Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vaivaa ihmistä, joka on todella lahjakas monella osa-alueella ja korkea äo, mutta on vapaaehtoisesti kouluttamaton?

Vierailija
13.08.2022 |

Eli voisi hyvin opiskella jopa yliopistossa.
Mistä kunnianhimon puute?

Kommentit (160)

Vierailija
101/160 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bill Gates aloitti mutta ei loppuun saattanut opintojaan. Tuskin oli laiska. Ehkä jotain muuta keksi...

Se on ominut jonkun toisen työt. Tietäjät tietää. Toinen on se, että oikeasti korkeimman älykkyyden saavuttavat ovat väin välillä siinä tilassa ja lopun ajan väsyneitä ja saavat kognitiivisia haasteita.

Vierailija
102/160 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bill Gates aloitti mutta ei loppuun saattanut opintojaan. Tuskin oli laiska. Ehkä jotain muuta keksi...

Se on ominut jonkun toisen työt. Tietäjät tietää. Toinen syy tuolle hänelle keksitylle ominaisuudelle on se, että oikeasti korkeimman älykkyyden saavuttavat ovat vain välillä siinä tilassa ja lopun ajan väsyneitä ja saavat kognitiivisia ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/160 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vaivaa erityisherkkyys, pakonomainen haaveilu ja introversio. Mutta en olekaan lahjakas.

Vierailija
104/160 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut yhden. En tiedä, miksei ole halunnut opiskella. Tainnut viina viedä.

Vierailija
105/160 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tuollainen.

Netissä tehtävien ÄO-testien mukaan ÄO on noin 124.

Pelaan päivittäin shakkia ja ratkot sudokuja.

En väitä olevani hyvä taiteilija, mutta nautin origamien teosta ja kalligrafiasta.

Miksi olen "vain pelkkä" amis? Miksi en mene korkeakouluun?

Koska tämä riittää minulle. Koska vihaan koulua. Koska vihaan korkeasti koulutettuja ihmisiä, kun luulevat olevansa sivistyneempiä. Koska koulustressi. Koska saan työttömänä enemmän rahaa kuin opiskelijana.

Jatkanko? Syitä on vaikka kuinka paljon. M26

Vierailija
106/160 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuntemani älykäs kaveri loisi naisensa palkalla ja roikkui yliopistossa 10 vuotta.

Viimeisteli gradunsa avioliittonsa lopettaneen ryyppyputken aikana.

Keskittyi valmistumisensa ja eronsa jälkeen dokaamaan.

Skarppasi vähän, opiskeli amisammatin, työskenteli hetken, meni naimisiin ja loisii taas naisen kustannuksella.

Meitä on moneksi.

Vierailija
107/160 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hankin yliopistokoulutuksen ja olen alaani vastaavassa työssä - toki alhaisella portaalla eikä mitään intoa ole edetä tai ottaa vastuuta. Status ei kiinnosta enkä halua stressiä. Eli olisin hyvin voinut päätyä johonkin duunarityöhönkin.

Isäni on ihan samanlainen, opiskeli pitkälle ja "hyvään" ammattiin, mutta sanoi aina, että unelma-ammatti oli rekkakuski. Olisi varmasti päätynyt siis myös duunariksi, ellei suvun painostus olisi nuorena ollut kovaa.

Palstalla olleet jo huomaavatkin amissien kirjoittelun yliopiston p*skuudesta. Miksi tämä roska vaan jatkuu ja jatkuu?!?

Vierailija
108/160 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ryhtyvät yrittäjiksi ovat jo 30 v tienanneet niin paljon että tietävät varallisuuden riittävän loppu elämäksi järkevillä sijoituksilla titteliä ei ole mutta silti on mukava väli merellä seilailla. kova on katkeruus näillä koulu "sivistystä" saaneilla tittelin kiima silmissä "opiskelleet"  kun eivät ole edes politiikassa ylenneet kuin kopio silppuri koneen käyttäjiksi. 

Vierailija
109/160 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on väitetty älykkääksi...

En tiedä, en ole uskaltanut tehdä testiä, koska pelkään olevani tyhmä...

Olen kyllä työskennellyt suunnittelijanakin amistaustalla.

Minulla on todella valikoiva muisti, jos jokin asia ei kiinnosta, voin lukea oppikirjan luvun 10 kertaa, enkä muista siitä edelleenkään mitään.

Kunnianhimo minulta tosiaan puuttuu siinä mielessä, että en kaipaa statusta ja oppiarvoja.

Taloudellisesti minulle riittää, kun saan laskuni maksettua.

Mielenkiinnonkohteeni vaihtuvat parin vuoden välein, päällä oleva harrastuneisuuden kohde tahtoo viedä kaiken aikani ja huomioni.

Vierailija
110/160 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä on yhtä paljon kuin ihmisiä. Pelkkä äly ei määräävä ominaisuus, kun mietitään mihin elämä vie.

Äly ja kunnianhimo ei aina mahdu samaan päähän. Äly ja keskiverroille suunnitteltu kouluputki voi olla turhauttava sekä lannistava yhdistelmä. Äly yhdistettynä oravanpyörään kuulostaa epärealistiselta. Äly ja maailmantuska syö ehkä motivaation. Äly ja addiktoituva mieli voi viedä katuojaan. Äly ja koulukiusaaminen voi tehdä syrjäytyneen ihmisvihaajan.

