Kun hoitajat kommentoivat että 2000 euron nettopalkalla ei tule toimeen, miten muut suomalaiset tulevat? Se on aika keskimääräinen nettopalkka Suomessa
Toki palkkoja voisi nostaa, mutta jos haluaa useamman tonnin nettotulot niin palkkoja pitää nostaa aikamoisesti. Progressiivinen verotus tasaa tuloja ja se että jää pari tonnia verojen jälkeen on ihan tavallista.
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4000e tienaavana saan noin 2500e käteen, ihan vaan tiedoksi hoitajille jotka luuleee rikastuvansa 4000e palkalla.
mulla jää lähemmäs 3 tonnia.. Maksat liikaa veroja.
Itse saat kyllä mätkyjä jos noin paljon jää käteen, Ellet asu jossain Kauniaisissa missä erityisen alhainen vero %
espoossa. ei ole tullut mätkyjä.
EI varmaankaan ole tullut kun ne tulee vasta ensi vuoden puolella.
Jos 4000e brutolla saa käteen 2500e., tuossa ei veronpalautus ylitä tonnia ellei ole erityistä vähennettävää. Itsellä vain perus kotitoimistovähennys etätyöstä.
Mulla kotikunta Oulu, brutto 3700, netto 2580, ei kirkkoveroa, ei vähennyksiä. Kerro kotikuntasi? En usko muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4000e tienaavana saan noin 2500e käteen, ihan vaan tiedoksi hoitajille jotka luuleee rikastuvansa 4000e palkalla.
Itse saat kyllä mätkyjä jos noin paljon jää käteen, Ellet asu jossain Kauniaisissa missä erityisen alhainen vero %
Jos 4000e brutolla saa käteen 2500e., tuossa ei veronpalautus ylitä tonnia ellei ole erityistä vähennettävää. Itsellä vain perus kotitoimistovähennys etätyöstä.
Mulla kotikunta Oulu, brutto 3700, netto 2580, ei kirkkoveroa, ei vähennyksiä. Kerro kotikuntasi? En usko muuten.
Voihan hän saada tuon 2500 käteen vaikka brutto olisi 7000. Silloin hän vain nauttii luontoiseduista, esim vapaa autoetu...
Enemmänkin voisi yhteiskunnassa puhua siitä mitä nettopalkat on tavallisesti. Mutta sitten pitäisi pysyä siinä ja verrata vain nettoa. Tai vain bruttoa. Erot noissa on niin isoja että menee sekaisin jos puhutaan vuorotellen ristiin molemmista.
Minä en ainakaan ole ikinä väittänyt etteikö parin tonnin palkalla tulisi toimeen. Sen sijaan olen väittänyt, ja väitän edelleen, että sairaanhoitajan työstä pitäisi maksaa reilusti parempaa palkkaa vastuun, vaatimustason ja kuormituksen vuoksi.
Nyt tienaan nettona noin 1500-1600 euroa kuukaudessa vartiointialalla, työ kiireistä asiakaspalvelua ja hyvin fyysistäkin osin (vaikka moni kuvittelee, että istuskellaan vaan nättinä respassa, mutta kyllä tuollakin saa paidan hikoamaan ihan kiitettävästi) ja hyvää kielitaitoa vaativassa kohteessa.
Hoitoalaa olen aina välillä miettinyt ja voisin hakeutuakin ehkä jopa, tosin niiden pakkorokotusten takia en tällä hetkellä halua.
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkoista puhuminen muutenkin sekoittaa palkkakeskusteluja, vaikka se netto oikeasti kiinnostaa. Silloin vain kaikkien ihmisten palkoista pitäisi puhua nettona, jos sille linjalle lähtee.
Sellainen että verrataan kuinka paljon itse saa nettona ja kuinka paljon joku muu saa bruttona, on ihan järjetön vertailu.
Tätä brutto vs nettovertailua itekin ihmetellyt. Kun kuitenkin se, mitä jää verojen ja muiden jälkeen on se, millä jokainen oikeasti elää, niin tavallaan netto kertoisi enemmän?
Mun miehenkin palkka kuulostaa bruttona tosi massiiviselta ja mun palkka bruttona vain noin kolmasosa hänen palkastaan. Mutta nettona hän saakin vain reilun tonnin enemmän kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien peruslähtöpalkka nousee 4000 euroon, siitä tulee minimi. Vuorolisät nousee myös niin kyllä sillä 5000 euron kk-palkkaan pääsee.
Tämä. En ymmärrä miksi kukaan täysipäinen vastustaisi esim. hoitajien, poliisin, ambulanssihenkilökunnan, palomiesten jne. palkankorotusta juuri tuohon 4000€.
Mitä vasta-argumentteja teillä on? nämä ihmiset pelastavat henkiä.
4000 euron palkka ja sunnuntailta tuplalisät?
Taitaisi terveyskeskuslääkäritkin vaihtaa alaa kun hoitaja tienaa lisien kanssa enemmän!
Saisikin 2000!
