Mitä mömmöjä ootte saaneet kolonoskopiassa? Riittääkö rauhoittava viemään kivut?
En oo koskaan ollut ko. tutkimuksessa. Haluaisin kaikki mömmöt mitä saa.
Kommentit (49)
Suolen tyhjennys oli pahempi. Perse tuli kipeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan nykyään suonensisäisen kipulääkityksen, tosin sen saaminen vaati paljon jankutusta, itkua, huutoa ja muutaman kesken jääneen tutkimuksen. Crohn tekee kiinnikkeitä, mun suolet eivät oikein halua myötäillä skooppia.
Ja arpeutuminenkin tekee suolistosta jäykemmän.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtään lohduttaa niin mulla on ensi viikolla gastroskopia. Mieluummin ottaisin sen letkun pärseeseen. En silti ajatellut ottaa rauhoittavaa. Äitini mielestä operaatio oli yhtä inhottava kuin ilman, mutta pää on vain sekaisin, joka tekee tilanteen vielä kamalammaksi.
Tsemppiä tosi paljon! En ole itse ollut gastroskopiassa ja kammoan kyseistä toimenpidettä ihan hulluna. Muita toimenpiteitä en juuri pelkää ja kolonoskopia oli ihan neutraali juttu...
Mutta ihan varmasti selviät toimenpiteestä hyvin!
Kivun määrä riippuu tosiaan suolen kunnosta ja mutkaisuudesta, sekä tietty tähystyksen tekijästä (= kuinka hyvin osaa kuljettaa kameraa suolen mutkissa). Kipuhan johtuu suolen venymisestä, ja tätä tapahtuu nimenomaan mutkakohdissa.
Ite en oo kipuherkkä enkä pelännyt toimenpidettä ennakkoon. Silti toimenpide oli todella kivulias. Seuraavalla kerralla siis kyllä vaadin kaikki mömmöt mitä saa, jotta toimenpiteen saa varmasti tehtyä loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus oli ko. tutkimuksesta, että pahinta oli se tyhjennyslitkun juominen eikä suinkaan itse tutkimus :) Minulla se kesti kuitenkin 40 min suolen mutkaisuuden takia, mutta silti antipatiat jäi siihen tyhjennysaineeseen.
Juuri näin, tyhjennyslääkkeen juominen on se hankalampi asia.
Itse katselin ruudulta suolen sisältöä kuin Attenboroughin luontodokkaria: ""tässä näemme kuinka luola kääntyy vasemmalle ja ...""
Osaava lääkäri ainakin HUS:ssa teki operaation tosi hyvin, ei ollut lainkaan epämiellyttävä. Hankalampi on yläkautta tähystys, tosin HUS:n lääkäri antoi siksi hyvän puudutuksen kurkkuun ettei yökkimisreflekti ollut ihan kova.
Älä huoli, hyvin se menee¨
/useampaan kertaan tähystetty ja molemmista suunnista
Vierailija kirjoitti:
En saanut mömmöjä. Ei sitä tarvita. 😄
😀
Tehty parikymmentä kertaa, ei koskaan tarjottu kipulääkitystä. Ei mukavaa, mutta ihan siedettävää. Paljon, paljon helpompi kuin hampaiden paikkaus kersana ilman puudutusta. Pahinta ollut lääkäri, joka murjoo anus-aiheisia vitsejä suorituksen ajan... Tuossa tilanteessa eivät jaksaneet naurattaa.
Olen kolmekymppinen hoikka nainen ja olen käynyt kaksi kertaa kolonoskopiassa. Ensimmäisen kerran kävin teininä. Lääkärini mukaan keski-ikäisillä hieman vatsakkailla miehillä kolonoskopia ei yleensä ole niin kivulias, koska kameraletkulla on paremmin tilaa liikkua suolessa. En ottanut kummallakaan kerralla mömmöjä, vaikka niitä olisi kyllä tarvittaessa saanut. Eihän tuo ole millään tavalla mukava tutkimus, mutta ainakin minusta se tuntuu yhtä pahalta kuin kovat kuukautiskivut. Eli on ikävää, mutta sen kyllä kestää. Tyhjennysjuoman juominen on itse tutkimusta epämiellyttävämpää, koska se on todella pahaa. Tsemppiä tutkimukseen!
Vierailija kirjoitti:
Tehty parikymmentä kertaa, ei koskaan tarjottu kipulääkitystä. Ei mukavaa, mutta ihan siedettävää. Paljon, paljon helpompi kuin hampaiden paikkaus kersana ilman puudutusta. Pahinta ollut lääkäri, joka murjoo anus-aiheisia vitsejä suorituksen ajan... Tuossa tilanteessa eivät jaksaneet naurattaa.
hampaiden paikkaus ilman puudutusta 😅
Vierailija kirjoitti:
Suolistotähystyksiä ei kuulema mielellään tehdä nukutuksessa, koska silloin on riski, että tähystimellä puhkaistaan suoli, koska potilas ei reagoi mitenkään kipuun.
Kysyin tätä omalta tähystyslääkäriltäni. Mulla ei kyllä ollut mitään mömmöjä käytössä ja toimenpide ei ollut kivulias vain epämiellyttävä.
No juujuu. Mulle tuo on tehty Saksassa, ja siellä annettiin automaattisesti humautus jokaiselle tutkittavalle. EIkä puhjennut suoli eikä mitään muutakaan. Suomessa vaan pitää potilaiden kärsiä kaikki kivut ja epämukavuudet, kun aina pitää terveydenhuollossa säästää.
