Miten selviän lääkärikäynnistä helteessä?
Olen seurannut sääennustetta kauhistuneena: joudun käymään lääkärillä keskellä helleputkea. Miten selviän pienimmin kärsimyksin?
Liikun huonosti onnettomuudessa saamani vamman vuoksi, ja pumppunikin reistailee. En kestä kuumuutta yhtään. Kun alkaa pyörryttää, tuen ottaminen ja istuminen ei auta, vaan on päästävä makuulle. Terveysasemalla on ensin seisottava ulko-ovella koronakuulustelussa ja sitten jaksettava jonottaa istuen tai seisten ilmoittautumisessa ja taas lääkärin oven takana. Tiedän, että uin hiessä päästä varpaisiin ja joko pyörryn tai pahimmassa tapauksessa saan sydänkohtauksen. (Yhtään ei lohduta se, että apu on lähellä, vaan pyrin olemaan tarvitsematta sitä apua.)
Menen taksilla ja mukanani on kaveri. Onko olemassa mitään temppuja, joilla voisin lievittää kuumuutta? Jääpakkaus niskaan? Saako terveyskeskuksessa käyttää pientä ladattavaa tuuletinta, vai levittääkö se viruksia tai säikyttelee asiakkaita? Onko vinkkejä? :(
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa edes joudut olemaan helteessä jos ajat oven eteen taksilla?
En ymmärrä tästä yhtään mitään. Ja missä on edes helle?
Tottahan sinä ymmärrät sentään sen, että pyydetään vinkkejä helteessä pärjäämiseen?
Ainoa helteetön paikka onkin taksi. Kaikki muut sisä- ja ulkotilat ovat kuumuuden kourissa. Vilkaise sääennustetta, niin näet, että kuumaa on tulossa.
Joku ihmetteli mainitsemaani koronakuulustelua. Kun viimeksi kävin terveysasemalla, aulassa seisoskeli ihminen, jonka tehtävä oli kysyä kaikilta saapujilta, oliko heillä mitäkin oireita. Litania oli käytävä läpi, eikä mikään "en ole sairas, haen todistusta ajolupaa varten" kelvannut.
En ole tiennyt tuollaisesta automaatti-ilmoituksesta. Sellainen ei kuitenkaan auta, jos käy kuten viimeksi: jouduin odottamaan lääkärille pääsyä yli tunnin. Kyselyihini ei vastattu, kun ei tiedetty, miksi lääkäriä ei näkynyt. Tuolloin pystyin istumaan, seisomaan ja kävelemään, eikä pumppukaan vielä reistannut.
Selkävammassa, jota olen menossa näyttämään, on vain kaksi olomuotoa: joko ei tunnu missään tai sitten kipu on silmitön. Kivun aiheuttaa joko istuminen tai liike, jota minä en aiheuta itse, ja siksi taksi ja esimerkiksi pyörätuoli ovat vaaran paikkoja. Kivun aikana minuun ei voi koskea ollenkaan, vaan minun on annettava maata selälläni liikkumatta, kunnes kipu katoaa ja nousen jaloilleni. Ja näkymätöntä kipuahan ei oteta vakavasti, varsinkaan ennalta. Yhden kerran olen matkustanut paaritaksilla ja muistelen lämmöllä sen osaavaa henkilökuntaa.
Pahimmillaan sekä selkä että pumppu (verenpaine, stressi, mikälie) reistaavat yhtaikaa. Siksi minulla onkin kaveri mukana kertomassa sivullisille, mikä vaivaa, ja katsomassa, etteivät taskuvarkaat yllätä.
Siirtäisin ajan syyskuulle, mutta lääkärillä on käytävä nyt. Helteinen sää vain tekee kaikesta kymmenen kertaa pahempaa.
Ap
Pakko olla miespuolinen🤔?
Mutta okei, mä olen nyt käynyt kolmen eri kunnan/kaupungin terkkareissa ja sairaalassakin eikä missään kysellä, pienemmistä paikkakunnista kyse.