Eläköitynyt edeltäjäni on alkanut ahdistaa
Aloitin noin kaksi vuotta sitten työt organisaatiossa, josta jäi eläkkeelle siellä suunnilleen koko ikänsä siellä työskennellyt edeltäjä. Emme ehtineet olla samaan aikaan työssä, joten olin häneen yhteydessä joidenkin konkreettisten asioiden osalta - mitään tiedostoja tai aineistoja hän ei ollut jättänyt seuraajalleen eli minulle. Lupa yhteydenottoon tuli häneltä itseltään.
Haasteeksi on muodostunut se, että tämä henkilö kutsutaan yhä joihinkin organisaation tilaisuuksiin ja hän seuraa tarkasti entisen työpaikan tapahtumia - tapaa entisiä kollegojaan ja aina kun olemme samassa tilaisuudessa, hän jollain tapaa "ajaa minut nurkkaan" ja alkaa testata työtehtävistä ja neuvoa. Organisaation johto puolestaan tuntuu odottaneen eläköitymistä priorisoidakseen uudelleen töitä ja minulla on osin ihan eri työkenttää.
Tämä edeltäjä on useamman kerran kertonut halunsa alkaa minun mentorikseni. Minä taas en halua sitä. Työ on työtä ja olen ruuhkavuosien keskellä, meillä ei ole mitään yhteistä, en ehdi enkä halua. Lisäksi koen vähän raskaana tapaamiset, joissa hän puhuu ja minä kuuntelen, hän ei arvosta työtäni, tai ei ainakaan sano siitä mitään positiivista.
Nyt kävi niin, että hän tuli keväällä yhdelle työpaikan retkelle mukaan, ja ahdisti minut viereensä istumaan bussissa molempiin suuntiin. Hän tenttasi yhdestä itselleen tärkeästä aiheesta ja kritisoi minua siitä, etten ollut hoitanut tiettyä osaa tehtävästä tietyllä tapaa (joka ei edes kuulu työnkuvaani). Yhtään hyvää asiaa en kuullut häneltä, vaikka hoidin tehtävän hyvin. Hän ei tunnu arvostavan niitä asioita, jotka ovat uusia priotiteettilistani kärjessä, vaan ottaa aina vanhat työalueensa esille ja tuo esiin vanhoja ehdotuksiaan, jotka esimieheni on poistanut työtehtävistäni.
Tässä avautumiseni :) ahdistaa, koska tapaamme eri tilaisuuksissa, hän lähettää s-postia milloin mistäkin asiasta (ei usein, mutta kuitenkin), hänellä on minun yksityinen WhatsApp-yhteyteni ja etenkin se, että hän tuntee kaikki kollegat ja selvästi puhuu ihmisistä selän takana, paljon. Pidän ihan minimikontaktit yllä häneen, mitä ajattelette tästä kaikesta? Itseä ahdistaa ja suututtaa, olenko ihan sivuraiteilla?
Kommentit (38)
Tuota, en ole itse mikään diginatiivi, mutta luulisin, että s-postiin ja watsappiin voi laittaa estot tietyistä osoitteista/numeroista tuleviin viesteihin. Kyseisen henkilön viestit voisi tarvittaessa estää vaikka koko taloon. Työtovereille voi myös sanoa, että tällä henkilöllä ei ole mitään asiaa eikä oikeutta kommentoida sinua ja sinun töitäsi, joten keskustelun/viestinvaihdon voi lopettaa alkuunsa.
Kiitos kaikille vielä tosi hyvistä kommenteista. Tosiaan näyttää olevan niin, että edeltäjä kipuilee eläkkeelle jäämisen kanssa kun on ollut ahkera toimija työpaikalla vuosikymmenten ajan. Monet kaverit ja tutut ovat työn kautta tulleita ja etenkin koronan aikana elämä on varmasti ollut hiljaista aiempaan verrattuna.
Minä aion nyt kuitenkin pitää etäisyyttä ja mentoroinnille ehdoton ei. Eikä tämä henkilö ole lainkaan kiinnostunut minusta vaan nimenomaan omien aloitteiden ja rakkaiden työalueuden loppuun viemisestä, mikä puolestaan voi viedä minua ihan väärään suuntaan. Pomolleni aion ehdottaa, että eläkeläisiä ei enää kutsuta vaan keskitytään uusiin ihmisiin. Ap
Ymmärrän, jos eläkkeelle jäävän ja uuden henkilön kesken on ALUSSA neuvojen antoa, kysymyksiä, menterointia tai miten sitä sanotaan. Pitäisi kyllä riittää lyhyt aika. Ap:n tarina on " yäk". Eläkeläinen ei osaa päästää irti. En ole ikinä meillä päin kuullut, että eläkkeelle jääviä pyydettäisiin vielä kuukausien kuluttua firmojen tilaisuuksiin!
Minusta tuo on vaan hyvä asia. Noin pitäisi aina asiantuntijatöisså menetellä. Tosin molemmille maksaa palkkaa samaan aikaa jonkin aikaa.
Ärsyttää olla asiakkaana paikoissa, joissa on urallaan kiipeäviä ja koko ajan yhä korkeammalle hakeutuvia tai muuten vaan vaihtelua haluavia työntekijöitä. Eivät osaa asioita kunnolla. Kokemus surkeaa.
En juu tekisi yhtään
Ja sanoisin että olette sopineet uudistuksista
Pomolle sanot että jos tulee retkelle sinä Et tule
Olen itse ollut esimiehenä hoitamassa eläkkeelle jääneen, vanhalla työpaikalla pörräävän paarman tilannetta. Olipa muuten hankalaa. Keskustelin työyhteisön (siis niiden, jotka on edelleen töissä ja saavat palkkaa) jäsenten kanssa yhdessä ja erikseen, perustelin mikä haitta yhteydenpidosta on. Osalta jouduin tiukasti kieltämään entisen kollegan kansaa viestittelyn työajalla, samoin kuin työasioista kertomisen. Kaikki ei kauheasti tykänneet. Eläkeläistä/eläkeläisiä lakattiin kutsumasta juhliin ja tilaisuuksiin, saivat käydä asiakkaan ominaisuudessa. Tilanne oli jo niin paha, että eläkeläinen miellettiin enemmän työyhteisön jäseneksi kuin uusi työntekijä. Tästä vuodatuksesta ei nyt varmaan ollut Ap:lle apua, muuta kuin sympatiat. Ikävä tilanne, katkaise yhteydenpito ja pyydä pomolta tukea asiaan. Mentoroitavaksi älä missään nimessä rupea, eläkeläinen käyttää nyt sua hyväkseen saadakseen urkittua vanhan työpaikan asioita, jotka ei hänelle enää kuulu.
LÄHDE PIAN POIS!!! OLET LUULTAVASTI TÖISSÄ ORGANISAATIOSSA, jota on pyörittänyt rikollisuus ja nyt ovat pulassa kun joku mennyt eläkkeelle. Älä mieti tämän asian oikeaa laitaa tämän enempää sillä se menee niin vaikeaksi ja valtavaksi ja luoteeltaan sellaiseksi, että menee koko ihmiselämä sen ymmärtämiseen.
Kirjoita sinun ja tämän ihmisen tarina paperille niin hyvin kuin vielä ja nyt osaat ja muistat. Aika voi muuttaa ja sotkea ajatuksiasi.
Mulla oli vastaavanlainen tilanne, kun tulin eläkkeelle jäävän tilalle. Työparini noudatti kirjaimellisesti niitä oppeja, joita eläkkeelle jääneeltä oli saanut ja älähti minulle heti, jos toimin omalla tavalla tai yritin kehittää prosesseja järkevämmiksi. Mitään en saanut tehdä ilman pelkoa, että saan negatiivista palautetta. Tämä johti siihen, että epäröin jokaista päätöstä enkä uskaltanut tehdä mitään erikoisempaa juttua vaan jätin ne työparilleni. Tämä työpari sitten lähti yllättäen ja minun piti selviytyä yksinäni. Yllättäen osasinkin paljon enemmän kuin olin luullut ja selviydyin töistäni paljon paremmin kuin rajoittavan työparin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut esimiehenä hoitamassa eläkkeelle jääneen, vanhalla työpaikalla pörräävän paarman tilannetta. Olipa muuten hankalaa. Keskustelin työyhteisön (siis niiden, jotka on edelleen töissä ja saavat palkkaa) jäsenten kanssa yhdessä ja erikseen, perustelin mikä haitta yhteydenpidosta on. Osalta jouduin tiukasti kieltämään entisen kollegan kansaa viestittelyn työajalla, samoin kuin työasioista kertomisen. Kaikki ei kauheasti tykänneet. Eläkeläistä/eläkeläisiä lakattiin kutsumasta juhliin ja tilaisuuksiin, saivat käydä asiakkaan ominaisuudessa. Tilanne oli jo niin paha, että eläkeläinen miellettiin enemmän työyhteisön jäseneksi kuin uusi työntekijä. Tästä vuodatuksesta ei nyt varmaan ollut Ap:lle apua, muuta kuin sympatiat. Ikävä tilanne, katkaise yhteydenpito ja pyydä pomolta tukea asiaan. Mentoroitavaksi älä missään nimessä rupea, eläkeläinen käyttää nyt sua hyväkseen saadakseen urkittua vanhan työpaikan asioita, jotka ei hänelle enää kuulu.
Kiitos paljon! En ole siis yksin, ja se on hyvä tunne! Eläkeläinen nimenomaan pitää kynsin ja hampain kiinni roolistaan työyhteisössä. Tapaamiset hänen kanssaan tuntuvat kontrolloivilta ja jotenkin loppuu aina happi tilasta, minkä takia en halua mentoroitavaksi. Ap
Tilanteet tuntuvat ahdistavilta, koska henkilö ajaa nyt omaa agendaansa, ei organisaation tai sinun etuasi. Eläkkeelle jääminen on valtava muutos, ja voi muuttua ihan kriisiksikin. Edeltäjäsi pitää kuitenkin saada muutostuki jostain muualta. Kieltäydy mentoroinnista ihan suoraan, voihan asian sanoa ihan kohteliaasti. Mieti valmiiksi lause, jota toistat aina, kun ehdotus tulee esiin, esim. Ei kiitos, mentorointi ei ole ajankohtaista. Tai jokin muu, joka ei viittaa siihen, että joskus tulevaisuudessa saattaisi olla. Älä laita maileja, älä vastaa puhelimeen tai viesteihin. Jos asiasta tulee palautetta, toteat vain, että töissä on sen verran kiirettä, että et ehdi. Kerro esimiehellesi, joka vaikuttaa tajuavan tilanteen, että tämä häiritsee nyt sun työtä ja pyydä, että eläkeläistä ei ainakaan kutsuttaisi mihinkään työpaikan tilaisuuksiin. Jos kutsutaan, niin sit jotenkin korostetusti eläkeläisten kahveille tms. Sillehän et voi mitään, jos hän pölähtää seminaariin. Mieti sellaisiin tilanteisiin strategia valmiiksi: miten välttelet kommunikaatiota tehokkaasti ja mielellään ihan kohteliaasti. Tosi ihana, että sulla riittää empatiaa noinkin rasittavalle tyypille.
Ja sitten vielä pitkän linjan esimiehen neuvo: Jos tarvitset työssäsi apua, neuvoja ja tukea, sitä varten sulla on se pomo... käänny hänen puoleensa. Hän ei voi hoitaa ongelmaa, josta ei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon! En ole siis yksin, ja se on hyvä tunne! Eläkeläinen nimenomaan pitää kynsin ja hampain kiinni roolistaan työyhteisössä. Tapaamiset hänen kanssaan tuntuvat kontrolloivilta ja jotenkin loppuu aina happi tilasta, minkä takia en halua mentoroitavaksi. Ap
Jos joudut tulevaisuudessa noihin tilanteisiin eläköityneen kanssa, niin yritä kaikkesi ohjata puhe pois työasioista ja älä yksinkertaisesti suostu puhumaan aiheesta:
"No mutta ei nyt puhuta työasoista, miten aikasi eläkkeellä on sujunut?" ja perään iso kasa kysymyksiä aiheesta, mitä hän ikinä vastaakaan tekevänsä.
"Ymmärrän että työasioiden muistelu on sinulle hauskaa nyt kun olet eläkkeellä, mutta minulle tämä on virkistysretki enkä jaksaisi nyt ajatella työasioita. Puhutaanpa jostakin muusta, miten...?"
"Älä sinä nyt enää murehdi tämä paikan asioita, lisäksi asia X ei ole minun vastuualuetta"
Aivan karmaiseva tyyppi tuo eläköitynyt. Eikö pomosi voi sanoa hänelle, että "työsuhteesi on päättynyt x.x.xxxx, jonka jälkeen mikään työhön liittyvä ei kuulu sinulle, sinua ei kaivata tai jatkossa päästetä paikalle, eikä sinun tule vainota nykyisiä työntekijöitä viestikanavissa ja jatkossa sinut on estetty niissä"?
Kurjaa toki sanoa noin, mutta pomollesi maksetaan enemmän siksi, että hommaan sisältyy myös ikäviä velvollisuuksia, kuten asiattomien ihmisten ja viestien torppaaminen.
Btw, millä alalla on sallittua kertoa yhtään mitään työpaikan operatiivisia asioita ei-työntekijöille?
