Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuluko koulukirjojen päällystäminen huoltajille?

Vierailija
14.08.2022 |

Miksi? Miksi ei?

Kommentit (117)

Vierailija
41/117 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun esikoinen aloitti ekaluokan 2013, kirjoja vielä piti muutama päällystää. Muistaakseni viimeinen kerta oli muutama vuosi myöhemmin. En ole siis ainakaan yhdeksään vuoteen päällystänyt kirjoja, ei ole edes ollut toivetta kummankaan lapsen mistään koulusta mistään sellaisesta. Nuorempi nyt tokalla, ei ole tullut mieleenkään päällystää kirjoja. Kokemukseni isoista kouluista Helsingistä ja Tampereelta. Alkoi ihan naurattaa kun mietin tätä. Olen unohtanut koko kontaktimuovihelvetin :D

Vierailija
42/117 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koulu ei maksa päälystys tarvikkeita niin en suostuisi päälystämään. Enkä edes osais päälystää. Koulussa noi pitäs opettaa.

Taidat olla niitä joiden lasten koko kasvatus on ulkoistettu päiväkodille ja koululle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/117 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelin ihan itse päällystämään kirjani jo ala-asteella. Ei se varmaan pakollista ollut mutta pysyivät paljon siistimpänä. Kavereiden kanssa oikein kilpailtiin kenellä oli hienoimmat päällyspaperit. Ihme touhua nykyään, mitään ei viitsittäisi itse tehdä vaan kaikki pitää saada valmiina.

Vierailija
44/117 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on ihan kohtuullista, jos kotona päällystettäisiin kirjat. Kontaktimuovin voisi laittaa kotiin kirjaa varten, sitä ei ilmaisessa peruskoulussa voi velvottaa ketään ostamaan. Kun joku kirjasarja uusitaan, niin sitä kirjaa tilataan isossa koulussa monta sataa kappaletta. Ei aineenopettajalla ole aikaa päällystää satoja kirjoja. Siksi minusta on ihan kohtuullista, että se yksi kirja päällystetään kotona.

Meillä ne kirjat, jotka kiertävät oppilailla, päällystää koulu. Tehtäväkirjoja en ole päällystänyt, koska en ole keksinyt yhtään syytä sille.

Vierailija
45/117 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa rahaa ei päällystämiseen tarvitse käyttää, koulunkäynti ja siinä tarvittava materiaali on maksutonta.

Vierailija
46/117 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluille voisi palkata muutaman työttömän hoitamaan kirjojen päällystämisen. Ei siihen menisi kuin päivä tai pari, joten ei tulisi kalliiksi. 

Meillä ohjaajat päällystää ne kirjat, jotka on kierrätykseen. Muutenhan sitä ei enää pidetä ympäristöystävällisenä muovittaa kirjoja, jotka menee roskiin käytön jälkeen. Ja ennen kuin kukaan ulvahtaa ohjaajista, niin tyhjästäkö niiden pitäisi palkkansa saada. Ei tuossa muutakaan hommaa ole ollut heille koko viime viikkona.

Meidän koulussa ei ole ohjaajia.

Vierailija
47/117 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on ihan kohtuullista, jos kotona päällystettäisiin kirjat. Kontaktimuovin voisi laittaa kotiin kirjaa varten, sitä ei ilmaisessa peruskoulussa voi velvottaa ketään ostamaan. Kun joku kirjasarja uusitaan, niin sitä kirjaa tilataan isossa koulussa monta sataa kappaletta. Ei aineenopettajalla ole aikaa päällystää satoja kirjoja. Siksi minusta on ihan kohtuullista, että se yksi kirja päällystetään kotona.

Meillä ne kirjat, jotka kiertävät oppilailla, päällystää koulu. Tehtäväkirjoja en ole päällystänyt, koska en ole keksinyt yhtään syytä sille.

