Palkanlaskijan työ on mennyt ihan hulluksi.
Onneksi Helsingin ongelmat on ehkä tuonut vähän julki tätä. Osaavaa väkeä ei ole, Suomessa on yli sata (!!!) eri tessiä jotka pitäisi hallita. Tulorekisteri pitää osata. Ja jos palkassa vaikka virhe niin sen korjaaminen taas tulorekisteriin on ihan peestä.
Se perus-Pirkko, joka on kaupan kassana Pamin alla tai lähäri jossain ei millään ymmärrä että ei siinä yksittäisen tyypin palkassa ole mitään haastavaa mutta kun pitöisi hallita kaikki niin virheitä sattuu. Onko muita, jotka tällä hullulla alalla?
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Niin no, palkanlaskijaksi ei voi kouluttautua. Erittäin vaikeaa päästä alalle esim. merkonomina tai tradenomina. Olen käynyt kaikki palkanlaskennan kurssit koulussa, mutta en ole saanut töitä siltä alalta. En tiedä millä perusteella uudet työntekijät valitaan ja kuka heidät kouluttaa, jos ovat aivan ummikoita. Koko ala vaikuttaa olevan tuuripeliä.
Tottakai palkanlaskijaksi voi kouluttautua. Typerä väite, ettei muka voisi. Mutta ilman muuta se vaatii siihen päälle vielä kunnon perehdytyksen työpaikalla, siihen ei kuukausi tai pari riitä. Sä et selvästikään taida soveltua alalle, jos sua ei ole koulutuksesta huolimatta mihinkään kelpuutettu. Varsinkin kun tekijöistä on pulaa. Suurin osahan palkanlaskijoista on nimenomaan merkonomeja ja tradenomeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, palkanlaskijaksi ei voi kouluttautua. Erittäin vaikeaa päästä alalle esim. merkonomina tai tradenomina. Olen käynyt kaikki palkanlaskennan kurssit koulussa, mutta en ole saanut töitä siltä alalta. En tiedä millä perusteella uudet työntekijät valitaan ja kuka heidät kouluttaa, jos ovat aivan ummikoita. Koko ala vaikuttaa olevan tuuripeliä.
Tottakai palkanlaskijaksi voi kouluttautua. Typerä väite, ettei muka voisi. Mutta ilman muuta se vaatii siihen päälle vielä kunnon perehdytyksen työpaikalla, siihen ei kuukausi tai pari riitä. Sä et selvästikään taida soveltua alalle, jos sua ei ole koulutuksesta huolimatta mihinkään kelpuutettu. Varsinkin kun tekijöistä on pulaa. Suurin osahan palkanlaskijoista on nimenomaan merkonomeja ja tradenomeja.
Useimmiten valitaan edes jonkin verran kokenut palkanlaskija, joten sen ensimmäisen paikan löytäminen voi olla haastavaa. Kokenutkin pitää kouluttaa juuri sen yrityksen laskentaan, ja valitettavasti ihan kokemattoman kouluttamiseen ei nykytahdilla tahdo resurssit riittää. Tämä on todella harmi, uusia tekijöitä kun alalle tarvitaan. Höpöhöpö viesti tuo, etteikö soveltuisi alalle kun ei ole vielä työllistynyt.
Siirryin kolme vuotta sitten palkanlaskijaksi. Sitä ennen olin tehnyt talousosastolla töitä useamman vuoden. Mitään aiempaa kokemusta minulla ei ollut, mutta minut perehdytettiin perusteellisesti ja edelleenkin saan tarvittaessa tukea edeltäjältäni, joka siirtyi toisiin työtehtäviin. Olen viihtynyt palkanlaskijana erittäin hyvin ja tykkään työn sosiaalisuudesta. Lasken noin 250 henkilön palkat (sekä tunti- että kk-palkkoja). Ylitöitä ei kerry, sillä ehdin pitää ylitunnit rauhallisempina aikoina.
ymmällään kirjoitti:
Olen vähän ymmälläni seurannut tätä Helsingin kaupungin palkkahässäkkää. Miten on niin vaikea saada asiat kuntoon? Ymmärrän vielä pienet virheet (puuttuvia ylitöitä tms..) ohjelmamuutoksen keskellä, mutta miten voi olla satoja ihmisiä, joilla on useammalta kaudelta jäänyt palkka _kokonaan_ saamatta?
