Mitä mömmöjä ootte saaneet kolonoskopiassa? Riittääkö rauhoittava viemään kivut?
En oo koskaan ollut ko. tutkimuksessa. Haluaisin kaikki mömmöt mitä saa.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tuntunut miltään. Ei kivalta eikä pahalta.
Oletko tosissasi? Sehän on kuolemasta seuraava!! ='(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolistotähystyksiä ei kuulema mielellään tehdä nukutuksessa, koska silloin on riski, että tähystimellä puhkaistaan suoli, koska potilas ei reagoi mitenkään kipuun.
Kysyin tätä omalta tähystyslääkäriltäni. Mulla ei kyllä ollut mitään mömmöjä käytössä ja toimenpide ei ollut kivulias vain epämiellyttävä.No juujuu. Mulle tuo on tehty Saksassa, ja siellä annettiin automaattisesti humautus jokaiselle tutkittavalle. EIkä puhjennut suoli eikä mitään muutakaan. Suomessa vaan pitää potilaiden kärsiä kaikki kivut ja epämukavuudet, kun aina pitää terveydenhuollossa säästää.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tuntunut miltään. Ei kivalta eikä pahalta.
Oletko tosissasi? Sehän on kuolemasta seuraava!! ='(
=(
Kipu todellakin on yksilöllistä ja johtuu esim. suolen mutkaisuudesta, onko tulehtunut ym. Sitä ei etukäteen voi edes tietää, joten muiden ihmisten kokemukset eivät hirveästi auta arvioimaan kivun määrää.
Vatsakkaalla isälläni kolonoskopia ei tuntunut missään, mutta minä pienikokoisena naisena halusin toimenpiteen nukutuksessa. Jälkeenpäin sain lääkäriltä kuulla, että päätös oli oikea, koska suoli oli hyvin mutkikas ja olisi taatusti sattunut ja tehnyt tähystyksestä mahdotonta.
Joku kirjoitti, että nykyään ei nukuteta. Toivottavasti on kunnon lääkkeet saatavilla kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolistotähystyksiä ei kuulema mielellään tehdä nukutuksessa, koska silloin on riski, että tähystimellä puhkaistaan suoli, koska potilas ei reagoi mitenkään kipuun.
Kysyin tätä omalta tähystyslääkäriltäni. Mulla ei kyllä ollut mitään mömmöjä käytössä ja toimenpide ei ollut kivulias vain epämiellyttävä.No juujuu. Mulle tuo on tehty Saksassa, ja siellä annettiin automaattisesti humautus jokaiselle tutkittavalle. EIkä puhjennut suoli eikä mitään muutakaan. Suomessa vaan pitää potilaiden kärsiä kaikki kivut ja epämukavuudet, kun aina pitää terveydenhuollossa säästää.
Suomessa kidutetaan potilaita, kun siinä säästetään. Se humautus annetaan kaikissa länsimaissa. Olen käynyt skopiassa useita kertoja. Viime kerralla huusin, kun sattui. Kävin myös luuydintutkimuksessa. Pintapuudutus annetaan ja porataan reikä selkään luuhun asti. Imetään ydintä ja otetaan luusta pari näytettä. Arvatkaa sattuiko.
Saa sen humautuksen Suomessakin yksityisellä. Itse kävin helmikuussa Eiran sairaalassa, jossa tehtiin gastroskopia ja kolonoskopia samalla kertaa. Joo maksoi se, mutta mulle on tehty molemmat yhden kerran ilman mitään mömmöjä ja trauma jäi etenkin gastroskopiasta.
Mulla kolonoskopia edessä, Terveystalossa tehdään työterveyden piikkiin.
Itse tutkimus pelottaa, mutta enemmän pelottaa mitä mahdollisesti löytyy. Huh, toivottavasti saan hyvän lääkärin hommaan.
Minä en tajunnut ennen tutkimusta pyytää kipulääkkeitä. Tutkimus oli kuitenkin niin kivulias, että hoitaja kesken tutkimuksen laittoi kanyylin ja sain sitä kautta bentsoja. Eka annos ei riittänyt, niin laitettiin lisää.Kuuppa kyllä meni sekaisin enkä saanut sitten lähteä ilman saattajaa kotiin.
Riippuu varmaan sairaalasta kuinka hyvin kipua hoidetaan. Olen ollut usein OYS hoidossa ja leikkauksissa ja kivut on aina hoidettu asiallisesti eikä lääkettä ole pantattu.