Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummasta pidät enemmän siitä, että palkka tulee kahden viikon välein vai kerran kuussa?

Vierailija
15.08.2022 |

Kerran kuussa kun tulee palkka, niin on yleensä kiinteä kuukausi palkka joka on parempi kuin kahden viikon välein tuleva tuntipalkka.

Kommentoikaa.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä voi itse valita.

Se riippuu millaisessa työssä käyt.

Tuntipalkat maksetaan aina kaksi kertaa kuussa, kahden viikon välein.

Kuukausipalkalla töissä olevat, saavat palkan kerran kuussa.

Ei tosiaan ole noin. Edellisessä työssä tuli kaikille palkka kahden viikon välein, oli kuukausi tai tunti.

Nykyään kaikille kerran kuussa, vaikka on muutama tuntityöläinen ja osa-aikainenkin.

No kuule, se tosiaan riippuu ihan ja kokonaan alan työehtosopimuksesta.

Tuo sinun kirjoittamasi, ei ole pääsääntö joka alalla.

Etkö tiedä, mikä työehtosopimus on?

Tunnetko oman alasi työehtosopimuksen?

Vierailija
22/60 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras oli kun palkka tuli joka toinen perjantai. Kirjapainoissa ainakin ennen maksettiin noin duunarin palkat. Tykkäsin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut kumpikin maksutapa käytössä.

Ei sillä mitään väliä ole, jos ei elä aivan kädestä suuhun tai muuten ole joku hullu hassaaja.

Vierailija
24/60 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kuussa. En näe mitään syytä, miksi pitäisi tulla kahden viikon välein.

Tänään oli tilipäivä. Tilipäivänä menee aina luottokorttimaksu (jälleen 0 euroa, maksan sen aina tyhjäksi heti käytettyäni enkä viime kuussa maksanut sillä mitään matkoja tai verkko-ostoksia) ja kännykkälasku sekä puolison kanssa yhteiselle taloustilille menevä summa.

Sen jälkeen käyn siirtämässä säästötilille ison osa jäljelle jäävästä ja jätän käyttöön muutaman satasen.

Vierailija
25/60 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä voi itse valita.

No eikä makseta :D Ei tuollaista "sääntöä" ole olemassakaan.

Tuntipalkkalaiselle on maksettava palkka kaksi kertaa kuukaudessa.

Vierailija
26/60 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausipalkka kolmen viikon välein.

💶😁

Vierailija
27/60 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä voi itse valita.

Ehkä jossain tehdas-tes:ssa, en tunne tuollaisia ammatteja lainkaan. PAM:n kaupan tessissä ei tuollaista pakkoa ole joten tuntipalkka tuli kerran kuukaudessa, aina 15. päivä. Sekin voi vaihdella täysin työnantajasta riippuen. Miksi yrität päteä asioilla joista et tiedä mitään?

Vierailija
28/60 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä voi itse valita.

Taatusti on, työlainsäädännössä.

Työehtosopimuksissa voidaan sopia toisin.

Itse olen töissä kunnallisella alalla, ja palkamme taso ja lisät on määritelty meidän alan työehtosopimuksessa. Olen toimistopuolella.

Kun taas monet duunarintason ihmiset ovat töissä ovat duunissa tuntipalkalla, ja heille palkka tulee maksaa tulee maksaa kaksi kertaa kuussa.

Tiedän tän jutun tasan tarkkaan, koska vaimoni taloushallinon tradenomi ja duunissa palkkatoimistossa.

Vierailija
29/60 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä voi itse valita.

Itse olen töissä kunnallisella alalla, ja palkamme taso ja lisät on määritelty meidän alan työehtosopimuksessa. Olen toimistopuolella.

Kun taas monet duunarintason ihmiset ovat töissä ovat duunissa tuntipalkalla, ja heille palkka tulee maksaa tulee maksaa kaksi kertaa kuussa.

Tiedän tän jutun tasan tarkkaan, koska vaimoni taloushallinon tradenomi ja duunissa palkkatoimistossa.

Esim. sote-tes ei todella tunne mitään kahdessa erässä tuntipalkkojen maksua. Ovatko sotelaiset duunareita vai eivät?

Vierailija
30/60 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä voi itse valita.

Taatusti tiedät, sinä äidin pieni piripää..

Vierailija
31/60 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä voi itse valita.

Laitahan se kohta työlainsäädännöstä. Kyllä kk palkka maksetaan monessa paikassa 2x kk. Mm. Varastotyöntekijöille, ravintola-alalla, siivousalalla. Tämä on aivan siitä kiinni mitä tessissä lukee ja mitä firma on sopinut. Moni yritys maksaa 2x kk kuukausipalkat, vaikka voisivat maksaa 1x kk. Monella matalapalkka alalla yleensä näi tehdään.

Vierailija
32/60 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä sulle joka yrität päteä työsopimuslailla. Kannattaisi varmaan googlata ennen kuin yrittää päteä. Ja ymmärtää lukemaansa.

13 Palkan maksuaika ja -kausi

Palkka on maksettava palkanmaksukauden viimeisenä päivänä, jollei toisin sovita. Jos aikapalkan perusteena on viikkoa lyhyempi aika, palkka on maksettava vähintään kaksi kertaa kuukaudessa ja muussa tapauksessa kerran kuukaudessa. Suorituspalkkaustyössä palkanmaksukausi saa olla enintään kahden viikon pituinen, ellei suorituspalkkaa makseta kuukausittain tulevan palkan yhteydessä. Jos suorituspalkkaustyö kestää yhtä palkanmaksukautta pitempään, on kultakin palkanmaksukaudelta maksettava työhön käytetyn ajan mukaan määräytyvä osa palkasta.

