Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vaivaa ihmistä, joka on todella lahjakas monella osa-alueella ja korkea äo, mutta on vapaaehtoisesti kouluttamaton?

Vierailija
13.08.2022 |

Eli voisi hyvin opiskella jopa yliopistossa.
Mistä kunnianhimon puute?

Kommentit (160)

Vierailija
141/160 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi jokin sairaus, fyysinen tai mielenterveys, voi tehdä opiskelusta jopa mahdotonta. Itse jätin nuorena parikin ihan arvostettua tutkintoa yliopistossa kesken, en vaan pystynyt ja jaksanut. Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt väkisin pusertaa jompikumpi valmiiksi, mutta jälkiviisaus on helppoa. Taustalla vaikeat perheolot, masennusta ja paniikkihäiriö.

Vasta 35 vuotiaana suoritin vihdoin AMK-tutkinnon ja olen päässyt hyviin töihin ja elämä on kunnossa. Harkinnassa jatkaisinko vielä uudelleen yliopistoon, ei se älykkyydestä ole kiinni, ja nyt tuntuu että mielenterveyskin ehkä kestäisi.

Harmi kun suomessa lääkärit eivät osanneet auttaa nuoruudessa ongelmaasi.      Amerikassa olisivat osanneet.

Vierailija
142/160 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tutkitusti älykäs. Olen myös monella tapaa lahjakas. Opin nopeasti, sisäistää asiat helposti. Minua kannustettiin kotona opiskelemaan.

Minulta puuttuu kunnianhimo. Laiska en ole. Minulla on diagnosoitu ADD, mikä usein aiheuttaa alisuoriutumista

Jos nuoruudessani olisi ollut lääkkeitä, kuten nyt, ja olisi tutkittu ja diagnosoitu enemmän, olisin minäkin varmasti päässyt pitkälle

Ei se haittaa, olen sellainen perusonnellinen ihminen, näinkin on hyvä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/160 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen voi olla fiksu ja lahjakas ilman sen suurempaa ammatillista kunnianhimoa. Tiedän yhden sellaisen tyypin ja sillä on myöskin kunnianhimoa, mutta se kanavoi sitä harrastuksiinsa pianonsoitto ja shakinpeluu.

Vierailija
144/160 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla sen kummempia kunnianhimoja? Maailman tyytyväisimmät ihmiset ovat niitä, jotka tyytyvät vähään. Kaikki on loppujen lopuksi vain melua.

Vierailija
145/160 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin esim gösta sundgvistin haastattelua tuossa taannoin joka oli hyvin lahjakas koulussa ja menestyii urallaan hänkin olii sitä mieltä että kouluttautuminen on vaiin turhasta ihmisellle.

Vierailija
146/160 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus kun kävelen polkupyörää taluttaen, saattaa ohikulkija kysäistä että onko fillarissa joku vika- ajatuksena tietysti että aina pitää koheltaa niin lujaa kuin pääsee. Ei pidä. Samanlainen vastaus ap:n aloitukseen.

Vierailija
147/160 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelin esim gösta sundgvistin haastattelua tuossa taannoin joka oli hyvin lahjakas koulussa ja menestyii urallaan hänkin olii sitä mieltä että kouluttautuminen on vaiin turhasta ihmisellle.

Kyllä se varmaan näkyyy lahjakkuus osa alueilla jos sellaista on. Itsekin tuossa kääntelin esin englannista suomeksi yhtä tekkstiä ja kokoaika pääni tätä käännöstyötä tehdessä tarjosi erilaiisia asiaan sopivia vaihtoehtoja käännös sanoiksi yhteyteen sopiviksi niiin ettei tarvinnut edes tehdä mitäään erityistä työtä vaan että niiitä vaihtoehtoja vain pulppusi pääästäni sitä mukaan kun kääänsin tekstiä.

Vierailija
148/160 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi itse olen toisten näkökulmasta ja monien arvomaailmasta katsoen "alisuoriutuja".  Itseni näkökulmasta juuri passelin verran suoriutuja. Ylipäätänsä koko suorituskeskeinen ajattelu on mulle vähän outo. Ja hieman suppean oloista ajatelua edustava myös.

