Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten selviän lääkärikäynnistä helteessä?

Vierailija
12.08.2022 |

Olen seurannut sääennustetta kauhistuneena: joudun käymään lääkärillä keskellä helleputkea. Miten selviän pienimmin kärsimyksin?

Liikun huonosti onnettomuudessa saamani vamman vuoksi, ja pumppunikin reistailee. En kestä kuumuutta yhtään. Kun alkaa pyörryttää, tuen ottaminen ja istuminen ei auta, vaan on päästävä makuulle. Terveysasemalla on ensin seisottava ulko-ovella koronakuulustelussa ja sitten jaksettava jonottaa istuen tai seisten ilmoittautumisessa ja taas lääkärin oven takana. Tiedän, että uin hiessä päästä varpaisiin ja joko pyörryn tai pahimmassa tapauksessa saan sydänkohtauksen. (Yhtään ei lohduta se, että apu on lähellä, vaan pyrin olemaan tarvitsematta sitä apua.)

Menen taksilla ja mukanani on kaveri. Onko olemassa mitään temppuja, joilla voisin lievittää kuumuutta? Jääpakkaus niskaan? Saako terveyskeskuksessa käyttää pientä ladattavaa tuuletinta, vai levittääkö se viruksia tai säikyttelee asiakkaita? Onko vinkkejä? :(

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ainakin perunut mun hammaslääkäriajan. En jaksa lähteä helteillä minnekään lääkäreihin ellei ole pakko.

Vierailija
2/22 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ainakin perunut mun hammaslääkäriajan. En jaksa lähteä helteillä minnekään lääkäreihin ellei ole pakko.

Peruisin kyllä ajan, mutta tätä käyntiä on lykätty jo pitkään, ja vapaat ajat ovat todella kaukana. Käynnillä ja sen tuloksilla on isoja seurauksia elämääni.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittele vaikka testamentti kaiken varalta.

Oletpa sinä nokkela.

Minulla on ollut testamentti valmiina jo ainakin kahdenkymmenen vuoden ajan.

Ap

Vierailija
4/22 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet ovella, kerro voinnistasi. Ehkä voivat tuoda sinulle tuolin.

Jos on kovin aurinkoista, ota sateenvarjo aurinkovarjoksi.

Vierailija
5/22 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se klassinen keino mahdollisimman väljän ja pellavaisen vaatetuksen (muista hattu!) lisäksi on juurikin kylmää valtimoille, josta kulkeutuu pitnin kehoa. Siis syliin kaksi kylmäkallea ja kädet ristiin niiden päälle, kallet ranteita vasten. Älä kipua tuota, vedä vaikka hiha väliin. Jalkoihin sandaalit ja ohuet sukat, vaihda vaatteet juuri ennen lähtöä. Kaveri kantaa sinulle paria vesipulloa, jotka olit kotona ensin pakastanut (max 1/4 vettä sisällä, pakkaseen. Täytät kylmällä vedellä ja vesi pysyy jäätävänä kovassakin helteessä.

Mahdollisuutta erikoisjärjestelyihin, jos on huono pumppu? Oystyvätkö mitenkään helpottamaan saapumistasi jos soitat etukäteen? Kokoon taitettava tuoli ainakin, kaveri kantaa, jos on asioita, joissa seisottava.

Vierailija
6/22 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vesipullo myös mukaan. Olisiko viuhkasta apua? Tsemppiä. Inhottavia vastauksia olet saanut.

Vierailija
7/22 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Oletko töissä? Mitä muuten teet, jos on hellettä niin, ettei sinulla ole kesälomaa?

Vierailija
8/22 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassiin kylmäkalleja ja jääkylmää juomaa. Hiero kylmäkallea kaulaan, päähän ja rintakehään, niin saat vähän viilennettyä itseäsi. Ymmärrän sinua hyvin. Minullakin on sydämessä vikaa ja aika vaikea dysautonomia yhdistettynä matalaan verenpaineeseen. Helteellä sydän alkaa sekoilemaan. Dysautonomia ja matala verenpaine tarkoittavat, että on päästävä makuulleen useita kertoja päivässä. Joskus niin menee koko päivä.

Vierailija
9/22 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö teillä vielä ole automaatti-ilmoittautumista, ja ei kai sun sinne tarvii mennä kuin varttia aiemmin kun on kerran varattu aika.

Vierailija
10/22 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Oletko töissä? Mitä muuten teet, jos on hellettä niin, ettei sinulla ole kesälomaa?

Eiköhän noin sairas ihminen ole sairaseläkkeellä. Tai jos hän on vanhus niin eläkkeellä. Meillä vakavasti sairailla päivät kuluu leväten ja tuulettimen edessä maaten, etenkin näin helteillä.

Vierailija
11/22 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole ihan hyvä asia että lääkäri näkee sinut pahimmillasi.

Vierailija
12/22 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lääkäri, hoitaja tai labrahoitaja voi tulla luoksesi. Tiedän erään, joka viettää elämänsä makuuasennossa ja hänellä hoitohenkilöstö käy kotona. Se on toki aikamoisen taistelun takana, mutta ota yhteyttä jatkossa ennen käyntiä, ettet todellakaan voi huonolla kelillä lähteä kotoa tai voit kuolla.

Vierailija
13/22 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites pyörätuoli? Eikö apuvälinekeskuksesta saa lainaksi? Jos vaikka kaveri kärräilis sua ja sulla olis niitä kylmäkalleja sylissä.

Vierailija
14/22 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se klassinen keino mahdollisimman väljän ja pellavaisen vaatetuksen (muista hattu!) lisäksi on juurikin kylmää valtimoille, josta kulkeutuu pitnin kehoa. Siis syliin kaksi kylmäkallea ja kädet ristiin niiden päälle, kallet ranteita vasten. Älä kipua tuota, vedä vaikka hiha väliin. Jalkoihin sandaalit ja ohuet sukat, vaihda vaatteet juuri ennen lähtöä. Kaveri kantaa sinulle paria vesipulloa, jotka olit kotona ensin pakastanut (max 1/4 vettä sisällä, pakkaseen. Täytät kylmällä vedellä ja vesi pysyy jäätävänä kovassakin helteessä.

Mahdollisuutta erikoisjärjestelyihin, jos on huono pumppu? Oystyvätkö mitenkään helpottamaan saapumistasi jos soitat etukäteen? Kokoon taitettava tuoli ainakin, kaveri kantaa, jos on asioita, joissa seisottava.

Tuo kylmäkallet ranteita vasten saattaakin olla aika hyvä idea. Ei käynyt mielessä.

Ap

Vierailija
15/22 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastan.

Ap

Vierailija
16/22 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites pyörätuoli? Eikö apuvälinekeskuksesta saa lainaksi? Jos vaikka kaveri kärräilis sua ja sulla olis niitä kylmäkalleja sylissä.

Tämä on hyvä. Myös ota pieneen pulloon vaikka appelsiinimehua, jäädytä pohjalle ensin mehua ja kaada loput jäätyneen päälle juuri ennen lähtöä, että pysyy jääkylmänä. Vaikka vesi on helteellä pakollista, joskus orastavaan pahoinvointiin auttaa kun on jotain pikkuisen kaloripitoista (jollet ole juuri labraan menossa). Jos mitenkään pääset sisään asti, siemailet sittwn kylmästä pullosta pikkuisen juomaa, vaikk minuutteja, pikkuisen kerrallaan. Keskityt siihen ja siihen juoman kylmyyteen, et mieti mitään muuta.

Vierailija
17/22 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mainitsee tuossa "koronakuulustelun ovella", sellaisiako on?

Mä olen käynyt monta kertaa terveysasemalla ja hammashoidossa, täällä ainakaan ole mitään kyselty.

Vierailija
18/22 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa edes joudut olemaan helteessä jos ajat oven eteen taksilla?

En ymmärrä tästä yhtään mitään. Ja missä on edes helle?

Vierailija
19/22 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa edes joudut olemaan helteessä jos ajat oven eteen taksilla?

En ymmärrä tästä yhtään mitään. Ja missä on edes helle?

Taksia odottaessa? Ja jos terveysaseman ulkopuolella on joku koronakuulustelu mitä mä en ymmärrä? Mutta onhan hellettä luvassa alkuviikoksi vähän joka puolelle maata.

Vierailija
20/22 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap mainitsee tuossa "koronakuulustelun ovella", sellaisiako on?

Mä olen käynyt monta kertaa terveysasemalla ja hammashoidossa, täällä ainakaan ole mitään kyselty.

On ainakin Hgissä nykyään jokaisessa vastaanottamassa erikseen, miespuolinen, joka kyselee ja suosittelee maskin käyttöä.