Mikään ei ole niin raivostuttavaa, kuin että eläkkeelle lähtijä on viime töikseen säätänyt työpaikan olot mieleisekseen täysin tietäen, että kaikkia näitä säätöjä ei voi pikaisesti purkaa. Tietysti vika on myös eläkkeelle lähtijän esimiehissä, että nämä ovat tämän sallineet.
Vielä törkeämpää on tietysti se, että lähtenyt yrittää lähtemisensä jälkeen vaikuttaa entisen työpaikkansa asioihin. Vain silloin, kun entiseltä työpaikalta kysytään, lähtenyt voi ottaa kantaa juuri siihen asiaan, mitä on kysytty.
Siis millaisessa työpaikassa toimitaan noin, että kauan sitten eläkkeelle jäänyt kutsutaan vielä tilaisuuksiin, joissa käsitellään työasioita?
Joka tapauksessa sinuna tekisin hyvin selväksi tälle eläkeläiselle, että nyt riittää, en keskustele enää kanssasi mistään työhöni liittyvistä asioista. Olet nyt eläkkeellä, ja käytöksesi on kerta kaikkiaan sopimatonta. Toki kerrot omalle pomollesi, missä mennään, jotta sinulla on hänen tukensa. Johan tuossa on tietoturvariskikin, kun työyhteisöön kuulumaton henkilö yrittää koko ajan tunkea mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis millaisessa työpaikassa toimitaan noin, että kauan sitten eläkkeelle jäänyt kutsutaan vielä tilaisuuksiin, joissa käsitellään työasioita?
Joka tapauksessa sinuna tekisin hyvin selväksi tälle eläkeläiselle, että nyt riittää, en keskustele enää kanssasi mistään työhöni liittyvistä asioista. Olet nyt eläkkeellä, ja käytöksesi on kerta kaikkiaan sopimatonta. Toki kerrot omalle pomollesi, missä mennään, jotta sinulla on hänen tukensa. Johan tuossa on tietoturvariskikin, kun työyhteisöön kuulumaton henkilö yrittää koko ajan tunkea mukaan.
No tämäpä, olen tässä organisaatiossa siis aika uusi, enkä ymmärrä yhtään, mitä lisäarvoa eläkeläiset tuovat tähän yhtälöön.
Toki koronan takia varmaan heitä halutaan tavata vielä livenä, tai jotain.
Keskeinen argumentti on muuten tietoturva, tuota aion ystävälliseen sävyyn käyttää.
Ja siis en ole edes halunnut mentoria :) en koe että tarvitsen sellaista juuri nyt, eikä ruuhkavuosien aikana ole edes aikaa.
Kiitos vielä kaikille kommenteistanne, ne ovat itselleni arvokkaita! Ap
Tsemppiä hankalaan tilanteeseen!
Vastauksena kysyjille, että missä noin toimitaan: no ka, kunnalla. On (valitettavasti) ihan tavallista. Ennen vanhaan myös isoissa yrityksissä, silloin kun sääntö oli pitkä ura, ehkä koko työelämäkin, saman työnantajan palveluksessa.
T. Se eläkeläisten kourissa kovia kokenut esimies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhu pomolle.
Kiitos, ja pahoittelut vielä kirjoitusvirheistä ym., autocorrect asialla! Pomoni itse ehdotti, että olen edeltäjään yhteydessä alussa. Tein niin, ja kun palasin asian osalta, hän totesi, että oli heti ehdotettuaan alkanut katua omaa ehdotustaan. Hänestä minun olisi sittenkin ollut hyvä aloittaa "puhtaalta pöydältä" ilman kontaktia tähän henkilöön. Ap
Onneksi pomo on puolellasi. Ja itsekin voi sanoa hänelle kuule tuo on hienoa mitä teit mutta nyt on mulla toiset ohjeet ja ja tehdään toisin. Ei sillä, jos on joku pitkällinen ja tärkeä projekti etteikö olisi hyvä saada edeltäjältäkin jatkumoa ja tietoja. Ei siinä saisi olla oma ego tiellä. Mikähän ala voisi olla kyseessä ap:n tilanteessa?
Jospa itse (tai mahdollisesti pomon kautta) ystävällisesti kiittäisit tähänastisesta avusta ja kertoisit, että apua ei enää tarvita. Eläköitynyt kollega ei ehkä tahdo tätä ymmärtää, joten siksi voisi olla hyvä että viesti tulisi pomolta.
Normaalitilanteissa luulisi että kuka hyvänsä ymmärtää että 2 v jälkeen on työpaikalla sen verran muuttuneet asiat, että hänen neuvojensa arvo on aika lailla heikentynyt.