Miksi kaikkien kodit ovat nykyään pelkkää Marimekkoa?
Miksi ihmeessä nykyään suurimmalla osalla ihmisistä koti on pelkkää Marimekkoa? Mukeja on joka ikisessä värissä ja kuosissa. Jokainen tyynynpäällinen on Marimerkon. Unohtamatta tietenkään urna maljakkoa, Marimekon pyyhkeitä, purkkeja ja purnukoita, sekä nykyään mielellään myös tapetteja. Unohtumatta mustaa Marimerkon grathalaukkua, joka roikkuu joka toisen olalla.
Sama ihmiset haluavat muumimukeistaan eroon, koska ovat niin vanhanaikaisia ja itse hamstraavat joka ikisen Marimekon kupin, koska ihq söpö uutuus Marimekolta.
Kommentit (165)
Aika monella ei ole oikein omaa makua, ihastutaan vain siihen mitä nähdään somessa ja laitetaan koti ja vaatetyyli samanlaiseksi kuin muillakin. Maalaisromanttinen tyyli, tähtityynyt, boho pampaheinineen ja rottinkikamoineen, nyt sitten jokainen mamma ostaa Marimekkoa. Ja jos on köyhä niin maalataan niitä unikkoja sitten itse. Laukkuna tietysti Gratha tai Pal yhdistettynä lampunvarjostinmekkoon tai vaaleansiniseen kauluspaitaan.
Ihan mielenkiintoistahan näitä muoti-ilmiöitä on seurata, saa nähdä mitä tulee seuraavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää hankkia kotiinsa ylihintaisia ja mauttomia merkkituotteita, joiden laatu on kyseenalainen?
Marimekot, artekit, fiskarsit, iittalat ja muut sinituotteet maksavat paljon, mutta eivät ole sen parempia kuin muutkaan tuotteet.
Sini on kyllä hyvä ja kilpailee ammattituotteisen kanssa. T. Siivooja.
Eikö se ole just hyvä, että sinä saat yksin olla erilainen ja parempi kuin muut?
Kaikilla ei ole varaa ostaa mitään designjuttuja. Mun mielestä Marikko on sellainen pienemmälläkin kukkarolle sopiva ajaton ja laadukas merkki.
Mulla on Marimekon kylpypyyhe ja kangaskassi jotka olen saanut lahjaksi.
Muuta ei ole eikä tule.
Nämä beigeissä marimekkokodeissaan elävät sitten luulevat usein olevansa jotenkin uniikkeja ja valtavirrasta poikkeavia.
Miksi ei saisi seurata muotia? En usko, että kukaan ostaa sellaista mistä ei tykkää, vaikka se olisi muotia. Muoti ja trendit on kiva asia. Itse pyrin ostamaan käsityötä, teetettyä ja lähituotantoa. En yritä olla erilainen kuin muut vaan sillä periaatteella että se on hienoa. Enkä pidä muodin halveksimista hienona. Aika harva asunto on persoonallinen. Ei edes meidän itse tehdyt huonekalut tai kaverin parisataa vuotta vanhat perintöhuonekalut näytä sen persoonallisimmikta kuin muutkaan. Marimekko tuo kivasti väriä elämään.
Meillä ei ole kotona muuta Marimekkoa kuin Kivi-tuikkulyhtyjä ja Unikko-patakintaat. Niitäkään en ole itse hankkinut, vaan sain ne työnantajalta, jossa niitä jaettiin liikelahjoina. En ole mikään Marimekko-fani.
Harvan koti on täynnä Marimekkoa, en tunne ketään tällaista. Ei ole edes mikään pahin ja niillä on kivojakin juttuja. Itse en ymmärrä pahimpia sisustuskliseitä, ja ne ovat kyllä muuta kuin Marimekkoa, kuten lokki-valaisimet ja tähtityynyt.
Mitäpäs se kenellekään kuuluu, mitä minä kotiini ostan. Mielumin kuitenkin esim. Marimekkoa, kuin jotain suttuista Bohoa. :D
Nämä Artekin julisteet ovat kyllä jotain niin kamalaa. Jos ei rahat riitä aitoon taiteeseen tai artekin kalusteisiin, niin ostetaan juliste ja ehkä yksi tyynynpäällinen. Mun mielestä esim Ikean taulut tai desenion härpäkkeet voivat olla kauniita ja sopia sisustukseen, mutta Artekin julisteet on kyllä tasan tarkkaan seinällä vain siksi, että on Artekin.
Vierailija kirjoitti:
Nämä beigeissä marimekkokodeissaan elävät sitten luulevat usein olevansa jotenkin uniikkeja ja valtavirrasta poikkeavia.
Ai?! No, mitäs sinä kuvittelet. Tuskin poikkeat valtavirrasta senkään edestä.
En ole koskaan käynyt kodissa, jossa olisi Marimekkoa. Itselläni ei ole, eikä tutuilla eikä sukulaisillakaan. Ap liikkuu aika erikoisissa ympyröissä. Minä ja lähipiiri ollaan akateemisia pk-seudulla, jos jotakuta ihmetyttää, itse olen 50 v.
Vierailija kirjoitti:
Ovat sivistymättömiä somelampaita ilman tyylitajua.
Eivät ole. Ostaisin itsekin, muutta ei ole varaa. Olen hieman kateellinen että heillä elitason vuoksi voi ostella. Jokaisella omakunsa, ei ne haukkumalla muutu.
Minulla on varmaan aika taviskoti. On parit Marimekon tyynynpäälliset työhuoneessa, Marimekon verhot yhdessä huoneessa, parit Marimekon pyyhkeet ja yhdet lakanat. Ja servettejä ja joitain vaatteita. Lisäksi löytyy Finlaysonia, Pentikiä, Iittalaa, Ikeaa, mummolta perittyä tai kirppikseltä löydettyä merkitöntä, vanhaa kirppislöytö-Artekia ja se tuplakuplakin. Miksi näitä? Tykkään skandinaavisesta tyylistä, mutta myös väreistä ja leikkimielisyydestä, ja näitä tuotteita on helposti saatavilla ja sopii keskituloisen budjettiin. Monet kuosit on myös tuttuja jo lapsuudesta ja tuovat kotoisan olon, monet tavarat on myös saatu vuosien varrella lahjaksi.
Tuollaista kokonaan Marimekolla kuorrutettua kotia en ole kyllä kenelläkään nähnyt, ainoastaan jossain Marimekon mainoskuvissa ja tyyliin instan sisustuskuvissa jos hakee #marimekko.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni tuntuu elävän suomalaisuus kuplassa. Todella moni alunperin suomalainen yritys on siirtänyt tuotteiden valmistuksen joko osittain tai kokonaan ulkomaille.
Ei se tee yrityksestä suomalaista jos tuotteet vain kursitaan kokoon Suomessa.
Onko sitten muka parempi ostaa vaikka Michael Kors? Tai Vuitton? Niissä ei ainakaan ole tippaakaan suomalaista vaan kaikki rahat valuvat ulkomaille jo valmiiksi rikkaille omistajille. Jos haluaa ostaa kalliin laukun, mieluummin edes sellainen, jonka brändi on kotimainen.
En tunnista aloittajan ongelmaa. En seuraa somessa sisustuskanavia eikä kellään tuttavillani ole tuollaista. Tosiaan n. 20 vuotta sitten oli suurempi Marimekkobuumi, niin kuin joku jo mainitsi. Ehkä nyt on uuden aika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat sivistymättömiä somelampaita ilman tyylitajua.
Eivät ole. Ostaisin itsekin, muutta ei ole varaa. Olen hieman kateellinen että heillä elitason vuoksi voi ostella. Jokaisella omakunsa, ei ne haukkumalla muutu.
Taisi nyt osua ja upota? Olet todennäköisesti juuri tyypillinen Marimekkohamsteri, joka nyt pettyi kun Marimekkoa pidetäänkin alemman keskiluokan hupina.
Meillä ei ole. Yksi ainoa mariskooli on Marimekkoa ja sekin on värinsä vuoksi. Vaalea liila sopii meidän keittiön hyllylle muiden liilanväristen esineiden joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Kauhean rumia, kuten Finlaysoninkin kuosit, jotka on jämähtänyt jonnekin 70 luvulle väriensäkin puolesta.
70-luvun väri- ja tyylimaailma onkin palannut muotiin viime aikoina. Välillä se on ollut poissa. Näinhän se vähän menee, aina ammennetaan menneiltä vuosikymmeniltä jotain.
Kauhean rumia, kuten Finlaysoninkin kuosit, jotka on jämähtänyt jonnekin 70 luvulle väriensäkin puolesta.