Kun hoitajat kommentoivat että 2000 euron nettopalkalla ei tule toimeen, miten muut suomalaiset tulevat? Se on aika keskimääräinen nettopalkka Suomessa
Toki palkkoja voisi nostaa, mutta jos haluaa useamman tonnin nettotulot niin palkkoja pitää nostaa aikamoisesti. Progressiivinen verotus tasaa tuloja ja se että jää pari tonnia verojen jälkeen on ihan tavallista.
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4000e tienaavana saan noin 2500e käteen, ihan vaan tiedoksi hoitajille jotka luuleee rikastuvansa 4000e palkalla.
mulla jää lähemmäs 3 tonnia.. Maksat liikaa veroja.
Itse saat kyllä mätkyjä jos noin paljon jää käteen, Ellet asu jossain Kauniaisissa missä erityisen alhainen vero %
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi myydä osaamisensa mihin hintaan haluaa. Yhteiskunnan velvollisuus on järjestää palvelut ja tällä hetkellä se takkuaa.
Näinhän se on, vaikka palstan mukaa hoitajille riittäis tonni kuussa nykyisen viidentonnin mukaan (!) ainut mikä nyt ratkaisee on se, millä hinnalla hoitajat suostuvat vapaa-aikansa myymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4000e tienaavana saan noin 2500e käteen, ihan vaan tiedoksi hoitajille jotka luuleee rikastuvansa 4000e palkalla.
Itse saat kyllä mätkyjä jos noin paljon jää käteen, Ellet asu jossain Kauniaisissa missä erityisen alhainen vero %
espoossa. ei ole tullut mätkyjä.
Jos saisin 2000e nettona ni kokisin itseni varakkaaksi. Vuokran,sähkön veden ja ruokien jälkeem jäis vähintään 1000e/kk.
1500e nettopalkkaisena 40h/vko tekevänä kunnan puutarhurina joskus ärsyttää kahden tonnin nettopalkoista valittaminen, koska mulla myös on todella fyysinen työ (20t askelta helposti ja siihen kaikki kantelu yms), aina ollaan ulkona säästä välittämättä, sadevaatteet ei pidä mitään, kuuntelet kuntalaisten kitinää kun on sitä ja tätä päin ahteria vaikket sinä määritä sitä minkä pituinen ja koska leikattu nurmi on tai miten menee lumirajat ja missä järjestyksessä aurataan tiet ja kolataan oven pielet, väistelet skitsoilevia narkkeja ja alkkiksia, kuuntelet vanhusten elämänkertoja, siivoat joka päivä satoja roskakoreja ja toiset sata irtoroskia, deadlinet painaa päälle, tilaaja kyttää selän takana että saa kritiikkiä, alimiehitys päällä koko ajan, mistään ei makseta mutta joustaa pitää itse aina, lomia ei saa pitää, pitää herätä viikonloppunakin klo 2 jotta klo 7 on siistiä mut ei saa käyttää mitään koneita ennen sitä koska unet häiriintyy ja asukkaat valittaa, mut silti pitäs kuntalaisten mieliksi kaikki olla tip top ja talven hiekat poistettu ennen aamuruuhkaa ja siitepölykautta, ei saa kuitenkaan näkyä eikä liata vaatteita, kiitosta ei saa yms. Toki en vastaa elämästä ja kuolemasta, mutta ois joskus kiva ku sais kiitoksen ja lisää liksaa kaiken vaivan ja niskaan saadun kitinän päälle.
No mulla on nettopalkka juuri tuon mediaanin (2200-2300 netto) ja kyllä sillä just ja just pärjäilee. Vähän tulevat sähkölaskut kyllä hirvittää, sähkölämmitteisessä omakotitalossa asutaan. En ostele itselleni juuri mitään, mutta talossa on teini ja esiteini ja kyllä sitä rahaa vaan menee ihan arjen pyörittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinpä maksankin mutta paha vaan että valtio on eri mieltä. Niin vaan ne ottavat joka kerta vuodesta toiseen tuon verran.
( Ei se jolle vastasit vaan kolmas jolla sama netto ja brutto)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI varmaankaan ole tullut kun ne tulee vasta ensi vuoden puolella.
Jos 4000e brutolla saa käteen 2500e., tuossa ei veronpalautus ylitä tonnia ellei ole erityistä vähennettävää. Itsellä vain perus kotitoimistovähennys etätyöstä.
Jos on kerran ihan sama, tienaako 3 vai 4 k, niin pienennetään kaikkien muiden palkkaa 1000 e ja annetaan se tonni hoitajille 🙂 Kaikki on tyytyväisiä.
