Talsa: Ammattikouluissa kytee aikapommi.Ammattikoulusta valmistuvat ei välttämättä osaa edes lukea tai kirjoittaa, laskemisesta puhumattaka
Kommentit (83)
Sama on ammattikorkeassa. Kaikki ovat ryhmätehtäviä ja ryhmätehtävän tekevät ne tunnolliset oppilaat. Jokaisessa ryhmässä on vähintään 1-2 henkilöä, jotka tekevät olemattoman osan jos eivät mitään.
Miten nämä pääsevät näytöistä läpi.
Kun kävin aikoinaan koulutuksen niin moni joutui uusimaan näytöt koska oli niin vaativaa ja tarkkaa, läpi ei päästetty jos ei osannut.
Onglema on alkanut jo peruskoulusta. Ei saa jättää luokalle, ettei tule paha mieli.
Tämä yhteiskunta on täynnä hyödyttömiä ja laiskoja ihmisiä. Jotain tarttis tehdä.
Minä hain ammattikoulusta opiskelemaan DI:ksi ja olen nyt DI
Lukemisen ja kirjoittamisen osaamattomuus ei voi olla ammattikoulun syy, tietääkseni nuo taidot opitaan jo alakoulussa.
Mutta on kerrassaan harmillista, ettäammattikouluiss aon vähennettytodellaradikaalissta ns.yleissivistävien aineiden opiskelua.
Sipilän hallituksen ammattikoulutukseen osuneet leikkaukset aiheuttavat edelleen vakavaa haittaa.
Oli Sipilän hallituksen aikainen idea sekin,että oppilaat oppivat koulun sijaan työpaikoilla. Kun työpaikoilla mennään jo valmiiksi liian vähäisellä henkilöstömitoituksella, on vaikea ymmärtää, miten siinä tilanteessa kenelläkään olisi aikaa - tai motivaatiotakaan opettaa opiskelijaa, kun opettamisen tässä tapauksessa tulisi tarkoittaa vierelläolemista ja kokoaikaista ohjaamista.
työantajat odottavat, että oppilaat olisivat oppineet kaiken koulussa, mutta työharjoitteluun siirrytään nykyään hyvinkin (lian) pian.
Leikataan vähän lisää koulutuksesta!
Vierailija kirjoitti:
Sama on ammattikorkeassa. Kaikki ovat ryhmätehtäviä ja ryhmätehtävän tekevät ne tunnolliset oppilaat. Jokaisessa ryhmässä on vähintään 1-2 henkilöä, jotka tekevät olemattoman osan jos eivät mitään.
Mä jätin ammattikorkeaopinnot kesken tämän takia. Aivan kaikki tehtiin ryhmissä, tentitkin. Jos haluaa hyvän arvosanan, joutuu itse tekemään ihan kaiken ja muut eivät tee mitään tai palauttavat suoraan netistä kopioitua tekstiä.
No jos systeemi on seuraavanlainen:
-leikkaamme määrärahanne valmiiksi minimiin
-leikkaamme sitä mukaa lisää mitä harvempi valmistuu
niin mitä voi odottaa?
Vierailija kirjoitti:
Ne on niiitä demaripiruja, ne tunnistaa helposti tuollaisesta loisimisesta.
Eikö ammattikouluissakin vaadita nykyään näyttö ennenkuin on hyväksytysti läpäissyt koulun? Ennen sai kuka vaan ammatin, koska riitti että on paikalla. Mutta ei nykyään noin, ehkäpä syyttävä sormi pitäisi osoittaa näille näytön valvojille, pätevyys näyttää puuttuvan siellä päässä. Eihän se oppilaan vika ole jos läpi pääsee vaikkei mistään mitään tiedä
Siitä talonmieheksi opiskelleesta kuka ei osaa korjata asuntojen vikoja eikä hoitaa pihaa, voi muuttua työtön
Alexander Stubbin yleistiedon aukot paljastuvat tv:ssä
Seuraava kysymys kuuluu, kuinka paljon on viisi potenssiin kolme. Kysymys vetää Stubbin hiljaiseksi.
Mä oon tosi huono matikassa. 75? presidenttiehdokas veikkaa. Oikea vastaus on 125.
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/17363be0-1db0-4a7f-a585-d2e0ab5…
Täähän on ollut jo normi vähintään 15 vuotta. Otan kampaamoon töihin monta nuorta vuosittain, viimeisen 15 aikana suurin osa on lähes kouluttamattoman tasolla. Voisin saman opettaa kahdessa viikossa. Rn kritisoi nuoria vaan heitä opettavia/koulutusvastuussa olevia. Täysin ala-arvoista. Ongelmana myös on, että nuoret luulevat olevansa ammattilaisia kun on paperit taskussa. Väitän, että samaa tapahtuu monella alalla.
Vierailija kirjoitti:
Siitä talonmieheksi opiskelleesta kuka ei osaa korjata asuntojen vikoja eikä hoitaa pihaa, voi muuttua työtön
Ok, yksi kirjoitustaidoton jo saapuikin. Mitä tuon pitäisi tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Leikataan vähän lisää koulutuksesta!
Mitä jos jätettäisiin luokalle peruskoulussa ne ketkä ei osaa lukea tai laskea.
Ei kai niitä säälistä voi läpi päästää?
Vierailija kirjoitti:
Täähän on ollut jo normi vähintään 15 vuotta. Otan kampaamoon töihin monta nuorta vuosittain, viimeisen 15 aikana suurin osa on lähes kouluttamattoman tasolla. Voisin saman opettaa kahdessa viikossa. Rn kritisoi nuoria vaan heitä opettavia/koulutusvastuussa olevia. Täysin ala-arvoista. Ongelmana myös on, että nuoret luulevat olevansa ammattilaisia kun on paperit taskussa. Väitän, että samaa tapahtuu monella alalla.
Amiksen käyneet kaverit valittivat jo 20 v. sitten vanhentuneista välineistä ja surkeasta opetuksesta. Sittemmin on vielä leikattu lisää.
Vierailija kirjoitti:
No jos systeemi on seuraavanlainen:
-leikkaamme määrärahanne valmiiksi minimiin
-leikkaamme sitä mukaa lisää mitä harvempi valmistuu
niin mitä voi odottaa?
Samaa kannustusta kuik työttömienkin kanssa! Leikataan, leikataan niin kyllä ne siitä tormistuu!
Yritin käydä puhtausalan koulua mutta en pärjännyt näytöissä. Hain samalla töitä ja lopetin koulun kun sain vakityön, siivoojana:D Kuulostaa oudolta että jotkut pääsee koulun läpi helposti ja itse en vaikka kuinka yritin. Töissä olen kehuttu ja tykätty sekä palaute ollut positiivista, on sanottu että olen ihan ammattilainen.
Viime vuosien käsittämättömimpiä uutisia, että ylipäänsä sinne toiselle asteelle saakka voi päästä osaamatta lukea ja kirjoittaa, saati pidemmälle.
Firmat joutuvat kouluttamaan porukkansa itse.