Ei koulu mitään päällystä. Jotkut henkilöt siellä sitten päällystävät ne oman työnsä ohessa. 

Vierailija
48/117 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koulu mitään päällystä. Jotkut henkilöt siellä sitten päällystävät ne oman työnsä ohessa. 

Voi kiitos, kun kerroit tämän. Minä olen ihan totta tähän asti ajatellut, että se koulurakennus päällystää ne kirjat, ja toki se on herättänyt mielessäni kysymyksiä, esim. siitä, missä koulurakennuksen kädet sijaitsevat. Mutta onneksi nyt kerroit tuon. Ehkä tästä eteenpäin aina tunnen liikutusta, kun otan käteeni päällystetyn kirjan, jonka takia joku koulun henkilökuntaan kuuluva on ehkä joutunut jäämään palkattomiin töihin :´(

Vierailija
49/117 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia ei koske enää minua eikä meidän lasten kouluaikaan (2003-2016) koulu määrännyt päällystämään.

Kysymys on samanlainen kuin kirjasto vaatisi kunkin kirjan ensimmäistä lainaajaa päällystämään kirjan. 

Sillä erotuksella, että kirjastossa on aina henkilökuntaa, jolla on työaikaa kirjojen päällystämiseen. Kouluissa taas ei.

Vierailija
50/117 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kirjapaino laita niihin valmiiksi päällystettyjä kansia? Jos lapsi laittaa kontaktimuovit itse niin yleensä siihen jää kuplia.

Vierailija
51/117 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu huoltajille. Jos koulun on tarkoitus kierrättää oppikirjaa useammalla oppilaalla, koulu päällystää ne ihan itse. Ja muitahan ei edes tarvitse päällystää.

Täällä kielletään päällystämästä ne, jotka ovat vain yhden vuoden käytössä (matematiikka, harjoituskirjat), koska on turhaa käyttää muovia ihan ympäristöä ajatellen. Ne kyllä pitäisi päällystää, jos joskus sattuisi saamaan jonkun sellaisen kirjan, joka on uusi ja siirtyy seuraaville luokille. Vanhimmat käytössä olevat kirjat on vanhempia kuin koululainen itse (6. lk). Ja tietysti kuuluu huoltajille. Kun ei oppilailta nykyään enää edellytetä minkäänlaista osaamista missään asiassa. Vanhempien sen sijaan on osallistuttava ja reagoitava kaikkiin mahdollisiin viesteihin ja varmaan myös siihen ettei viestejä tule.

Vierailija
52/117 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ensin huvitti ja sitten kauhistutti hs-mielipiteen huomio, että joka kodissa ei osata kirjaa päällystää. Jos ei osata edes kirjaa päällystää, niin mitä sitten osataan?

Vierailija
53/117 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivelin lapsen reppua tarkistaakseni onko uutena saatuja, päällystystä kaipaavia kirjoja. Eipä ollut, ne oli päällystetty valmiiksi. Siis tällaiset oppilaalta toiselle kiertävät, mutta omalle lapselle uutena tulleet.

Ei käy kateeksi sitä koululla joka on nuo - ja kaikki ne muut - saanut päällystää.

Vierailija
54/117 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu huoltajille. Jos koulun on tarkoitus kierrättää oppikirjaa useammalla oppilaalla, koulu päällystää ne ihan itse. Ja muitahan ei edes tarvitse päällystää.

Täällä kielletään päällystämästä ne, jotka ovat vain yhden vuoden käytössä (matematiikka, harjoituskirjat), koska on turhaa käyttää muovia ihan ympäristöä ajatellen. Ne kyllä pitäisi päällystää, jos joskus sattuisi saamaan jonkun sellaisen kirjan, joka on uusi ja siirtyy seuraaville luokille. Vanhimmat käytössä olevat kirjat on vanhempia kuin koululainen itse (6. lk). Ja tietysti kuuluu huoltajille. Kun ei oppilailta nykyään enää edellytetä minkäänlaista osaamista missään asiassa. Vanhempien sen sijaan on osallistuttava ja reagoitava kaikkiin mahdollisiin viesteihin ja varmaan myös siihen ettei viestejä tule.

