Lukio burnout
No ei nyt ehkä ihan vielä burnout mutta kuitenkin. Mikä siinä on, että lukiota on käyty nyt 3 päivää ja olen jo aivan uupunut. Opettajat ovat pommittaneet tehtävillä jo ekasta päivästä saakka. Ensin on koulupäivä vähän vaihtelevasti 8-16 tai 9.30-14.15, sen päälle läksyt (noin 1h per aine eli vähintään 4h päivässä), harrastukset ja koulumatkat bussilla jotka kestää yhteensä 2h päivässä. Ekan päivän jälkeen jo googlasin, että milloin voi lukion jättää kesken tän uuden oppivelvollisuuden pidentymisen jälkeen. No, vielä 2 vuotta pitäis sinnitellä.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän nuoret jätti harrastukset pois niin löytyi paremmin voimia ja aikaa.
Jos harrastuskin pitäisi jättää pois, niin mitä vastapainoa sille opiskelulle sitten on?
ap
Kaikki aikatauluttamaton tekeminen.
No mietippä: aamulla lähtö klo 7, koulu alkaa klo 8 ja pättyy klo 16, kotona oon klo 17. Käyn suihkussa, syön, pyykkään ja kello on jo 17.30. Aloitan tehtävät ja kun saan ne valmiiksi kello on noin 21. Hoidan lemmikit, syön iltapalan, pakkaan repun, katson vaatteet aamuksi ja kello on jo 21.30. Sitten ehkä puoli tuntia netflixiä ja samalla kuntopyörää ja siitä suoraan nukkumaan, koska herätys klo 6.
ap
Onhan tuo kovaa 16- vuotiaalle jos äiti ei auta kotitöissä ja elukoissa. Mutta eihän kaikki päivät ole noin pitkiä .
Jos asut itsenäisesti etkö olisi saanut asuntoa lähempää koulua?
Enemmän vaikuttaa kyllä äidin kirjoituksilta.Koulu voi alkuun tuntua raskaalta ennenko tottuu toisenlaiseen aikuisempaan tyyliin.
Meillä poika ois jättänyt syyskuussa kesken ja mennyt jätepaperia paalaamaan kesätyöpaikkaansa. Isänsä antoi ehdon, jouluun asti käy ja katsot sitten.
Joululta oli asiat hyvin, opiskelu sujui, kamuja löytynyt
Kotona asun yhä. Siis mä en edes tee muita kotitöitä, kuin hoidan pyykit ja se on mielestäni aika vähän. Omat kanini hoidan itse ja siitä en tingi, pakko olla elämässä muutakin kuin koulua ja nukkumista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä pidentynyt oppivelvollisuus on epäreilu.
Se on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos harrastuskin pitäisi jättää pois, niin mitä vastapainoa sille opiskelulle sitten on?
ap
No mietippä: aamulla lähtö klo 7, koulu alkaa klo 8 ja pättyy klo 16, kotona oon klo 17. Käyn suihkussa, syön, pyykkään ja kello on jo 17.30. Aloitan tehtävät ja kun saan ne valmiiksi kello on noin 21. Hoidan lemmikit, syön iltapalan, pakkaan repun, katson vaatteet aamuksi ja kello on jo 21.30. Sitten ehkä puoli tuntia netflixiä ja samalla kuntopyörää ja siitä suoraan nukkumaan, koska herätys klo 6.
ap
Nouse puoli tuntia myöhemmin. Tee kotityöt viikonloppuna.
En minäkään joka päivä pyykkää ja kokkaa. Tänäänkin taas vapaapäivänä tein pakastimen täyteen ruokaa perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä pidentynyt oppivelvollisuus on epäreilu.
Niin on. On siinä toki se hyvä puoli ettei tarvitse itse kirjoja hankkia, mutta muuten todella perseestä. Sakkoja vanhemmille jos ei käy koulua 18-vuotiaaksi asti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Nouse puoli tuntia myöhemmin. Tee kotityöt viikonloppuna.
En minäkään joka päivä pyykkää ja kokkaa. Tänäänkin taas vapaapäivänä tein pakastimen täyteen ruokaa perheelle.
Jos bussi lähtee klo 7, niin täytyy lähetä viimeistään 6.45 kotoa kävelemään bussipysäkille. Eli ei ihan onnistu to puoli 7 aamulla herääminen.
ap
Lukio ei ehkä ole oikea paikka sinulle jos sinulla menee joka päivä läksyissä 4 h. Ja mikset tee niitä siellä bussissa? Tai katso sitä Netflixiä siellä jos sitä on pakko tuijottaa? Sullahan on pe, la ja su aikaa tehdä omia juttuja, koska pe iltana ei tarvitse tehdä läksyjä. Teet ne vasta sunnuntaina. Viikonloppuna ehdit myös pyykätä, siivota, liikkua kunnolla jne. Tuota se arki on.
Lukio on tosi rankkaa nykyisin
Vierailija kirjoitti:
Lukio ei ehkä ole oikea paikka sinulle jos sinulla menee joka päivä läksyissä 4 h. Ja mikset tee niitä siellä bussissa? Tai katso sitä Netflixiä siellä jos sitä on pakko tuijottaa? Sullahan on pe, la ja su aikaa tehdä omia juttuja, koska pe iltana ei tarvitse tehdä läksyjä. Teet ne vasta sunnuntaina. Viikonloppuna ehdit myös pyykätä, siivota, liikkua kunnolla jne. Tuota se arki on.
Kyllä niihin kuule menee aikaa eikä bussissa pysty tekemään muuta kuin jotain lukemista.
T lukiolaisen äiti
Onkohan sulla liikaa kursseja jos joka päivä on 8h koulua? Itse kävin lukion 10 vuotta sitten ja silloin jos järjesti kurssit niin, että teki perus kolmen vuoden rytmiin niin oli kyllä lähinnä 6h päiviä, ehkä yks 8h päivä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Milloinhan tosta todistusvalinnasta luovutaan? Tai se systeemi uusitaan täysin?
Vierailija kirjoitti:
Ihan jo opettajatkin sanoneet että vähintään pitäisi käyttää itsenäiseen opiskeluun 1h/per oppitunti. Jos meinaa todistusvalinnalla yliopistoon päästä niin vähän pakko opiskella. Etenkin kun yläkoulusta jäänyt muutamia aukkoja vaikka keskiarvo olikin 9.4. Lisäksi väsymys niin suurtaja työmäärät suuria sen koulupäivän päälle, ettei tekeminen mitenkään tehokasta ole. Läksyjä en tee bussissa, olen matkapahoinvointinen. ja netflixin tuijottaminen käy kätevästi kuntopyörää polkiessa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sulla liikaa kursseja jos joka päivä on 8h koulua? Itse kävin lukion 10 vuotta sitten ja silloin jos järjesti kurssit niin, että teki perus kolmen vuoden rytmiin niin oli kyllä lähinnä 6h päiviä, ehkä yks 8h päivä viikossa.
tunnit kestää pääsääntöisesti 1,5h tai 1h15min. Yhtään kursseja en ole vielä pakollisten lisäksi ottanut. Muutama hyppytunti on, jotka yritän käyttää opiskeluun, mikä toki hankalaa kun ei löydy rauhallista paikkaa sitä varten.
ap
Mitä kaikkea lukiolle on tapahtunut viimeisenä vajaana 20 vuotena? Aidosti kyselen. Kirjoitin itse 2000 luvun alussa ja muistelen, että opettajilta ei paljon viestittelyä tullut ja paineita ei ollut ihan hirveästi. Lukioajalta muistan parhaiten haahuilun, dokailun ja kaikenlaisen lusmuamisen. Hommia tein kuitenkin jotenkin, vaikka kyllä lintsailinkin. Panostin niihin aineisiin, joista oikeasti pidin, muut pistin lekkeriksi ja jätin kirjoittamatta kuten saksan ja matikan. Kirjoitin M:n paperit ja pääsin opiskelemaan välivuoden jälkeen. Välivuonna tein siivoushommia.
Vaihdoin kuitenkin alaa päälle kolmikymppisenä ja tuolloin opiskelujen ohessa keskustelin juuri lukiosta tulleiden fuksien kanssa ja todella moni kuvasi lukiota hyvin uuvuttavaksi. Onko tämä muutos pelkästään sen todistusvalinnan ansiota vai onko itse opetuksessa/opetuksen määrässä tapahtunut jotain? Harmillista nykyisten lukiolaisten puolesta, jos koko kouluaika on pelkkää loppuunpalamisen alkusoittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa tässä itsekin mietin, ihan järjetön!
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaikkea lukiolle on tapahtunut viimeisenä vajaana 20 vuotena? Aidosti kyselen. Kirjoitin itse 2000 luvun alussa ja muistelen, että opettajilta ei paljon viestittelyä tullut ja paineita ei ollut ihan hirveästi. Lukioajalta muistan parhaiten haahuilun, dokailun ja kaikenlaisen lusmuamisen. Hommia tein kuitenkin jotenkin, vaikka kyllä lintsailinkin. Panostin niihin aineisiin, joista oikeasti pidin, muut pistin lekkeriksi ja jätin kirjoittamatta kuten saksan ja matikan. Kirjoitin M:n paperit ja pääsin opiskelemaan välivuoden jälkeen. Välivuonna tein siivoushommia.
Vaihdoin kuitenkin alaa päälle kolmikymppisenä ja tuolloin opiskelujen ohessa keskustelin juuri lukiosta tulleiden fuksien kanssa ja todella moni kuvasi lukiota hyvin uuvuttavaksi. Onko tämä muutos pelkästään sen todistusvalinnan ansiota vai onko itse opetuksessa/opetuksen määrässä tapahtunut jotain? Harmillista nykyisten lukiolaisten puolesta, jos koko kouluaika on pelkkää loppuunpalamisen alkusoittoa.
Ops uudistettu ja lisätty tavaraa vuosi sitten.
Mulla kokemusta 2018 aloittaneesta ja 2021 aloittaneesta ja kyllä toi lukio ihan kaiken ajan nielee.
Onneksi matkaan menee vain puoli tuntia suuntaansa.
Ei niitä läksyjä muutamaa työtä lukuunottamatta tarvitse tehdä, mä menin helpoimman kautta ja skippasin 1/3 osan koko koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa tässä itsekin mietin, ihan järjetön!
Kun lukee tuon YLEjutun, niin mitä hyötyä tuosta todistusvalinnasta on? Siis jos sillä saa paikan, jota ei tarttekaan ottaa vastaan, vaan seuraavana vuonna hakee taas sillä todistusvalinnalla uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Huomaathan että kymmenessä vuodessa kerkeää aika paljon muuttumaan opiskelussa?
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä läksyjä muutamaa työtä lukuunottamatta tarvitse tehdä, mä menin helpoimman kautta ja skippasin 1/3 osan koko koulusta.
Nykyinen laajennettu oppivelvollisuus vaatii, että kurssit suoritetaan ja koulussa ollaan paikalla.
Aikatauluttamaton harrastaminen ja tekeminen rentouttaa. Ihan vaikka lorviminen jonkun kanssa.
Ihan kuten aikuisillakin.