Terveisin Siivooja, netto 1400... Mutta tulen toimeen erittäin hyvin ;)
Koskas me laitoshuoltajat saatas lisää liksaa? Ilman meitä olis koko sairaala, tk tai mikä tahansa laitos olis ihan pulassa. Potilasturvallisuus vakavasti ongelmissa.
No mutta jos nyt ensin huolehditaan niiden hoitsujen liksat kuntoon, ehkä mekin sit joskus jotain saadaan. Olis kyllä metkaa uhata joukkoirtisanoutumisella tai lakolla. Kunnon lakko puhtaanapitoalalle tekis meidätkin näkyviksi.
Toki sillä toimeen tulee, ei siitä ole kysymys. Kyllä lääkäri, lentäjä tai lakimieskin tulisi sillä toimeen ihan samalla tavalla. Joistain ammateista vaan ansaitsee saada parempaa palkkaa. Sairaanhoitajan ammatti kuuluu näihin, ja tämä asia on nyt tarkoitus vihdoin ja viimein hoitaa kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien palkka on ihan hyvä, JOS teet vuorotyötä. Peruspalkka on 2500-2800. Ei ole hyvä. Eikä kaikki tee vuorotyötä.
Näinpä juuri. Tämä unohdetaan aina keskusteluissa. Oma bruttoni on 2600 ja käteen jää vähän alle 2000. Pelkkää päivätyötä ja työpaikallani ei ole muuhun mahdollisuutta. Kaikkialla aina kirjoitetaan, että joo mutta kun hoitajat tekevät vuorotöitä ja saavat lisiä, niin mennään yli 3000. No ei niin vaan mennä.
Suht raskas työ, konttorirotta pääsee pienemmillä kuluilla. Vuorotyö on kuluttavaa, ja nostaa rahan peruskulua kummasti. Väsynyt ihminen ei voi elää säästellen, näinhän se on paperityöläisillä ja ahtaajilla myös palkkatasoa motivoitu.
Itse olen nuorempana ollut epäsäännöllisessä ruumiillisessa työssä ja myöhemmin kevyessä konttorityössä ja ymmärrän tuon rahan kulutuksen lisääntymisen.
Vuorotyöläisille pitäisi kyllä maksaa reippaasti, siis niistä öistä niille, jotka oikeasti tekevät yövuoroja. Itse tein yhdessä vaiheessa myös yövuoroja ja se 50 €/yö nettona käteen ei kyllä mitenkään korvannut sitä väsymytä, huonovointisuutta, perhe-elämän kärsimistä ja sitä, että yövuorojen aikana tuli helpommin ostettua valmisruokia ja herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole edellinen kirjoittaja. Tuo sinulle 3700 e palkasta käteen jäävä sumnahan kuulostaa ihan normaalilta, etenkin jos ei vähennyksiä.
Minulla kotikunta Vantaa, palkka 4200 e kk ja vähennyksiä pari tuhatta vuodessa. Ei kirkollisveroa. Jää verojen ja muiden maksujen jälkeen melkeinpä tasan 3000.
No kovilla lisillä jääpi vajaa 2000 käteen. En pidä huonona, mutta paljon maksaa kun lasten hoidot siinä pitää kustantaa 3 vkl kuukauteen vielä erikseen. En valita, itse alan valitsin. Kait kyse enempi siitä miten hepposilla hommilla voi tienata reilusti enempi. Ja ei me kaikki nyt vaan voida olla niissä helpoissa suojatyöpaikoissa.
No jos teet päivätöitä, olet muutaman lapsen äiti ja asut pk-seudulla niin eipä se 1800e netto riitä...
Kysymys taitaa oikeasti olla siinä että työ koetaan niin kuormittavana että palkka ei riitä pitämään ihmisiä töissä tai hakeutumaan alalle. Palkka jos nousee niin alkaa löytyä työntekijöitä.
Nähtiinhän tämä siinä kun yksityinen kotihoito haki lähihoitajaa n 3000e peruspalkalla, hakijoita oli satoja. Yleensä 0-3hakijaa per paikka heillä.
Pienen palkan ongelma ratkeaa valkkaamalla itselleen hyvätuloinen puoliso. Silloin on helpompi pärjätä. Toimikaa👍
Joissakin ammateissa joutuu matkustelemaan paljon ulkomailla. Ei pysty hommaamaan perhettä; omaa aikaa tuhrautuu valtavasti. Ulkomaan kohteissa työpäivät venyvät todella pitkiksi; la ja su tehdään töitä,kun on vähänkin kiire. Usein matkustava on stressaantunut; palkan korotus olisi ehdottomasti paikallaan. Hoitajilla on koulutukseensa ja työtehtäviinsä nähden ihan o.k.palkka.
Miten työttömät tai sairaslomalaiset tulee toimeen muutamalla satasella???
Hoitsuja kyrsii vaan se hierarkia kun pikkutytöt stetoskoopeilla kärrää tietsikkaa käytävillä ja vetää kouraan niin paljon enemmän
Miten voi aikuisilla ihmisillä mennä brutot ja netot sekaisin? Huono yleissivistys?