole mikään kallis laukku. 275e, eli halvempi/samaa hintaa kuin vaikkapa Michael Kors.
Tuskin löytyy kotia jossa ei ole Marimekkoa? Täh? Meidän kodissa ei ole yhtään Marimekon tuotetta tai vaatetta eikä tule 😄 eikä varmana ole ainut tällainen koti.
meille voisi tullakin eli ei ole mitään periaattellista merkkiä vastaan. Miksi olisi?
Mutta tähän saakka en ole löytänyt Marimekolta mitään tyylistäni. Kipot ja kupit on vähän sellaisia, että pitäisi olla koko sarja, ja en tykkää niin paljon. Joku kiva maljakko on, mutta kun se on nyt joka paikassa niin silmä jo kyllästyi siihen. Vaatteet, yhh, ei yhtään kivoja. Ja sitten vielä hintavaa, Prismasta löydän sisustustavaraa huomattavasti edullisemmin tai H&M homelta, esim.
No meillä on pelkkää Ikeaa ja yksi muumimuki.
Minulla on marimekkoa, koska pidän niistä joistain simppeleistä kuoseista ja väreistä. Ei kaikki marimekko-tuotanto ole mieleeni, mutta kyllä sieltä paljon kivaa löytyy. Ja on vielä suomalainen yhtiö, niin tottakai sitä haluan tukea.
Ei se tee kenestäkään huononpaa tai parempaa, jos heillä on tai ei ole marimekkoa. Kukin tyylillään. En edes ymmärrä miksi kukaan haluaa tehdä tästä isoa numeroa? Se on sama, kun alkaisi valittamaan miksi kaikkien kodit ovat nykyään musta-harmaa-valkoista, eihän niissä ole sielua jäljellä.
Onkohan minulla oalstan ennätys? Minulla on noin 30 Marimekon vaatetta, lähes kaikissa huoneissa Marimekon verhot, useita Marimekon käsipyyhkeitä, kaksi kylpypyyhettä, monet Marimekon lakanat, kahdeksan mukia, monta Marimekon laukkua, kylpytakki, Mariskooleja, 10 Marimekon pöytäliinaa, 8 pannulappua, muutama meikkipussi, kulho, penaaleita, yhdessä huoneessa tapetti, parikymmentä sisustustyynyä, neljä isoa lattiatyynyä. En tiedä tuliko tässä edes kaikki, tuskinpa. 😅
Mun Marimekot ainakin ovat kotimaisia kun niillä on sen verran ikää. Huiveja, laukkuja, verhoja, pöytäliinoja, pyyhkeitä, astioita, tarjottimia, tuikkuja, servettejä, t-paita ja villapaita, nämä nyt ekana tuli mieleen. Ne vaan miellyttävät silmää. Olen käyttänyt Marimekot t-paitoja jo 70-luvulla enkä välitä mitä mieltä muut tästä ovat. Enimmäkseen olen yksin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas ei ole mitään Ikeaa. Ei ole minulta pois jos siitä joku toinen tykkää vaikka minä en.
Vierailija kirjoitti:
Tämä meitä mammoja vähän rauhoittaa. 🙈
Heillä on siksi marimekkoa, koska ovat tyhmiä lampaita, eikä heillä itsellään ole mitään silmää sisutamiselle eikä pukeutumiselle. Maailma on täynnä kivoja merkkejä, ne eivät ole marimekkoa. marimekko on niin last season.
Tykkään niiden astioista ja lakanoista, mutta vaatteista en. Kodissani kuitenkin enemmistö tavaroista on ihan muuta kuin Marimekkoa. Miksi minulla edes pitäisi olla varaa kalliimpiin merkkeihin, kun en ole kovapalkkainen. En ole statuksen perään lainkaan. Ostan joskus Marimekon tuotteita, koska pidän niistä, jotkut niistä miellyttävät kovasti silmää sekä lakanoiden tuntu on ihana. En osta Marimekon mukia tehdäkseni sillä vaikutuksen johonkin vieraaseen, naurettava ajatus. Marimekon tuotteen ostan puhtaasti itsekkäistä syistä.
Vierailija kirjoitti:
Heillä on siksi marimekkoa, koska ovat tyhmiä lampaita, eikä heillä itsellään ole mitään silmää sisutamiselle eikä pukeutumiselle. Maailma on täynnä kivoja merkkejä, ne eivät ole marimekkoa. marimekko on niin last season.