Jos osa palkasta määräytyy voitto-osuutena, provisiona tai muulla vastaavalla perusteella, saa tämän osan maksukausi olla edellä säädettyä pitempi, enintään kuitenkin 12 kuukautta.

Vierailija
33/60 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mara tes

21 Palkan maksaminen1. Palkanmaksu

Palkka on maksettava työntekijälle hänen osoittamaansa rahalaitokseen. Palkanmaksusta johtuvista kustannuksista vastaa työnantaja.

Palkka maksetaan kaksi kertaa kuukaudessa jälkikäteen niin, että 1.-15. päiviltä ansaittu peruspalkka, lisät sekä mainittuna ajanjaksona päättyvältä kolmiviikkoisjaksolta ansaitut lisä- ja ylityökorvaukset maksetaan viimeistään saman kuukauden 25. päivänä ja 16.31. päiviltä ansaittu peruspalkka, lisät sekä mainittuna ajanjaksona päättyvältä kolmiviikkoisjaksolta ansaitut lisä- ja ylityökorvaukset viimeistään seuraavan kuukauden 10. päivänä.

Kuukausipalkkaisella työntekijällä edellä mainitulla peruspalkalla tarkoitetaan puolta kuukausipalkasta.

Palkka voidaan maksaa kerran kuukaudessa

yrityksessä vakiintuneen käytännönmonialayrityksen yleisen palkanmaksutavan taityöehtosopimuksen 30 :n nojalla tehdyn sopimuksen mukaisesti.

Palkka maksetaan jälkikäteen niin, että kalenterikuukaudelta ansaittu peruspalkka, lisät sekä kyseisen kalenterikuukauden aikana päättyneiltä kolmiviikkoisjaksoilta ansaitut lisä- ja ylityökorvaukset korvaukset maksetaan viimeistään seuraavan kuukauden 10. päivänä.

Huomaa sanamuoto voidaan maksaa ja tämä muutos tullut vasta tälle sopimuskaudelle. Ja jos yritys päättää muuttaa palkanmaksurytmiä tulee siitä neuvotella luottamusmiehen kanssa.

Vierailija
34/60 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä voi itse valita.

Ehkä jossain tehdas-tes:ssa, en tunne tuollaisia ammatteja lainkaan. PAM:n kaupan tessissä ei tuollaista pakkoa ole joten tuntipalkka tuli kerran kuukaudessa, aina 15. päivä. Sekin voi vaihdella täysin työnantajasta riippuen. Miksi yrität päteä asioilla joista et tiedä mitään?

Se on laki, joka möörää, että tuntipalkka maksetaan kahdesti kuukaudessa. Tessi määrittää maksupäivät.

Vierailija
35/60 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jannattais alkaa palkka-asiantuntijan kanssa vääntää kättä. Tessin edelle menee laki ja tessillä ei voi lakia heikentää.

Vierailija
36/60 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä voi itse valita.

Se on laki, joka möörää, että tuntipalkka maksetaan kahdesti kuukaudessa. Tessi määrittää maksupäivät.

Kumma juttu kun tes vaikka tuossa yllä antaa luvan maksaa 1krt/kk. Ei lue työlainsäädännössä mitään tuosta että tarttee tuntipalkkaiselle maksaa 2krt/kk. Mistä näitä vänkääjiä sikiää.

Lue se lakipykälä niin ymmärrät

Vierailija
37/60 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jannattais alkaa palkka-asiantuntijan kanssa vääntää kättä. Tessin edelle menee laki ja tessillä ei voi lakia heikentää.

Ja "palkka-asiantuntija" ei osaa lukea lakipykäliä.

Vierailija
38/60 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä et ymmärrä?

"Palkanmaksukausi tarkoittaa sitä ajanjaksoa, jolta palkka kulloinkin maksetaan. Palkanmaksukausi on yleisimmin kaksi viikkoa tai kuukauden. Työsopimuslain mukaan, jos aikapalkan perusteena on viikkoa lyhyempi aika, esimerkiksi tunti- tai päiväpalkka, palkka on maksettava vähintään kaksi kertaa kuukaudessa. Kuukausipalkkaisen työntekijän palkka on maksettava kerran kuukaudessa. Jos työntekijän palkan määräytymisen perusteena on viikko, palkanmaksukausi on kuukausi."

Vierailija
39/60 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä et ymmärrä?

"Palkanmaksukausi tarkoittaa sitä ajanjaksoa, jolta palkka kulloinkin maksetaan. Palkanmaksukausi on yleisimmin kaksi viikkoa tai kuukauden. Työsopimuslain mukaan, jos aikapalkan perusteena on viikkoa lyhyempi aika, esimerkiksi tunti- tai päiväpalkka, palkka on maksettava vähintään kaksi kertaa kuukaudessa. Kuukausipalkkaisen työntekijän palkka on maksettava kerran kuukaudessa. Jos työntekijän palkan määräytymisen perusteena on viikko, palkanmaksukausi on kuukausi."

Ja nämä voi olla tessissä eri lailla ja paikallisesti sopia hyvin helposti muuhun asentoon.

Vierailija
40/60 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä et ymmärrä?

Jos aikapalkan perusteena on viikkoa lyhyempi aika, palkka on maksettava vähintään kaksi kertaa kuukaudessa ja muussa tapauksessa kerran kuukaudessa. Aikapalkalla tarkoitetaan tavallisesti tunti- tai kuukausipalkkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi