Ratkaisu vanhuskaaokseen: omaiset ottamaan vastuu vanhuksistaan, jos ei kelpaa niin perintö valtiolle
Ihan yksinkertaista. Ei hoitajia riitä mitenkään hoitamaan ihan valtavaa suurten ikäluokkien määrää. Joten on aika lasten ottaa vastuu pyllyn pyyhinnästä, pissavaippojen vaihtamisesta, vuodepesuista ja syöttämisestä. Jos ei kelpaa ja yhteiskunta joutuu ottamaan vastuun, on yhteiskunnalla oikeus myös ulosmitata hoidettavan varallisuus ja omaisuus vastineena hoidosta.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Meillä on lapsetkin hoidettavana ja työmme. Ratkaisu on laajamittainen ulkomaalainen työvoimatuonti. Ja lopetetaan ne pelleilyt siitä, että filippiiniläinen sairaanhoitaja alennetaan täällä hoiva-apulaiseksi. Kelpaa kyllä dementikkoja kaitsemaan.
Ei, vaan sinä hoidat vanhempasi etkä ulkoista sitä millekään tuontitavaralle.
Ja kuka hoitaa lapseni ja työni?
Mun vanhempani kävivät kolmivuorotöissä; äidin äiti eli mamma asui kanssamme.
Mikään tässä maailmassa ei ole ilmaista; mahd. perinnölle löytyy muitakin kohteita.
Lapsilla on omat työnsä; eivät he tarvitse vanhempiensa perintöjä!
Raukkamaista odotella, milloin ne vanhemmat /vanhat kuolevat; jäiköhän mitä ja minkä verran?Eli hän hoiti teitä lapsia? Hyvin yleinen ratkaisu, kun päivähoitoa saati vuoropäivähoitoa ei ollut.
Nykyään vanhainkotihoitoon pääsee lähinnä dementikot, sellaista ei hoideta kenenkään kotona.
Ei kyllä hoidetakaan.
Hoidin 4 vrk dementikkovanhusta kodissani ja valvoin koko ajan.
Hän hiippaili ympäriinsä ja piilotteli tavaroita ja meinasi pissiä vaatekaappiin ja meni saunaan ja kaatoi vettä saunapuulaatikkoon.
Riisui kaikki vaattensa keskellä päivää ja sai pukea moeen kertaan.
Onneksi ei vielä tarvinnut vaippoja.
Olin puoli kuollut tuon rupeaman jälkeen.
Itsekin olen yli 70 v.
Pitäisi olla töissä eikä vahtimassa kellon ympäri.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, joista 25 miljardia nyt työssäkäyvien palkoista, 5 miljardia rahastosta ja 3 miljardia verorahoista.
Vertailuna työttömyyskorvauksia maksetaan vain 4,9 miljardia ja osa työttömistä hyllyttää tavaroita kaupoissa työmarkkinatuella 540 netto kuukaudessa + kulukorvaus 9 euroa / työpäivä. Osa on laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa ja osa auttamassa osastonsihteeriä sairaalassa.
Nuorempia sukupolvia kohdellaan niin paskasti, että emme tule osallistumaan eläkeläisten hoitoon.
Ne hoiti mua.
Mä hoidin niitä.
Se on omaishoitoa.
Vanhukset haluavat jättää perinnön lapsilleen eivätkä yhteiskunnalle. Kuinka paljon luulet ihmisten motivoituvan maksamaan omistusasuntoa, säästämään rahaa ja huolehtimaan omaisuudestaan ja sen karttumisesta, jos omaisuus käytännössä ei ole omaa, vaan menee lopulta valtiolle? No, osa hankkisi silti omaisuutta, mutta laittaisi sen jo hyvissä ajoin lastensa nimiin. Pienempi paha maksaa vaikka lahjaverot kuin menettää perheeltä koko omaisuus. En ainakaan itse näkisi mitään pointtia maksaa pitkään asuntolainaa, säästää vielä ja ottaa mökkiä varten toinen laina ja maksaa sitäkin tinkein samalla jostain muusta, jos kaikki tämä uurastus ja panostus valuisi hukkaan sitten kun itse koko ikäni veroja maksaneena tarvitsisin yhteiskunnalta apua. Jos tietäisin, että asunnossani saattaisi olla kosteusvaurio tai se olisi vaikeasti myytävissä, ehkä sen voisi heivata yhteiskunnan harmiksi, mutta kaiken vähänkin arvokkaan tai käyttökelpoisen haluan jättää lapsilleni - ihan sama, kuinka paljon pitävät aikuisena minuun yhteyttä.
