HS: korkeakoulutettujen palkka ei riitä asua hki
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008984796.html
HS uutisoi, hki on täynnä korkeasti koulutettuja, joilla tekee tiukkaa asua hki.
Asuminen on niin kallista hki.
Näin valtamediakin toteaa karun tilanteen.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kuulun hyvätuloisiin eikä mulla silti olisi varaa asua Helsingissä 5h + k asunnossa.
Voi voi. Elämä ei ole reilua. Miksi kaikkien pitäisi pystyä asumaan Helsingin keskustassa? Edes korkeakoulutettujen?
Olen tuosta ihan samaa mieltä. Lapsiluku pitää päättää sen mukaan, mihin on varaa. Samoin asuinpaikka. Mulla riitää rahat elämiseen oikein hyvin ja jää vielä säästöönkin.
Höpö höpö, ihan kivasti asutaan kantakaupungissa meren ääressä vaikka mieheni on vain kandi ja minä maisteri. Juuri ollaan vaihtamassa kalliimpaan asuntoon.
Korkeakoulutus ei takas fiksuutta. Elämää pitää ennakoida. Asuntojen hinnannousu on ollut ennakoitavissa. Yksi korkeakoulutettu tuttavaperhe vinkui tässä vähän aikaa sitten, että eivät enää pääsekään muuttamaan Merihakaan, kun hinnat ovatkin karanneet käsistä. Ovat asuneet luonnon keskellä Espoossa. Tarkoitus oli ilmeisesti muuttaa kaupunkiin, kun lapset ovat isompia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ihmettelen, millä tuloilla ihmiset ostavat noita noin puolen miljoonan euron kaksioita, mitä noussut Kalasatamasta Länsisatamaan sekä pitkin pk-seutua. Kolmioista puhumattakaan, kun hinnat noin 600 000 euroa.
Ihan normaalilla palkkatuloilla. Tosin tuonne periferiaan en muuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Pitää asua siellä jossa rahat riittää tai muuttaa muualle
Ai sun mielestä hgissä ei tarvita näitä sossuja ja hoitajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kuulun hyvätuloisiin eikä mulla silti olisi varaa asua Helsingissä 5h + k asunnossa.
Voi voi. Elämä ei ole reilua. Miksi kaikkien pitäisi pystyä asumaan Helsingin keskustassa? Edes korkeakoulutettujen?
Olen tuosta ihan samaa mieltä. Lapsiluku pitää päättää sen mukaan, mihin on varaa. Samoin asuinpaikka. Mulla riitää rahat elämiseen oikein hyvin ja jää vielä säästöönkin.
Sitten kannattaa hakeutua duunariammattiin. Teet kolmivuorotyötä kädet rasvassa, kyllä se näkyy palkassa. Sitten on varaa asua kantakaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bussilla pääsee kulkemaan. Mikä ongelma.
Suomessa kuolee noin 5000 eläkeläistä kuukaudessa. Eläkeläisillä on usein lainat maksettu ja pienet vastikkeet ja eläkkeet on isommat kuin työttömyyskorvaukset ja työttömät maksavat isoa vuokraa.
Eli kun eläkeläisiä kuolee niin ei saada asiakkaita heidän tilalleen partureihin, kahviloihin, ravintoloihin, vaatekauppaan jne.
Asiaa ei paranna, että työtön laitetaan palkattomaan työkokeiluun tai 6 kuukauden hetken palkkatukityöhön.
Itse en työttömänä käy parturissa. Leikkaan hiukset itse ja laitan kiinni. Kiharoita voi tehdä kotikonstein. Kahviloissa en käy.
Ja tutkinto on.
Ymmärtävätkö päättäjät ollenkaan, että kaupan alaa ja palvelualaa ajetaan alas. Ensi talvena vielä sähkön hinta nousee ja sekin vähentää kulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa tulla toi hoitajien vinkuminen korvista ulos. Ikäänkuin olisivat ammatissaan jumalan lahja maailmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kannattaa hakeutua duunariammattiin. Teet kolmivuorotyötä kädet rasvassa, kyllä se näkyy palkassa. Sitten on varaa asua kantakaupungissa.
Se on toki yksi vaihtoehto. Yliopisto- tai korkeakoulututkinto tosiaankaan takaa hyvää palkkaa. Paljon riippuu alasta, jonka valitsee. Ja jokainen takuulla tietää, että sosiaalialalla, päivähoidossa jne palkka ei päätä huimaa, vaikka olisi miten yliopistotutkinto. Ja lasten lukumäärä pitää mitoittaa tulojensa mukaan. Jos haluaa enemmän lapsia kuin mitä on varaa Helsingissä elättää, sitten pitää asua jossain muualla kuin Helsingissä. Tuokin artikkelin perhe valittaa ihan turhasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He voivat asua jossain Vantaalla, Keravalla tai Riihimäellä, niin muutkin Hellsingissä työssäkäyvät tekevät. Ainoastaan tukien varassa elävillä ja tosi varakkailla on varaa asua Hellsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kuolee noin 5000 eläkeläistä kuukaudessa. Eläkeläisillä on usein lainat maksettu ja pienet vastikkeet ja eläkkeet on isommat kuin työttömyyskorvaukset ja työttömät maksavat isoa vuokraa.
Eli kun eläkeläisiä kuolee niin ei saada asiakkaita heidän tilalleen partureihin, kahviloihin, ravintoloihin, vaatekauppaan jne.
Asiaa ei paranna, että työtön laitetaan palkattomaan työkokeiluun tai 6 kuukauden hetken palkkatukityöhön.