Miksi käytät noin rumaa kieltä. Osaan sisustaa ja pukeutua. Tykkään paljon mm kuosesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ulkosuomalainen ja kodissani on paljon suomalaisia tuotteita. Marimekkoa, Pentikiä, Finlaysonia, Sinin siivousvälineitä, Orthexia, suomalaisia vaatteita (mm. North Outdoor), Suomessa painettuja kirjoja. Sen lisäksi paljon muuta ulkomailta, kalusteita Belgiasta, Ranskasta, Ruotsista, Unkarista, Saksasta. Näistä osa on antiikkia.
Mitä pahaa on Marimekossa tuossa kokonaisuudessa? Eikö niitä saisi ostaa koska muutkin ostavat? Samalla logiikalla kaljaa kittaavan miehen pitäisi jättää Karhu-tölkit kauppaan koska herranen aika, eihän niitä nyt voi ostaa koska muutkin ostavat. Voi miten noloa.
Minusta nuo Marimekon mukit ovat pieni juttu jos kodin sisustaa muuten monipuolisesti ja persoonallisesti. Ne tuovat kivan lisän kokonaisuuteen ja muistuttavat ainakin minua synnyinmaastani. Voisin kuvitella, että muutkin suomalaiset ostavat niitä tukeakseen suomalaisia yrityksiä, tietysti sen lisäksi että ne kuosit ovat usein tosi kivoja.
Voisit kenties itse hankkia lukutaidon? Ei aloittaja tässä nyt sanonut missään vaiheessa, että jokainen Marimekon kuosi/asia/esine olisi hirveä, vaan että Suomessa etenkin 20-45v naisilla on joka ikinen sisustusasia Marimekon. Suomesta tuskin löytyy kotia, jossa ei olisi mitään Marimekkoa. Satunnainen tyynynpäällinen on varmasti kaunis ja sopii monen sisustukseen, tai jos aidosti vaikkapa tykkää unikkokuosista tai jostain satunnaisesta astiasarjasta, niin mikäs siinä.
Luulen että aloittaja tarkoitti tässä sitä, että kaikki vuorataan Marimekolla ihan vain siksi, että se on Marimekkoa. Mullakin on tullut aivan ähky, kun kodit tosiaan tursuaa Marimekkoa joka puolelta. Enkä oikeasti usko, että kovin monen esteettistä silmää hivelee sarja eri värisiä ja eri kuosisia mukeja, mutta ne vain pitää saada, koska Marimekko.Tuo Marimekon Gratha ei edes ole mikään kallis laukku. 275e, eli halvempi/samaa hintaa kuin vaikkapa Michael Kors.
Tuskin löytyy kotia jossa ei ole Marimekkoa? Täh? Meidän kodissa ei ole yhtään Marimekon tuotetta tai vaatetta eikä tule 😄 eikä varmana ole ainut tällainen koti.
Meillä on 3 mariskoolia, 2 pyyhettä ja 2 pussilakanasettiä. Kaikki on saatu lahjoiksi ihmisiltä, joilla täysin erilainen maku kuin meillä.
Pyyheet on huonoimmat, mitä olen ikinä käyttänyt. Aivan liian paksut ja pehmeät, eli hankalat käyttää, eivätkä ime vettä kunnolla. Lakanat on ihan ok laatuiset, tosin jalkopään ompeleet ratkesi tyyliin ekalla kertaa, kun laitettiin peittoa sisään, mutta niin ne tekee melkein kaikissa pussilakanoissa, paitsi Finlaysonin. Skooleja käytän joskus tarjoiluastiona, muuten ovat kaapissa omissa laatikoissaan.
Niin ja onhan mulla 2 Marimekon olkalaukkua! Nekin olen saanut lahjoiksi. Niitä olen kyllä käyttänytkin, koska ovat reilun kokoisia ja kestäviä.
En myöskään ymmärrä, miksi koti pitää täyttää jollain trendikkäällä merkillä/tyylillä. Eikö ihmisillä todella ole mitään omaa visiota, mennään vaan massan mukana ja uusitaan sisustus aina, kun muoti muuttuu. Parin vuoden päästä sitä marimekkokrääsää on Tori ja kirpparit väärällään, kun jokin ihan muu onkin in