2400 bruttopalkalla kun tekee töitä 30 vuotta niin saa eläkettä 1100 netto, jos on kesämökki niin ei ole oikeutta toimeentulotukeen esim. ei saa maksusitoumusta apteekkiin. 1975 syntyneiltä ja nuoremmilta vietiin leskeneläke eli sitä saa vain 10 vuotta.
Työtön saa minimieläkkeen 880 netto+ eläkeläisen asumistuen ja toimeentulotukea lääkkeisiin.
Hah, ihan vapaasti :D. Väkivaltainen juoppoisäni jättää perinnökseen vain traumoja ja velkaa, mielihyvin lahjoitan ne valtiolle. En hoida.
2400 bruttopalkasta eläkemaksu on 180 euroa kuukaudessa, josta 2,7 euroa menee omaan eläkkeeseen ja loput nyt eläkkeellä oleville kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Meillä on lapsetkin hoidettavana ja työmme. Ratkaisu on laajamittainen ulkomaalainen työvoimatuonti. Ja lopetetaan ne pelleilyt siitä, että filippiiniläinen sairaanhoitaja alennetaan täällä hoiva-apulaiseksi. Kelpaa kyllä dementikkoja kaitsemaan.
Ei, vaan sinä hoidat vanhempasi etkä ulkoista sitä millekään tuontitavaralle.
Ja kuka hoitaa lapseni ja työni?
Sinä hoidat nekin etkä uhriudu. On ennen vanhaankin hoidettu. Isäsi sperma antoi sinulle elämän ja äitisi rinta antoi sinulle maitoa, nyt sinun on aika maksaa se velkasi takaisin ja otettava vastuu vanhemmistasi. Tai sitten perintö lähtee pois.
Sitten lopetetaan verojen maksu ja sosiaaliturva kokonaan. Joka suku omillaan vaan.
Verot tarvitaan nimenomaaan erikoissairaanhoidon ja vastaavan pyörittämiseen. Sen sijaan joku vanhustenhoito pyllyn pesuineen kuuluu omaisille. Sairaanhoitaja voi käydä jakamassa dosetin, josta omaiset sitten syöttävät lääkkeet vellin seassa.
Mitä jos se pylly pitäisi pestä työpäivän aikana tai yöllä? Kuka muut ruokailut hoitaa, jos oletuksena sulla on ettei vanhus pysty itse velliäkään syömään.
Miten se eroaisi hoitopaikasta? Kun vanhus putoaa sängystä, hänet nostetaan vasta aamulla takaisin sänkyyn. Yöpissat ovat housussa ja suihkuun pääsee kerran 2 viikossa. Hoitajat käyvät 2 x vuorokaudessa. Ei kotihoito yhtään nykyistä laitoshoitoa huonompaa olisi.
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65%, kun täyttää 53-vuotta, työnantaja maksaa vielä lisää niin että 25% tulee täyteen, tuosta 1,5% menee työntekijän omaan eläkkeeseen ja loput nyt eläkkeellä kotona oleville.
Palkoista maksettiin 25 miljardia eläkkeitä viime vuonna kotona eläkkeellä oleville.
Työttömät tekevät töitä 20 päivää kuukaudessa saaden 700, kun minimieläke 880 netto.
Kylläpä osui arkaan paikkaan.
Ihan mielenkiinnosta: käyttekö te ollenkaan töissä ja hankitteko omaa varallisuutta? Vai odotatteko te vain sitä perintöä vesi kielellä?
Johan on kummallista. Itse olen 45-vuotias ja olen tehnyt itselleni työllä jonkinlaisen pesämunan. En mitään äärimmäisen isoa, mutta sellaisen että pärjäilen jos jotakin tulee. Minua ei liikuta pätkääkään jos perinnöt menisi valtiolle, koska olen tehnyt omat rahani.
Kannattaa teidänkin vähän edes yrittää. Noloa tuollainen rahojen odottaminen. Laiskoja paskoja taidatte olla kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: käyttekö te ollenkaan töissä ja hankitteko omaa varallisuutta? Vai odotatteko te vain sitä perintöä vesi kielellä?
Johan on kummallista. Itse olen 45-vuotias ja olen tehnyt itselleni työllä jonkinlaisen pesämunan. En mitään äärimmäisen isoa, mutta sellaisen että pärjäilen jos jotakin tulee. Minua ei liikuta pätkääkään jos perinnöt menisi valtiolle, koska olen tehnyt omat rahani.
