Lukio burnout
No ei nyt ehkä ihan vielä burnout mutta kuitenkin. Mikä siinä on, että lukiota on käyty nyt 3 päivää ja olen jo aivan uupunut. Opettajat ovat pommittaneet tehtävillä jo ekasta päivästä saakka. Ensin on koulupäivä vähän vaihtelevasti 8-16 tai 9.30-14.15, sen päälle läksyt (noin 1h per aine eli vähintään 4h päivässä), harrastukset ja koulumatkat bussilla jotka kestää yhteensä 2h päivässä. Ekan päivän jälkeen jo googlasin, että milloin voi lukion jättää kesken tän uuden oppivelvollisuuden pidentymisen jälkeen. No, vielä 2 vuotta pitäis sinnitellä.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sulla liikaa kursseja jos joka päivä on 8h koulua? Itse kävin lukion 10 vuotta sitten ja silloin jos järjesti kurssit niin, että teki perus kolmen vuoden rytmiin niin oli kyllä lähinnä 6h päiviä, ehkä yks 8h päivä viikossa.
Huomaathan että kymmenessä vuodessa kerkeää aika paljon muuttumaan opiskelussa?
Joo näitä kommentteja lukiessa tajusin, miten kauan omista lukioajoista oikeesti on :D Ihan järkyttävää, jos on noin raskasta. Voisivat panostaa välillä amiksiin. Siellä pääsee läpi ilman että tekee yhtään mitään
Vierailija kirjoitti:
Lukio on tosi rankkaa nykyisin
Hyvin kirjoitettu juttu!
Ap, otat liian isot paineet heti alkuunsa. Opiskelu on hyvästä mutta turha pingottaminen ei.
Pystyisitkö venyttämään lukion neljään vuoteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukio on tosi rankkaa nykyisin
Milloinhan tosta todistusvalinnasta luovutaan? Tai se systeemi uusitaan täysin?
Samaa tässä itsekin mietin, ihan järjetön!
Kun lukee tuon YLEjutun, niin mitä hyötyä tuosta todistusvalinnasta on? Siis jos sillä saa paikan, jota ei tarttekaan ottaa vastaan, vaan seuraavana vuonna hakee taas sillä todistusvalinnalla uudelleen.
Jep. En todellakaan tiennyt, että tarjottua paikkaa ei tarvitse ottaa vastaan.
Kysymys vaan herää, että miksi tälle lukiolaisten uupumiselle ei tehdä mitään? Ei ole yksi eikä kaksi nuorta jotka valittavat uupumusta ja mielestäni se ei ole mikään ihme. Yläasteella vielä helppoa ja opettajat huolehtii oppilaista, jolloin pudotus lukioon on todella suuri.
Täällä toinen lukiolainen, tosin olen jo kakkosella. Uupumus oli varsinkin ekana vuonna suurta, vaikkei mulla ollut pakollisten kurssien lisäksi montaa valinnaista. Paineet on ihan tosi kovia lukiossa ja siellä täytyy ihan oikeasti opiskella paljon, jos yliopistoon mielii. Itsellä eka vuosi meni siinä että tein kaikkein pakollisimmat kouluhommat ja lepäsin. Ei yksinkertaisesti ollut energiaa urheilla tai nähdä ystäviä, saatika harrastaa.
Mitä se yhteiskunta menettää, jos menee heti paskaduuniin peruskoulun jälkeen? En ymmärrä.
Mun tytär on nyt lukion kolmannella. Yläasteelta lähti 8,7 keskiarvolla, lukiossa koenumerot on ollu 4-6, muutama 7-10. Tällä hetkellä näyttää että saa lukion suoritettua kolmessa vuodessa jos kirjotukset menee läpi. Tekee läksyjä ehkä 2 tuntia viikossa. Ei tiedä mitä haluaa tehdä lukion jälkeen joten ei ole mielenkiintoa opiskella. Kyllä tuon nykylukion helpollakin pääsee jos arvosanoilla ei ole merkitystä
Vierailija kirjoitti:
Mun tytär on nyt lukion kolmannella. Yläasteelta lähti 8,7 keskiarvolla, lukiossa koenumerot on ollu 4-6, muutama 7-10. Tällä hetkellä näyttää että saa lukion suoritettua kolmessa vuodessa jos kirjotukset menee läpi. Tekee läksyjä ehkä 2 tuntia viikossa. Ei tiedä mitä haluaa tehdä lukion jälkeen joten ei ole mielenkiintoa opiskella. Kyllä tuon nykylukion helpollakin pääsee jos arvosanoilla ei ole merkitystä
Niin nojoo, onhan tuokin tapa. Mutta jos tiedossa, että haluaa yliopistoon niin pakko opiskella ja oppia, jotta pärjää yokirjotuksissa.
ap
Ap, miksi käyt lukiota? Jos tiedät mihin ammattiin haluat opiskella, keskity lukiossa vain tarvitsemiisi aineisiin. Muissa riittää, kun läpäiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä pidentynyt oppivelvollisuus on epäreilu.
Niin on. On siinä toki se hyvä puoli ettei tarvitse itse kirjoja hankkia, mutta muuten todella perseestä. Sakkoja vanhemmille jos ei käy koulua 18-vuotiaaksi asti.
ap
Sakko on mitättömän pieni, ei kyse ole siitä. Vaan mitä teet, ellet käytä normaalia väylää duuniin. Oletko tavallista neuvokkaampi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on. On siinä toki se hyvä puoli ettei tarvitse itse kirjoja hankkia, mutta muuten todella perseestä. Sakkoja vanhemmille jos ei käy koulua 18-vuotiaaksi asti.
ap
Sakko on mitättömän pieni, ei kyse ole siitä. Vaan mitä teet, ellet käytä normaalia väylää duuniin. Oletko tavallista neuvokkaampi?
Loistava kysymys johon en itsekkään tiedä vastausta. Ensialkuun houkuttelisi laittaa mielenterveys kuntoon ja sitten ehkä opiskella oppisopimuksella johonkin ammattiin ja samalla miettiä että mitä seuraavaksi. olisi se sitten aikuislukio, amis tai yliopisto(ei todennäköinen vaihtoehto, sinne tosi hankala päästä ilman yotodistusta, muttei toki mahdotonta)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No paljonkos se sakko on?
Sun pitää oppia priorisoimaan kouluaineissa, suhteessa tulevaan ammattiin. Muuten työskentelet säntillisesti kuin orja. Keskittyminen on viisaampaa mutta sopii vain rohkeille.
Lukio-burnout johtuu siitä, kun tähdätään hakupainealoille ja silloin pitää olla puhdas L-rivi yo-todistuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En tiedä mitä nykyään, joku joskus maksoi 240 euroa. Siitä voi laskea opiskelutyön hinnan, tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En tiedä mitä nykyään, joku joskus maksoi 240 euroa. Siitä voi laskea opiskelutyön hinnan, tavallaan.
En mitrnkään suosittele sinua laiminlyömään velvollisuuttasi, josta vanhempasi ovat viime kädessä vastuussa - he makssisivat sakon, ellen ole väärin ymmärtänyt. Älä edes mieti sellaista. Mutta mieti mitä haluat, ja uskallatko priorisoida.
Jos olet varakkaasta perheestä, ja työ tiedossa, voit yoki "ostaa oppivelvollisuutesi pois".
Itselleni lukio oli parasta aikaa! Siihen tottuu.
jep! etenkin viime vuosien aikana on tehty paljon muutoksia lukio-opiskelussa