Teen itse palkanlaskentaa, toki varmasti pienemmässä mittakaavassa, mutta yksin hoidan kaikki palkat yli 100 ihmiselle (3x kuussa sekä lisäksi vuokrahenkilöstön työaikakirjanpidon) sekä kaikki ilmoitukset tulorekisteriin, ulosottoon, kelaan sun muuta.
Ja tämän lisäksi hoidan työssäni paljon muuta (kirjanpito, reskontraa, myynnin asioita, tulli-ilmoituksia yms.). Olen lyhennetyllä työajalla 7h päivässä, eikä koskaan tarvitse ylitöitä tehdä.
En oikein ymmärrä miten voi olla niin vaikea saada palkanmaksua kuntoon Helsingin kaupungin resursseilla.
Meillä on ihan hyvä palkanmaksuohjelma, mutta muutoksia ja kirjauksia joutuu manuaalisesti tekemään. Työntekijät leimaavat monesti väärin, jolloin ohjelma ei laske automaattisesti aamulisiä tai ylitöitä. Joten käyn aina työaikakirjanpidon kokonaan läpi ja huomaan palkkaohjelman virheet. Ja toki muutenkin käyn kaikki aina tarkasti läpi, kun en luota palkkaohjelmiin täysin enkä halua jälkikäteen korjailla palkkoja.
Aikaa menee, mutta ei niin paljoa, ettenkö sitä ehtisi tehdä.
Kerran olen joutunut korjaamaan tulorekisterin aineistoa, mutta ei sekään hankala ollut. Tulorekisterissä on ihan hyvät ohjeet eri ongelmatilanteissa. Mielestäni tulorekisteri on vain helpottanut palkanlaskijan elämää, varsinkin vuodenvaihteen asioissa.
TESsit on nopeasti saatavilla ja ainakin kiperät pohdinnat kysyn suoraan liiton lakimieheltä, ettei tarvitse tulkita itse liikaa tai menee myöskin varmasti oikein.
Eli oikeasti, mikä siellä Helsingissä on ongelma. Kai ne palkat kuitenkin jonkin aineiston perusteella lasketaan, eli miten voi monilta puuttua palkka kokonaan ja vieläpä monelta kuukaudelta.
Mä "lasken" 1500 henkilön tuntipalkat kahden viikon välein eikä siihen riitä edes normaali työaika, kun on kaikki oheisjutskat myös tehtävänä. Kaksi meitä on niitä palkkoja tekemässä, kaikki valmistelut joihin kuuluu saikut, aloittava ja lopettavat työntekijät, muutokset olemassa oleville ym. vie ihan hirveesti aikaa puhumattakaan tarkistuksista, joihin kuuluu mm. se, että kellekään ei jäisi palkkaa maksamatta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
ymmällään kirjoitti:
Olen vähän ymmälläni seurannut tätä Helsingin kaupungin palkkahässäkkää. Miten on niin vaikea saada asiat kuntoon? Ymmärrän vielä pienet virheet (puuttuvia ylitöitä tms..) ohjelmamuutoksen keskellä, mutta miten voi olla satoja ihmisiä, joilla on useammalta kaudelta jäänyt palkka _kokonaan_ saamatta?
Teen itse palkanlaskentaa, toki varmasti pienemmässä mittakaavassa, mutta yksin hoidan kaikki palkat yli 100 ihmiselle (3x kuussa sekä lisäksi vuokrahenkilöstön työaikakirjanpidon) sekä kaikki ilmoitukset tulorekisteriin, ulosottoon, kelaan sun muuta.