Itse en työttömänä käy parturissa. Leikkaan hiukset itse ja laitan kiinni. Kiharoita voi tehdä kotikonstein. Kahviloissa en käy.
Ja tutkinto on.
Ymmärtävätkö päättäjät ollenkaan, että kaupan alaa ja palvelualaa ajetaan alas. Ensi talvena vielä sähkön hinta nousee ja sekin vähentää kulutusta.
Sitten muihin töihin kouluttautumaan. Ei ne päättäjät ymmärrä.
Kyllä tuossa jutussa hieman ihmetyttää se, että jos rahat on noin tiukilla, eikö oikeasti riittäisi vaikka edes se yksi makuuhuone vähemmän? Toki kivampaa ja viihtyisämpäähän se on, jos jokaisella on oma huone, eihän sitä käy kiistäminen. Mutta se on sitten se valinta, että joustaako vaikka siitä, että vanhemmat nukkuvat sermillä eristettyinä olkkarissa tai lasten kesken on jaettu huone joko tilanjakajalla tai ilman, vai nostaako tukia. Kartanonkoskikaan ei niitä pääkaupunkiseudun halvimpia alueita ole ja ympäröivistä kaupunginosista varmasti löytyisi edullisempikin ratkaisu.
Jotenkin tästä(kin) jutusta paistaa läpi se nykypäivänä todella yleinen ajattelumalli, että kaikilla on joku jumalan suoma oikeus hyvätuloisen elintasoon omista tuloista riippumatta, sen sijaan, että hyväksyttäisiin se, että se elintaso ja esim. asuminen ja asunnon koko, pitää suhteuttaa niihin omiin tuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He voivat asua jossain Vantaalla, Keravalla tai Riihimäellä, niin muutkin Hellsingissä työssäkäyvät tekevät. Ainoastaan tukien varassa elävillä ja tosi varakkailla on varaa asua Hellsingissä.
Epätasa-arvo on tullut pysyvästi Suomeen. Ihan sen takia, että varallisuus kulkee perintönä ja kasautuu.
Se on muualla maailmassa. Nyt se on meillä.
Keski-Euroopassa tuo on ollut satoja vuosia.
Ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin hyväksyä se. Helsingin keskusta on varakkaiden rellestyspaikka.
Onneksi ei ole pakko asua nimenomaan Helsingissä, itse asuin useamman vuoden Vantaalla, kun oli taloudellisesti järkevämpää. Kyllä se asuinpaikka valitaan osin myös oman tulotason mukaan, ei pelkästään sen missä haluaa asua.
Te jotka huudatte, että muuttakaa pois jos ei ole varaa. Niin teidänkö mielestä helsingissä ei tarvita sosiaaliohjaajia, vaka-opettajia, lähihoitajia jne?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa jutussa hieman ihmetyttää se, että jos rahat on noin tiukilla, eikö oikeasti riittäisi vaikka edes se yksi makuuhuone vähemmän? Toki kivampaa ja viihtyisämpäähän se on, jos jokaisella on oma huone, eihän sitä käy kiistäminen. Mutta se on sitten se valinta, että joustaako vaikka siitä, että vanhemmat nukkuvat sermillä eristettyinä olkkarissa tai lasten kesken on jaettu huone joko tilanjakajalla tai ilman, vai nostaako tukia. Kartanonkoskikaan ei niitä pääkaupunkiseudun halvimpia alueita ole ja ympäröivistä kaupunginosista varmasti löytyisi edullisempikin ratkaisu.
Jotenkin tästä(kin) jutusta paistaa läpi se nykypäivänä todella yleinen ajattelumalli, että kaikilla on joku jumalan suoma oikeus hyvätuloisen elintasoon omista tuloista riippumatta, sen sijaan, että hyväksyttäisiin se, että se elintaso ja esim. asuminen ja asunnon koko, pitää suhteuttaa niihin omiin tuloihin.
Jep. Asunnot ovat järkyttävän kokoista nykyään verrattuna sadan vuoden takaisiin. Yksi perhekunta saattoi asua yhdessä huoneessa.
Ympäristö säästyy, kun asutaan pienemmissä asunnoissa. Ihmisten pitää oppia olemaan pienemmin ja tulemaan vähemmällä toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Ja tutkinto on.
Palkan idea on se, että voi mennä parturiin ja ottaa sadan euron permanenttikiharat tai värin ja käydä esim. kahvilassa kerran kuukaudessa ja ostaa jonkun vaatteen.
Nyt työttömät hyllyttävät tavaroita kaupoissa työkokeiluna 540 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä ja AMK tutkinnolla. Osa on laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa, osa auttamassa osastonsihteeriä sairaalassa.
Jos työtön asuu työssäkäyvän puolison kanssa niin hän ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea.
Suomessa 90 000 työtöntä on joko työkokeilussa, kuntouttavassa työtoiminnassa, palkkatukityössä tai kursseilla.
Työtön saa 700 kuukaudessa, kun tekee 20 päivää töitä ja samaan aikaan minimieläke on 880
Vierailija kirjoitti:
Te jotka huudatte, että muuttakaa pois jos ei ole varaa. Niin teidänkö mielestä helsingissä ei tarvita sosiaaliohjaajia, vaka-opettajia, lähihoitajia jne?
Tarvitaan kyllä. Mutta ei heidän tarvitse asua kovan rahan paikossa. Jos eivät ole työllään ansainneet sitä. Tai millä oikeutuksella?
Oletko mielestäsi arvokkaampi yhteiskunnalle kuin vaikka bussikuski?
Lääniä löytyy Suomesta muualtakin kuin Helsingin keskustasta. Sinne sitten vain.