Jos teille tulisi vaikka 15000€ remontti, pystyisitkö maksamaan ilman velkaa?
Otsikossahan se jo tulikin. Eli onko sinulla säästöjä mahdollisia remontteja varten, joilla pystyisit maksamaan koko remontin kerralla ilman lainanottoa?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen ei niitä remontteja maksa, ne maksaa huoneiston omistaja. Eikä niitä remonttikuluja vuokraan siirretä noin vain, vuokraa voi korottaa vain elinkustannusindeksin muutoksen verran. Ja se ei viime vuosina ole ollut kovinkaan suuri. Parina vuonna niin pieni, etten korottanut vuokria ollenkaan. Olen siis sijoitusasunnon omistaja ja tiedän mistä puhun. Ei tarvitse olla pelkän av-palstan kirjoittelijoiden ns. varman tiedon varassa.
Ja kyllä on varaa maksaa tuollainen pikkuremontti omista varoista.
En mäkään edellisellä vuokralaisella korottanut kertaakaan, oli hyvä vuokralainen. Vuokralaisten välissä oli jo budjetti julkisivurempalle ja teetin pintaremppaa, joten seuraava maksoi 150€/kk enemmän. Ja tälle nykyiselle låtkäsen koko indeksin + lisäprosentit (sopimiuksen mukaan täysimääräisesti siis) joululahjaksi. Mitäs häiriköi naapureita, ramppaa yötä myöden tupakalla, parempi että irtisanoutuu itse.
Pystyisin maksamaan, mutta se olisi 3/5 kaikista säästöistäni.
Vierailija kirjoitti:
Pystyisin, mutta jos se olisi vaikka saman suuruinen sairaalalasku, niin en pystyisi.
Mikset samantien kysy että onko sinulla x euroa säästössä?
Kunhan nyt tuli mieleen kysyä tässä oman remontin kynnyksellä!
Säästöt ei ihan riittäisi, mutta on lisäksi perintöä, jolla pystyisin maksamaan loppuosan.
Niillä on joilla on useampi uusi auto pihassa ilman velkaa eli ovat superrikkaita.
Pystyisin helposti, säästössä 80 000€.
Vierailija kirjoitti:
Asun vuokralla joten muuttaisin pois enkä rupeaisi mitään taloyhtiön remontteja makselemaan tietenkään
Miksi vastaat ketjuun, jonka kohderyhmään et kuulu???????????
Pystyisimme maksamaan isommankin remontin, mutta tähän taloon emme tee mitään, koska haaveilemme ihan uudesta talosta. Tästä olemme saaneet jo ostotarjouksia, mutta emme ole vielä tehneet päätöstä uudesta talosta. Mistä, minkä kokoinen, valmis, vai rakennettava jne.?
Puolet pystyisin maksamaan. Mutta ei tarvii, kun olen vuokralainen.
Pankki antoi 2015 lainaa viideksi vuodeksi kylppäri- ja saunaremppaa varten. Lainan panttina olivat asunnon osakekirjat. Lisäksi oli omia säästöjä.
Otettiin sen verran, että saatiin ostettua uudet patjat, sohvakalusto ja vähän muutakin siinä sivussa. Lainaa oli 20 000 €, josta työn osuudeksi n. kymppitonni. Tarvikkeisiin meni n. 4500-5000 €. Uusiksi meni kaakelit, lattialaatat, lavuaari, allas- ym. kaapit, suihkunurkka kalusteineen, sauna totaalisesti, tuli lattialämmitys ynnä muuta mukavaa. Rahaa jäi noiden patjojen ja sohvakaluston lisäksi myös mm. uusiin astioihin, liinavaatteisiin ynnä muihin. Laina on nyt maksettu ja elämme velattomina elämämme loppuun asti. Tosin keittiöremppa on mielessä, mutta se saa jäädä seuraavalle sukupolvelle.
Saimme työn osuudesta kotitalousvähennystä verotuksessa. En muista paljonko, mutta jotakin 2000-3000 yhteensä
Olemme siis eläkeläispariskunta 77-v.
ap persaukinen joka ihmettelee pystyykö maksamaan 150e takuu vuokran
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen ei niitä remontteja maksa, ne maksaa huoneiston omistaja. Eikä niitä remonttikuluja vuokraan siirretä noin vain, vuokraa voi korottaa vain elinkustannusindeksin muutoksen verran. Ja se ei viime vuosina ole ollut kovinkaan suuri. Parina vuonna niin pieni, etten korottanut vuokria ollenkaan. Olen siis sijoitusasunnon omistaja ja tiedän mistä puhun. Ei tarvitse olla pelkän av-palstan kirjoittelijoiden ns. varman tiedon varassa.
Ja kyllä on varaa maksaa tuollainen pikkuremontti omista varoista.
Vuokraa voi kyllä korottaa sen mukaan mitä vuokrasopimuksessa lukee.
Esim indeksi+ x prosenttia marginaalia on hyvin yleinen tapa.
En pystyis, tuskin ees 1500 laskua, oon säälittävä surkimus
miten se remppa 'tulisi' itsestään yllätyksenäkö...
Kyllä ne tietää etukäteen. Toissapäivänä tilattiin juuri vesi-ilmalämpöpumppu, 14 500 e hintaan, ihan extempore tyliin, kun esittelijä tuli niin kaupat tehtiin. Tuota nyt olisi voinut lykätä talven yli kevääseenkin, mutta kun kotiin tultiin esittelemään niin mitä sitä lykkäämään. Ja maakaasusta luopumiskorvausta tuosta saa 4000e. sitten kun se on lokakuussa asennettu.
En möisi osakkeita tuollaisen takia, vaan ottaisin sen lainan näillä matalilla koroilla.
Minun osuuteni olisi 3750.. ehkä pystyisin joten kuten ilman lainaa.