Vierailija
149/160 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe tarvetta mennä yliopistoon opiskelemaan asioita, jotka olen jo itse opetellut ja osaan siltä osin kuin tarvetta on.

Vierailija
150/160 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinulla voisi olla olla kunnianhimoa, jos löytäisit todellisen kutsumuksesi.

Tästä on mielestäni kyse.

Toivon että löydät sen.

Vierailija
151/160 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin vaivaa laiskuus. Menin yliopistoon ja olin opiskelevinani jotain, ja opinkin yhtä sun toista, mutta en koskaan valmistunut. Ei siksi, että olisi ollut vaikeaa, vaan ihan vaan silkkaa laiskuuttani. Kävin kyllä sittemmin työn ohessa AMK:n, että sain muodollisen pätevyyden vähän parempiin hommiin. 

Vierailija
152/160 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän ei omasta mielestään ole niin fiksu kuin sinun mielestäsi.

Vierailija
153/160 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se varmaan näkyyy lahjakkuus osa alueilla jos sellaista on. Itsekin tuossa kääntelin esin englannista suomeksi yhtä tekkstiä ja kokoaika pääni tätä käännöstyötä tehdessä tarjosi erilaiisia asiaan sopivia vaihtoehtoja käännös sanoiksi yhteyteen sopiviksi niiin ettei tarvinnut edes tehdä mitäään erityistä työtä vaan että niiitä vaihtoehtoja vain pulppusi pääästäni sitä mukaan kun kääänsin tekstiä.

Mitä olen lukenut niiin sellainen käytännön arjessa näkyvä nopea ongelmanratkaisukyky/havainnoimiskyky ja ei välttämättä mitenkään edes korkeastikoulutettu mutta vaaan näkyy arjessa tällaisissa yhteyksissä verrattuna.

Vierailija
154/160 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en arvosta yliopistoja. Olen pärjännyt vallan mainiosti ilman.

Vierailija
155/160 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on selkeesti boomeri. Seniorit ei tajuu, että voi olla kunnianhimoinen ja tehdä paljon enemmän rahaa ilmaan minkäänlaista koulutusta, kuin että menisi vuosiksi yliopistoon ja opiskelisi akateemisen ammatin. Pelkästään hyvillä IT-taidoilla ja online markkinoiden opettelulla, pystyy tekemään viikossa saman mitä maisteri kuukaudessa palkkatyössään. Ja omalta sohvalta, ja niinku vaikka omalla kohdalla ulkomailta rantatuolista. Boomerit ei tätä tajuu vieläkään :D

Vierailija
156/160 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo noiden 50h töitä viikossa (jonkun toisen pussiin) tekevien tuplamaistereiden ruuhkavuodet onkin jotain, mitä ei missään nimessä haluaisi missata. Kunnianhimon puute juupa juu :D

Vierailija
157/160 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen maailma on elitistä paskaa. Väärässä ovat kaiken lisäksi melkein kaikesta.

Vierailija
158/160 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yhtä oikeaa vastausta. Usein "yliälykkäät" eivät koe normaaleista opiskeluista minkäänlaista haastetta ja jos opinahjo ei kykene näille poikkeustapauksille tarjoamaan poikkeavia mahdollisuuksia niin usein he pitkästyvät ja mahdollisesti lopettavat.

Toinen yleinen mahdollisuus on, että tämä henkilön älykkyys on arvioitu ulkopuolelta väärin ja kyseessä ei olekaan niin lahjakas ihminen kuin luullaan. Hänellä on saattanut olla lahjoja suoriutua alemman tason haasteista kuin niitä ei olisikaan, mutta sitten hypätessä korkeammalle on edessä seinä, jota hän ei kykene ylittämään yhtä helposti. Ja kun tällainen kaiken aiemmin helpolla saanut ihminen joutuu tilanteeseen, jossa hän joutuisi todella tekemään töitä niin hän monesti turhautuu ja luovuttaa.

Vierailija
159/160 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs ihminen saattaa jopa lusmuta tukien varassa

Vierailija
160/160 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää koko palsta on tota akatemiisuden hokemista. Nykyään se raha tehdään ihan muualla, kun mitä akateemisessa ammatissa. Noh.. Ymmärtää sen niiltä jokka reissaa pakettimatkoilla vieläkin XD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi