Vuokra tai lainalyhennys puolison tililtä
Moikka! Teemme puolison kanssa siten, että asuntolainan lyhennys menee hänen tililtään. MInun osuuteni siirtyy saman päivänä hänen tililleen omaltani.
Onko kellekään tullut tällaisesta järjestelystä lahjaveroseuraamuksia?
Kommentit (24)
Perustaisin yhteisen tilin josta laina menee. Ei tule sitten yllätyksenä kun laina on jäänyt maksatta.
Yhteiseltä tilitä näkee suoraan menot ja tulot eli lyhennykset. Muista aina kirjoittaa siirtoviestiin mihin raha on tarkoitus käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Perustaisin yhteisen tilin josta laina menee. Ei tule sitten yllätyksenä kun laina on jäänyt maksatta.
Yhteiseltä tilitä näkee suoraan menot ja tulot eli lyhennykset. Muista aina kirjoittaa siirtoviestiin mihin raha on tarkoitus käyttää.
Tämän ohjeen sain pankista.
Onko tämä verotoimiston asiakaspalvelu? Miten vaikea on kysyä asioita sieltä missä niitä hoidetaan ja missä on paras tieto? Ihmiset laittavat nimiään lainapapereihin mutta eivät osaa alkeellisimpiakaan tiedonhakutapoja.
Siirrättekö oman osuuden vuokrasta tai lainanmaksusta samassa taloudessa asuvan tilille? Miten kela ja verottaja asian tulkitsee?
Meillä on yhteiset rahat mutta omat tilit. Lainan lyhennys menee toiselta tilitä vain. Ei ole tullut mitään seuraamuksia tästä ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä verotoimiston asiakaspalvelu? Miten vaikea on kysyä asioita sieltä missä niitä hoidetaan ja missä on paras tieto? Ihmiset laittavat nimiään lainapapereihin mutta eivät osaa alkeellisimpiakaan tiedonhakutapoja.
Tämä on keskustelupalsta. Täällä keskustellaan ihmisten mielipiteistä, kokemuksista ja toimintatavoista.
Ehdottomasti yhteinen tili, josta yhteiset laskut menevät maksuun! Ei voi sitten tulla yllätyksenä, jos joku lasku esim. jää maksamatta tai rahat menevätkin johonkin muuhun kuin on tarkoitus. Tämä on vain järkevää jokaiselle itsenäiseen elämään pyrkivälle, vaikka kuinka luottaisi kumppaniin.
Sinä maksat osuutesi asumisesta, etkä lahjoita kumppanillesi ylimääräistä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti yhteinen tili, josta yhteiset laskut menevät maksuun! Ei voi sitten tulla yllätyksenä, jos joku lasku esim. jää maksamatta tai rahat menevätkin johonkin muuhun kuin on tarkoitus. Tämä on vain järkevää jokaiselle itsenäiseen elämään pyrkivälle, vaikka kuinka luottaisi kumppaniin.
Raha-asioissa ei pidä luottaa kuin itseensä.
Ei pitäisi tulla mitään, kerta tililtä näkyy saman summan liikkuvan lainaan. Meillä oli samantyylinen tapa kun säästimme ASP-tilille, minun tililtä meni ASPille ja mies laittoi osuutensa minun tilille. Pankista sanoivat ettei pitäisi olla ongelmaa, juuri tuon takia kun tililtä näkee selkeästi mihin raha on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Saattaisi herättää turhan päiten verottajan huomion, jos sieltä alkaa kysellä.
Miksette voi ohjelmoida lyhennystä menemään kahdessa eri erässä suoraan molempien tileiltä? Kun siirrät rahan joka tapauksessa niin etkö voisi siirtää suoraan lainatilille?
Meillä on yhteinen lainatili (josta näkee, että lainaa maksetaan). Mies maksaa lainalyhennyksen kokonaisuudessaan, itse maksan vastikkeen kokonaan. Lisäksi siirrän miehen tilille puoley lainalyhennyksen summasta, josta on vähennetty vastike.
Ei tule seuraamuksia, sillä voimme todistaa, että maksan yhtä paljon asumisesta. Näin pankki meitä ohjeisti.
Jos olette naimisissa, ei lahjaverotus päde. Eli tämä on ongelma pelkästään jos ette ole juridisesti naimisissa. Moni unohtaa tämän😊
Laittakaa yhteinen tili ja sieltä automaattiveloutus, kaikki laskut vaan sieltä. Maksatte sitten tilille, miten sovitte. Meillä menee kaikki tulot yhteiselle tilille, tyttären perheessä tulojen suhteessa.
Meillä oli niin että maksoin lainanlyhennyksen ja vaimo vastikkeen. Koska sain parempaa palkkaa kuin vaimo. Ei, se ei johtunut siitä että olen mies ja vaimo on nainen vaan siitä että minulla oli parempi koulutus ja palkka, vaimo oli kutsumusammatissaan sosiaalialalla (kunnes tuli järkiinsä).
Molemmille oma laina! Jos sinun tai miehesi rahatilanne heikkenee yhteinen laina jää toisen kontolle. Kun on oma laina, on helpompi ottaa tarvittaessa vaikka lyhennysvapaata tai muuten sopia pankin kanssa lainaan liittyvistä mahd. muutoksista. Vastaat vain omasta lainastasi.
Vierailija kirjoitti:
Jos olette naimisissa, ei lahjaverotus päde. Eli tämä on ongelma pelkästään jos ette ole juridisesti naimisissa. Moni unohtaa tämän😊
Voitko kertoa mihin perustuu, ettei avioliitossa tarvitsisi maksaa lahjaveroa?
Minuakin kiinnostaa.