Jos teille tulisi vaikka 15000€ remontti, pystyisitkö maksamaan ilman velkaa?
Otsikossahan se jo tulikin. Eli onko sinulla säästöjä mahdollisia remontteja varten, joilla pystyisit maksamaan koko remontin kerralla ilman lainanottoa?
Kommentit (64)
Meillä on meneillään tuollainen remontti. Vaihdetaan lämmitysjärjestelmä ja pystytään maksamaan, vaikka kirpaiseekin.
Pystyisin, mutta tiukille menisi.
Puskuritilillä tällä hetkellä 13 000, pari tonnia pystyy ottamaan käyttötililtä, mutta se kuivuu jo aika tyhjiin siinä vaiheessa. Pitäisi säästää jostain muusta sitten.
Meillä tulossa n.7000-9000 remontti, sen jälkeen jos jostain tipahtaisi 15 000 ylläri, joutuisi varmaan hakemaan lainaa. Tai pistämään sijoituksia lihoiksi, kumpi nyt olisi järkevämpää.
Toisissa ketjuissa kehuskellaan säästöillä, tässä ketjussa aika eri meininki. Jännä juttu.
Pystyisin helposti. Pidän aina tilillä noin 20.000 euron kokoista puskurirahastoa. Sijoitukset on erikseen.
En todellakaan pystyisi. Edes 1500 e remonttia en pystyisi noin vain maksaamaan. Tällä hetkellä olen hoitovapaalla, miehen tulot ei myöskään auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun vuokralla joten muuttaisin pois enkä rupeaisi mitään taloyhtiön remontteja makselemaan tietenkään
Vuokaralainen ei maksa taloyhtiön remontteja.
Kyllä se vuokrassa huomioidaan.
Ekaa kertaa elämässä olen tilanteessa, jossa pystyisin tuon kuittaamaan ottamatta velkaa. Aikaisemmin ei olisi ollut mitään mahdollisuutta, vaikka summa olisi ollut yhden nollan pienempi. Olen kiitollinen kohentuneesta tilanteesta, taloudellinen varmuus luo psykologista turvaa.
Pystyisin jos tietäisin että remontti tulossa. Mutta jos ihan puskista tulisi niin sitten en, ottaisin siis lainaa.
Tilillä on nyt 20 000 euroa, olen säästänyt kylppäriremppaa varten.
Viime vuonna vaihdoin auton, väliraha oli 13 000 euroa, sitäkin varten olin säästänyt etukäteen.
Olen ihan mediaanituloinen (2200 e netto) mutta asuntolaina on maksettu eikä ole isot menot, olen perusluonteeltani säästäväinen. Taloudessa on myös miehen tulot, meillä 2 lasta.
En tekisi remonttia, jos se ei onnistuisi ilman lainaa. Pystyisin siis.
Meidän yhtiössä parhaillaan menossa remontti, jonka kustannukset mulle tulee olemaan noin 20 000. Yksin elävänä tietysti maksan sen yksin, ja onneksi säästössä on sen verran rahaa, ettei tarvitse ottaa lainaa.
Meitä on 2 ja hyvin pystytään maksamaan. Ollaan säästetty jo viimeiset 6v remppatilille aina 50€ kk per nuppi. Tiedossa oli jo muuttaessa, että asuntoon tulee jossain vaiheessa kylppäri- ja vessaremppa.
Jos taloyhtiö on mukana rempassa, osa siitä tulee kustannuksiksi rahoitusvastikkeen myötä. Eli kaikkea ei edes tarvitse maksaa kerralla, jos ei halua.
Pitää katsoa paljonko on verkkareiden taskussa
Kyllä, asun yksin. Vastikään keväällä maksoin 16000 euroa remontista.
Kyllä. Parhaillaan tehdään remppaa ulkomailla ja kustannusarvio on 75000e. Tilillä on 42 000e on jo maksettu ja tileillä on 28000e. 7000e puuttuu mutta säästän talven aikana
Vuokralainen ei niitä remontteja maksa, ne maksaa huoneiston omistaja. Eikä niitä remonttikuluja vuokraan siirretä noin vain, vuokraa voi korottaa vain elinkustannusindeksin muutoksen verran. Ja se ei viime vuosina ole ollut kovinkaan suuri. Parina vuonna niin pieni, etten korottanut vuokria ollenkaan. Olen siis sijoitusasunnon omistaja ja tiedän mistä puhun. Ei tarvitse olla pelkän av-palstan kirjoittelijoiden ns. varman tiedon varassa.
Ja kyllä on varaa maksaa tuollainen pikkuremontti omista varoista.
Pystyisin. Hätävarana on 300 000 euron edestä osakkeita, joita voisi myydä tarvittaessa. Mutta uskon että saisin halpaa lainaakin niin tarvetta ei olisi.
Pystyisin, mutta jos se olisi vaikka saman suuruinen sairaalalasku, niin en pystyisi.
Mikset samantien kysy että onko sinulla x euroa säästössä?
En mutta eipä tarvitsekkaan. Ei köyhällä neukkukuutiossa 25 m2 asunnossa asuvalla opiskelijalla ole massia eikä tarvetta moisille remonteille.
Ensi vuonna on tulossa tuon hintainen remontti. Melkein on summa säästössä, asun yksin. Lainaa ei juuri ole, joten jää säästöön.