Ja tämän lisäksi hoidan työssäni paljon muuta (kirjanpito, reskontraa, myynnin asioita, tulli-ilmoituksia yms.). Olen lyhennetyllä työajalla 7h päivässä, eikä koskaan tarvitse ylitöitä tehdä.
En oikein ymmärrä miten voi olla niin vaikea saada palkanmaksua kuntoon Helsingin kaupungin resursseilla.
Meillä on ihan hyvä palkanmaksuohjelma, mutta muutoksia ja kirjauksia joutuu manuaalisesti tekemään. Työntekijät leimaavat monesti väärin, jolloin ohjelma ei laske automaattisesti aamulisiä tai ylitöitä. Joten käyn aina työaikakirjanpidon kokonaan läpi ja huomaan palkkaohjelman virheet. Ja toki muutenkin käyn kaikki aina tarkasti läpi, kun en luota palkkaohjelmiin täysin enkä halua jälkikäteen korjailla palkkoja.
Kerran olen joutunut korjaamaan tulorekisterin aineistoa, mutta ei sekään hankala ollut. Tulorekisterissä on ihan hyvät ohjeet eri ongelmatilanteissa. Mielestäni tulorekisteri on vain helpottanut palkanlaskijan elämää, varsinkin vuodenvaihteen asioissa.
TESsit on nopeasti saatavilla ja ainakin kiperät pohdinnat kysyn suoraan liiton lakimieheltä, ettei tarvitse tulkita itse liikaa tai menee myöskin varmasti oikein.
Eli oikeasti, mikä siellä Helsingissä on ongelma. Kai ne palkat kuitenkin jonkin aineiston perusteella lasketaan, eli miten voi monilta puuttua palkka kokonaan ja vieläpä monelta kuukaudelta.
Mä "lasken" 1500 henkilön tuntipalkat kahden viikon välein eikä siihen riitä edes normaali työaika, kun on kaikki oheisjutskat myös tehtävänä. Kaksi meitä on niitä palkkoja tekemässä, kaikki valmistelut joihin kuuluu saikut, aloittava ja lopettavat työntekijät, muutokset olemassa oleville ym. vie ihan hirveesti aikaa puhumattakaan tarkistuksista, joihin kuuluu mm. se, että kellekään ei jäisi palkkaa maksamatta ollenkaan.
Jos henkilöä ei löydy järjestelmästä, et voi laskea hänelle palkkaakaan.
Se on se yksi ongelman ytimiä tässä Sarastia-asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ymmällään kirjoitti:
Jos henkilöä ei löydy järjestelmästä, et voi laskea hänelle palkkaakaan.
Se on se yksi ongelman ytimiä tässä Sarastia-asiassa.
Ja sekö on niiden palkanlaskijoiden vika, ettei kaikkien tiedot ole siirtyneet uuteen järjestelmään. Ja miten tämä edes liittyi tuohon kommenttiin, johon vastasit.
Vierailija kirjoitti:
ymmällään kirjoitti:
Toi on paljon yhdelle. Varsinkin jos olet suoraan firmassa töissä milloin palkanlaskijan rooli on usein isompi kun henkilökunta juoksee suoraan kysymässä kaikkea. Tilitoimistoissa normi taitaa olla noin 600. Tietty siinä useita ohjelmia ja tessejä, sulla se yksi.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku vähän avata lisää tätä TES-ongelmaa . Kysyn ihan vain ymmärtääkseni ongelman, henk.koht ei kosketa.
Ovatko yli, lisä jne.määritelmät ja % eri sopimuksesta riippuen?
Miksi tes pitää osata, eikö esimies ole se joka hyväksyy tai hylkää em.?
Pieni vääntö rautalangasta, kiitos !
Ovat, tietenkin. Lomat, lisät, työtunnit, äitiysloman palkallisuus, muuttovapaat jne. vaihtelevat tessistä toiseen.
Tessin sisällön neuvottelee ammattiliitto sekä työnantajan alaa edustava liitto. Sinä ja myös esimiehesi on omalta osaltaan hyväksynyt tessin mukaiset edut omaa työsopimustaan solmiessaan, mutta ethän sinä ole koskaan tessiäsi lukenut, hyvä jos edes tiedät, millä tessillä olet töissä. Työkaverit tai esimies kertoo sulle sitten keväällä jos vaikka vappuaattona sattuu olemaan 5 tu
Jep. Ja sitten kun joissakin tesseissä menee lomapalkka LKTA: mukaan ja joissakin LKPA:n mukaan.Jos on uusia palkanlisiä, vaikuttavatko ne näihin. Joillakin lomarahan määritetään jotenkin muuten kuin 50% lomapalkasta. Lisävapaapäivät täytyy muistaa sairaustapauksissa. Lomapalkkavelkaa tulee valvoa joka kuukausi. Luontoisedut esim osingoista, millä tulolajeilla käsitellään. Ja vähäpäästöisistä autot, miten vaikuttaa luontoisetuun. Kuuluuko osaomistajalta mennä savaa tai tyvaa. Jne jne. Kyllä me palkkiksessa näitä kaikkia valvotaan ja tarkistellaan, vaikka prosesseja olisin automatisoitu.
Meiltä jäi eläkkeelle osaava palkanlaskija. Ei palkattu uutta, vaan homma osoitettiin asiakaspalvelijalle, jolla on vähän alalta kokemusta. Omien sanojensa mukaan tämä palkanlaskija tekee palkanlaskentaa sivutehtävänään.
Yllättäen meillä on jatkuvasti palkanmaksussa ja summissa ongelmia. Ei näin vaativaa hommaa voi tehdä harrastusmielessä vasemmalla kädellä muiden töiden ohessa....
Vierailija wrote:
Siirryin kolme vuotta sitten palkanlaskijaksi. Sitä ennen olin tehnyt talousosastolla töitä useamman vuoden. Mitään aiempaa kokemusta minulla ei ollut, mutta minut perehdytettiin perusteellisesti ja edelleenkin saan tarvittaessa tukea edeltäjältäni, joka siirtyi toisiin työtehtäviin. Olen viihtynyt palkanlaskijana erittäin hyvin ja tykkään työn sosiaalisuudesta. Lasken noin 250 henkilön palkat (sekä tunti- että kk-palkkoja). Ylitöitä ei kerry, sillä ehdin pitää ylitunnit rauhallisempina aikoina.
Palkanlaskenta talon sisällä vrt. tilitoimistossa tai muualla ulkoistetussa: eroa kuin yöllä ja päivällä.
Tilitoimiston "normi" on ihan tilannekohtainen. Voi olla juurikin jättiyritys, jota tehdään minitiimissä tai työparina toisen kanssa. Tämän lisäksi korkeintaan jokunen pikkuyritys lisänä. Tai sitten voi olla joku isompi yritys ( pari sataa- muutama sata hlöä) ja lisäksi useita pienempiä yrityksiä. Tai voi olla monta kymmentä pientä yritystä. Noista kaikista on kokemusta. Lisäksi laskentaohjelmia ja oheisohjelmia voi olla monia käytössä ja Tessejä tosiaan tolkuttomasti.
Montaa asiakasta hoitavana se tilanne voi olla, ettei osaa kertoa jostain tietystä asiakkaasta esim. esimiehelle kysyttäessä, ellei katso samalla koneelta. Saa skarpata, ettei esim. sekoita eri firmojen asioita toisiinsa.
Minusta ala olisi ollut ihan kiinnostava mutta missään ei ollut täsmäkoulutusta tähän. Olisi pitänyt kai maisterina käydä parin vuoden amistutkinto jossa on suurin osa turhaa? Miksei järjestetä palkankaskijakoulutuksia? Näin yhden työkkärissä mutta siihen otettiin joku 30 ja piti olla tietyn aikaa työtön ensin.
