Ratkaisu vanhuskaaokseen: omaiset ottamaan vastuu vanhuksistaan, jos ei kelpaa niin perintö valtiolle
Ihan yksinkertaista. Ei hoitajia riitä mitenkään hoitamaan ihan valtavaa suurten ikäluokkien määrää. Joten on aika lasten ottaa vastuu pyllyn pyyhinnästä, pissavaippojen vaihtamisesta, vuodepesuista ja syöttämisestä. Jos ei kelpaa ja yhteiskunta joutuu ottamaan vastuun, on yhteiskunnalla oikeus myös ulosmitata hoidettavan varallisuus ja omaisuus vastineena hoidosta.
Kommentit (213)
Tottakai näin se pitäis mennä, nykyinen systeemi että kaikki sysätään yhteiskunnan harteille on sairas.
Muualla maailmassa vanhukset hoidetaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Meillä on lapsetkin hoidettavana ja työmme. Ratkaisu on laajamittainen ulkomaalainen työvoimatuonti. Ja lopetetaan ne pelleilyt siitä, että filippiiniläinen sairaanhoitaja alennetaan täällä hoiva-apulaiseksi. Kelpaa kyllä dementikkoja kaitsemaan.
Ei, vaan sinä hoidat vanhempasi etkä ulkoista sitä millekään tuontitavaralle.
Ja kuka hoitaa lapseni ja työni?
Sinä hoidat nekin etkä uhriudu. On ennen vanhaankin hoidettu. Isäsi sperma antoi sinulle elämän ja äitisi rinta antoi sinulle maitoa, nyt sinun on aika maksaa se velkasi takaisin ja otettava vastuu vanhemmistasi. Tai sitten perintö lähtee pois.
Sulle ei taida olla perintöä tulossa 😂
Sinä pääset pyyhkimään ja nuuhkimaan narsisti-isäsi jätöksiä sitä perintö vastaan. Ja se on ok minulle.
Taidan jättää väliin. Hävitetään perintö ennenkuin ollaan tuossa pisteessä.
Italiassa ja muissa sivistysmaissa koko suku osallistuu hoivaamiseen. Lapset ja lapsenlapset. Vaikka olisi miten hankala anoppi, se hoidetaan asiallisesti loppuun eikä olla tunkemassa laitokseen. Sama on tulossa ja tulee vielä Suomeen.
Meinaatko, että minun pitäisi muuttaa takaisin lapsuuteni maisemiin ja jäädä yhteiskunnan elätettäväksi? koska siellä ei olisi minulle töitä.
Ja samalla hylätä omat ystäväni.
Vai äitini pitäisi muuttaa tänne? Pois seudulta, missä asunut koko ikänsä. Missä hänellä on vielä ystäviä, tuttuja ja sukulaisia. Pois luonnon läheisyydestä keskelle betonilaatikkoja?
Ja taas töistä lusmuilijat pääsisi kuin koira veräjästä ja voivat jatkaa kotona makoilua entiseen malliin kun yhteiskunta kustantaa kaiken.
Mitä valtio tai kunta tekee niillä tönöillä, joita on metsät ja pellonsyrjät täynnä? Tai asunnoilla, jotka puretaan piakkoin? Autot ruostuu, ei niistäkään rahaa irtoa.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että minun pitäisi muuttaa takaisin lapsuuteni maisemiin ja jäädä yhteiskunnan elätettäväksi? koska siellä ei olisi minulle töitä.
Ja samalla hylätä omat ystäväni.Vai äitini pitäisi muuttaa tänne? Pois seudulta, missä asunut koko ikänsä. Missä hänellä on vielä ystäviä, tuttuja ja sukulaisia. Pois luonnon läheisyydestä keskelle betonilaatikkoja?
Mistä minä tiedän mihin sinun pitäisi muuttaa? Kunhan hoidat vanhempasi.
Joo. Olen yrittänyt hoitaa omia vanhempiani, mutta kun olen paikan päällä, aina tulee kotihoidosta joku sanomaan että ei sinun tarvitse, me hoidamme.
Lopettaako kaikki sitten työnteon, että pääsee iäkkäitä vanhempiaan hoivaamaan? Entäs ne sairaanhoitajat, joilla on hoivaa tarvitseva vanhempi? Hekin joutuvat jättäytyä töistä. Siksi lastenhoito on keskitetty päiväkotiin ja vanhusten hoito vanhainkotiin, että työvoimaa riittää töitä tekemään. Kyllä oli niin idiootti avaus, että huh heijaa vaan.
Voin alkaa hoitamaan heti, kun omaishoidon tuki nostetaan asialliseen summaan, ja uskon tämän tapahtuvan jossain vaiheessa, koska tulisi huomattavasti halvemmaksi yhteiskunnalle.
Mulla on 400 km pyllynpesumatkaa, joten saattaapi jäädä perintö saamatta.
Ja ei, en voi muuttaa, koska työ ja lasten koulut ovat täällä.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa ja muissa sivistysmaissa koko suku osallistuu hoivaamiseen. Lapset ja lapsenlapset. Vaikka olisi miten hankala anoppi, se hoidetaan asiallisesti loppuun eikä olla tunkemassa laitokseen. Sama on tulossa ja tulee vielä Suomeen.
Siellä ei ole samanlaista naisten työssäkäynnin kulttuuria kuin Suomessa. Perheillä on enemmän aikaa vanhuksille.
Vierailija kirjoitti:
Mitä valtio tai kunta tekee niillä tönöillä, joita on metsät ja pellonsyrjät täynnä? Tai asunnoilla, jotka puretaan piakkoin? Autot ruostuu, ei niistäkään rahaa irtoa.
Ei kaikilla ole noin huonosti asiat, ei todellakaan. Valtio saisi kuitattua hyvät tulot noista perinnöistä - HUOM, vain siinä tapauksessa että omaiset eivät halua hoitaa vanhempiaan. Jos taas hoitavat, perintö kuuluu heille.
Valintoja. Elämä on. Haiseva pylly siellä, perintö tuolla. Hehe!
Entä jos vanhemmalta ei jää yhtään perintöä? Tai jos huolehtija on itsekin sairas ja kykenemätön hoitamaan vanhusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ei ole samanlaista naisten työssäkäynnin kulttuuria kuin Suomessa. Perheillä on enemmän aikaa vanhuksille.
Tekevät pidempää päivää siellä kuin Suomessa. Joten tekosyitä. Miksi et halua hoitaa vanhempiasi, mutta haluat heidän perintönsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Meillä on lapsetkin hoidettavana ja työmme. Ratkaisu on laajamittainen ulkomaalainen työvoimatuonti. Ja lopetetaan ne pelleilyt siitä, että filippiiniläinen sairaanhoitaja alennetaan täällä hoiva-apulaiseksi. Kelpaa kyllä dementikkoja kaitsemaan.
Ei, vaan sinä hoidat vanhempasi etkä ulkoista sitä millekään tuontitavaralle.
Ja kuka hoitaa lapseni ja työni?
Mun vanhempani kävivät kolmivuorotöissä; äidin äiti eli mamma asui kanssamme.
Mikään tässä maailmassa ei ole ilmaista; mahd. perinnölle löytyy muitakin kohteita.
Lapsilla on omat työnsä; eivät he tarvitse vanhempiensa perintöjä!
Raukkamaista odotella, milloin ne vanhemmat /vanhat kuolevat; jäiköhän mitä ja minkä verran?
Eli hän hoiti teitä lapsia? Hyvin yleinen ratkaisu, kun päivähoitoa saati vuoropäivähoitoa ei ollut.
Nykyään vanhainkotihoitoon pääsee lähinnä dementikot, sellaista ei hoideta kenenkään kotona.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos vanhemmalta ei jää yhtään perintöä? Tai jos huolehtija on itsekin sairas ja kykenemätön hoitamaan vanhusta?
Sitten yhteiskunta hoitaa, jos omainen ei halua. Toki eläkkeet menee hoivaan, mutta meneehän ne nytkin.
Jos pitäisi hoitaa omaa vanhempaansa tai isovanhempaansa, niin ihmiset eivät enää jaksaisi montaa lasta siihen kylkeen. Syntyvyys romahtaisi ennestään
Näinhän se on esimerkiksi Saksassa. Ihminen on vastuussa opiskelevien aikuisten lasten toimeentulosta sekä myös vanhempiensa hoidon kustannuksista, mikäli vanhuksilla ei ole rahaa. Ei ole montaa vuotta kun lehdissä oli juttu miehestä ,joka joutui maksamaan juopon biologisen isänsä elatuksen ja hoidon vaikkei ollut päivääkään edes asunut tämän kanssa.
Onhan ne vanhukset hoitokodeissakin paskat vaipoissa tuntikausia. Samalla tavalla ne joutaa odottamaan kotonakin.