Ns menestys voi tulla, jos älykkäällä on intohimo johonkin jonka eteen hän on valmis tekemään paljon työtä. Tutkija, keksijä, kirjailija, miksei yrittäjä. Toisaalta älykäs voi osoittaa viisautensa nauttimalla elämästään ilman suorittamisen tarvetta. Ehkä hän oivaltaa onnellisuuden lähteen meitä keskivertoja paremmin. Ehkä hän ymmärtää laiskuuden ilot.

Tuskin olen itse keskivertoa kummempi. Taidan olla tyhmä ja ahkera joka on vasta keski-iässä ymmärtänyt sen minkä älykäs jo nuorena, hakattuaan päätä seinään, tekemällä aina enemmän.

Vierailija
111/160 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonallisuushäiriö tai laiskuus?

Vierailija
112/160 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on korkea äo niin oisko syynä laiskuus. Älykkäät ovat tutkimusten mukaan laiskoja.

Kai tiedät sanonnan "pyörääkään ei olisi keksitty, jos ei olisi laiskureita" tms. Eli laiska ihminen on miettinyt, miten saisi kuorman siirrettyä paikasta toiseen helpommalla. 

Vierailija
113/160 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisnuori pääsi yliopistoon suoraan, lukiosta huippuarvosanat. Hän jätti opinnot kesken saatuaan duunaritason työtä opintojen ohella ja työtunteja tuli lopulta niin paljon, että sai tehdä täyttä päivää ja hänet ns. vakinaistettiin. Hänellä tosin oli jo käytynä ammattilukio, eli ei ole pelkästään lukiopohjalta. Hän nauttii siitä, että saa olla ihmisten kanssa tekemisissä ja liikkua työssään. Hän miettiin nyt uudestaan sellaista koulutusalaa, missä tämä on mahdollista. Hän totesi lopulta valitsemansa alan liian teoreettiseksi ja ura olisi ollut toimistossa istumista, mitä hän ei halua. 

Vierailija
114/160 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä ei ymmärrä, yllätys.

Vierailija
115/160 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on korkea äo niin oisko syynä laiskuus. Älykkäät ovat tutkimusten mukaan laiskoja.

Äly on periytyvä ominaisuus ja se tulee äidiltä. Eli laiskottelemalla ei kenestäkään tule neroa.

Ongelman ratkaisussa älykäs saattaa vaikuttaa laiskalta, mutta hän käy läpi monia ratkaisuvaihtoehtoja ja kun paras löytyy, se todennäköisesti myös toimii.

Vierailija
116/160 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persoonallisuushäiriö tai laiskuus?

Minä epäilen vahvasti estynyttä persoonallisuuden häiriötä omalla kohdallani.

Vierailija
117/160 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo yritysmaailmaa, sinne johtoon ja pikkupäälliköiksi kiivenneitä ihmisiä, on joutunut toteamaan toistuvasti, että ainakaan äly ja lahjakkuus ei ole vienyt sinne. Se ehkä on ollut suomalaisen koulutuksen tavoite että älykkäät pääsee pisimmälle, mutta jos niin, siinä on epäonnistuttu.

Pyrkyrit, kiusaajat, narsistiset, kyynerpäitä käyttävät, mielistelijät, pyllynnuolijat, valehtelijat, he sinne ovat kiivenneet älykkäiden sijaan. Siksi suomalainen työelämä on helvetistyä ja työpaikoilla paha olla, eikä tulosta synny.

Älykkäät on osanneet ehkä pysyä kaukana, tai ohitettu vähemmän tärkeillä ominaisuuksilla pärjäten. Joku on saattanut valtapeliin hetkeksi lähteä ja siellä pärjätä.

Vierailija
118/160 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No omalla kohdallani on kyseessä nimenomaan se kunnianhimon puute. Ja se harmittaa itseänikin. Minusta olisi voinut tulla vaikka mitä, mutta kun ei vaan kiinnosta opiskella. Olen ihan tyytyväinen matalapalkka työssäni. Minusta asiani on hyvin ja pärjään taloudellisestikin vallan mainiosti.

Vierailija
119/160 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hittoa mä yliopistolla tai tohtorin tittelillä, kun niitän mainetta, menestystä, kunniaa ja arvostusta "duunarialallakin" ja siitä jopa maksetaan arvoiseni palkkakin? Ei se duunariala vähennä viisautta taikka sulje sitä pois tai tee viisaasta vähemmän motivoitunutta.

Vierailija
120/160 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äly on periytyvä ominaisuus ja se tulee äidiltä. Eli laiskottelemalla ei kenestäkään tule neroa.

Ongelman ratkaisussa älykäs saattaa vaikuttaa laiskalta, mutta hän käy läpi monia ratkaisuvaihtoehtoja ja kun paras löytyy, se todennäköisesti myös toimii.

Kiinnostavaa tämä älyn periytyminen. Äitini on päässyt hädintuskin peruskoulun läpi. Senkin matikan ehtojen kautta. Ei ymmärrä aina perusasioitakaan. Hänen veljensä ovat fiksuja ja matematiikassa pärjääviä. Insinööriksi ja matematiikan opettajaksi opiskelleita.

Me äitini kaikki lapset olemme matemaattisilla aloilla. Äidiltä ei ainakaan ole matematiikan lahjat periytyneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän