Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jaat nettin kuvia lapsistasi?

Vierailija
15.08.2022 |

Koska niin ei saa Suomen lain mukaan tehdä, mutta teet silti?

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei laittaisi? 

Vierailija
42/95 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MicMac kirjoitti:

Koska lapset ovat keskeinen osa elämääni ja jaan osia elämästäni someen.

Voisit kuitenkin ajatella niitä lapsiasi etkä vain itseäsi. En ymmärrä, että lasten kuvia laitetan nettiin. Itse en edes tykkää facebookissa kuvista, joissa on lapsia.

Eri

Miten ajattelit parantaa heikkoa ymmärryskykyäsi?

Miksi sitä pitäisi parantaa?

Koska itsekin totesit sen olevan huono.

En nyt ymmärrä mitä tarkoitat? Jos kerran jo ymmärrän, että on huono laittaa lasten kuvia nettiin, niin mitä parantamista tässä ajatuksessa on enää?

Kerroit itse, ettet ymmärrä miksi lasten kuvia laitetaan nettiin, eli sinulla on heikko ymmärryskyky. Tuossa se lukee yläpuolella, omat sanasi. Kysyin miten ajattelit sitä parantaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei laittaisi? 

No laita vielä julkisena, että kaiken maailman pedofilit voivat lasten kuvilla hekumoida. 

Vierailija
44/95 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MicMac kirjoitti:

Mutta se on rikollista toimintaa...

Osoita, että on.

Luvatta kuvatun kuvan julkaiseminen voi johtaa kunnianloukkaukseen tai yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämiseen.

Puhut eri asiasta. Minä puhun lapsestani ottamistani kuvista, jotka 1) eivät ole luvatta otettuja ja 2) eivät sisällä yksityiselämää loukkaavaa tietoa. Koetahan pysyä aiheessa.

Vierailija
45/95 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MicMac kirjoitti:

Voisit kuitenkin ajatella niitä lapsiasi etkä vain itseäsi. En ymmärrä, että lasten kuvia laitetan nettiin. Itse en edes tykkää facebookissa kuvista, joissa on lapsia.

Eri

En nyt ymmärrä mitä tarkoitat? Jos kerran jo ymmärrän, että on huono laittaa lasten kuvia nettiin, niin mitä parantamista tässä ajatuksessa on enää?

Kerroit itse, ettet ymmärrä miksi lasten kuvia laitetaan nettiin, eli sinulla on heikko ymmärryskyky. Tuossa se lukee yläpuolella, omat sanasi. Kysyin miten ajattelit sitä parantaa.

Siis täh? Nyt meni yli ymmäryksen ja lujaa nämä selityksesi. 

Vierailija
46/95 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MicMac kirjoitti:

Osoita, että on.

Luvatta kuvatun kuvan julkaiseminen voi johtaa kunnianloukkaukseen tai yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämiseen.

Puhut eri asiasta. Minä puhun lapsestani ottamistani kuvista, jotka 1) eivät ole luvatta otettuja ja 2) eivät sisällä yksityiselämää loukkaavaa tietoa. Koetahan pysyä aiheessa.

No onhan ne, jos lapselta ei ole kysytty lupaa kuvien ottamiseen. Oletko kysynyt lapselta lupaa kuviin? 

Eri

Vierailija
47/95 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei laittaisi? 

No laita vielä julkisena, että kaiken maailman pedofilit voivat lasten kuvilla hekumoida. 

Voivat he hekumoida kadulla näkemäänsä lastakin. Ei pedofiilien voi antaa säädellä sitä, että voinko laittaa lapsestani siveellisen kuvan verkkoon.

Vierailija
48/95 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei laittaisi? 

Voivat he hekumoida kadulla näkemäänsä lastakin. Ei pedofiilien voi antaa säädellä sitä, että voinko laittaa lapsestani siveellisen kuvan verkkoon.

Siis minkä ihmeen takia haluat laittaa lapsesi kuvan verkkoon? 

Vierailija
49/95 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MicMac kirjoitti:

Eri

LOL. Enkö nimenomaan sanonutkin, että sinulla on heikko ymmärryskyky. Nyt myönsit sen jo toisen kerran.

Vierailija
50/95 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä kysymys. Itsekin välillä miettinyt, miksi niin monet vanhemmat tekevät tätä esim. julkisilla instagram tileillään.

Jotkut myös eivät pelkästään jaa kuvia lapsestaan, vaan lisäksi jopa tämän KOKO nimen. Kyllä sitä välillä miettii, että mikä on syy siihen, että jotkut vanhemmat ei koe velvollisuudekseen eikä välitä suojella lapsensa yksityisyyttä.

Jatkan vielä...

Itse oon miettinyt, että johtuukohan tällainen siitä, että nämä äidit (pääasiassa äidit postaa kuvia lapsistaan) eivät näe lapsiaan omina erillisinä yksilöinä ja ihmisinä, vaan jotenkin omana mini-me:nä/oman itsensä jatkeena/osana itseään. Siltä se ainakin toiminnan perusteella vaikuttaa.

Vierailija
51/95 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MicMac kirjoitti:

Eri

LOL. Enkö nimenomaan sanonutkin, että sinulla on heikko ymmärryskyky. Nyt myönsit sen jo toisen kerran.

Voi hyvä sylvi sentään...

Vierailija
52/95 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MicMac kirjoitti:

Osoita, että on.

No onhan ne, jos lapselta ei ole kysytty lupaa kuvien ottamiseen. Oletko kysynyt lapselta lupaa kuviin? 

Eri

Mitä juuri pääsin sinulle kertomasta kohdassa 1?

Vierailija
53/95 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yksi mun entinen kaveri (entinen siksi, että lopetti lapsen saatuaan yhteydenpidon) sai hieman yli vuosi sitten lapsen, on siitä lähtien lähes päivittäin postannut facebookiin vauvastaan kuvia. Alkaa tulla korvista ulos. Kaverit on jääneet, kun on sulkeutunut äitiyskuplaansa. Mulla on muitakin lapsellisia kavereita, mutta eivät he ole seonneet noin. Kuvia tulee muutama tai ei ollenkaan, ja kavereiden kanssa on yhteydenpito säilynyt. Itse olen vela.

Vierailija
54/95 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei laittaisi? 

Pitääkö minun muka antaa sinulle perustelu, jonka voit hyväksyä? Epäilen, että minkä tahansa syyn sinulle kerronkin, niin rupeat vänkäämään vastaan.

Vierailija
55/95 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun yksi mun entinen kaveri (entinen siksi, että lopetti lapsen saatuaan yhteydenpidon) sai hieman yli vuosi sitten lapsen, on siitä lähtien lähes päivittäin postannut facebookiin vauvastaan kuvia. Alkaa tulla korvista ulos. Kaverit on jääneet, kun on sulkeutunut äitiyskuplaansa. Mulla on muitakin lapsellisia kavereita, mutta eivät he ole seonneet noin. Kuvia tulee muutama tai ei ollenkaan, ja kavereiden kanssa on yhteydenpito säilynyt. Itse olen vela.

Olet varmaan myös vegaani. Mitä vit un lisäarvoa tuo vapaaehtoisen lapsettomuutesi mainitseminen tähän antaa? Ihme hyvesignalointia.

Vierailija
56/95 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei laittaisi? 

Pitääkö minun muka antaa sinulle perustelu, jonka voit hyväksyä? Epäilen, että minkä tahansa syyn sinulle kerronkin, niin rupeat vänkäämään vastaan.

No ei tarvitse kysyä lupaa, mutta ihan oikeasti ihmettelen miksi laitat lapsesi kuvia nettiin? Anna heidän kasvaa rauhassa ja laittakoon itse kuvia sitten, kun sen aika tulee. 

Vierailija
57/95 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei voi antaa lupaa kuvan julkaisuun koska ei ymmärrä sen riskejä. Tällöin kuvaa ei saa julkaista. Ja jos julkaisee se on julkaistu luvatta eli rikottu hänen yksityisyyttään.

Vierailija
58/95 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei laittaisi? 

No ei tarvitse kysyä lupaa, mutta ihan oikeasti ihmettelen miksi laitat lapsesi kuvia nettiin? Anna heidän kasvaa rauhassa ja laittakoon itse kuvia sitten, kun sen aika tulee. 

Siinähän ihmettelet. Elä sinä neuvojesu mukaisesti kaikessa rauhassa. Minä toimin toisin.

Vierailija
59/95 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri

Tämä. Ja vaikka olisi kysytty, (pieni) lapsi ei kykene antamaan täyteen ymmärrykseen perustuvaa suostumusta, koska hän ei kykene ikänsä ja kehitystasonsa vuoksi ymmärtämään mitä kuvien julkaiseminen netissä varsinaisesti tarkoittaa (esim. Kuinka moni/ketkä voi ne nähdä, niitä ei enää välttämättä saa netistä pois, mitä seurauksia voi myöhemmin mahdollisesti olla jne.)

Vierailija
60/95 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei voi antaa lupaa kuvan julkaisuun koska ei ymmärrä sen riskejä. Tällöin kuvaa ei saa julkaista. Ja jos julkaisee se on julkaistu luvatta eli rikottu hänen yksityisyyttään.

Ei tuo perustu mihinkään lakiin. Olet tuon itse keksinyt.