Ainakin omilla lapsilla myös matematiikan kirjat ja harjoituskirjat on kaikki kierrätetty eli ne pitää päällystää. Matematiikan kirjat on sellaisia, missä kaikki tehtävät tehdään vihkoon, ja harjoituskirjoihin ei saa kirjoittaa mitään, tehtävät tehdään vihkoon. Säästötoimenpide siis, kun kouluilla ei ole rahaa ostaa kirjoja.

Vierailija
55/117 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia ei koske enää minua eikä meidän lasten kouluaikaan (2003-2016) koulu määrännyt päällystämään.

Kysymys on samanlainen kuin kirjasto vaatisi kunkin kirjan ensimmäistä lainaajaa päällystämään kirjan. 

Sillä erotuksella, että kirjastossa on aina henkilökuntaa, jolla on työaikaa kirjojen päällystämiseen. Kouluissa taas ei.

Ei kirjastoissakaan henkilökunta pääsääntöisesti niitä kirjoja päällystä vaan ne tulevat valmiiksi koneellisesti muovitettuina. Myös koulukirjat olisi mahdollista saada toimittajalta valmiiksi muoveissa, mutta tästä ei joko tiedetä tarjouspyyntöä tehdessä tai olla tietävinään. Nostaahan se kirjan hintaa toki saadusta tarjouksesta riippuen joillain kymmenillä senteillä.

Vierailija
56/117 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä on saanut paljon alapeukkuja. Ainakin meidän koululla kesällä töissä olevat ohjaajat päällystävät uudet tekstikirjat. Ei nykypäivänä saa kodeilta vaatia enää mitään. Sukset ja luistimetkin on oltava koululta lainaan kun aina on vanhempia jotka eivät joko osta niitä lapselleen ollenkaan tai niitä kotiin ostettuja ei saa lapsi ottaa kouluun koska "koulun pitää olla ilmainen". Omina kouluaikoinani ihan mukisematta päällystettiin jos oltiin sen kirjan ekoja käyttäjiä mutta ei enää nykyään.

Vierailija
57/117 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoltaja? Vad fan är det?

Vårdnadshavare

Vierailija
58/117 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä päällystäminen`?

t. kolmen kouluikäisen äiti

Oletko wt?

Vierailija
59/117 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muistanutkaan tuota paperilla päällystämistä. Tuohan oli kiva idea. Yläasteella päällystävät koulussa itse. Päällystän myös joitakin vihkoja kun menee niin huonoon kuntoon repussa.

Vierailija
60/117 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulusta on tullut ohje, että pitää päällystää vähintään ne kirjat, jotka kiertävät seuraaville oppilaille. Ja ne pitää päällystää nimenomaan kontaktimuovilla. Paperillahan olisikin helppo päällystää. Hesarin kommenteissa moni kertoi lapsena itse päälystäneensä paperilla. Niin minäkin tein lapsena, mutta kontaktimuovilla päällystäminen onkin mutkikkaampaa. Jos muovi on ollut ostamisen jälkeen pakkasessa autossa tai matkalla, se kupruilee tavallista enemmän. Ja muoveissa on eroja eri valmistajilla myös. Olen oppinut päällystämään viivotinta käyttäen ja se on näppärää. Työlästähän se on ollut kun yhteensä 22 vuotta olen päällystänyt joka lukuvuosi kymmeniä kirjoja lapsille, vaikka päällystin vain ne pakolliset. Ja sen jälkeen vielä osan lukion kirjoistakin.

Oho, siis 11 vuotta, sattui väärä nappula sormen alle.

Minä ainakin opetin lapset itse päällystämään kirjansa. Aika pienestä minäkin päällystin omat kirjani.