Ja sitten tuo että jos kävisin väkisin merkonomin tai tradenomin tuota varten niin ekan paikan saaminen olisi silti vaikeaa. Puhumattakaan tietysti millä aikuinen elää ne opiskeluvuodet. Mutta joo, alan itseaiheuttama ongelma. Halukkaita olisi kyllä alalle.
Vierailija wrote:
Ja sitten tuo että jos kävisin väkisin merkonomin tai tradenomin tuota varten niin ekan paikan saaminen olisi silti vaikeaa. Puhumattakaan tietysti millä aikuinen elää ne opiskeluvuodet. Mutta joo, alan itseaiheuttama ongelma. Halukkaita olisi kyllä alalle.
Alalla on suht suuri vaihtuvuus, ainakin tilitoimistoissa.
Itse hoidin pitkään täysin muiden töiden ohessa noin 30 henkilön palkat ja kerran vuodessa noin 50. Kyllähän muutamia juttuja joutui aina katsomaan, mutta valtaosin tosi yksinkertaista hommaa.
Vierailija wrote:
Itse hoidin pitkään täysin muiden töiden ohessa noin 30 henkilön palkat ja kerran vuodessa noin 50. Kyllähän muutamia juttuja joutui aina katsomaan, mutta valtaosin tosi yksinkertaista hommaa.
Minäkin maalasin kodin seiniä ja valitsin pintamateriaaleja täysin omien töiden ohessa. Oli valtaosin tosi yksinkertaista hommaa. En silti väitä olevani pätevä rakennusalan ammattilainen enkä sisustussuunnittelija, vaikka jotain helppoa pikku juttua olen ollut omiin tarpeisiin tekemässä...
Minä olen hoitanut sairasta lasta, vaikka koulutukseni ja päätyönkuvani liittyy oikeastaan kirjastoalaan. Siispä olen myös sairaanhoitaja ja voin kertoa ammattikokemuksiani muille sairaanhoitajille. Olen myös tehnyt diagnooseja lähipiirissä ja se oli helppoa. Siispä olenkin lääkäri.
Vierailija wrote:
Olen tehnyt palkanlaskentaa 15 vuotta, enkä todellakaan voi sanoa, että on yksinkertaista hommaa. Olen tehnyt urani aikana yli 50 työehtosopimuksen parissa töitä, on ollut ulkomaan komennuksia, urakoita, mitä ihmeellisimpiä sillisalaatteja. Tällä hetkellä palkkapusseja pitäisi leipoa n. 700 per kk. Jos tekisin vain max 50 palkkapussia kuukaudessa, minäkin sanoisin helposti, että HELPPO HOMMA!
Vierailija wrote:
Johtuu siitä että kaikki ammattitaitoiset palkanlaskijat ovat meillä töissä.
Palkat tulee ajallaan, oikein ja jos kysyttävää on niin saat vastauksen.Heikompi aineshan aina tunnetusti mene julkiselle sektorille suojatyöpaikkoihin.
T.
Isossa pörssiyhtiössä töissä
Joo, no ison pörssiyhtiön kuukausipalkkaisen toimistotyöntekiän palkka on ihan himpun verran helpommin laskettavissa kuin esim osa-.aikaisen kolmivuorotyötä tehtaassa tekevän henkilön. Jossa vielä vaikka osa työstä on likaista ja kuormittavaa ja osa ei, osa tehdään kellarissa (ilman päivänvaloa) ja osa ei. Osa tehdään arkipyhinä, osa tyostä on vuoron ns 10:nä jne jne jne.
Problemet är inte i programmen, utan i hur lönerna skall rapporteras och räknas. I normala länder har man mera tid att rapportera lönerna på ett betydligt enklare sätt och behöver endast beakta landets arbetslag, inte olika parters allmänbindande kollektiva avtal som är en relik som endast finns i Finland, den sista Sovjetrepubliken på jorden enligt The Economist.