Miksi jaat nettin kuvia lapsistasi?
Koska niin ei saa Suomen lain mukaan tehdä, mutta teet silti?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Näen usein erään bloggaajan lapsia kaupungilla.
Lasten naamat on esitelty blogissa taajaan, mutta mies on pidetty visisti piilossa, koska on poliisi.
No eipä kovin salaista miehen habitus ole, kun lapsineen paljon liikkuu, lapset tunnistaa heti.
Ei ole ihan joppuun asti ajateltu siinä perheessä tätä asiaa.
Lähiömutsi?
Tästä hyvä esimerkki se jenkkiperhe jossa lapsen kuvia laitettiin nettiin, iskän ja äidin blogiin ja jolla he tosiaan rahastivat hyvää elämää mainostamalla kaikkea ja käyttämällä lapsen kuvia. Kun lapsi täytti 18 niin otti yhteyttä lakimieheen ja vaati miljoonakorvauksen vanhemmiltaan kun ovat käyttäneet häntä kuvissa ilman lupaa, alaikäisestä lapsesta saakka. Ilmeisesti lasta oli kiusattukin koulussa, kun kuvansa oli esillä, eli lapsuus pilalla.
Tuo 18v lapsi voitti tuon tapauksen ja vanhemmat joutui nöyrästi maksamaan, ja meni sitten puhevälitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kuvaa lapsia ja koiria, koska niillä on helppo kerjätä kehuja ja tykkäyksiä : /
No ei koirakuvissa mitään pahaa ole, ja itse ainakin niitä mielelläni katson, kun olen entinen koiranomistaja.
Instagramissa on aivan liikaa ASUSTEkoiria, vain siksi koska suuren luokan julkkiksilla on.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kuvaa lapsia ja koiria, koska niillä on helppo kerjätä kehuja ja tykkäyksiä : /
Miksi pitää tarvita kehuja ja tykkäyksiä?
Olen jättänyt juuri noiden vuoksi Facebookin tyystin, koska on hullua käydä tykkäämässä postauksia. Vielä hullumpaa tehdä itse postauksia joissa kertoo mitä tein ja minne menen jne...saati että postaisin kuvia kenestäkään ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei koirakuvissa mitään pahaa ole, ja itse ainakin niitä mielelläni katson, kun olen entinen koiranomistaja.
Instagramissa on aivan liikaa ASUSTEkoiria, vain siksi koska suuren luokan julkkiksilla on.
Joo, mutta niitähän ei tarvitse seurata sitten.
Ei ole lakia, joka kieltäisi laittamasta kuvaa omasta lapsesta esim. Facebookiin. Puhut siitä miten haluaisit asioiden olevan. Et siitä miten ne ovat.
Vierailija kirjoitti:
Tästä hyvä esimerkki se jenkkiperhe jossa lapsen kuvia laitettiin nettiin, iskän ja äidin blogiin ja jolla he tosiaan rahastivat hyvää elämää mainostamalla kaikkea ja käyttämällä lapsen kuvia. Kun lapsi täytti 18 niin otti yhteyttä lakimieheen ja vaati miljoonakorvauksen vanhemmiltaan kun ovat käyttäneet häntä kuvissa ilman lupaa, alaikäisestä lapsesta saakka. Ilmeisesti lasta oli kiusattukin koulussa, kun kuvansa oli esillä, eli lapsuus pilalla.
Tuo 18v lapsi voitti tuon tapauksen ja vanhemmat joutui nöyrästi maksamaan, ja meni sitten puhevälitkin.
Hienoa! Tätä lisää ja materiaalihan on ja paljon, ei ehkä tuossa mittakaavassa, mutta kuitenkin!
Vierailija kirjoitti:
MicMac kirjoitti:
Koska lapset ovat keskeinen osa elämääni ja jaan osia elämästäni someen.
Voisit kuitenkin ajatella niitä lapsiasi etkä vain itseäsi. En ymmärrä, että lasten kuvia laitetan nettiin. Itse en edes tykkää facebookissa kuvista, joissa on lapsia.
Eri
Miten ajattelit parantaa heikkoa ymmärryskykyäsi?
Vierailija kirjoitti:
MicMac kirjoitti:
Mutta se on rikollista toimintaa...
Osoita, että on.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lakia, joka kieltäisi laittamasta kuvaa omasta lapsesta esim. Facebookiin. Puhut siitä miten haluaisit asioiden olevan. Et siitä miten ne ovat.
Laki yksityisyydensuojasta suojaa lasta. Vanhemmalla ei ole mitään oikeutta murtaa lapsen oikeutta. Ja lapsi taas ei ole kypsä päättääkseen haluaako kuvia julkaistavan vai ei niin silloin niitä ei julkaista. Todella yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MicMac kirjoitti:
Voisit kuitenkin ajatella niitä lapsiasi etkä vain itseäsi. En ymmärrä, että lasten kuvia laitetan nettiin. Itse en edes tykkää facebookissa kuvista, joissa on lapsia.
Eri
Miksi sitä pitäisi parantaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki yksityisyydensuojasta suojaa lasta. Vanhemmalla ei ole mitään oikeutta murtaa lapsen oikeutta. Ja lapsi taas ei ole kypsä päättääkseen haluaako kuvia julkaistavan vai ei niin silloin niitä ei julkaista. Todella yksinkertaista.
Osoita, että laki kattaa kuvien laittamisen Facebookiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MicMac kirjoitti:
Eri
Koska itsekin totesit sen olevan huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MicMac kirjoitti:
Osoita, että on.
Luvatta kuvatun kuvan julkaiseminen voi johtaa kunnianloukkaukseen tai yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MicMac kirjoitti:
Eri
Koska itsekin totesit sen olevan huono.
En nyt ymmärrä mitä tarkoitat? Jos kerran jo ymmärrän, että on huono laittaa lasten kuvia nettiin, niin mitä parantamista tässä ajatuksessa on enää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole mitään tuon nimistä lakia. Olet keksinyt sellaisen itse.
Meillä on laki yksityisyydensuojasta työelämässä, mutta jos olet tuupannut pienet lapsesi töihin työpajalle, niin sinulla on suurempia ongelmia kuin minun Facebookini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MicMac kirjoitti:
Osoita, että on.
Luvatta kuvatun kuvan julkaiseminen voi johtaa kunnianloukkaukseen tai yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämiseen.
Missä olosuhteissa voi?
Tämä on hyvä kysymys. Itsekin välillä miettinyt, miksi niin monet vanhemmat tekevät tätä esim. julkisilla instagram tileillään.
Jotkut myös eivät pelkästään jaa kuvia lapsestaan, vaan lisäksi jopa tämän KOKO nimen. Kyllä sitä välillä miettii, että mikä on syy siihen, että jotkut vanhemmat ei koe velvollisuudekseen eikä välitä suojella lapsensa yksityisyyttä.