Kuuluko koulukirjojen päällystäminen huoltajille?
Kommentit (117)
Jos kontaktimuovin käyttö tai laittaminen syystä tai toisesta tökkii, voi päällystämiseen käyttää myös esim. vahvempia lahjapapereita tai tavallista postipaketteihin käytettävää pakkauspaperia.
Vierailija kirjoitti:
Kouluille voisi palkata muutaman työttömän hoitamaan kirjojen päällystämisen. Ei siihen menisi kuin päivä tai pari, joten ei tulisi kalliiksi.
Meillä ohjaajat päällystää ne kirjat, jotka on kierrätykseen. Muutenhan sitä ei enää pidetä ympäristöystävällisenä muovittaa kirjoja, jotka menee roskiin käytön jälkeen. Ja ennen kuin kukaan ulvahtaa ohjaajista, niin tyhjästäkö niiden pitäisi palkkansa saada. Ei tuossa muutakaan hommaa ole ollut heille koko viime viikkona.
Nykyään ei päällystetä kirjaston kirjojakaan. Ei ainakaan meidän kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Huoltaja? Vad fan är det?
Mene jollekin ruotsinkieliselle keskustelupalstalle niin saat puhua ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne keille kirjan päällystäminen on ihan ylivoimainen asia noin muuten jaksaa hoitaa lapsiaan?
Mietin samaa. Mites läksyissä auttaminen jne.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluille voisi palkata muutaman työttömän hoitamaan kirjojen päällystämisen. Ei siihen menisi kuin päivä tai pari, joten ei tulisi kalliiksi.
Meillä ohjaajat päällystää ne kirjat, jotka on kierrätykseen. Muutenhan sitä ei enää pidetä ympäristöystävällisenä muovittaa kirjoja, jotka menee roskiin käytön jälkeen. Ja ennen kuin kukaan ulvahtaa ohjaajista, niin tyhjästäkö niiden pitäisi palkkansa saada. Ei tuossa muutakaan hommaa ole ollut heille koko viime viikkona.
katsoo että on oikea määrä pulppeteja luokassa, siivota välinevarasto,
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei päällystetä kirjaston kirjojakaan. Ei ainakaan meidän kaupungissa.
Meidän kirjastossa joka ikinen kirja on päällystetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä järkeä päälystää kirjoja jotka menee kierätykseen(roskiin)
Meidän koulusta on tullut ohje, että pitää päällystää vähintään ne kirjat, jotka kiertävät seuraaville oppilaille. Ja ne pitää päällystää nimenomaan kontaktimuovilla. Paperillahan olisikin helppo päällystää. Hesarin kommenteissa moni kertoi lapsena itse päälystäneensä paperilla. Niin minäkin tein lapsena, mutta kontaktimuovilla päällystäminen onkin mutkikkaampaa. Jos muovi on ollut ostamisen jälkeen pakkasessa autossa tai matkalla, se kupruilee tavallista enemmän. Ja muoveissa on eroja eri valmistajilla myös. Olen oppinut päällystämään viivotinta käyttäen ja se on näppärää. Työlästähän se on ollut kun yhteensä 22 vuotta olen päällystänyt joka lukuvuosi kymmeniä kirjoja lapsille, vaikka päällystin vain ne pakolliset. Ja sen jälkeen vielä osan lukion kirjoistakin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulusta on tullut ohje, että pitää päällystää vähintään ne kirjat, jotka kiertävät seuraaville oppilaille. Ja ne pitää päällystää nimenomaan kontaktimuovilla. Paperillahan olisikin helppo päällystää. Hesarin kommenteissa moni kertoi lapsena itse päälystäneensä paperilla. Niin minäkin tein lapsena, mutta kontaktimuovilla päällystäminen onkin mutkikkaampaa. Jos muovi on ollut ostamisen jälkeen pakkasessa autossa tai matkalla, se kupruilee tavallista enemmän. Ja muoveissa on eroja eri valmistajilla myös. Olen oppinut päällystämään viivotinta käyttäen ja se on näppärää. Työlästähän se on ollut kun yhteensä 22 vuotta olen päällystänyt joka lukuvuosi kymmeniä kirjoja lapsille, vaikka päällystin vain ne pakolliset. Ja sen jälkeen vielä osan lukion kirjoistakin.
Oho, siis 11 vuotta, sattui väärä nappula sormen alle.
Opetin parin ekan kouluvuoden aikana sen homman lapselle ja 3. lk eteenpäin on päällystänyt itse. Ope oli kai 5. lk katsonut vähän kummissaan kun ipana oli luokkakaverilta kysynyt että eikö se kaveri osaa itse.... Ilmeisesti tääkin on homma mikä "pitää" tehdä lapsen puolesta hamaan hautaan asti.
Nykyään myydään pokkarimallin kansilla kaikki kirjat, ahdistaa ja se tekee "hulluksi". Kunnon kansia päällystettynä ei löydy, paitsi muutamat. Kirjat hajoavat varmaan heti tai pian vaikka olisi muovitettu - muovitus irtoaa myös jos huono muovi. Ulkomailla joku myi verkkokaupassa valmiita kansia jotka voi liittää näihin paperikirjoihin, olisi kätevää suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni lukioikäisen pitäisi olla jo ihan kykenevä päällystämään kirjansa ihan itse. Miksi kasvatat lapsistasi noin avuttomia?
Asia ei koske enää minua eikä meidän lasten kouluaikaan (2003-2016) koulu määrännyt päällystämään.
Kysymys on samanlainen kuin kirjasto vaatisi kunkin kirjan ensimmäistä lainaajaa päällystämään kirjan.
Aikanaan ätini päällysti minun ja siskoni kirjat ja myöhemmin päälystettiin itse kirjamme. Tämä siis 70-luvulla. Omien lasten kirjat olen myös päällystänyt kunnes kasvoivat ja hoitivat itse. En ole edes miettinyt ettei kuuluisi koululaisten vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei sen vertaa jaksa itse tehdä niiden lastensa koulunkäynnin eteen niin kannattaa jättää lapset hankkimatta.
Ei se ole mitenkään ettei sen vertaa jaksa! Totta kai jaksaa ja todella paljon enemmänkin!! Just siks päällystäminen onkin se viimeinen - ja niin turha - niitti. Mutta ilmeisesti näiden päällysintoisten mammojen murut ei harrasta mitään, ei tarvitse kuskata mihinkään, kuulustella läksyjä, ostaa varusteita kun niin hymyssä suin jaksetaan vielä tollasta koulun keksimää joutavan päivästä shaibaakin ja vielä syyllistää heitä jotka ei enää oikein sitä jaksaisi.
Ilmeisesti joillakin perheillä ei ole varaa ostaa sitä muovirullaa. Hope ry:n järjestettävä kampanja jossa kerätään kirjamuovit vähävaraisille perheille. Sitten ongelmaksi varmaan tulee vanhempien uupumus, eivät kykene päällystämään. Niin sekin pitää muiden tehdä.
Jos koulu ei maksa päälystys tarvikkeita niin en suostuisi päälystämään. Enkä edes osais päälystää. Koulussa noi pitäs opettaa.
Minun maalaisjärkeni mukaan se kirjojen päällystäminen säästää kaikkien rahaa. Päällystämisen ansiosta ne säilyvät käyttökelpoisena useamman vuoden eri käyttäjillä, eikä tarvitse uusia hankkia. Jotkut ihmisistä eivät tajua millään säästämisestä ellei se raha mene suoraan omasta pussista..