Palkka vaikuttaa muuten myös eläkekertymään, joten ei ole aivan sama mitä tienaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kommentoivat että Norjaan verrattuna on huono palkka.
No meillä Suomessa kaikki palkat on pienempiä kuin Norjassa. Oli sitten sähköasentaja tai roskakuski tai opettaja. Kaikki tienaavat vähemmän kuin Norjassa. Se on rikas öljyvaltio.
On meillä huono palkka Ruotsiin ja Tanskaankin verrattuna, eivätkä ne mitään öljyvaltioita ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse menisin hoitoalalle, jos käteni eivät vuotaisi verta. Mutta voisin kuulemma saada veriteitse taudin ja sitten tartuttaa sitä muihin potilaisiin.
Hanskat käteen vaan ja alalle.
Ei mee läpi lääkärintarkastuksesta, Vai joko sekin on poistettu kun hakee opiskelemaan?
Ennen myös MT-sairaus oli este. Tämä ohis
Ensi talvena ei tule toimeen 2000 palkalla, ainakaan jos asuu sähkölämmitteisessä talossa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän yli itseasiassa.
Ei hoitajien palkka oikeasti ole huono. Se on itseasiassa parempi kuin mediaanipalkka kokopäiväiväisessä työssä olevilla.
No kerro miksi on hoitajapula? Luulisi että hoitajia olisi jonossa menossa töihin, ja että alalle rynnityäisiin opiskelemaan.
Tilanne on päinvastainen.
Vierailija kirjoitti:
Saat vissiin joka vuosi varsin mukavat veronpalautukset.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kommentoivat että Norjaan verrattuna on huono palkka.
No meillä Suomessa kaikki palkat on pienempiä kuin Norjassa. Oli sitten sähköasentaja tai roskakuski tai opettaja. Kaikki tienaavat vähemmän kuin Norjassa. Se on rikas öljyvaltio.
Suomesta kansainväliset kaivosfirmat ryöstävät rikkaudet eikä niitä edes haluta verottaa kohtuudella. Kaivosverouudistus ei tule parantamaan tilannetta, tavoiteverokertymä on yksi vitsi. Norjassa pikkuisen eri meininki.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi myydä osaamisensa mihin hintaan haluaa. Yhteiskunnan velvollisuus on järjestää palvelut ja tällä hetkellä se takkuaa.
Tuossa olet väärässä, yhteiskunnan velvollisuus ei ole järjestää palveluja.
Hyvinvointivaltio tai sosiaalivaltio on valtio, joka turvaa kansalaisilleen laajat taloudelliset, sosiaaliset ja sivistykselliset oikeudet
Sulla on siis oikeudet palveluihin, kukaan ei kiellä sinua esim. etnisyytesi vuoksi käymästä hammaslääkärissä tai sukupuolesi perusteella koulunkäyntiä.
Se ei kuitenkaan tarkoita että valtion pitäisi järjestää sitä hammashoitoa, varsinkaan hinnalla millä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän yli itseasiassa.
Ei hoitajien palkka oikeasti ole huono. Se on itseasiassa parempi kuin mediaanipalkka kokopäiväiväisessä työssä olevilla.
No kerro miksi on hoitajapula? Luulisi että hoitajia olisi jonossa menossa töihin, ja että alalle rynnityäisiin opiskelemaan.
Tilanne on päinvastainen.
Meillä on Suomessa töissä tällä hetkellä enemmän hoitajia kuin koskaan aiemmin historiassa.
Hoitajien tarve on kasvanut, kun väestö on ikääntynyt ja kaikkia sairauksia hoidetaan intensiivisemmin. Meillä on Suomessa väestöpyramidi sellainen että väestö ikääntyy kovaa tahtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinpä maksankin mutta paha vaan että valtio on eri mieltä. Niin vaan ne ottavat joka kerta vuodesta toiseen tuon verran.
( Ei se jolle vastasit vaan kolmas jolla sama netto ja brutto)
Jotain on pielessä. Kannattaa perehtyä mitä veroja maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI varmaankaan ole tullut kun ne tulee vasta ensi vuoden puolella.
Jos 4000e brutolla saa käteen 2500e., tuossa ei veronpalautus ylitä tonnia ellei ole erityistä vähennettävää. Itsellä vain perus kotitoimistovähennys etätyöstä.
Ei ole tullut moneen vuoteen.
Jos palkka tuntuu pieneltä niin vaihtaa paikkaan jossa saa tehdä vuorotyötä.