Vuokra tai lainalyhennys puolison tililtä
Moikka! Teemme puolison kanssa siten, että asuntolainan lyhennys menee hänen tililtään. MInun osuuteni siirtyy saman päivänä hänen tililleen omaltani.
Onko kellekään tullut tällaisesta järjestelystä lahjaveroseuraamuksia?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Jos olette naimisissa, ei lahjaverotus päde. Eli tämä on ongelma pelkästään jos ette ole juridisesti naimisissa. Moni unohtaa tämän😊
Ei pidä paikkaansa. Mieheni ei voi siirtää puolta omistamastaan sijoitusasunnosta minulle verovapaasti. Eli lahjavero pätee kyllä puolisoidenkin kesken mutta normaalit raha-asiat voi kyllä hoitaa kumman tililtä tahansa.
Miksi ette voi perustaa yhteistä tiliä josta maksatte lainan? Samalta tililtä muutkin yhteiset maksut.
Vierailija kirjoitti:
Perustaisin yhteisen tilin josta laina menee. Ei tule sitten yllätyksenä kun laina on jäänyt maksatta.
Yhteiseltä tilitä näkee suoraan menot ja tulot eli lyhennykset. Muista aina kirjoittaa siirtoviestiin mihin raha on tarkoitus käyttää.
Itseasiassa näen näinkin. Minun tilinäkymässä näkyy koko ajan reaaliajassa lainasaldo. Jos se ei pienene joka kk maksua ei suoritettu.
-Ap
kun antaa kumppanille rahaa, niin summien on oltava kohtuullisia. jos päättäisin antaa fiktiiviselle vaimolle kalliin hevosen, niin verottaja mielellään ottaisi vastaan lahjaveron.