Pari kertaa tehty. Kummallakin kerralla epämukava mutta ei varsinaisesti kivulias operaatio. Lähinnä 1-2 nipistystä ja suolen venymisen tunne kun sinne puskettiin ilmaa. Gastrokopia sen sijaan ... kun se pitää uusia, tulen vaatimaan kaikki mahdolliset mömmöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolistotähystyksiä ei kuulema mielellään tehdä nukutuksessa, koska silloin on riski, että tähystimellä puhkaistaan suoli, koska potilas ei reagoi mitenkään kipuun.
Kysyin tätä omalta tähystyslääkäriltäni. Mulla ei kyllä ollut mitään mömmöjä käytössä ja toimenpide ei ollut kivulias vain epämiellyttävä.No juujuu. Mulle tuo on tehty Saksassa, ja siellä annettiin automaattisesti humautus jokaiselle tutkittavalle. EIkä puhjennut suoli eikä mitään muutakaan. Suomessa vaan pitää potilaiden kärsiä kaikki kivut ja epämukavuudet, kun aina pitää terveydenhuollossa säästää.
Suomi onkin brutaali maa. Ulkokultaisen julma.
Minä soitin ja pyysin varaamaan kipulääkkeen valmiiksi. Rauhoittavaa en halunnut. Toimenpide oli kohdallani kivuton, en tarvinnut lääkettä. Mutta tiedän, että monella ei ole näin. Etenkin, jos on hyvin mutkainen suoli, polyyppeja, divertikkeleitä yms, saattaa koskea kovastikin. Kipua lisää myös jännitys. Pyydä vain kaikki mahdolliset lääkkeet varalle, jos tunnet tarvitsevasi. Kanyyli voidaan laittaa jo valmiiksi käteen, niin mahdollinen lääke sitä kautta vaikuttaa nopeasti. Minusta se tyhjennys sen sijaan oli rankka. Aloita se ajoissa, huomattavasti aikaisemmin kuin ohjeissa neuvotaan. Toivott. kaikki menee kohdallasi hyvin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin tätä omalta tähystyslääkäriltäni. Mulla ei kyllä ollut mitään mömmöjä käytössä ja toimenpide ei ollut kivulias vain epämiellyttävä.No juujuu. Mulle tuo on tehty Saksassa, ja siellä annettiin automaattisesti humautus jokaiselle tutkittavalle. EIkä puhjennut suoli eikä mitään muutakaan. Suomessa vaan pitää potilaiden kärsiä kaikki kivut ja epämukavuudet, kun aina pitää terveydenhuollossa säästää.
Suomessa kidutetaan potilaita, kun siinä säästetään. Se humautus annetaan kaikissa länsimaissa. Olen käynyt skopiassa useita kertoja. Viime kerralla huusin, kun sattui. Kävin myös luuydintutkimuksessa. Pintapuudutus annetaan ja porataan reikä selkään luuhun asti. Imetään ydintä ja otetaan luusta pari näytettä. Arvatkaa sattuiko.
Vierailija kirjoitti:
Minä soitin ja pyysin varaamaan kipulääkkeen valmiiksi. Rauhoittavaa en halunnut. Toimenpide oli kohdallani kivuton, en tarvinnut lääkettä. Mutta tiedän, että monella ei ole näin. Etenkin, jos on hyvin mutkainen suoli, polyyppeja, divertikkeleitä yms, saattaa koskea kovastikin. Kipua lisää myös jännitys. Pyydä vain kaikki mahdolliset lääkkeet varalle, jos tunnet tarvitsevasi. Kanyyli voidaan laittaa jo valmiiksi käteen, niin mahdollinen lääke sitä kautta vaikuttaa nopeasti. Minusta se tyhjennys sen sijaan oli rankka. Aloita se ajoissa, huomattavasti aikaisemmin kuin ohjeissa neuvotaan. Toivott. kaikki menee kohdallasi hyvin!
Juurikin aiemmin aloitettava. Minä paskoin juuri ennen tähystystä sairaalan vessassa, ja matkalla sairaalaan paskoin housuun, vaihtohousut oli messissä.
Vierailija kirjoitti:
Lisään että ei se kivutonta ollut. Joissakin kohdissa sattui aika kovaa.
Ap se tutkimus ei välttämättä satu ollenkaan.
Mä luin netistä näitä kauhutarinoita ja pelkäsin niin paljon mennä itse toimenpiteeseen.. Mulla se ei tuntunut käytännössä yhtään miltään.
Kannattaa toki kertoa pelostasi, se on täysin normaalia. Yleensä ne antaa kevyen rauhoittavan tabletin ennen. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Mulle tehtiin molemmat, yläpäästä ja alapäästä. Se yläpään letkun nieleminen oli kamalaa, mutta se meni äkkiä ohi.
Se alapää, no, mulle kerrottiin koko ajan missä mennään, sain katsoa siitä monitorista, no ei kiinnostanut :D
Se oli mun mielestä äkkiä ohi, liki tunti vaikka meni. EI mulla nitään lääkettä ollut.
Kun se piti tehdä, tehkööt. EN ole kipuherkkä, en esim ota hammaslääkärissä puudutusta.
Tuolla joku sanoi että tikataan ilman puudutusta. No joo, mulla postettiin objekti x jalasta, ilman puudutusta. Sattui ihan stanasti, mutta lääkäri sanoi, että jos ois puudutettu, niin sen jälkeen se vasta ois sattunutkin. Sain kipulääkereseptin sun muuta hoito-ohjetta.
Asenne, ajattele että tulee tulos kun olet siellä ja jos sattuu niin sitten pyydä lääke. Koita olla rentona!
Hyvin se menee!
Neljä alapeukkua, miksi? Tuossahan oli ok