Mikä vaivaa ihmistä, joka on todella lahjakas monella osa-alueella ja korkea äo, mutta on vapaaehtoisesti kouluttamaton?
Eli voisi hyvin opiskella jopa yliopistossa.
Mistä kunnianhimon puute?
Kommentit (160)
Minä olen tutkitusti älykäs. Olen myös monella tapaa lahjakas. Opin nopeasti, sisäistää asiat helposti. Minua kannustettiin kotona opiskelemaan.
Minulta puuttuu kunnianhimo. Laiska en ole. Minulla on diagnosoitu ADD, mikä usein aiheuttaa alisuoriutumista
Jos nuoruudessani olisi ollut lääkkeitä, kuten nyt, ja olisi tutkittu ja diagnosoitu enemmän, olisin minäkin varmasti päässyt pitkälle
Ei se haittaa, olen sellainen perusonnellinen ihminen, näinkin on hyvä
Ihminen voi olla fiksu ja lahjakas ilman sen suurempaa ammatillista kunnianhimoa. Tiedän yhden sellaisen tyypin ja sillä on myöskin kunnianhimoa, mutta se kanavoi sitä harrastuksiinsa pianonsoitto ja shakinpeluu.
Miksi pitäisi olla sen kummempia kunnianhimoja? Maailman tyytyväisimmät ihmiset ovat niitä, jotka tyytyvät vähään. Kaikki on loppujen lopuksi vain melua.
Kuuntelin esim gösta sundgvistin haastattelua tuossa taannoin joka oli hyvin lahjakas koulussa ja menestyii urallaan hänkin olii sitä mieltä että kouluttautuminen on vaiin turhasta ihmisellle.
joskus kun kävelen polkupyörää taluttaen, saattaa ohikulkija kysäistä että onko fillarissa joku vika- ajatuksena tietysti että aina pitää koheltaa niin lujaa kuin pääsee. Ei pidä. Samanlainen vastaus ap:n aloitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelin esim gösta sundgvistin haastattelua tuossa taannoin joka oli hyvin lahjakas koulussa ja menestyii urallaan hänkin olii sitä mieltä että kouluttautuminen on vaiin turhasta ihmisellle.
Kyllä se varmaan näkyyy lahjakkuus osa alueilla jos sellaista on. Itsekin tuossa kääntelin esin englannista suomeksi yhtä tekkstiä ja kokoaika pääni tätä käännöstyötä tehdessä tarjosi erilaiisia asiaan sopivia vaihtoehtoja käännös sanoiksi yhteyteen sopiviksi niiin ettei tarvinnut edes tehdä mitäään erityistä työtä vaan että niiitä vaihtoehtoja vain pulppusi pääästäni sitä mukaan kun kääänsin tekstiä.
Esimerkiksi itse olen toisten näkökulmasta ja monien arvomaailmasta katsoen "alisuoriutuja". Itseni näkökulmasta juuri passelin verran suoriutuja. Ylipäätänsä koko suorituskeskeinen ajattelu on mulle vähän outo. Ja hieman suppean oloista ajatelua edustava myös.
En näe tarvetta mennä yliopistoon opiskelemaan asioita, jotka olen jo itse opetellut ja osaan siltä osin kuin tarvetta on.
Ap, sinulla voisi olla olla kunnianhimoa, jos löytäisit todellisen kutsumuksesi.
Tästä on mielestäni kyse.
Toivon että löydät sen.
Minua ainakin vaivaa laiskuus. Menin yliopistoon ja olin opiskelevinani jotain, ja opinkin yhtä sun toista, mutta en koskaan valmistunut. Ei siksi, että olisi ollut vaikeaa, vaan ihan vaan silkkaa laiskuuttani. Kävin kyllä sittemmin työn ohessa AMK:n, että sain muodollisen pätevyyden vähän parempiin hommiin.
Ehkä hän ei omasta mielestään ole niin fiksu kuin sinun mielestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se varmaan näkyyy lahjakkuus osa alueilla jos sellaista on. Itsekin tuossa kääntelin esin englannista suomeksi yhtä tekkstiä ja kokoaika pääni tätä käännöstyötä tehdessä tarjosi erilaiisia asiaan sopivia vaihtoehtoja käännös sanoiksi yhteyteen sopiviksi niiin ettei tarvinnut edes tehdä mitäään erityistä työtä vaan että niiitä vaihtoehtoja vain pulppusi pääästäni sitä mukaan kun kääänsin tekstiä.
Mitä olen lukenut niiin sellainen käytännön arjessa näkyvä nopea ongelmanratkaisukyky/havainnoimiskyky ja ei välttämättä mitenkään edes korkeastikoulutettu mutta vaaan näkyy arjessa tällaisissa yhteyksissä verrattuna.
Minä en arvosta yliopistoja. Olen pärjännyt vallan mainiosti ilman.
Ap on selkeesti boomeri. Seniorit ei tajuu, että voi olla kunnianhimoinen ja tehdä paljon enemmän rahaa ilmaan minkäänlaista koulutusta, kuin että menisi vuosiksi yliopistoon ja opiskelisi akateemisen ammatin. Pelkästään hyvillä IT-taidoilla ja online markkinoiden opettelulla, pystyy tekemään viikossa saman mitä maisteri kuukaudessa palkkatyössään. Ja omalta sohvalta, ja niinku vaikka omalla kohdalla ulkomailta rantatuolista. Boomerit ei tätä tajuu vieläkään :D
Joo noiden 50h töitä viikossa (jonkun toisen pussiin) tekevien tuplamaistereiden ruuhkavuodet onkin jotain, mitä ei missään nimessä haluaisi missata. Kunnianhimon puute juupa juu :D
Akateeminen maailma on elitistä paskaa. Väärässä ovat kaiken lisäksi melkein kaikesta.
Ei ole yhtä oikeaa vastausta. Usein "yliälykkäät" eivät koe normaaleista opiskeluista minkäänlaista haastetta ja jos opinahjo ei kykene näille poikkeustapauksille tarjoamaan poikkeavia mahdollisuuksia niin usein he pitkästyvät ja mahdollisesti lopettavat.
Toinen yleinen mahdollisuus on, että tämä henkilön älykkyys on arvioitu ulkopuolelta väärin ja kyseessä ei olekaan niin lahjakas ihminen kuin luullaan. Hänellä on saattanut olla lahjoja suoriutua alemman tason haasteista kuin niitä ei olisikaan, mutta sitten hypätessä korkeammalle on edessä seinä, jota hän ei kykene ylittämään yhtä helposti. Ja kun tällainen kaiken aiemmin helpolla saanut ihminen joutuu tilanteeseen, jossa hän joutuisi todella tekemään töitä niin hän monesti turhautuu ja luovuttaa.
Älykäs ihminen saattaa jopa lusmuta tukien varassa
Tää koko palsta on tota akatemiisuden hokemista. Nykyään se raha tehdään ihan muualla, kun mitä akateemisessa ammatissa. Noh.. Ymmärtää sen niiltä jokka reissaa pakettimatkoilla vieläkin XD
Harmi kun suomessa lääkärit eivät osanneet auttaa nuoruudessa ongelmaasi. Amerikassa olisivat osanneet.