Kannattaa teidänkin vähän edes yrittää. Noloa tuollainen rahojen odottaminen. Laiskoja paskoja taidatte olla kaikki.
Eläkeläisiä kuolee noin 5000 kuukaudessa ja työttömät tekevät töitä 700 eurolla kuukaudessa muuten tulee karenssi.
Ensi talvena irtisanotaan porukkaa ja moni perii sähkölämmitteisen talon, sitä ei työkokeilijat osta. Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat vanhukset haluavat jättää perintöä, sitä voidaan aktiivisesti juuri sillä silmällä kerryttää ja jopa kärvistellä heikommissa oloissa kuin varaa olisi, jotta saa paremman perinnön jätettyä. Hoitokoteihin ei haluta hakeutua samasta syystä. Itsekin viisikymppisenä olen selvästi vanhempiani varakkaampi, mutta tärkeää se perintöasia on nimenomaan vanhemmilleni.
Vierailija kirjoitti:
" Kelpaa kyllä dementikkoja kaitsemaan"
Et nyt kyllä ymmärrä,mistä puhut, et ymmärtänyt, mitä osaamista tuo " kaitseminen " vaatii. Toinen juttu on se, että ei niitä valmiita, osaavia hoitajia ole kaapissa, josta ne vaan otetaan meille. Kai nyt ymmärrät, että kilpailemme niistä hoitajista muiden länsimaitten kanssa, jossa työolosuhteet, hoitajien arvostus ja palkka ovat ihan toiset kuin meillä Suomessa. Jos meidän omat hoitajat eivät halua työskennellä täällä, niin miksi ihmeessä joku ulkomaalainen haluaisi,
Eläkeläinen ei saa ilmaista kodin siivousta, koska kunnilla ja kaupungeilla ei ole kodin siivous palveluita. Eli joko omainen siivoaa tai siivous on ostettava siivousyritykseltä.
Kannattaakaikkien varautua siihen, että ne vanhukset pitää itse, omassa kodissaan hoitaa, koska hoitajia ei ole tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen ei saa ilmaista kodin siivousta, koska kunnilla ja kaupungeilla ei ole kodin siivous palveluita. Eli joko omainen siivoaa tai siivous on ostettava siivousyritykseltä.
Siivous on halvempi ostaa kaksioon kuin omakotitaloon. Ensi talvena tulee isoja sähkölaskuja. Saa nähdä kuinka monella on siivouspalveluihin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole saanut tähänkään asti, eikä pyykkäystä, eikä ruokaa. Mitä oikein kuvittelit?
P. S Elkeläinen ei ole sama, kuin huonokuntoinen vanhus, joka ei kykene mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Kelpaa kyllä dementikkoja kaitsemaan"
Et nyt kyllä ymmärrä,mistä puhut, et ymmärtänyt, mitä osaamista tuo " kaitseminen " vaatii. Toinen juttu on se, että ei niitä valmiita, osaavia hoitajia ole kaapissa, josta ne vaan otetaan meille. Kai nyt ymmärrät, että kilpailemme niistä hoitajista muiden länsimaitten kanssa, jossa työolosuhteet, hoitajien arvostus ja palkka ovat ihan toiset kuin meillä Suomessa. Jos meidän omat hoitajat eivät halua työskennellä täällä, niin miksi ihmeessä joku ulkomaalainen haluaisi,
Ymmärtänet kait, että samaan pakettiin kuuluu niiden itsemääräämisoikeuksien ja muiden vähentäminen. Kyllä ne dementikot on kielitaidottomien kaitsettavissa, kun ne lääkitään sellaisiksi, että eivät käy päälle tai karkaa.
Perheelläni on espanjalainen tuttavaperhe ( suku).
Isoäiti dementoitunut.
Häntä hoitaa koko suku. 30-v tohtoriksi väitellyt tyttärenpoika ( tittelin kertominen siksi että hänellä ON muutakin tekemistä elämässään) joutui perumaan Suomen matkansa viime kesänä , koska hänen piti hoitaa isoäitiään kesälomansa ajan. Ei se sielläkään niin mene , että joku yksittäinen kotirouva hoitaa koko homman.
Italiassa ollessamme näimme, että eräälle vanhukselle nostettiin lähikaupan toimesta ruokaostokset korissa köyden avulla ikkunasta kolmanteen kerrokseen asuntoon. Ei ollut tietenkään täysin vuodepotilas , mutta ei päässyt yksin alas asunnostaan.
Suomi ei ole sivistysvaltio, ihmiset ovat kylmiä ja välinpitämättömiä.